Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

"Jeg må nødt til å skjerpe meg"

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Bruker du uttrykket "må nødt til"?
Ja, men bare skriftlig. 0 0%
Ja, jeg bruker det muntlig og skriftlig. 0 0%
Ja, men bare muntlig. 15 5,86%
Jeg bruker det bare hvis jeg må nødt. 4 1,56%
Jeg har hørt det, men det kunne ikke ramle meg inn å bruke det. 109 42,58%
Hæ? Nei, dette har jeg aldri hørt før. 109 42,58%
Det har rabla for Elinblu. 19 7,42%
Deltakere: 256. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-08, 14:34   #1
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Jeg må nødt til å skjerpe meg"

Rabla

Dette har jeg aldri hørt, altså. Er du sikker på at du ikke har hørt feil?

Ett mantra her hjemme er forøvrig:
Jeg er nødt til å skjerpe meg ( bli kvitt sjuskeegenskapene)
Jeg må skjerpe meg (bli kvitt sjuskeegenskapene)

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 17:20   #2
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kunne aldri falle meg inn å bruke den setningen!
Skurrer noe utrolig i mine ører i alle fall ...

Gammel 19-02-08, 18:22   #3
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg har hørt det brukt både i Nord-Norge og Trøndelag, men sier det aldri selv. :herdet, men ikke avstumpet:

Hva?? Hvem er det du har frekventert?

Jeg har aldri hørt noe sånt.

Gammel 20-02-08, 10:43   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Hva?? Hvem er det du har frekventert?

Jeg husker ikke, men jeg er ganske sikker på at jeg har hørt det sagt på nordnorsk. Kanskje da jeg var liten?

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Her på Østlandet hører jeg forresten også avarten "må nødt om".
Som i setningen: "Je må nødt om å kjøre på buttikken". Herlig.

"Je er nødt om" er ganske vanlig, innbiller jeg meg, sånn i Hedmarksområdet eller noe slikt (jeg er ikke særlig lokalkjent på østnorske dialekter), så det overrasker meg ikke om noen også sier "je nødt om".

Gammel 20-02-08, 10:50   #5
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

"Je er nødt om" er ganske vanlig, innbiller jeg meg, sånn i Hedmarksområdet eller noe slikt (jeg er ikke særlig lokalkjent på østnorske dialekter), så det overrasker meg ikke om noen også sier "je nødt om".

Etter 34 år med tett omgang med hed(e)markinger har jeg ennå til gode å høre dette. "Nødt for" er derimot ofte hørt, både der og i Oslo-området - kanskje overalt, for alt jeg vet.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-08, 10:54   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Etter 34 år med tett omgang med hed(e)markinger har jeg ennå til gode å høre dette.

Da er de nok fra et annet sted, de jeg har hørt, ja. Men jeg vet jeg har hørt "å være nødt om" (jeg kan ikke komme på å ha hørt "må nødt om", men avstanden til dette uttrykket høres på en måte ikke så stor ut).

Gammel 19-02-08, 18:28   #7
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Hæ? Nei, dette har jeg aldri hørt før.

Glemte å se om det var flervalgspoll. Ville gjerne hatt med; "Det har rabla for Elinblu".

Gammel 19-02-08, 18:32   #8
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Er fristet til å svare det siste alternativet, men det har nok ikke rabla for Elinblu . Jeg svarte "Jeg har hørt det, men det kunne ikke ramle meg inn å bruke det". Synes det høres helt idiotisk ut, enten så må man eller så er man nødt. Ikke begge deler.

Gammel 19-02-08, 19:01   #9
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Jeg har hørt det flere ganger, men bruker det ikke selv. Jeg synes særlig det er sunnmøringer/byålesundere som har en tendens til å bruke dette uttrykket.

Verken på østlandet hvor jeg kommer fra eller i Trondheim hvor jeg bor er dette vanlig å høre.

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 19:07   #10
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, man må ikke nødt til noe. Enten så må man noe, eller man er nødt til noe. Alvorlig talt.

Gammel 19-02-08, 19:09   #11
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Bor i Trøndelag og har aldri hørt noen si det.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 19:15   #12
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har hørt det, men sier det ikke selv.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 19:28   #13
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette var et uttrykk jeg aldri har hørt før, og som jeg neppe kommer til å ta i bruk med det første.

Gammel 19-02-08, 20:11   #14
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aldri hørt før!

Gammel 19-02-08, 21:03   #15
scilla

scilla sin avatar

scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Jeg har bodd i Grenland i.f.m min utdanning, og der hørte jeg det ganske ofte. De sa tilogmed at de gikk mellom døra. Gærninger!

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 22:19   #16
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sånne uttrykk er det som gir meg aller mest lyst til å spikke!! :urk:

Gammel 19-02-08, 22:23   #17
Nuppa
Superduperaktiv

Nuppa sin avatar

Nuppa er populærNuppa er populærNuppa er populærNuppa er populær
Standard

Det er vel ikke så veldig uvanlig her, nei. (Grenland)
Jeg kan nok finne på å si noe slikt (Må nøtt-te å skjærpe mæ), men skriver det ikke.
Tror jeg.

Nuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 22:55   #18
Manga

Manga sin avatar

Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Det har jeg ikke hørt før.

Gammel 19-02-08, 23:44   #19
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Aldri hørt det før......

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-08, 09:24   #20
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Her på Østlandet hører jeg forresten også avarten "må nødt om".
Som i setningen: "Je må nødt om å kjøre på buttikken". Herlig.

Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
ord og uttrykk

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:52.