Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det galskap å kvitte seg med hagen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-08, 00:47   #61
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det galskap å kvitte seg med hagen?

Ja, det skjer noe med ungene når de blir 3-4 synes jeg. For noen år siden var hagen mest til pynt. Nå går storesøster og lillesøster sammen ut og bruker sparkesykkelen rundt leiligheten, bygger snømann, triller ball etc. Nesten daglig ber de om å få gå ut å leke.

Vi bor i leilighet. Terrasseleilighet med utgang terreng og en liten, lettstelt hageflekke og nestn 100 kv hellelagt terrasse rundt hele leiligheten. Jeg synes vi har det absolutt beste av begge verdener og ville ikke valgt bosted uten hageflekke igjen. Men stor hage har jeg ikke lyst på.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 00:54   #62
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, Monsoon, kom hit! Naboen skal selge!

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 08:23   #63
Donald
Superduperaktiv

Donald sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Jeg hadde aldri gjort dette byttet.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 08:59   #64
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville ikke byttet.
Hage er bare deilig(men ikke STOR hage).

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 09:04   #65
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker hagen min! Selv om den er ganske stor og vi må gjøre en hel masse med den.... I fjor sommer var det jo bare drittvær, i tillegg til masse annleggsarbeid i hagen vår. Så da var vi mest på terrassenvår, den STORE terrassen vår. Denne sommeren satser jeg på finere vær og vi har gress og det blir mindre anleggsarbeid.

Personlig har ikke jeg brukt hagen vår i vinter i noe særlig grad (hater snø), men gubben og gutta har brukt den masse.

Jeg er ikke noe særlig hagemenneske, i allefall ikke med litt over 1 mål tomt, og gresset klipper gubben. Når hagen vår er ferdig skal den være lettstelt med flere lettstelte sittesteder. Det er deilig å ha en egen liten lekeplas til gutta mens man selv kan sitte på sin egen benk og kose seg med å se på de.

Nei hagen bytter jeg ikke ut før jeg blir pensjonist!

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 09:08   #66
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Angående bruk av hagen skjer det definitivt noe når barna er 3-4 år, og enda mer hvis det er to stk barn. To søsken har mye glede av hagelek, både sommer som vinter.

Jeg skjønner ikke helt hvordan du vet at du venter barn i slutten av 2009, og hvilke alder barnet da har. Har jeg gått glipp av noe her?

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 09:12   #67
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Angående bruk av hagen skjer det definitivt noe når barna er 3-4 år, og enda mer hvis det er to stk barn. To søsken har mye glede av hagelek, både sommer som vinter.

skjønner ikke helt hvordan du vet at du venter barn i slutten av 2009, og hvilke alder barnet da har. Har jeg gått glipp av noe her?

Det lurte jeg også på.

Gammel 09-03-08, 09:33   #68
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kom til himmelen da vi i fjor sommer flyttet og fikk hage og lekeplass rett utenfor døra. Det å kunne sende jentene alene ut for å leke er bare fantastisk. Det har vært mindre bruk av hagen i vinter, men nå som det er lyst ute når vi kommer hjem fra barnehagen vil de gjerne være ute å leke mens jeg lager middag. Jeg ville ikke ha byttet bort hagen, det selv om jeg innimellom savner det å bo midt i byen.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 11:03   #69
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Vi venter på en liten Indiafarer. Og slik ståa er akkurat nå, med vår plass i tildelingskøen, så vet vi sånn ca når det vil skje, og alder sier jeg ut fra statistikk. Vi er godkjent for barn mellom 0-2 år, og barn fra India er aldri yngre enn ett.

Da skjønner jeg, så spennende!

Vi bodde i leilighet til eldste var 1,5 år. Da flyttet vi til rekkehus med liten hageflekk (i nærheten av der dere bor innbiller jeg meg). Den første sommeren var det deilig, men da vinteren kom lurte jeg på hva vi egentlig hadde gjort. Jeg følte meg veldig låst i forhold til hvordan jeg hadde det i byen. Jeg husker jeg søkte på finn og fant både den ene og andre leiligheten jeg drømte meg bort i. Ønsket om å bo i leilighet i byen er der fremdeles, men når jeg dagdrømmer om det nå så er jeg barnløs. Nå har jeg derimot tre barn og det kunne aldri falle meg inn å kvitte meg med hagen. Den gir oss rom og frihet.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 11:09   #70
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det veier jo litt tungt at du vil ut av leilighetslivet da. Jøje meg, kanskje jeg ikke aner hva jeg snakker om?

