Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

100 000 kr til den som beviser at homeopati virker

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-06-08, 21:05   #1
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 100.000 kr til den som beviser at homeopati virker

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Nei, hele poenget til homøopatene er at behandlingen er en prøve og feile-greie inntil man finner det riktige preparatet for deg. Kan ikke ha kliniske tester med et sånt opplegg.

Med stort nok grunnlag, så. Si at du har preparat A. Hver gang de leverer fra seg akkurat det preparatet blir det enten ristet eller uristet vann. Så ser man hvor mange som blir helbredet av akkurat det preparatet i løpet av et år. Det vil selvsagt ikke være nok med 1000 pasienter når man har så stor usikkerhet, men siden homøpatforeningen er en faglig forankret internasjonal forening hvor alle står sammen og har den samme vitenskapelige bakgrunnen med stor tro på forskning, bør det ikke være noe problem å få alle til å samarbeide

Får man negativt resultat på første produkt, tar man et annet et neste år. Det burde ikke ta så lang tid, man trenger jo bare et positivt svar for å bevise at det fungerer

Gammel 21-06-08, 23:00   #2
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Storesøster var med på eit forsøk om homeopati. Me oppsøkte legevakta i Trondheim pga. ein medtatt baby med nedsunken fontanelle. Lege konkluderte med ØLI av eitt eller anna slag. Litt seinare kom det brev om at me var registrert på den kommunale legevakta med symptom på ØLI og me var villige til å delta i eit forsøk med homeopatisk medisin.

Målet var å bekrefte/avkrefte at barn som fekk sukkerkulene var mindre sjuke av ØLI enn barn som ikkje fekk.

Eg anar ikkje kva som vart utfallet, men iom. at dei fekk forsøkskaninene sine utlevert frå kommunal legevakt bør det vel vere eit anerkjent prosjekt?

Eg har sett eitt tilfelle der homeopati har fungert. Ei studieveninne av meg hadde fantastisk god effekt av det i forhold til ein pollenallergi som år etter år var meir eller mindre sengeliggande i pollensesongen.

Puls på NRK hadde eit innslag om sovemedisin og placeboeffekt. Puls tromma saman ei gruppe på 6 (?) personar som alle brukte sovemedisin fast. Eg meinar å hugse det var Immovane. Halvparten fekk placebo. Halvparten fekk Immovane. Den eine dama som hadde fått placebo hadde aldri sove så godt i heile sitt liv. Ho vart konfrontert om at det var placebo og at det inneholdt ingen aktive virkestoff, men dama var storfornøyd og skulle uansett halde fram med medisinen ho hadde blitt utdelt.

Gammel 21-06-08, 16:59   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

How foolish of me, Veronal. :legger meg flat:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 20:26   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Hva slags dokumentasjon skulle det være?

I mitt tilfelle som var kvalme og oppkast under graviditet. Kvalmen og oppkast forsvant momentant. Om morgenen før jeg dro til homeopat turde jeg ikke spise, men tok to slurker vann. Dette kom opp i dusjen.
Etter dette var jeg ikke kvalm, og kastet ikke opp en eneste gang til under hele svangerskapet.
Før dette hadde jeg prøvd alt av kjerringråd jeg kom over. Ingenting hjalp.

Hvordan kan man dokumentere dette?

Nå kan det meget mulig hende at det enten var placeboeffekt, fordi du troddet kom til å funke, eller så gikk svangerskapskvalmen din over akkurat da. Det pleier faktisk å skje at svangerskapskvalme går over temmelig vips.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 23:42   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 100 000 kr til den som beviser at homeopati virker

"homo-doktor"? Charming.

Gammel 21-06-08, 23:44   #6
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Hun var ti år da. Og hørte ordet "homeopat" i forbifarten. Enkelt å høre feil.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 23:45   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ms.Lee, her.

Hun var ti år da. Og hørte ordet "homeopat" i forbifarten. Enkelt å høre feil.

