|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!
Eller under dekke av å forsvare ytringsfriheten. Det er jo noen som mener det også.
http://www.dagsavisen.no/utenriks/article335538.ece
Det jeg synes er pussig med debatter om dette er at folk som påstår at de forsvarer ytringsfriheten pokker ikke klarer å akseptere at andre er kritiske til det de ytrer.
Joda. De sier så.
Samtidig er det altså andre som mener at dette for mange handler om andre ting. Bl.a. lederen for Mediehøjskolen i Esbjerg, Per Dalsgård:
http://www.dagsavisen.no/utenriks/article335538.ece
http://www.vedal.net/blogg/?p=849
Den argumentasjonen og de hersketeknikkene som brukes i debatter om dette gir litt ekle vibber til Bush og opplegget der man argumenterer for å kaste alt av menneskerettigheter etc. over bord fordi kampen mot terror er så viktig.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
weird
![]() Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Forøvrig synes jeg denne journalisten forklarer det godt:
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
-
Medlem siden: Oct 2006
Debatten setter seg gjerne fast i akkurat det, fordi det er en vanskelig balansegang på begge sider. Jeg legger mye vekt på at selvsensur kan være bekymringsfullt og kan ha selvforsterkende effekter som gjør at viktige og verdifulle ytringer på sikt ikke kommer frem – det er lite konkret og vanskelig å begrunne, særlig i en opphetet diskusjon. Det er også vanskelig, noen ganger umulig, å holde en ytring, og retten til den, adskilt fra innholdet i ytringen, og det er jo åpnebart forskjellige meninger om hvorvidt det overhodet er et relevant skille.
Det tror jeg også du har rett i, men jeg er altså villig til å forsvare retten til å ytre ting mange vil oppfatte som vesentlig verre enn de aktuelle karikaturtegningene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Jazzbabe
Hvor: Elvebyen
Hvorfor bør man egentlig automatisk ha forståelse og respekt for (alle) andres religion? Det finnes vel en del fanatiske og banale sekter rundt omkring på vår jord som iallefall jeg aldri ville ha respektert. Setter det litt på spissen nå, men blir litt provosert over utsagn som sier at vi bør ha forståelse og respekt så fort det dreier seg om religion (jeg tenker ikke spesielt på Islam).
![]() |
#65 |
Ringskrømt
|
Man behøver nødvendigvis ikke dele samme syn som den som utøver religionen, men en genuin respekt og forståelse for at andre har en tro, jo, det synes jeg man bør ha.
![]() |
#66 |
Jazzbabe
Hvor: Elvebyen
![]() |
#67 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Him gav meg forresten en tankevekker:
![]() |
#68 |
Absolut ateist
|
Nei, jeg syns ikke det. Fordi de er moralsk avskyelige.
![]() |
#69 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Hvorfor? Og sånn i forhold til tegningene?
![]() |
#70 |
Mother of Dragons
|
Jeg synes ikke de er ok, de er noen ondskapsfulle, jævlige gamle patriarkgubber. Men jeg synes de skal få lov til å holde de avskyelige demonstrasjonenene sine på offentlige steder, og nektes å holde dem på sykehusområder.
![]() |
#71 |
Absolut ateist
|
Jeg syns det blir vanskelig å sette dem opp mot hverandre i mitt hode. Fordi jeg ser forskjellen på noe reellt og noe som kun er tanker. At det vil være annerledes for andre, er nok sant. Selv om jeg er enig i en brøkdel av budskapet til de idiotene, nemlig at man ikke bør ta abort, så er det feil måte å gjøre det på. Men i forhold til tegningene? Hadde kvinner som har tatt abort/er for abort begynt å kaste brannbomber fordi de reagerte så sterkt, så kunne de vel sammenlignes, men i og med at reaksjonsmønstrene er så ulike, så finner jeg det vanskelig. På den annen side syns jeg at Nessa og co bør forbys, mens muhammedtegningene ikke bør forbys, MEN at folk gjerne bør bruke vettet sitt før de fremstiller de i media.
![]() |
#72 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Syns du altså at Nessa og co-s ytriner bør FORBYS? Eller bare fordømmer du dem?
![]() |
#73 |
Absolut ateist
|
Jeg syns de midlene de bruker, dvs filmer, plakater, fostre osv, bør forbys i det offentlige rom. Det er grov trakassering.
![]() |
#74 |
Mother of Dragons
|
En av de tingene som jeg reagerer med Nessa og co er at de går så hardt ut mot de som er sårbare, jeg har alltid en sterk følelse av rått parti når de demonstrerer på sykehus og avdelingene, de angriper de svake, kvinnenen som skal til å få utført eller akkurat har fått utført abort.
![]() |
#75 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!Når Jyllansposten første gang trykket Mohammed tegningene så ble de intervjuet.
![]() |
#76 |
Shake it out!
|
Ytringfriheten er ikke så viktig om den går ut over abonnementstallene, må vite
![]() |
#77 |
Mother of Dragons
|
Det hadde gjort det for 50 år siden, men nå gjør det ikke det. Hedningesamfunnet utgir jo tegneserier som er respektløse hver uke uten at de kristne bryr seg. Fordi de har blitt vant til det.
![]() |
#78 |
Mother of Dragons
|
Jeg er klar over det, men likevel så har det skjedd en utvikling fra 30 år siden hvor Life of Brian ble sensurert til nå, og det har noe med eksponeringen å gjøre også.
![]() |
#79 |
-
Medlem siden: Oct 2006
Og det med eksponering syns jeg er interessant. Og jeg er i den sammenhengen fascinert av Lars Vilks sitt muhammedkarikaturprosjekt, han driver jo åpenbart ikke med det samme som den populistiske islamfiendtlige delen av pressen. Og akkurat hva han driver med er jo ikke helt godt å si, men han utsetter iallefall seg selv for vrede som et slags performancekunstprosjekt. I en diskusjon jeg så på svensk TV da hans sak ble kjent i fjor sommer kunne noen av uttalelsene hans tolkes som at han blant annet mente at Muhammed, og dermed muslimer, ville bli "hånet ferdig" til slutt, slik som Jesus og kristne har blitt det, og at problemet da på en måte ville være løst (Han uttrykte seg ikke nedsettende eller agressivt på noen måte). Jeg tror den idéen kan ha noe for seg, også fra en troendes side; jeg antar at iallefall noen vil finne ut at både de selv og guden/profeten/guruen faktisk tåler «blasfemien» uten å bli svekket på noen måte, og at muhammedkarikaturer, iallefall for dem, vil forsvinne i bakgrunnsstøyen, slik «blasfemiske» fremstillinger av Jesus har gjort det for mange kristne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!I gamle testamentet i de 10 bud stod det ikke noe der om at man ikke skulle lage bilder av Gud. Men at man forandret dette budet, og gjorde to bud ut av det som opprinnelig var det 10. budet? Eller er det min vranglære fra barneskolen som slår inn igjen? |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
ytringsfrihet |
|
|