Ja, det viktigste er jo å ha kort vei til sentrum. Det hadde jeg også før, men en idiot i sporveiene fant ut at banen skulle stanses i noen år, mens de pønsket ut en plan for en mer effektiv bane. Fiiint for oss som plutselig følte vi bodde på bygda. Jeg kunne godt tenke meg å bo der du bor, men fytti katta for noen priser. Da får jeg ikke mye større hus enn vi har i dag, og jeg ønsker meg 20 kvm mer. (Jeg så en leilighet på 90 kvm til 6,5 mill! )

Dette er akkurat hva jeg frykter. At ting endrer seg, og plutselig ser jeg behovet for en hage. Så det skjer noe i fireårsalderen altså?

Å nei da, så langt derifra. Vi er svært usikre. Vi har vært på et par visninger i dag, men ikke noe som falt i smak. Vi ønsker egentlig å bli boende, fordi vi er så fornøyde med barnehagen. Men vi bor trangt, rekkehus over tre plan er ikke bare praktisk. I tillegg så er det dette med kort tid til jobb. I dag bruker jeg 45 minutter. Jeg kunne tenkt meg max 20 minutter.

Akkurat nå heller vi mot å prøve en sommer til, og se hvordan vi fungerer med hagen i år. Er det fulltreffer så spørs det vel om vi kunne tenke oss å kvitte oss med hagen.

Dette synes jeg høres fornuftig ut! På den måten vil dere få litt ekstra tid til å vurdere hva dere gjør!!
JEG ville aldri kvittet meg med hagen (og jeg har satset på en hage som ikke MÅ stelles i all min fritid; jeg tåler at den er litt rotete og ustrukturert,). Ungene storkoser seg i hagen, sommer som vinter.,.. Snøfri vinter har gjort sitt til at hagen ikke har blitt fullt så mye brukt som vår, høst og sommer, men ungene er stadig vekk ute i sandkassa, leker litt i dukkestua (som er nesten mikroskopisk i størrelse)... Vi bor også trangt (65kv.m hus) men synes hagen veier opp for det! Selv om manar liten plass i hagen finnes det mnge muligheter er min erfaring...

Gammel 09-03-08, 11:16   #71
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tror ikke jeg hadde klart å levd uten vårt 2mål tomt med unger.
Er ute i "hagen" hele året.
vinter: Turbo kan gå på ski der,kan ake der,kan grave snøhytte der,kan leke i innkjørsla.
Sommeren så er det deilig å ha 2mål med boltreplass.
Klatretrær,spise ute.han kan sykkle på tomta,spille fotball.

Vi har bodd i rekkehus,men da med bare en liten grønnflekk på baksiden.Var vel kanskje 4meter bred og 6 meter langt.
Hadde platting der.
Fremsiden var det bare parkeringsplass.
Men bedre en ingen ting hehe
Og da bodde vi 15 min gåtur fra sentrum.Og e bakke ned til nordnorges største Rema 1000

Nå bor vi 1 times gåtur,når jeg går alene til sentrum,og like langt til butikk og jeg trives bedre her en i et rekkehus nesten utpå gamle E6

Gammel 09-03-08, 15:01   #72
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

I dag skal vi bruke hagen vår igjen for første gang på noen måneder. Mannen har gravd et hull i snøen (på en meter) og plassert grillen der. Han har også måket terrassen og laget snøsofa nede der som grillen er. Hagesesongen har begynt!

Åhh-snø.... Jeg vil også ha snø på verandaen min... :misunnelig: Kose dere masse med hagepremieren for i år...

Gammel 09-03-08, 15:12   #73
Lilleville
Superduperaktiv

Lilleville sin avatar

Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av IOA, her.

