Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du byttet etternavn i voksen alder?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du byttet etternavn i voksen alder?
Nei, og jeg vil aldri gjøre det 110 36,54%
Nei, men det kan bli aktuelt i fremtiden 27 8,97%
Vet ikke 3 1,00%
Ja, men angrer 13 4,32%
Ja, og jeg angrer ikke 148 49,17%
Deltakere: 301. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-08, 10:42   #61
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?

Opprinnelig lagt inn av AnnKi, her.

Vert gift i snart 3 år, men enda ikke greid å somle meg til å bytte navn på førerkort og bankkort..

Det er bare å miste lommeboka, så blir det fart på saken. :erfart:

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 10:50   #62
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, og angrer ikke. Nå har alle i familien samme navn, og jeg slipper å stave navnet mitt HVER gang.
Vil noen finne meg klarer de det lell, evt kontakte mine foreldre hvis de ikke finner ut av det. (er nå bare 3 i Norge som har mitt gamle navn, mot ca 500 med mannen min sitt navn)

5 år etter jeg var ferdig på høgskole skulle jeg prøve å få i gang et 5 års jubileum. Greit, jeg brukte litt tid å finne folk, men ved å søke på gamle tlf nummer, i skattelister osv så fant jeg alle (17 jenter og en gutt) selv om noen hadde giftet seg.

Gammel 15-05-08, 10:53   #63
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er gift og det var ikke aktuelt å skifte etternavn for meg. Ikke for mannen heller, vi er begge såpass gamle at vi har kjente navn innenfor fagområdene våre og føler at identiteten henger samme med navnet. Jeg hadde heller skiftet fornavn enn etternavn.
Barnet fikk mannens etternavn fordi det var en gutt, hadde det kommet en jente hadde hun fått mitt etternavn.
For meg er det ikke noe romantisk eller vakkert eller noe at en familie har felles etternavn, hadde mannen syntes det, så hadde han måttet skifte etternavn.

Gammel 15-05-08, 10:55   #64
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg kan sitere kvart eit ord Esme skriv. Eg hadde aldri i verda skifta etternamn. Hadde mannen min prøvd å tvinge meg hadde det ikkje vorte noko bryllup.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 11:01   #65
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Barnet fikk mannens etternavn fordi det var en gutt, hadde det kommet en jente hadde hun fått mitt etternavn.
.

Sånn er vår navnepolitikk også, så i vår familie er vi to som heter nolosen til etternavn, og tre som heter nolomannsen.

Gammel 15-05-08, 11:02   #66
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Ja, jeg har bytta etternavn.
Nå har jeg mamma sitt pikenavn (som mellomnavn) + mannen sitt etternavn. Tok mamma sitt navn fordi det er bare vår familie som heter det og for å videreføre det, men når jeg presenterer meg så bruker jeg bare mannen sitt.

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 11:08   #67
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Nei. Navnet mitt er endel av identiteten min. Både jeg og mannen har sjeldne etternavn, og barna har begge to. Det er vel ikke etternavnet som binder en familie sammen?

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 11:10   #68
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg har aldri byttet etternavn og kommer heller aldri til å gjøre det.
LilleVenn har mitt og Løvemannens etternavn med bindestrek mellom.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 11:14   #69
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Ja jeg har tatt min manns etternavn, men beholdt mitt pikenavn som mellomnavn, ergo kan alle kjenne meg igjen i fjesboka.

Gammel 15-05-08, 11:29   #70
TBM
Passiv

Standard

Jeg er en av de som har byttet fra et ekstremt vanlig -sen-navn til mannens unike etternavn - hvor vi er de eneste som har navnet. Har beholdt det såkalte pikenavnet som mellomnavn, men det bruker jeg ikke (unntatt på offisielle papirer).

Det som imidlertid er flott i denne debatten er at den viser at det ikke lenger er en selvfølge at "alle kvinner skal kutte ut sitt etternavn og ta mannen sitt". Det er heldigvis blitt slik at man selv velger - og siden vi alle har ulike tilknytninger til navnet vårt - er det bra!

Da mamma giftet seg beholdt hun sitt pikenavn som mellomnavn og det var veldig uvanlig - og folk syntes nok det var litt rart.

Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 11:30   #71
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Giftet meg da jeg var 29, og det var helt uaktuelt å bytte etternavn. Tenkte jeg kanskje ville føle behov for det da barna kom, men jeg gjorde ikke det, gitt.
De har to etternavn - og jeg har ikke brukt noe tid på å bekymre meg over at det skulle være tungvindt på noen måte.

Gammel 15-05-08, 11:34   #72
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg prøvde meg for godt over ti år siden da jeg giftet meg, var ung, dum og romantisk. Jeg beholdt mitt eget i midten og tok hans i tillegg. Det gikk kun et par mnd og vips så hadde jeg fått bare hans etternavn. Så da jeg ble skilt tok jeg tilbake kun mitt eget, og er helt bestemt på at jeg ALDRI skal ha noe annet etternavn noensinne. Jeg er altfor gammel til å bytte identitet og bli en del av en mann på en måten.

Gammel 15-05-08, 11:36   #73
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Det som imidlertid er flott i denne debatten er at den viser at det ikke lenger er en selvfølge at "alle kvinner skal kutte ut sitt etternavn og ta mannen sitt". Det er heldigvis blitt slik at man selv velger - og siden vi alle har ulike tilknytninger til navnet vårt - er det bra!

Da mamma giftet seg beholdt hun sitt pikenavn som mellomnavn og det var veldig uvanlig - og folk syntes nok det var litt rart.

Det der tror jeg også avhenger mye av hva slags miljø man tilhører. I vennekretsen til mine raddis-svigerforeldre, som giftet seg tidlig på 70-tallet, er det omtrent ingen av kvinnene som har tatt mannens etternavn. Blant tantene og onklene til mannen min er det heller ingen som har byttet. Mannens bestemor har blitt så vant til at dette er normen at hun, etter 10 år, enda ikke har fått med seg at jeg faktisk har samme etternavn som hennes sønnesønn (og henne selv). Hun adresserer konsekvent post til pikenavnet mitt.

Gammel 15-05-08, 11:39   #74
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skiftet først etternavn som 12åring da min mor giftet seg med min stefar. Da jeg skulle gifte meg, så skiftet jeg etternavn til min manns navn av flere grunner.
- Jeg så ingen vits å hete det samme som min stefar (likte ham ikke noe særlig)
- Jeg synes det var "romantisk" og kjekt å hete det samme som min mann
- Synes det er greit at barnet vårt ikke har ørti etternavn
- Jeg synes også det etternavnet jeg har nå er flott og spesielt , da det er få som heter det.

Så for meg ligger ikke lenger "identiteten" min i etternavnet, men fornavnet.

Har dere forresten lagt merke til at i rike og innflytelserike familier er det sjeldent at jenter bytter etternavn.......

Sist redigert av Pelikan : 15-05-08 kl 12:04.
Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 11:44   #75
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Sånn er vår navnepolitikk også, så i vår familie er vi to som heter nolosen til etternavn, og tre som heter nolomannsen.

Men i og med at etternamna er såpass like så går jo det veldig bra.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 11:46   #76
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Den ordninga hadde vi også tenkt å ha. Helt til jeg oppdaget at jeg delte etternavn med 6-700 andre, mens det var bare 32 med min manns etternavn. Og ja, jeg synes det hadde vært hyggelig å ha samme etternavn som barna mine.
Og derfor hadde jeg altså vært villig til å ta min manns etternavn hvis han samtidig tok mitt, sjøl om jeg også føler at navnet mitt er svært tett knyttet opp mot min identitet. Men når han ikke vil gå med på en slik kompromissløsning, så!

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 11:47   #77
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det skal snø ganske hardt et visst sted før jeg bytter til noe annet navn igjen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 11:47   #78
Kalima
Aktiv

Kalima sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Kalima har et hav av muligheter foran seg
Standard

Har ikke byttet, men skulle gjerne ønske at vi het det samme.. Men da må han bytte! Saklig...

Kalima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 11:57   #79
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Ja, og jeg angrer ikke!

Byttet til et gammelt familienavn som er utdødd, så nå er det bare jeg som heter det...

Gammel 15-05-08, 12:02   #80
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Men i og med at etternamna er såpass like så går jo det veldig bra.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:47.