Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Ullpysj

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-08, 22:32   #61
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ullpysj

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Bruker alle barn ullpysj? Når begynte barn å bruke det? Er det et "ting-i-tiden"-fenomen?

Og hva (om noe) er galt med bomullspysj?

:har havnet på feil klode:

De store ungene bruker bomullspysjer, for de har vett på å dra på seg dyna om de blir kalde. Minstemann bruker kun ullpysj, for han ligger mest oppå dyna uansett hvor mange ganger vi snur på han.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 00:19   #62
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bruker alle barn ullpysj? Når begynte barn å bruke det? Er det et "ting-i-tiden"-fenomen?

Mine bruker ikke ullpysj nå. Da Skatten var liten, brukte han det. Han var en liten frossenpinn. De to andre var så varme, at de brukte det ikke.

Gammel 26-01-08, 01:04   #63
ILY
Multitasker

ILY sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Her ;)
ILY er populærILY er populærILY er populærILY er populærILY er populær
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Ullpysj

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Trikset er vel heller å faktisk vaske det i maskinen, hvis man har en relativt ny en med godt ullprogram, 30 grader/kaldt og ullvugge. Plaggene får nemlig bedre fasong bla. av å vaskes i maskinen. Jeg tar Nøstebarn-plaggene der, fordi jeg vet de ikke tar skade av det. Vi har alltid brukt Nøstebarn og annen ubehandlet ull, utelukkende det, i over 4 år, og har til gode å ødelegge et plagg.

Jeg synes det er glimrende å slippe å ta på ungen plast og giftstoffer fra plastullen, særlig mot huden, men generelt og

Har det noen gang falt deg inn at ikke alle barn tåler ubehandlet ull? Hva skal disse barna kles i??
Denne diskusjonen har vi hatt før.. Har skjønt hva du mener. Ja ja ja vi har forstått at janus,joha etc er plastull! Og at vi er noen forferdelige mødre som omtrent bør bli meldt inn for omsorgsvikt for å ikle ungene våre plast og giftstoffer! For all del, vi bør jo alle gjøre som deg

Gammel 26-01-08, 01:09   #64
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ILY, her.

Har det noen gang falt deg inn at ikke alle barn tåler ubehandlet ull? Hva skal disse barna kles i??

Går det an å tåle behandlet ull hvis man ikke tåler ubehandlet ull? Det har jeg ikke hørt om før.

Forøvrig skal man selvsagt kle barna i bomull hvis de ikke tåler ull. Det er da ikke verdens undergang det heller.

Mine barn bruker bare bomullspysjer. Frøkna kan ikke bruke ullundertøy fordi hun koker over av varme, og Blobben kan ikke bruke det fordi hun har atopisk eksem, som forverres kraftig av ull mot kroppen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 01:14   #65
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne diskusjonen har vi hatt før.. Har skjønt hva du mener. Ja ja ja vi har forstått at janus,joha etc er plastull! Og at vi er noen forferdelige mødre som omtrent bør bli meldt inn for omsorgsvikt for å ikle ungene våre plast og giftstoffer! For all del, vi bør jo alle gjøre som deg

Ikke trekk frem "HVA?!?! Kaller du meg dårlig mor?!?!?!", er du snill.

Gammel 26-01-08, 01:19   #66
ILY
Multitasker

ILY sin avatar

Standard

[quote=Teofelia;794137]Går det an å tåle behandlet ull hvis man ikke tåler ubehandlet ull? Det har jeg ikke hørt om før.

Forøvrig skal man selvsagt kle barna i bomull hvis de ikke tåler ull. Det er da ikke verdens undergang det heller.

Jepp det går faktisk an,ved bruk av Devold sine for eksempel

Nei for all del det er ikke verdens undergang å ikle barna bomull,gjør det selv jeg! Men der vi bor for tiden kan gradestokken fort vise 20 blå og da er det godt å ha ull på kroppen

Poenget med innlegget mitt var bare at man kan bli litt lei av å høre hva som er riktig og galt hele tiden. Alle er forskjellige og må da for pokker få lov til å mene og bruke hva man vil uten å bli beskyldt for å ikle barna sine gift og plast! Eller?

Gammel 26-01-08, 01:26   #67
ILY
Multitasker

ILY sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ikke trekk frem "HVA?!?! Kaller du meg dårlig mor?!?!?!", er du snill.

Er kanskje litt nå men skjønte ikke helt den tilbakemeldingen jeg Polyanna.
om jeg fornærmet deg,det var ikke meningen! Hele innlegget var ment som ironi..

Gammel 26-01-08, 08:27   #68
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Går det an å tåle behandlet ull hvis man ikke tåler ubehandlet ull? Det har jeg ikke hørt om før.

Hvis det er de plaggene som heter Dobbel du sikter til, så er det innerste stofflaget av polyester, så der er ikke huden i kontakt med ulla overhodet.

De aller fleste som får reaksjoner ved bruk av ull reagerer på kjemikaliene ulla er behandlet med, ikke selve ulla.

Gammel 26-01-08, 08:36   #69
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bruker ulldrakt til minstejenta, hun er så fæl til å sparke av seg dyna. Storesøster bruker bommullspysj.

Maiden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 10:52   #70
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Ullpysj

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Hvis det er de plaggene som heter Dobbel du sikter til, så er det innerste stofflaget av polyester, så der er ikke huden i kontakt med ulla overhodet.

