|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Multitaskingmaniac
|
Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?Full barnehagedekning er både flott og fint. Men glemmer ikke regjeringen en vesentlig ting? Det skal også være kvalifisert personell i disse barnehagene, hvordan har de planer om å få til det? Bare i Oslo mangler vi 1300 førskolelærere...
|
|
|
#2 |
|
Bedreviter
|
Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?Jeg er enkel på dette området: heller ungene i barnehage med "ukvalifisert" personale, enn ikke noen barnehageplass overhodet. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bedreviter
|
Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?Forøvrig har Trondheim kommune hatt full barnehagedekning i to år snart. Det er veldig uvant å kjenne på følelsen av å bo i en kommune der enkelte ting faktisk fungerer. :alt for mange år med Marvin: |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Multitaskingmaniac
|
Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?Jeg mener selvfølgelig ikke at assistenter er ukvalifiserte. Måtte bare oppklare, formulerte meg klønete.
|
|
|
#5 |
|
Ute på tur
|
Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?
Jeg er egentlig helt enig i dette og har vært det hele tiden, men i dag skjedde det noe i vår bhg som gjør at jeg kanskje blir usikker. Det var kun assistenter til stede og selv om dette er flott og snille mennesker, så lurer jeg på om dette kunne ha skjedd med en utdannet person i rommet?
|
|
|
#6 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det var jo ikke bra da, men du tuller nå ikkesant? At du mener dette ikke ville skjedd hvis en pedagog var tilstede? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Multitaskingmaniac
|
Det kunne nok skjedd uansett tenker nå jeg. Øyne i nakken følger ikke med i utdanningen.
|
|
|
#8 |
|
Ute på tur
|
Jeg mener at dette er uakseptabelt, det er ingenting som heter et hendig uhell når slike ting skjer og at siden dette ikke ble oppdaget og stoppet i tide, så har det kanskje noe med prioriteringene til de som var i rommet. Vi snakker ikke om et stort areal her.
|
|
|
#9 |
|
This is normal!
|
Dette har vel noe med rutiner å gjøre. I en barnehage skal det ikke være mulig å ramle ut av vinduer i 2. etasje. Hvis vinduer kan åpnes, skal det være så god barnesikring at barna ikke kan ramle ut. I familiebarnehagen til minste vår har de ikke gode nok sikkerhetsrutiner på dette, og jeg har tatt det opp med de. (5-åringene klarer å sette opp vinduene på vidt gap, og så står de i vinduskarmen... |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Glamorøs
|
Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?Jeg syns det er synd at dette ikke har vært tilstede i debatten i det hele tatt, kun antall plasser. Vi er en av dem som har opplevd hvor "ille" det kan være i en barnehage uten utdannet personale, og hadde jeg visst på forhånd at det ville bli slik hadde Glitterbarnet fortsatt hos dagmammaen sin.
|
|
|
#11 |
|
Stadig underveis
Nemlig! Vi har merket det godt i vår barnehage.
|
|
|
#12 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?Jeg må signere Teofelia her. Det er dessuten svært mange barn som i årevis forut for full dekning og denne delen av debatten har fått plass ved barnehager som ikke har førskolelærer. I familiebarnehagen mine barn gikk var det førskolelærer 1 time pr uke på 8 barn (hvis jeg husker riktig). Og var hun syk eller på ferie kunne det gå lang tid før en med pedagogisk bakgrunn var innom, det samme når bydelen manglet førskolelærer. Dette har vært og er hverdagen for tusenvis av barn, hvertfall i Osloområdet. Sist redigert av emm : 28-04-08 kl 09:57. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Epikur
|
Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?Som Teofelia; heller en barnehage med ukvalifisert personale enn ingen plass.
|
|
|
#14 |
|
Multitaskingmaniac
|
For meg ville det ikke vært nok at de var "kjekke folk med grei vandel". Omsorg er en stor og viktig del av det å jobbe i barnehage, men kunnskap om barn er også viktig. Jeg har opplevd mange overtramp mot barn fordi folk rett og slett ikke har nok kunnskap om små barns tankegang og utvikling. Opplever også at barn blir oppfattet som "vrange" og vanskelig, så viser det seg at de har en diagnose som sikkert ville blitt oppdaget tidligere hvis det hadde vært en fagperson der. Og det er jo trist.