Jeg melder meg som kjøper av rekkehuset! *bor i leilighet og ønsker meg egen hage*

Jeg og!

Kan definitivt signere at jeg savner hage! Men det finnes da også leiligheter i byen i nær avstand til friområder/parker. Og om man bruker hagen fint lite i utgangspunktet kan jo det være et fullgodt alternativ. Da slipper man også luking og stell men må passe på at ikke ungene leker med sprøytespisser o.l.

Lykke til med salget!

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 15:54   #74
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi bodde i en leilighet uten hage 2-3 mnd og holdt på å bli gal. Følte vi rak gatelangs når vi skulle ut for å få litt luft. Aldri mer sier jeg.

Gammel 09-03-08, 15:57   #75
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Uteplass med små barn: Omtrent galskap å la være om man kan.

Gammel 09-03-08, 18:56   #76
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er skrekkelig glad for at vi har fått oss en pitteliten hageflekk som hvor det er mulig å slippe Snupp ut uten at jeg må være med. Og jeg håper at denne sommeren blir finere enn forrige. Men jeg skjønner utrolig godt at du er frustrert over kollektivsituasjonen deres. Jeg hadde nok satset på å bytte ut nåværende rekkehus med bolig med hageflekk med bedre tilgang til kollektiv enn det dere har nå og heller satset på leilighetsdrømmen når barna kan være ute uten tilsyn, men det er meg, altså.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 20:15   #77
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

(Jeg får vel legge til at vi etter en time i hagen pakket vognen og gikk på tur, og kjøpte oss hver vår caffe mocca og eplejuice til småtten. Litt urban input må vi tross alt ha.)

Denne kombinasjonen er jo uslåelig. Dere har virkelig i både pose og sekk!
:ønsker meg også kaffe latte i gangavstand fra huset:

Gammel 11-03-08, 09:32   #78
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes du har fått mange gode kommentarer her, så jeg håper at det er plass til innspill fra en som har vært barn i storby. De første 9 årene bodde jeg i hus med hage. Så flyttet vi til Tokyo da jeg var 9, der leilighetene er bittesmå, så man må ut på gata og leke. Og jo, det gikk i og for seg greit nok. Men da var det virkelig snakk om å leke ball midt på trafikerte veier, rekke rundt i div. bakveier, og utforske i en fryktelig urban setting. Det fantes noen parker, men de var langt nok unna til at jeg kunne bare dra til dem når moren min var med. Det ble ganske kjedelig etter hvert. Skulle jeg sykle noen sted, måtte jeg sykle på store veier. Stakkars moren min, hun må ha syntes det var fryktelig skummelt.

Så nå koser jeg meg i enebolig med hage, og det fortsetter vi nok med. 4-åringen har allerede blitt såpass interessert i TV og data at om vi ikke hadde hatt hage hadde vært omtrent umulig å få ham ut av huset.

Hvis du vil ha forholdsvis kort vei til sentrum, og hvis jeg forstår rett hvilken side av byen du bor på, kan et rekkehusområde som denne være interessant? http://www.finn.no/finn/realestate/o...92&WT.svl=Link Vi har enebolig, så vi bor ikke der, men sønnen min går i barnehage der, og jeg ser at de har et veldig aktivt sosialt miljø der, med barn i alle aldre som leker sammen. Og så er det kort vei til kafé...

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 10:02   #79
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville aldri kvittet meg med hagen, men jeg syns rekkehus er for lite luft og leilighet er klaustrofobisk, så det aner meg at vi har totalt forskjellig utgangspunkt.

Hagen vår har iallefall vært til stor glede for Vesla. Særlig i sommerhalvåret så klar, men slik vinteren er nå, så har jo den sesongen begynt for lengst. Vi voksne trives også veldig godt med hagen og er generelt mye ute på våren og på sommeren.

Jeg er så glad i hagen og huset vårt at jeg kjenner ord blir litt små. Kunne nok aldri vurdert leilighet, så mitt ståsted er totalt forskjellig fra ditt.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 10:04   #80
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ikke lenge til banen åpner igjen, er det det, da?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:52.