Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kvinner vil at mannen skal tjene mest (NRK)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-08, 13:15   #61
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (Nrk)

Jeg ville syntes det var urettferdig om mannen mente jeg skulle forsørge ham og jobbe ræva av meg, mens han sendte ungen i bhg og gikk på kafé med kompiser, for så å forlange at jeg skulle klippe gresset, vaske bilen og legge ungen når jeg kom hjem. Faktisk. Det er tydeligvis ikke alle som skjønner dette. Og det er flere enn Holmekoll-damene. det er faktisk 7 av 10.

Det er helt klart urettferdig når mannen må jobbe 150 % for at mor kan jobbe 80%, når hun burde ha tatt ansvar for økonomien på lik linje med mannen, delt på ansvaret for hjem og barn på lik linje og tatt bedre vare på seg selv i fht å passe på pensjonrettighetene sine eller stå bedre rustet ved samlivsbrudd. Det virker som mange damer er på en sånn "det som skjer, det skjer"-greie, sier og håper det beste, for så å stå på bar bakke når de blir skilt, enke eller gamle. Veldig kortsiktig tankegang, som må henge sammen med at jenter sosialiseres inn i en arkaisk og passiv kvinnerolle, der man skal bli tatt vare på. Og det skader jo hele likelønnskampen, for ettersom alle disse damene vil forsørges, så vil de ikke kreve en anstendig lønn og det går utover andre damer, damer som faktisk ønsker å forsørge seg selv og bidra økonomisk hjemme på likefot, samtidig som de har valgt omsorgsyrker.

Gammel 21-02-08, 13:15   #62
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er enig i at det kan være like slitsom å være hjemme med barn som å sitte og dille på et kontor. Men jeg tror den psykiske belastningen med å være den som skaffe pengene til familiens opphold kan være mye større. Det er mange yrker hvor man må prestere hele tiden og om familien er avhengig av pengene så sliter det.

Der fikk du sagt det jeg prøvde å si.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 13:22   #63
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg ville syntes det var urettferdig om mannen mente jeg skulle forsørge ham og jobbe ræva av meg, mens han sendte ungen i bhg og gikk på kafé med kompiser, for så å forlange at jeg skulle klippe gresset, vaske bilen og legge ungen når jeg kom hjem. Faktisk. Det er tydeligvis ikke alle som skjønner dette. Og det er flere enn Holmekoll-damene. det er faktisk 7 av 10.

Er du sikker på at det var dette 7 av 10 svarte på? Sa de virkelig at de ville at mannen skulle jobbe ræva av seg og gjøre alt, de skulle sende i barnet i barnehagen og gå på kafé?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 13:22   #64
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Du har tydeligvis ikke stor tro på kvinner hvis du tror det er slik de fleste av oss tenker. Nå tror jeg kanskje du har misforstått noe.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 13:31   #65
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan kan spørsmålet ha sett ut, da?

Ønsker du å bli forsørget?
Ønsker du at mannen skal ta det økonomiske ansvaret?
Ønsker du at mannen skal trygge deg og familien økonomisk?
Ønsker du at mannen skal tjene mer enn deg?

ElinM: en del damer ønsker bare enveis feminisme. jeg synes ikke det er så veldig ålreit. Jeg ønsker et mer rettferdig samfunn. Ikke bare for damer.

Gammel 21-02-08, 13:33   #66
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ville kanskje ikke stolt blindt på statistikk.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 13:36   #67
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Er det virkelig slik du tolker undersøkelsen? Jeg oppfatter det ikke sånn i det hele tatt.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 13:37   #68
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg leste det som at 7 av 10 kvinner mener at mannen bør tjene mest.

Sitat:

Og andelen kvinner som mener at menn skal være hovedforsørger er enda større. For 7 av 10 kvinner svarer at mannen bør være den som har størst ansvar for å få inn mest penger til husholdningen.

Dette kan jo like gjerne henge igjen da de aller fleste menn tjener mer enn kvinner.

