Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Kan jeg ha sort kjole i bryllup?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-06, 11:23   #61
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan jeg ha sort kjole i bryllup?

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

For menge er bryllup gamle tradisjoner.
Det skal være noe nytt, noe lånt, noe gammelt og noe lyseblått.

Språket i invitasjonene er ofte litt gammeldags, antrekket som står; feks mørk dress, sier noe om hvordan brudeparet tenker om festen/selskapet de inviterer til.
Menyen og programmet for dagen følger gamle normer.
Brudeparet ønsker disse rammene rundt sin store dag.

Jeg synes at gjestene da er forpliktet til å følge de samme kodene. Dersom dette ikke tydelig kommer frem i invitasjonen synes jeg man burde ringe, enten til brudeparet eller en av forloverne.

Er det som i dette tilfelle en fest i etterkant, for å feire et bryllup, vil kodene som regel være noe endret.
Samtidig sier brudeparet i sin invitasjon at antrekket for kvelden er Mørk dress, og har vel et ønske om at det skal være et bryllup i tradisjonell forstand.

Ring og spør brudeparet.

godt sagt

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 12:22   #62
Jr.
sasiltranopogol

Jr. sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: sammen med 538.410 andre
Jr. er litt kulJr. er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Jeg har hatt på meg sort kjole i bryllup!! Til og med mitt eget bryllup!! Og da hadde jeg også på meg sorte knappestøvletter(bestemorsko)!!

Enig. Utenom det md støvlettene.

Det er den samme kjolen eg bruker også, men nå pleier jeg å bruke turkis strømpebukse og turkise smykker til den. Og sort sjal

Er vi ikke forbi alle de teite regelene for hva man kan og ikke kan ha på seg i bryllup nå?

Personlig sliter jeg pga størrelsen med å finne noe som er fint OG som passer, så når jeg nå endelig har en kjole som jeg liker, så bruker jeg den. Har aldri tenkt på å spørre noen om det var greit heller, men så har jeg vært ganske lykkelig uvitende om de ulike kodene og reglene da. Tenker litt at om den var bra nok i mitt bryllup så må den da være det i andres også

Gammel 05-11-06, 12:53   #63
Dragonfly
Passiv

Standard

Jeg har deltatt og en god del bryllup og sett mange ulike kjoler og brudekjoler. En brud giftet seg i en nydelig sort og lilla kjole og der var mange sortkledde. Men må jo nevne at det var musikkere som giftet seg og mange fra bransjen som var gjester.
Jeg kunne kanskje valgt en sort kjole, men ville nok spritet den opp litt med et fargerikt sjal og matchene sko og veske .

Nå er jo dette en vennefest 14 dager etter at de giftet seg og da tror jeg neppe at kleskoden er såpasse "streng".
Men er du usikker så kan du jo ringe bruden og høre med henne som andre her også sier .

Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 20:27   #64
Jenna
Det ordner seg alltid

Jenna sin avatar

Hvor: Oslo
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg var i et bryllup for et par år siden og da hadde jeg svart kjole på meg. Jeg var faktisk forlover. Men kjolen hadde noen blomster på og så hadde jeg et fargerikt sjal over. Tror ikke noen "tok seg nær av" det. Bruden sa i alle fall ikke noe da jeg fortalte om kjolen.

Sier som mange andre; spør brudeparet.

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 20:35   #65
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden dette er en etterpåfest kan du ha akkurat det du vil, synes jeg! Til og med støvletter!

I mitt bryllup var det ei som kom i helhvitt (Hvit kjole, hvit jakke, hvite sko). Det plaget ikke meg, jeg hadde på meg bunad. Men det var ganske mange, både unge og gamle, som reagerte negativt, på tross av at hun altså ikke "konkurrerte" med bruden.

Gammel 24-11-06, 16:59   #66
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så forresten at Vicktoria Beckham hadde SVART kjole i Tom og Katies bryllup

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 19:48   #67
Shakira
My hips don't lie

Shakira sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Hadeland
Shakira er populærShakira er populærShakira er populær
Standard

[quote=Acsa;93023]Siden dette er en etterpåfest kan du ha akkurat det du vil, synes jeg! Til og med støvletter!
quote]

Signerer.

Shakira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 19:49   #68
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Synes svart kjole skulle være helt greit å bruke i et bryllup.

Har vært i noen bryllup og det har aldri stått noe på kleskode i innbydelsen,
Skrev ikke noe selv da vi giftet oss eller, for oss var det viktigst at de fleste hadde lyst til å komme og ikke hva slags klær de hadde på seg. Vet at mange av de vi ba ikke ville kommet hvis vi hadde skrevet kleskode. hadde 130 gjester i bryllupet vårt. og alle var kledd til fest.

Har vært bedt på en jubileumsfest en gang der det sto at anntrekket var bunad. hadde ingen bunad den gangen, og kjente ingen jeg kunne låne av eller så jeg takket nei til invitasjonen, og vet om mange som gjorde akkurat det samme.

Gammel 24-11-06, 19:50   #69
Shakira
My hips don't lie

Shakira sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Hadeland
Shakira er populærShakira er populærShakira er populær
Standard

Var forresten i ett bryllup for noen få år siden.