De aller fleste som får reaksjoner ved bruk av ull reagerer på kjemikaliene ulla er behandlet med, ikke selve ulla.

Det er ikke egentlig mulig å tåle behandlet ull, og ikke ubehandlet nei.
Enten så tåler man ikke ull i det hele tatt mot kroppen, men det er egentlig ganske sjelden, og da gjelder det behandlet som ubehandlet. Men mange tror de ikke tåler det fordi det er snakk om behandlet ull, mens de da egentlig reagerer på kjemikaliene og plasten i ullen.
Devold og slikt har polyester el. innerst mot huden, som det meste av Cubus ullundertøyet foreks.

Og hva alle andre kler på sine unger er meg revnende likegyldig, hvis det skulle være noen missforståelse ang. det ute å gå.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 10:58   #71
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Dette har jeg gått glipp av. Spennende!

Vi bruker forøvrig alle sorter ull , men ser helst at det er ubehandlet. Men er ikke fantatisk. Begge barna ser ut til å tåle det ene og det andre.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 10:59   #72
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av maribo, her.

Nå har Ida brukt sin nye ullpysj fra Bånsull i tre netter - den er god Og jeg liker helt klart ribbekanten bedre enn Nøstebarn sin.

Takk for hjelpen, alle sammen

Kjekt å høre, jeg har nemlig ønsket meg en slik til lillesøster.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 10:59   #73
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Ullpysj

Og hva (om noe) er galt med bomullspysj?

:har havnet på feil klode:

Mine unger har alltid brukt ullpysj, fordi de er kalde av seg, også slipper jeg å bekymre meg for om de blir kalde i løpet av natten. I ullpysj av ubehandlet ull blir de aldri verken for kalde eller for varme, genialt som det er med temperaturregulering.

Jeg vil ikke bruke bomullspysj på mine, for hvis de skulle bli svette, så blir de kalde, og ellers kan de fort bli kalde hvis de tar av seg dynen.
Og en forskjell er det faktisk, og det er ved evnt. brann, bomull antenner meget lett og i løpet av få sekunder er det overtent og brent opp, mens ubehandlet ull vanskelig lar seg antenne i det hele tatt.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 13:35   #74
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Devold-undertøy har ikke ull innerst, men polyester. Det er veldig gode klær, og det eneste ullundertøyet Frøkna godtar, men her er det vel mer et spørsmål om å unngå ull mot kroppen enn at man tåler behandlet ull.

Gammel 26-01-08, 14:56   #75
ILY
Multitasker

ILY sin avatar

Standard

Devold-undertøy har ikke ull innerst, men polyester. Det er veldig gode klær, og det eneste ullundertøyet Frøkna godtar, men her er det vel mer et spørsmål om å unngå ull mot kroppen enn at man tåler behandlet ull.

Beklager at jeg ikke formulerte meg bedre lengre opp Men det er Devold sitt Fokus tøy jeg mente..http://www.devold.no/stillongs/defau...&collection=54
Vet at Devold dobbel har polyesterfiber.
Grunnen til at jeg nevnte dette er at min kusine har en datter som ikke tåler ubehandlet ull. Hun klør og får utslett. Hun kan heller ikke ha hjemmestrikka luer, eller gensere som berører huden i halsen f.eks Min kusine har kun Devold fokus undertøy til henne for det tåler hun,hun reagerer iallefall ikke på samme måte. Jeg vet ikke om hun har prøvd andre merker,men vet hun er så fornøyd med dette at hun like greit holder seg til et merke. Jeg har ikke peiling på hva de forskjellige typene inneholder og hva som er farlig etc,men da er vel kanskje også dette det noen kaller plastull? Siden det kan vaskes i maskin og tørkes i trommel.. Hvorfor hun ikke tåler det ene men det andre kan ikke jeg svare på. Kusinen min er iallefall glad for at hun har muligheten til å kunne ha på datteren en type ull ved behov.

Gammel 26-01-08, 16:49   #76
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

He he- morsom tråd..... Vær åpne for at alle har ulik oppfatning av samme sak!!! Det er ikke lurt å sette seg på en høy hest og tro at man vet best......

Gammel 26-01-08, 17:09   #77
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av StiBy, her.

He he- morsom tråd..... Vær åpne for at alle har ulik oppfatning av samme sak!!! Det er ikke lurt å sette seg på en høy hest og tro at man vet best......

Herlighet! Både Dårlig mor- og høyhestargumentasjon i en og samme tråd. Hva skjer med dette forumet, egentlig.

Gammel 26-01-08, 17:25   #78
tiril
Passiv

Standard

Herlighet! Både Dårlig mor- og høyhestargumentasjon i en og samme tråd. Hva skjer med dette forumet, egentlig.

Er vel det samme som skjer på NM, er det ikkje dei samme som vanker her då? Skal sjå det er samma ulla overalt

Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 18:08   #79
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Her er den dårligste mora i ullpysjdiskusjonen. Minsten sover i bare bleia, han, og blir gjerne god og kald i løpet av natta. Men han sover som en stein og tines opp igjen intill meg om morgenen.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 19:58   #80
Skjevo
Erfaren

Skjevo sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Minstemor sover i ullbody og sovepose. Har ingenting på bena for de er gode og varme inne i posen. Storebroren begynte med bomullspysj denne vinteren, samtidig som han fikk voksendyne som han faktisk ligger under med hodet og alt. Plutselig ble frysepinnen min kokt av ull om natten. Før brukte han mest body og strømpebukse i ull.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:30.