|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#62 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Jule-skryte-breveneJeg digger Miss Norways forslag, men ser for meg et mer strukturert brev fra Skremmer-hjemmet.
2003 2007 2009 2011 Sist redigert av Skremmern : 31-12-07 kl 01:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Passiv
|
![]() Sv: Jule-skryte-brevene
|
![]() |
![]() |
#65 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Jule-skryte-breveneUten at jeg noensinne har lest det jeg oppfatter som et ekstremt skrytete julebrev så skjønner jeg ikke helt hva som er galt med det. Jeg ville garantert skrytt av alle mine Aer, hvor langt foran glitterbarnet er språklig og hvor fin ferie vi hadde til Malmø i sommer. Hvis mine venner er så smålige at de ikke greier å glede seg med meg i forhold til slike opplevelser så syns jeg ikke de er spesielt gode venner.
![]() |
#66 |
flisespikker
|
![]() Sv: Jule-skryte-breveneJeg synes ikke akkurat det er rart at folk ikke skriver om samlivsproblemer, rusavhengighet og lignende i julebrevene sine, som lektoren Emm siterer snakker om. Brevene sendes jo gjerne ut til mer eller mindre alle man kjenner, og de færreste er så åpne om vonde og vanskelige ting overfor alle i bekjentskapskretsen. Et julebrev av den masseproduserte sorten blir mer som en liten "festtale" man holder foran mange gjester, og det er slett ikke alt som passer helt inn i den settingen. (Skriver man personlig formulerte brev, blir det enklere å eventuelt fortelle om mer alvorlige ting til de nærmeste vennene, men da også kan det føles litt unaturlig å skrive det ned akkurat i et julebrev, som kanskje til og med blir liggende fremme og lest av andre familiemedlemmer.)
![]() |
#67 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Jule-skryte-breveneJeg syns absolutt ikke det er galt å fortelle om det positive eller å skryte av ungene sine. (Eller av seg selv, for den del). Det er jo sånn de aller fleste julebrev er, og det er veldig hyggelig. Men jeg har sett et par eksempler der det virkelig tipper over. Tror kanskje du også ville sett det i de tilfellene, Glitter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Glamorøs
|
Det kan nok hende altså.
Sist redigert av Tallulah : 31-12-07 kl 10:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jule-skryte-breveneJeg hadde tenkt å starte en tråd om dette, siden jeg mottok mitt første "juleskrytebrev" i dag, men det fantes jo (selvfølgelig |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Slikt brev skriv vi, iallefall prøver vi på det. Synes det ver veldig hyggeleg med slike brev vi sjølv får, sjølv om dei er masseproduserte seier dei meir enn "god jul og godt nytt år", og kan vere godt underhaldning. Kjekt med ei oppdatering fra vener vi ikkje treff så ofte.
![]() |
#71 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Jule-skryte-breveneJeg klarer ikke vri noe som helst negativt ut av de oppmerksomhetene vi får tilsendt nå i førjulstiden. Jeg blir like glad for både julebrev, kort med bilde, kort uten bilde, hjemmelagde kort, kort med personlig hilsen og kort med trykt felleshilsen. De henges opp, snakkes om, tenkes på og settes pris på. Selvfølgelig skriver man om det som går bra, og ofte litt overfladisk. Jeg skjønner da såpass at man ikke er Perfekt familie AS likevel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
flisespikker
|
![]() Sv: Jule-skryte-breveneÅ, nå kom jeg på at jeg må lese Connie Willis' Miracle and other Christmas Stories i år også. :glad: Den har blant annet en veldig fin novelle som handler litt om sånne julebrev.
![]() |
#73 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Jule-skryte-breveneJeg har hvert år skrevet personlige julekort. En liten hilsen og litt om året som gikk. Men jeg har også mange jeg ønsker å sende til. Slektinger og folk vi ikke ser for ofte. Og oppgaven ble etter hvert uoverkommelig.
![]() |
#74 |
Absolute Beginner
|
Finnes den på nett? |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Enig med deg i dette, men enn så lenge prøve jeg å skrive "på gamlemåten." Klart det er kjekt å framheve det positive, den er jeg med på. I noen av mine brev har det derimot handlet om karakterene til ungene og den nye årslønnen til mannen. Det blir litt "over the top" for meg i alle fall.
Lurte jeg også på, men har ikke funnet noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
flisespikker
|
Det er jo mulig, men ville egentlig overraske meg.
![]() |
#77 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Jule-skryte-breveneJEg fikk et riktig hyggelig julebrev i går der året ble beskrevet som litt av en berg- og dalbane, men selvfølgelig dvelte avsenderen mer ved det hyggelige enn det negative. Det skal jo være koselig å motta et livstegn. Jeg tror det fleste prøver å fortelle om det som har vært fint i året som gikk og har de det stort sett bra, så kan det vel bli mye godord da. Jeg synes det er greit jeg.
![]() |
#78 |
flisespikker
|
![]() Sv: Jule-skryte-breveneNTH-klassen vår pleier å sende ut en "klasseavis" annethvert år, der et par frivillige prøver å samle inn bidrag fra flest mulig om hva de driver med og hva de har gjort siden sist, og gjerne et par bilder, og så blir alt satt sammen til en pdf og mailet ut til alle. (De første årene ble den sendt på papir.) Det fungerer litt som et felles julebrev og er riktig hyggelig. I år er det BM og jeg som setter sammen avisen, og det kommer stadig inn bidrag på mail fra gamle klassekamerater. En av venninnene mine fra klassen skrev for et par dager siden at "Vi har ikke så mye spennende å berette, vi er fornøyd med tilværelsen og har derfor ikke gjort noen særlige endringer på en stund. Det er vel i og for seg bra, men det blir ikke så underholdende på den måten…" - og sånn er det vel for mange, at man ikke har så mye underholdende å fortelle i julebrevet, så da kan det lett føles kjedelig og/eller skrytende, men det er nå likevel hyggelig for gamle venner å høre hvordan det går.
![]() |
#79 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Har ikke lest tråden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |