Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-04-08, 18:21   #61
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2006
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Hvorfor det, egentlig? Den ble jo utarbeidet i to farger for å ha mulighet for variasjon, uten noen større tanker rundt saken. (F.eks var det ikke noen plan om innland og kyst med hver sin farge). Hva hvis man liker blå bedre og kler blå bedre og da vil bruke bunaden ved flere anledninger?

Å, er det ikke slik at den grønne opprinnelig var innlandsdrakten? Det har jeg alltid blitt fortalt, så der lærte jeg noe nytt. For meg var det også et spørsmål om hvilken farge man kledde best, og det gjorde ikke noe at mormor, tanter og noen søskenbarn hadde grønn - mens jeg valgte blå. For oss er grønn og blå absolutt samme drakten.

Gammel 02-04-08, 18:44   #62
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er forskjell på bunader og drakter. Dvs bunader som enten er rekonstruert etter gamle tegninger/beskrivelser eller har vært i bruk hele tiden - eller nydesignede (by)drakter. Sistnevnte synes jeg bør være fritt frem for alle.

Ellers synes jeg det bør være en viss tilknytning ja. Forfedre er selvsagt tilknytning, og arver man en bunad er det tilknytning nok. Og så synes jeg inngiftede ektefeller kan få lov etter søknad. (Jeg nektet min mann lik bunad som meg før bryllupet var vel i boks. )

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 19:08   #63
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Jeg syntes også at man bør ha en slags tilhørighet (og det holder med inngiftet).

Min svigermor fornekter seg forøvrig ikke, jeg har det som kalles drakt (samme som deg Miss Norway), hun mente jeg burde ønske meg en ny og ordentlig bunad lik min manns siden jeg bare hadde en fantasi bunad! og dobbelt
Jeg er forøvrig veldig stolt av "drakten" min og bytter den ikke ut EVER!

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 19:44   #64
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Man blir vel ikke akkurat arrestert, men personlig synes jeg man bør ha en tilknytning. Enten bo der eller ha foreldre eller besteforeldre fra stedet.
Ja og hvis ektefellen har en bunad fra et sted og man vil ha samme. Men ikke hvis ektefellen ikke har bunad, og bare du ønsker fra det stedet.

Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-08, 09:44   #65
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandino, her.

Jeg syns man skal ha bunaden fra stedet man kommer fra, evt der foreldrene kommer fra.

Det synes jeg også. :bunadspoliti:

mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
bunad, kultur

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:51.