|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Epikur
|
![]() Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (Nrk)Jeg ville syntes det var urettferdig om mannen mente jeg skulle forsørge ham og jobbe ræva av meg, mens han sendte ungen i bhg og gikk på kafé med kompiser, for så å forlange at jeg skulle klippe gresset, vaske bilen og legge ungen når jeg kom hjem. Faktisk. Det er tydeligvis ikke alle som skjønner dette. Og det er flere enn Holmekoll-damene. det er faktisk 7 av 10.
![]() |
#62 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (Nrk)
Der fikk du sagt det jeg prøvde å si.
![]() |
#63 |
weird
Er du sikker på at det var dette 7 av 10 svarte på? Sa de virkelig at de ville at mannen skulle jobbe ræva av seg og gjøre alt, de skulle sende i barnet i barnehagen og gå på kafé?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
På vei
Du har tydeligvis ikke stor tro på kvinner hvis du tror det er slik de fleste av oss tenker. Nå tror jeg kanskje du har misforstått noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Epikur
|
![]() Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (Nrk)Hvordan kan spørsmålet ha sett ut, da?
![]() |
#67 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Er det virkelig slik du tolker undersøkelsen? Jeg oppfatter det ikke sånn i det hele tatt.
![]() |
#68 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (Nrk)Jeg leste det som at 7 av 10 kvinner mener at mannen bør tjene mest.
Dette kan jo like gjerne henge igjen da de aller fleste menn tjener mer enn kvinner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
I farta!!
|
![]() Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (Nrk)Eg forventar absolutt ikkje at mannen skal være hovedforsørgjar. Han er det no men det har me bestemt i fellesskap og han jobbar ikkje over 100% for at eg skal vera heime. Eg har hovedansvaret for all økonomi her heime og er den som "sitt best i det" her om det skulle bli eit brudd. Eg kunne aldri tenkt meg å vore så avhengig av mannen at eg ikkje hadde klart meg på eigenhånd. Me måtte omorganisert så klart men det hadde gått fint. No er det han som er hovedforsørgjar pga at me i fellesskap syns det er den beste løysinga akkurat no.
![]() |
#70 |
Nek er allrighte dyr
Ønsker mannen selv å være den som har hovedansvaret for å få inntektene inn i familien?
![]() |
#71 |
Epikur
|
![]() Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (Nrk)De mener mannen bør tjene mest, ja. De burde kanskje heller ment at de selv burde tjene mer?
![]() |
#72 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (Nrk)Det høres litt ut som om du har forlest deg på Dagens Næringsliv Mim. Det du beskriver virker lite typisk for de hjemmeværende/deltidsarbeidende kvinnene jeg enten kjenner eller kjenner til gjennom forumet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
På vei
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Nek er allrighte dyr
For 7 av 10 kvinner svarer at mannen bør være den som har størst ansvar for å få inn mest penger til husholdningen.
![]() |
#75 |
Ser lyst på livet
|
Ja, jeg tror (naiv) at om lønnen i typiske kvinneyrker hadde steget så hadde flere kvinner sett seg tjent med å jobbe mer. Det er lite motiverende for en kvinne å måtte jobbe i en måned for å få samme inntekt som manne får i løpet av en uke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Peppy!
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Peppy!
|
En professor på NHH fortalte om en undersøkelse av lønn hos kvinner i omsorgsyrker. Det viste seg at dersom en sykepleier gikk opp i lønn så gikk hun automatisk tilsvarende ned i stilling. Rett og slett. Det var problemer med å få tak i nok arbeidsressurser, og det første forslaget som kom på bordet var jo nettopp det å øke lønnen til de ansatte. Men det viste seg da altså å være meningsløst, ettersom kvinnene kun hadde et minimumskrav til inntekt for å klare seg økonomisk, og alt utover det ble ofret til fordel for fri for å ta seg mer av barn og hjem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Ser lyst på livet
|
Jeg har også hørt dette, og i mange tilfeller tror jeg nok at det stemme, men for de som er aleneforsørgere og de som enda ikke har funnet en mann som kan forsørge seg, er det jo tragisk at denne argumentasjonen er rådende for lønnsfastsettelsen i omsorgsyrker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
weird
![]() Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (NRK)Sykepleierer har vel ofte ikke reell streikerett. Med fare for liv og helse, som kjapt kommer inn.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Kvinner vil at mannen skal tjene mest (NRK)
Jeg har jobbet med sykepleiere som ikke har sett nytten av lønnskamp, da de jobber for å komme seg ut, og mannen deres har så bra inntekt, at det blir sett på som litt flaut å streike. Disse har ihvertfall ikke hjulpet på for lønnsdannelsen til sykepleierene. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|