|
|
|
#15 |
|
Erfaren
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig med deg MegaMie. Jeg har i grunnen mistet mye av gnisten som førskolelærer de siste årene. Ofte får jeg høre at det ikke er så viktig med førskolelærere; hva lærer vi egentlig på lærerskolen, barnesang og bleieskift? Lønnen er lav, arbeidsbetingelsene tøffere med flere barn på avdelingen og kutt i ekstraressurser. Vikarer kan vi bare se langt etter i dagens arbeidsmarked. Mangelen på førskolelærere kommer til å bli "løst" med å ta inn ufaglærte, enkelt og greit.
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Men finnes det noen kontroll med hvorvidt lovverket følges? Hvilke sanksjonsmuligheter har man egentlig, når konsekvensen av at en barnehage som ikke driftes godt nok stenges, er at barna settes på gaten og man ikke får noe tilbud i det hele tatt?
Men er det relevant å trekke frem "gamle dager" i denne diskusjonen? Jeg synes også at tilbudet i dag er langt å foretrekke, jeg er takknemlig for at barnehagene finnes og at prisen er lav, men mener fastprisen har blitt innført på bekostning av kvaliteten.
|
|
|
#17 |
|
Stadig underveis
Denne kan jeg dessverre ikke si meg enig i. En del av de som jobber i storebrors barnehage virker sløve og umotiverte (det har bedret seg i det siste men var ille i fjor). Den viktigste grunnen til at han har det bra i barnehagen er alle de gode vennene hans.
|
|
|
#18 |
|
This is normal!
|
Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?Jeg er enig i at full dekning går på bekostning av kvalitet akkurat nå (og det er frustrerende for de som opplever det...), men på sikt tror jeg det vil ha motsatt effekt. Her vi bor har det vært ca full dekning en stund nå og det betyr at folk søker seg vekk fra de dårlige barnehagene til de gode. Vi kan i større grad stille krav til barnehagekontoret og barnehagene, fordi vi har valgmuligheter. En barnehage med dårlig plass og uengasjerte og ikke kompetente voksne ser at de etter hvert får dårlig søkning, noe som betyr enten skjerping eller nedleggelse. Tidligere nyttet det ikke si fra, for det fantes ingen alternativer. Vi har dessuten fått et mer mangfoldig tilbud, med naturbarnehager, gårdsbarnehager, barnehager med svømmebasseng (tull etter min mening men...), Montesorrybarnehager osv i tillegg til de mer tradisjonelle.
Og det er ikke uten grunn at ansvaret for barnehagene er flyttet fra Barne- og likestillingsdepartementet til Kunnskapsdepartementet. (om jeg er enig i denne flyttingen, er jeg ikke sikker på, men det er i hvert fall et tydelig signal om at innholdet i barnehagen er viktig.) |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Glamorøs
|
Jeg vet at det gjøres endel nå, men det burde virkelig ha startet lenge før.
Når andelen pedagoger i dagens barnehager er langt under dagens krav.
|
|
|
#20 |
|
Multitaskingmaniac
|
Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?[quote=Embs;973039]Jeg er enig i at full dekning går på bekostning av kvalitet akkurat nå (og det er frustrerende for de som opplever det...), men på sikt tror jeg det vil ha motsatt effekt. Her vi bor har det vært ca full dekning en stund nå og det betyr at folk søker seg vekk fra de dårlige barnehagene til de gode. Vi kan i større grad stille krav til barnehagekontoret og barnehagene, fordi vi har valgmuligheter. En barnehage med dårlig plass og uengasjerte og ikke kompetente voksne ser at de etter hvert får dårlig søkning, noe som betyr enten skjerping eller nedleggelse. Tidligere nyttet det ikke si fra, for det fantes ingen alternativer. Vi har dessuten fått et mer mangfoldig tilbud, med naturbarnehager, gårdsbarnehager, barnehager med svømmebasseng (tull etter min mening men...), Montesorrybarnehager osv i tillegg til de mer tradisjonelle.[quote=Embs;973039]
|
![]() |
|
|