|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
<insert something witty>
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
![]() Sv: Skyr i Norge?
Etter hva jeg har hørt, ja. Så lenge du har et egnet medium (laktoserik væske), fravær av alt for mange andre bakterier og passe temperatur (romtemperatur funker), burde en dæsj naturell youghurt være nok til å begynne en ny runde. Tror typen melk du bruker mest påvirker smaksrikdom og fettinnhold, men jeg vil gjette at helmelk gir en noe kraftigere youghurt som passer til f.eks. tzatziki, mens skummetmelk passer til fruktdesserter og smoothies osv. Men jeg har aldri gjort det selv, har bare hørt litt om det her og der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Skyr i Norge?Jeg laget yoghurt selv i studietida. Husker ikke 100% hvordan jeg gjordet det, men noe i allefall. Brukte 1 dl yoghurt naturell til en liter lunken melk. Hadde dette på en ståltermos og lot det stå noen dager. Silte yoghurtmassen i kaffefilter og den ble skikkelig tykk og kjempegod. Spiste med nøtter og varm honning.
![]() |
#63 |
En Som Trener
|
Noe lignende vet jeg min iranske venninne gjør også.
![]() |
#64 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette med fyldighet er jeg sterkt uenig i. For meg blir melkeprodukter fyldigere jo mer fett de inneholder, og skyr er jo på det nærmeste fettfritt. Mettende ja, men fyldig smak: nei.
Dette var ny info for meg. Jeg trodde bakteriekulturene stort sett var døde, jeg. Betyr det at jeg kan lage jogurt på mitt eget kjøkken? |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg har nå forsøkt Q-varianten med blåbær og bjørnebær, phfty og pfhøy - det smakte ikke noe i nærheten av det islandskokken min serverte meg. Konsistensen var noe i de gatene jeg husker, men ikke smaken.
Jeg har forresten sjekket med Ultra om muligheten til å ta inn den islandske varianten, men på grunn av importregler på meieriprodukter var det ikke mulig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
MORMOR
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skyr i Norge?Nå har jeg ikke lest tråden, kun første innlegget ditt så jeg vet ikke om du har fått svar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Fear of the dark
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skyr i Norge?Kjøpte denne i dag fra Q-meireriene, å fy så sur den var, jeg fikk sinnsykt lysst på noe salt etterpå. Heldigvis har vi ikke noe chips i hus, for da hadde jeg slukt hele pakken.
![]() |
#69 |
Protonterapeut
|
Er det aspartam i?
![]() |
#70 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Skyr i Norge?Jeg sendte en mail til Kavli og spurte hvorfor de hadde kunstig søtning i, og om det evt. kom en versjon uten noe, men ikke noe svar.
![]() |
#71 |
Gal kattedame
|
Jeg har også sendt mail, for snart to uker siden, uten å få svar. Dårlige greier !
![]() |
#73 |
Vaklende
|
![]() Sv: Skyr i Norge?Dere andre som skrev mail har sikkert fått samme svar som meg nettopp?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Vaklende
|
![]() Sv: Skyr i Norge?Jeg håper det blir naturell, men jeg skjønte egentlig ikke svaret. Først sa de at de ikke planla en ny variant, men så planla de en naturlig en likevel? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|