Der var den ene gjesten, (hun var den gangen profilert b-kjendis), mer pynta enn bruden.

Med den overdådige kjolen, og tiara og greier.

Det var skikkelig tett syns jeg.

Shakira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 20:23   #70
Tøtto
Superduperaktiv

Tøtto sin avatar

Tøtto er litt kulTøtto er litt kulTøtto er litt kul
Standard

Jeg giftet meg for noen uker siden og da hadde flere av gjestene på seg sort kjole.

Tøtto er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 15:46   #71
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mor til 4, her.

Skrev ikke noe selv da vi giftet oss eller, for oss var det viktigst at de fleste hadde lyst til å komme og ikke hva slags klær de hadde på seg. Vet at mange av de vi ba ikke ville kommet hvis vi hadde skrevet kleskode.

Det kommer da helt an på hva slags kleskode man skriver? Poenget med å skrive kleskode er jo minst like mye for at folk ikke skal føle at de må pynte seg mye mer enn det som egentlig er meningen.

Jeg kan ikke se for meg hva slags folk som ikke ville komme dersom man skrev "pent antrekk" på invitasjonen - det betyr jo bare at folk slipper å lure på om det egentlig er meningen man skal komme i gallakjole og kjole-og-hvitt. (Det er altså ikke et hint om at man skal ta på seg "penklær" i motsetning til "hverdagsklær", for det vet nok de fleste allerede. ) Hvis alle andre har lys dress og enkle sommerkjoler, kan man føle seg litt "dum" hvis man stiller i fotsidt gallaantrekk - og omvendt, selvsagt.

Gammel 25-11-06, 22:33   #72
Trois
Søkende

Trois sin avatar

Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tenkte jeg skulle legge ut bilde av hva jeg endte opp med men glemte helt å ta et. Jeg hadde på meg sorte korte bukser, sort og hvit tunika og høye støvletter. Ganske så fin om jeg må si selv.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 12:46   #73
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bra

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 19:17   #74
marligirl
Nybegynner

Medlem siden: Oct 2007
marligirl har et hav av muligheter foran seg
Standard

vel det synes jeg da. jeg er kansje litt kjedelig, går kun i sort, sort kan være veldig spendene.
når jeg gifter meg skal folk kn ha lov til og gå i sort rødt eller hvit ser så mye rydigere ut vet bordet!

marligirl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 19:21   #75
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

fritt til å velge selv, bare de ikke kom i brudekjole.

Vi lever i 2006, ikke 1806.

I 1806 giftet man seg i sort kjole.....

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 19:29   #76
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

I 1806 giftet man seg i sort kjole.....

Jeg vet det. Mente bare at folk er litt vel gammeldagse her. For meg betyr det mer at alle kommer enn hva de har på seg. Min forlover hadde en nydelig helsort kjole i mitt bryllup (med rosa sjal over da). Selv hadde jeg sort buksedress i ei venninnes bryllup (veide 135 kg og orket ikke gå om jeg ikke fant noe jeg kunne føle meg LITT vel i, ville bare gjemme meg vekk). Heldigvis betød det ikke noe for min venninne hva jeg gikk i, og jeg så flere som gikk i sort der.

Gammel 27-10-07, 19:30   #77
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nå har du vel vært i selskap, men en kan lese mye ut av invitasjoen,og hvilke type menneser det er som inviterer til bryllup.

Er det noen som satser hardt på stivt bryllp, så tar en somregel på seg andre klær enn noen som har en litt løsere tone.

Skal gifte meg til sommeren, og det skal bli så løst at om noen kommer i dongeri så er det det samme for meg.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 19:37   #78
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Diskusjonen er kanskje ikke fra igår, men jeg svarer likevel.

Kasia sier egentlig det meste som trenger å bli sagt. Ærlig talt, er man uhøflige og risikerer å såre brudeparet hvis man velger sort?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 04:35   #79
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Kan jeg ha sort kjole i bryllup?

Opprinnelig lagt inn av Trois, her.

Dette er en vennefest 14 dager etter bryllupet, glemte helt å si det. Du kan jo legge til et punkt nr. 4 - liker å kamuflere de ekstra kiloene med sort.

Det blir noe litt annet enn et bryllup da.
Da kan du gå med sort kjole. Men jeg ville nok alikevel spritet opp antrekket litt med litt farger på tilbehøret, og hatt sko, ikke støvletter.

Men jeg er veldig gammeldags sånn sett og er enig med MissNorway i at man absolutt ikke har sort eller hvitt i bryllup, og endel andre slike gamle regler. Som at man ikke skal ha bare skuldre, ha kjole som dekker knærne ihvertfall i lengde og litt sånnt.

(og kunne aldri gått i noe annet enn sort i begravelse)

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 22:41   #80
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sort kjole kan du vel ha i brullup. "Den lille sorte" passer jo stort sett til alle anledninger. Støvletter i bryllup ville jeg ikke gått med, med jeg synes ikke man trenger å myke opp antrekket med lys farge på sko og tilbehør.

Og MIN svigermor er også en etikettefantast. Og hun har aldri hatt invendiger mot at jeg har stilt i sort kjole OG sorte sko i bryllup. Før var jo brudekjolen sort, så kanskje det er det som henger igjen med at man ikke skal stille i sort i bryllup??

Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:49.