Gammel 21-02-08, 13:38   #69
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Eg forventar absolutt ikkje at mannen skal være hovedforsørgjar. Han er det no men det har me bestemt i fellesskap og han jobbar ikkje over 100% for at eg skal vera heime. Eg har hovedansvaret for all økonomi her heime og er den som "sitt best i det" her om det skulle bli eit brudd. Eg kunne aldri tenkt meg å vore så avhengig av mannen at eg ikkje hadde klart meg på eigenhånd. Me måtte omorganisert så klart men det hadde gått fint. No er det han som er hovedforsørgjar pga at me i fellesskap syns det er den beste løysinga akkurat no.

Gammel 21-02-08, 13:39   #70
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg leste det som at 7 av 10 kvinner mener at mannen bør tjene mest.
Dette kan jo like gjerne henge igjen da de aller fleste menn tjener mer enn kvinner.

Ønsker mannen selv å være den som har hovedansvaret for å få inntektene inn i familien?
- Egentlig ikke. Undersøkelsen viser at over halvparten av både kvinner og menn, har lyst til å jobbe redusert. Det de fleste ønsker seg, er en ekstra fridag i uken.
Hvorfor er det da flest kvinner som jobber deltid?
- Det handler om at de fleste kvinner tjener mindre enn mennene sine. Da blir det oftest til at kvinnen blir den som er hjemme en dag i uken for å handle til helgen, lage mat til svigermor og vaske huset.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 21-02-08, 13:39   #71
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

De mener mannen bør tjene mest, ja. De burde kanskje heller ment at de selv burde tjene mer?

Gammel 21-02-08, 13:39   #72
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det høres litt ut som om du har forlest deg på Dagens Næringsliv Mim. Det du beskriver virker lite typisk for de hjemmeværende/deltidsarbeidende kvinnene jeg enten kjenner eller kjenner til gjennom forumet.

I mine øyne er hovedproblemet i denne saken at ganske mange kvinner uttaler at de forventer at mannen skal tjene mer enn dem. Det er dette manglende ønsket om å gjøre en likere fordeling mulig jeg ikke forstår.

Jeg hadde ikke hatt noe i mot å ha en mann som tjente mer enn meg jeg. Da hadde vi hatt mye bedre økonomi enn vi har. :drømmer: Men jeg ser ikke hvordan noen kan mene at det er noe de kan forvente.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 13:43   #73
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Kvinner vil at mannen skal tjene mest

7 av 10 kvinner forventer at mannen er hovedforsørger i forholdet. Samtidig drømmer halvparten av alle menn om å jobbe deltid. Det viser en fersk undersøkelse om økonomi i parforhold.

Ble ordet forvente brukt i spørreundersøkelsen? Hva betyr egentlig ordet forvente? Ifølge bokmålsordboka kan det bety både "å regne med" og "å håpe". Så hva var det i så fall disse kvinnene svarte på? At de regnet med eller håpet at mannen skulle tjene mest? Å regne med at han tjener mest er vel en erkjennelse av dagens lønnssituasjon, og dermed er det kanskje ikke så sjokkerende at mange svarte dette? Dersom 7 av 10 håper at mannen tjener mest, er det ikke så bra. Men hva hvis dette svaret også bunner i kvinnens lønnsnivå, og at det kan tolkes som at kvinnene håper at mannen ikke skal tjene like dårlig som dem for deres felles inntekts skyld? Statistikk kan tolkes dit man vil.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 13:43   #74
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

De mener mannen bør tjene mest, ja. De burde kanskje heller ment at de selv burde tjene mer?

For 7 av 10 kvinner svarer at mannen bør være den som har størst ansvar for å få inn mest penger til husholdningen.

Det kan like gjerne bety at de mener at mannen bør ha størst ansvar fordi det til nå er kvinner som har lengst permisjon og ergo ofte har mindre inntekt og mindre mulighet til å tjene mer over lengre tid. Ikke at de mener at mannen BØR tjene mer i kraft av å være mann.
Jeg synes du overtolker og videretolket denne undersøkelsen uten at det er særlig belegg for å uttale at kvinner krever at gubben jobber ræva av seg hjemme og ute samtidig som de drikker kaffe og sitter på rumpa.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 21-02-08, 13:50   #75
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Ja, jeg tror (naiv) at om lønnen i typiske kvinneyrker hadde steget så hadde flere kvinner sett seg tjent med å jobbe mer. Det er lite motiverende for en kvinne å måtte jobbe i en måned for å få samme inntekt som manne får i løpet av en uke.