Ah. Fikk ikke med meg at hun var 10 og blandet ordene. Jeg trodde hun brukte det som et skjellsord.

Gammel 22-06-08, 00:54   #8
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvah? Ler du av meg?

Gammel 22-06-08, 01:50   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ganske enkelt bygd opp. Jeg liker å vite hva jeg putter i meg og hvorfor. Hvis jeg tar en Ibux, så vet jeg at det hemmer COX-1 (og til en viss grad COX-2), og hindrer en kaskade som ellers hadde frigitt noen reseptorer og jeg hadde kjent smerte. :Scarlettaaah gjør det hun er god på; forenkler kraftig: I tillegg vet jeg at nakken min slapper av, fordi smerten avtar, blodgjennomstrømningen øker og årsaken til hodepinen forsvinner.

Når jeg står og tar en teskje kjemisk sett rent vann fra en flaske, som jeg har betalt noen lapper for fordi det er ristet på en bestemt måte og åpenbart husker et molekyl det møtte en gang, og som ikke kan bevises virker men helt sikkert gjør det fordi bestemoren til naboen til kompisen en gang ble frisk fra hodepinen ... Da føler jeg meg bare dum. Og lurt. Og litt fattigere.

- No. 4 -
Gammel 22-06-08, 02:04   #10
Nebbia
Passiv

Standard

Med mindre vannet har ligget bevisstløst under en isbre i noen millioner år, så vil det vel huske veldig mange ting. Synes ikke det er rart at homøopatisk vidundervann er i stand til å kurere mange lidelser - gjerne på én gang.

Svar med sitat
Gammel 22-06-08, 14:25   #11
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Med mindre vannet har ligget bevisstløst under en isbre i noen millioner år, så vil det vel huske veldig mange ting.

Jeg aner en god forretningside.
"Homeopatisk medisin for XXX, garantert fritt for dårlige minner!"

Gammel 22-06-08, 14:28   #12
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Men, dere snakker om homeopatisk vann. Jeg har aldri fått vann skrevet ut fra homeopat. De gangene vi har fått "foreskrevet" homeopatiske midler har vi vært på apoteket å hentet ut noen små runde hvite piller. (Noen velger å kalle de sukkerkuler. )

Sist redigert av Libra : 22-06-08 kl 14:29. Årsak: Homeopat er et vanskelig ord. :knegg:
Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-08, 14:56   #13
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Men, dere snakker om homeopatisk vann. Jeg har aldri fått vann skrevet ut fra homeopat. De gangene vi har fått "foreskrevet" homeopatiske midler har vi vært på apoteket å hentet ut noen små runde hvite piller. (Noen velger å kalle de sukkerkuler. )

Ja, og det er jo bonusen i forklaringsmodellen til homeopatene; du får ikke vannet de allerede har ristet og fortynnet slik at det ikke er noe annet enn vann igjen, neida, de fortynner vannet sitt, så sprayer de litt av dette vannet utenpå en «sukkerpille» (det vanligste er visst en vanlig laktosepille), og det blir så lite vann at det nok fordamper før du spiser pillen (og husk, dette er vann som allerede ikke inneholder noen virkestoffer eller har noen som helst annen effekt enn rent vann).

Ben "svært potent" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-08, 14:59   #14
Libra

Libra sin avatar

Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Jo mer dere forklarer desto mer forundret blir jeg over at øyekataren til guttungen har forsvunnet ved flere anledninger ved bruk av disse pillene.

Gammel 22-06-08, 15:01   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor selges egentlig homepoatiske midler på resept eller "resept" på apoteket?

Gammel 22-06-08, 15:09   #16
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hvorfor selges egentlig homepoatiske midler på resept eller "resept" på apoteket?

