|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Har du byttet etternavn i voksen alder? | |||
Nei, og jeg vil aldri gjøre det |
![]() ![]() ![]() ![]() |
110 | 36,54% |
Nei, men det kan bli aktuelt i fremtiden |
27 | 8,97% |
Vet ikke |
3 | 1,00% |
Ja, men angrer |
13 | 4,32% |
Ja, og jeg angrer ikke |
148 | 49,17% |
Deltakere: 301. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Går stille i dørene
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?
Det er bare å miste lommeboka, så blir det fart på saken. :erfart: |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
trenger lading
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Ja, og angrer ikke. Nå har alle i familien samme navn, og jeg slipper å stave navnet mitt HVER gang.
![]() |
#63 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg er gift og det var ikke aktuelt å skifte etternavn for meg. Ikke for mannen heller, vi er begge såpass gamle at vi har kjente navn innenfor fagområdene våre og føler at identiteten henger samme med navnet. Jeg hadde heller skiftet fornavn enn etternavn.
![]() |
#64 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Eg kan sitere kvart eit ord Esme skriv. Eg hadde aldri i verda skifta etternamn. Hadde mannen min prøvd å tvinge meg hadde det ikkje vorte noko bryllup. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Fola Blakken
|
Sånn er vår navnepolitikk også, så i vår familie er vi to som heter nolosen til etternavn, og tre som heter nolomannsen.
![]() |
![]() |
#66 |
<3
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Ja, jeg har bytta etternavn.
![]() |
#67 |
Viser tenner
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Nei. Navnet mitt er endel av identiteten min. Både jeg og mannen har sjeldne etternavn, og barna har begge to. Det er vel ikke etternavnet som binder en familie sammen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg har aldri byttet etternavn og kommer heller aldri til å gjøre det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
er her
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Ja jeg har tatt min manns etternavn, men beholdt mitt pikenavn som mellomnavn, ergo kan alle kjenne meg igjen i fjesboka.
![]() |
#70 |
Passiv
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg er en av de som har byttet fra et ekstremt vanlig -sen-navn til mannens unike etternavn - hvor vi er de eneste som har navnet. Har beholdt det såkalte pikenavnet som mellomnavn, men det bruker jeg ikke (unntatt på offisielle papirer). |
![]() |
![]() |
#71 |
By the Sea
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Giftet meg da jeg var 29, og det var helt uaktuelt å bytte etternavn. Tenkte jeg kanskje ville føle behov for det da barna kom, men jeg gjorde ikke det, gitt.
![]() |
#72 |
Epikur
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg prøvde meg for godt over ti år siden da jeg giftet meg, var ung, dum og romantisk. Jeg beholdt mitt eget i midten og tok hans i tillegg. Det gikk kun et par mnd og vips så hadde jeg fått bare hans etternavn.
![]() |
#73 |
intro
|
Det der tror jeg også avhenger mye av hva slags miljø man tilhører. I vennekretsen til mine raddis-svigerforeldre, som giftet seg tidlig på 70-tallet, er det omtrent ingen av kvinnene som har tatt mannens etternavn. Blant tantene og onklene til mannen min er det heller ingen som har byttet. Mannens bestemor har blitt så vant til at dette er normen at hun, etter 10 år, enda ikke har fått med seg at jeg faktisk har samme etternavn som hennes sønnesønn (og henne selv). Hun adresserer konsekvent post til pikenavnet mitt.
![]() |
![]() |
#74 |
Tåler regn
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg skiftet først etternavn som 12åring da min mor giftet seg med min stefar. Da jeg skulle gifte meg, så skiftet jeg etternavn til min manns navn av flere grunner. Sist redigert av Pelikan : 15-05-08 kl 12:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Men i og med at etternamna er såpass like så går jo det veldig bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Originala
|
Den ordninga hadde vi også tenkt å ha. Helt til jeg oppdaget at jeg delte etternavn med 6-700 andre, mens det var bare 32 med min manns etternavn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Aktiv
Medlem siden: Feb 2008
![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Har ikke byttet, men skulle gjerne ønske at vi het det samme.. Men da må han bytte! |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Fola Blakken
|
![]() |
![]() |
|
|