Gammel 21-02-08, 14:01   #76
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg anbefaler å ta en tur i en barnebursdag i Holmenkollen, på Bygdøy eller Ullern. Lytt og lær.

Har du vært i mange barnebursdager på vestkanten? Jeg synes stort sett jeg møter yrkesaktive kvinner i disse settingene, og kjenner meg ikke igjen i hva du skriver. Jeg tror ikke det nødvendigvis er på disse stedene du møter disse 70 prosentene som forventer at mannen skal være hovedforsørger. Ja, egentlig er jeg jammen meg nysgjerrig på hvor disse kvinnene finnes, for dette høres ut som tanker hentet fra femtitallet.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 14:04   #77
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Ja, jeg tror (naiv) at om lønnen i typiske kvinneyrker hadde steget så hadde flere kvinner sett seg tjent med å jobbe mer. Det er lite motiverende for en kvinne å måtte jobbe i en måned for å få samme inntekt som manne får i løpet av en uke.

En professor på NHH fortalte om en undersøkelse av lønn hos kvinner i omsorgsyrker. Det viste seg at dersom en sykepleier gikk opp i lønn så gikk hun automatisk tilsvarende ned i stilling. Rett og slett. Det var problemer med å få tak i nok arbeidsressurser, og det første forslaget som kom på bordet var jo nettopp det å øke lønnen til de ansatte. Men det viste seg da altså å være meningsløst, ettersom kvinnene kun hadde et minimumskrav til inntekt for å klare seg økonomisk, og alt utover det ble ofret til fordel for fri for å ta seg mer av barn og hjem.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 14:31   #78
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

En professor på NHH fortalte om en undersøkelse av lønn hos kvinner i omsorgsyrker. Det viste seg at dersom en sykepleier gikk opp i lønn så gikk hun automatisk tilsvarende ned i stilling. Rett og slett. Det var problemer med å få tak i nok arbeidsressurser, og det første forslaget som kom på bordet var jo nettopp det å øke lønnen til de ansatte. Men det viste seg da altså å være meningsløst, ettersom kvinnene kun hadde et minimumskrav til inntekt for å klare seg økonomisk, og alt utover det ble ofret til fordel for fri for å ta seg mer av barn og hjem.

Jeg har også hørt dette, og i mange tilfeller tror jeg nok at det stemme, men for de som er aleneforsørgere og de som enda ikke har funnet en mann som kan forsørge seg, er det jo tragisk at denne argumentasjonen er rådende for lønnsfastsettelsen i omsorgsyrker.

Og jeg tror forresten ikke at det er den jevne omsorgsarbeiderem som dette gjelder, men de damene som er ca 55+ og som jobber for å få kommet seg litt ut av hjemmet. Det er jo ikke så lenge til disse går av med pensjon.Jeg håper og tror, eller tror og håper at generasjonene etter disse oppfører seg annerledes. Sykepleiere har nektet å gå til streik, da de ikke jobber for lønna.

Gammel 21-02-08, 14:34   #79
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (NRK)

Sykepleierer har vel ofte ikke reell streikerett. Med fare for liv og helse, som kjapt kommer inn.

Jeg lurer litt på om det er noe av grunnen til at lærerne har dratt fra oss lønnsmessig.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 14:38   #80
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (NRK)

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Sykepleierer har vel ofte ikke reell streikerett. Med fare for liv og helse, som kjapt kommer inn.

Jeg lurer litt på om det er noe av grunnen til at lærerne har dratt fra oss lønnsmessig.

Jeg har jobbet med sykepleiere som ikke har sett nytten av lønnskamp, da de jobber for å komme seg ut, og mannen deres har så bra inntekt, at det blir sett på som litt flaut å streike. Disse har ihvertfall ikke hjulpet på for lønnsdannelsen til sykepleierene.

Med liberal bruk av dispensasjoner og kreativ "streiking" burde det være mulig å føre en lønnskamp som ga resultater også for sykepleiere.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:16.