Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skal dere i 8. mars-tog på lørdag?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-08, 15:35   #61
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal dere i 8. mars-tog på lørdag?

Jeg applauderer de som ønsker å gå i tog og mener at de gjør et viktig arbeid.

Men det er litt teit å fremstille oss som velger å ikke gå i tog, som veike og "dårlig på stell".

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 15:36   #62
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Dette var selvfølglig en veloverveid mannssjåvinistisk hersketeknikk.

...og den funka som bare pokkern.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 15:37   #63
Donald
Superduperaktiv

Donald sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nei men det må de ikke gjøre nei! Hvem gjør det forresten?

Ta en enkel sak da, selv om det er mange.

Er du for verneplikt for kvinner?

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 15:38   #64
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ja, og så da? Kan man ikke ha en symboldag fordet? Kan man ikke feire i solidaritet med kvinner i andre land?

Selvfølgelig kan man det, men Madam Mim la noe helt annet enn symbolverdier til grunn i sitt innlegg. Og som kamparena synes jeg 8. mars har utspilt sin rolle.

Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 15:40   #65
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I og med at det er debatt om 8. mars har utspilt sin rolle som kamparena eller ikke, har den jo tydeligvis ikke det.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 15:45   #66
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror faktisk også det hadde blitt oppfattet som rimelig arrogant av kvinner i mindre likestilte land hvis land i vesten skulle kuttet ut 8. mars siden vi lksom har kommet så langt. Solidaritet er en fin ting. Symboler på solidaritet også.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 15:49   #67
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Donald, her.

Ta en enkel sak da, selv om det er mange.

Er du for verneplikt for kvinner?

Ja, det er jeg. Veldig for. Her er noen greier jeg putlet sammen i sakens anledning.

Sitat:

Mitt primærstandpunkt er at jeg ønsker samfunnstjeneste for alle menn og kvinner, som er 19-20 år. En samfunnstjeneste vil fylle flere funksjoner.
For det første vil dette være en måte å unngå å være ung ufør eller ung arbeidsledig. For de mange som er falt ut av skolesystemet i løpet av videregående, vil det gi verdifull yrkestrening som igjen kan gi varig arbeid.Dette er i sin tur klasseutjevnende, ettersom vi vet at sosial reproduksjon er stor, og barn av uføre/trygdede har mye større sannsynlighet for å selv bli uføre.
En samfunnstjeneste vil fylle viktige funksjoner i samfunnet. Den kan ikke bare være militær, det er det ikke behov for. Men derimot er det et skrikenede behov for flere hender i helse, omsorg, skole, administrasjon, organisasjon osv. Dette mener jeg er fredsarbeid i praksis.

I veien mot en samfunnstjeneste for alle unge norske borgere, mener jeg det er helt naturlig med en kvinnelig sesjonsplikt og gjerne også verneplikt. Det ville tjene forsvaret å kunne velge blant hele årskullet, ikke bare alle menn og noen få kvinner. Det ville gi et mer demokratisk fundert forsvar med bredere forankring i folket. Det fremstår som urimelig og hindrer full likestilling, altså at alle menn i hele samfunnet, ikke bare middelklassen, menn tar sin plikt i forhold til omsorgsoppgaver. Å ha adgang er ikke det samme som å ha plikt, og her ligger det jeg mener med "siste skanse". Det fremstår som urimelig at kvinner skal ha alle rettigheter, men ingen plikter. Det er ingen plikt å føde barn. Det er ingen plikt å velge lavtlønnsyrker eller jobbe deltid. Det er kjønnet forventet adferd. Og dersom kvinner har sesjons/verneplikt og allerhelst plikt til å avtjene samfunnstjeneste på lik linje med menn, vil man ha samme krav til begge kjønn.

Å være negativ til å "militarisere" kvinner forstår jeg dithen at man mener at kvinner har en mer fredsommelig natur, at kvinner er biologisk sett mer fredselskende og at menn fra naturens side er mer voldelige. Å bruke dette som argumenter tar jeg på det sterkeste avstand fra. At menn og kvinner i praksis er forskjellige på dette området skyldes sosiale forventninger og sosiale konstruksjoner av kjønn. De aller fleste menn jeg kjenner har avtjent verneplikt, og jeg oppfatter dem ikke som hverken mer eller mindre militariserte enn kvinner. Å være mot forsvar, militære eller krig er nå så sin sak, men å sause pasifisme inn i feminismen skader likestillingskampen. Å tro at man av natur er det ene eller andre pga kjønn er en svært arkaisk tankegang. Det er i et historisk perspektiv ikke lenge siden man menet at kvinner ikke hadde samme evner som menn når det gjaldt høyere utdanning, og særlig realfag og tekniske fag. Nå er over 50 % av studentene i høyere utdanning kvinner.