Kan det kanskje tenkes at det rett og slett tjener grovt med penger på å selge laktosepiller til ekstrem overpris? Litt på samme måte som at hi-fibutikker tjener grovt på å selge høyttaler- og signalkabler til mange tusen kroner selv om de ikke på noen måte er bedre enn de du kan få på Clas Ohlson til niogtjue? (Og parallellen til laktosepillen blir her da f.eks en dropseske fra til en tier fra kiosken ved siden av apoteket).

Ben "it's the economy stupid" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-08, 15:11   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jo mer dere forklarer desto mer forundret blir jeg over at øyekataren til guttungen har forsvunnet ved flere anledninger ved bruk av disse pillene.

Du vet at øyekatarr går over av seg selv, selv om man ikke bruker noe som helst?

Gammel 22-06-08, 15:36   #18
Libra

Libra sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Du vet at øyekatarr går over av seg selv, selv om man ikke bruker noe som helst?

Nei det viste jeg ikke. Jeg hadde liksom fått forståelse av (fra legen) at det måtte behandles på noe vis. Første gangen forsøkte vi med vanlige medisiner, men det funket ikke siden han gråt så mye hver gang han fikk dryppet øyene at alt forsvant med tårene. Etter en ukes behandling hvor han ble bare verre og verre. Så gikk vi til homeopat, dagen etter var det mer eller mindre borte. Så neste gang han fikk det startet vi opp med homeopatmidler med en gang og det var nesten borte dagen etter.

Jeg er som sagt skeptiker selv, men likevel greier jeg ikke å avvise det totalt ut fra de erfaringene av opplevd effekt mange har. Jeg er med på tankene om tilfeldigheter og placeboeffekt, men kan likevel ikke befri meg fra tanken om at det blir litt vel mange tilfeldigheter.

Gammel 22-06-08, 15:46   #19
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Eg trur kanskje at mange gonger så er homeopati siste utveg og da er antagelig kroppen nesten ferdig med å ordne opp sjølv og blir frisk men så virker det som det er homeopatien som har hatt virkning sjølv om ein antagelig hadde blitt like fort frisk heilt sjølv.

Her har alltid augekatar gått over av seg sjølv, varierande kor lang tid det har tatt.

Gammel 22-06-08, 16:29   #20
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Nei det viste jeg ikke. Jeg hadde liksom fått forståelse av (fra legen) at det måtte behandles på noe vis. Første gangen forsøkte vi med vanlige medisiner, men det funket ikke siden han gråt så mye hver gang han fikk dryppet øyene at alt forsvant med tårene. Etter en ukes behandling hvor han ble bare verre og verre. Så gikk vi til homeopat, dagen etter var det mer eller mindre borte. Så neste gang han fikk det startet vi opp med homeopatmidler med en gang og det var nesten borte dagen etter.

Jeg er som sagt skeptiker selv, men likevel greier jeg ikke å avvise det totalt ut fra de erfaringene av opplevd effekt mange har. Jeg er med på tankene om tilfeldigheter og placeboeffekt, men kan likevel ikke befri meg fra tanken om at det blir litt vel mange tilfeldigheter.

Dette er det man i utprøververden kaller bias, altså at dataene er farget på en eller annen måte. For det første vil de fleste (nei, ikke alle) som går til homeopat være positivt innstilt (og gjerne tilsvarende negativ til skolemedisinen), og dermed villig til å tolke ting i positiv retning (jeg føler meg bedre, det startet da, akkurat da jeg tok det). I tillegg forteller man nesten utelukkende om de positive erfaringene, det er få som sier: Jeg tok en paracet mot hodepinen, den hjalp dårlig. Så tok jeg homeopatmedisin, det hjalp heller ikke. Så prøvde jeg akupunktur, det hjalp ikke. Så prøvde jeg kiropraktor, det hjalp heller ikke.

Man forteller om miraklene, om de gode nyhetene. Det er for øvrig et problem i den ordentlige forskningens verden også, man får sjelden publisert studier som viser at et preparat har liten eller ingen effekt.

- No. 4 -
Svar

Emneord
homeopati

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:10.