Vi forventer nå sosialt og gjennom lovverk at menn skal ta sitt ansvar på hjemmebane. De fedre jeg kjenner som har fått barn de siste årene tar fullt ut sitt lovpålagte og sosialt forventede ansvar som far. Menn er altså langsomt på vei inn i den tradisjonelt kvinnelige omsorgsrollen. De mestrer den fullt ut, etter min mening, og de som ikke mestrer denne rollen blir sett på som ynkelige og ubrukelige menn, ikke veldig macho og tøffe.

Ergo, menn gjør sin plikt, både hjemme og i samfunnet. At de fysisk sett ikke er i stand til å føde barn, kan vi ikke gjøre noe med. At det er slik en vanvittig prestasjon å føde barn (bortsett fra fra et personlig, individuelt perspektiv) er et livmorfeministisk og ugyldig argument etter min mening. Det er dessuten frivillig å føde barn og jeg ser ikke noen motsetning i at jeg feks for 13 år siden hadde avtjent verneplikt, for så omtrent på landsgjennomsnittet, fødte barn 8 år etter. Min samboer avtjente verneplikt for 13 år siden og fikk barn 8 år etter som han har tatt minst 50 % ansvar for. Har ikke han da ytt vel så mye til samfunnet som meg? Han gjør også en samfunnsplikt ved å få barn, ettersom vi har tatt avgjørelsen om å få barn sammen.

Gammel 07-03-08, 15:51   #68
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror faktisk også det hadde blitt oppfattet som rimelig arrogant av kvinner i mindre likestilte land hvis land i vesten skulle kuttet ut 8. mars siden vi lksom har kommet så langt. Solidaritet er en fin ting. Symboler på solidaritet også.

Jupp. Enig. Så lenge jenter omskjæres så er det bare å ut og gå, mener jeg.

Gammel 07-03-08, 16:09   #69
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Nei, jeg skal ikke gå. I år har jeg riktignok en god grunn for ikke å gå, jeg har bekkenløsning, men jeg hadde nok ikke gått uansett.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 16:14   #70
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig. Jeg skal ikke gå i tog, men synes likevel det er en viktig dag. Vi har kommet langt, men sett i et globalt perspektiv har vi enda langt igjen.

Gammel 07-03-08, 16:29   #71
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Skulle gjerne gått i tog (har gått mange ganger før), men får det ikke til i morgen. Synes Tromsøparolene fenget bedre - selv ville jeg gjerne gåttt under en sekstimers arbeidsdagsparole. Ellers føler jeg for å signere det meste Mim sier i denne tråden.

Gammel 07-03-08, 16:33   #72
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde jeg skulle gått i tog, hadde jeg så desidert valgt å gå under Rosa prinsesser og tøffe superhelter? Nei til snevre barndommer!

:kampsak:

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 16:50   #73
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hadde jeg skulle gått i tog, hadde jeg så desidert valgt å gå under Rosa prinsesser og tøffe superhelter? Nei til snevre barndommer!

Og den hadde jeg stilt meg bak.

Gammel 07-03-08, 17:00   #74
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Og den hadde jeg stilt meg bak.

Jeg ville og vurdert den. Faktisk er jeg blitt så inspirert av disse trådene at jeg tror jeg skal ta med meg gutta til byen og gå i tog i morgen.

Gammel 07-03-08, 17:04   #75
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

I Oslo, Tangina? Se etter en forkjølet smålubben (gravid) blondine.

Gammel 07-03-08, 17:05   #76
~froggie~
Fullverdig medlem

Medlem siden: May 2007
~froggie~ har et hav av muligheter foran seg
Standard

Niks.

~froggie~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 17:18   #77
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

I Oslo, Tangina? Se etter en forkjølet smålubben (gravid) blondine.

Det skal jeg gjøre. Sliten noenogførtiåring med to små gutter her. Jeg stiller hvis jeg får med meg venninna mi.

Gammel 07-03-08, 18:13   #78
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde vært min hjertesak også, hvis jeg altså ikke var midt i bursdagsselskap. Jeg har dog kjøpt nye, røde strømper til storesøster til i morgen og så skal vi ha oss en prat omkring dem.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 18:14   #79
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det hadde vært min hjertesak også, hvis jeg altså ikke var midt i bursdagsselskap. Jeg har dog kjøpt nye, røde strømper til storesøster til i morgen og så skal vi ha oss en prat omkring dem.

Gammel 07-03-08, 18:30   #80
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke denne. Er likestillingsaspektet at jenter blir kledt søtt og gutter tøft? Og hvor ligger samfunnsansvaret? At man skal ... eh, slutte å selge rosa klær? Dette må da være et ansvar som ligger hos den enkelte forelder. Det finnes jo andre klær å få kjøpt, min sønn går ikke kledt som superhelt. Jeg synes mer om paroler som handler om større samfunnsendringer utenfor den enkeltes påvirkning, som abortregister, likelønn, assistert befruktning av lesbiske etc. Nei, jeg skjønner altså ikke den superheltparolen. Noen som vil forklare?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
feminisme, indoktrinering, kvinnedag, mannedag?, paroler

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:18.