Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Navnepoll: Har du dobbeltnavn - og kommer du fra by eller bygd?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvor mange fornavn har du? - Og er du fra bygd eller by?
Jeg har ett navn og kommer fra byen 88 29,83%
Jeg har to navn og bruker begge. Jeg kommer fra byen 17 5,76%
Jeg har to (eller flere) navn, men bruker bare det ene. Jeg kommer fra byen 48 16,27%
Jeg har to navn og bruker begge. Jeg kommer ikke fra by 15 5,08%
Jeg har to (eller flere) navn, men bruker bare ett. Jeg kommer ikke fra by 32 10,85%
Jeg har ett navn og kommer ikke fra by. 93 31,53%
TøyseBauche! 2 0,68%
Deltakere: 295. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-08, 14:19   #61
Tuddelu
I farta ...

Tuddelu sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Navnepoll: Har du dobbeltnavn - og kommer du fra by eller bygd?

Jeg har dobbeltnavn og bruker begge. Jeg er en rotløs ungdom, som har flyttet både hit og dit, men stort sett i sentrale strøk. Mannen har også dobbeltnavn, men bruker bare det ene. Han er også oppvokst i by. Ungene har enkeltnavn og bor i by. Så der har du vel alle "byalternativene" samlet på ett brett

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 14:20   #62
Tuddelu
I farta ...

Tuddelu sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har forresten bodd seks år av min spede barndom i Halden. Men det er leeenge siden, altså!

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 14:42   #63
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg har to navn, men bruker bare ett til daglig. Oppvokst i by, bor i by nå.

Gammel 06-08-08, 15:03   #64
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva skal jeg stemme på når jeg har to fornavn, men bruker det ene til vanlig og begge i papirer og sånt? Jeg voste forøvrig opp i Oslo.

Gammel 06-08-08, 17:05   #65
Labolina
Superduperaktiv

Labolina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Labolina er litt kulLabolina er litt kul
Standard

Jeg har to navn og kommer fra by.

Labolina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 17:21   #66
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

So far, om man deler opp by/ikke by hver for seg i 100 %:

By 1 navn: 55 %
By 2 navn bruker 2: 13 %
By 2 navn bruker 1: 33 %

Ikke by 1 navn: 4 %
Ikke by 2 navn bruker 2: 29 %
Ikke by 2 navn bruker 1: 67 %

Man kan alltså konkludere at det (i hver fall på FP) er flere som har 2 navn utenfor byene. Det er også større andel som bruker begge navnene der enn i byene.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 18:25   #67
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Har to navn, bruker begge og kommer fra by. Men mange spør faktisk om det er ett navn når jeg presenterer meg, uten at jeg helt kan forstå det... (Kanskje jeg snakker for fort... )

Barna mine (og mannen min) har ett navn og kommer fra by. Jeg har ikke og kommer ikke til å ha dobbeltnavn på mine barn.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 20:17   #68
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Har to navn, bruker ett og kommer fra et lite tettsted som ble by for ti år siden.

Min egen teori går på at dobbeltnavnene klinger dårligere i distriktene. Mens man heter Odd-Arne eller Sara-Marie i sentrale strøk, heter man Arne-Oddleif og Mariann-Sara i distriktene. :fordomsfull:

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Kan ikke stemme. :vanskelig: Jeg har to navn, er fra Bygdehelvetet men går i 98 % av tiden under initialene mine.

Men du har da to navn i utgangspunktet likevel. Rasjonalisere eget navn ned til to bokstaver kan du, men å svare på en enkel poll går ikke.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 20:21   #69
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har dobbeltnavn, bruker bare det ene og er oppvokst i ei lita bygd.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-08, 20:39   #70
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Stemmer ikke på hverken meg eller ungene. Ikke gubben heller, for den del.

Jeg har dobbelnavn og er fra by. Samme med ungene mine. Mannen min er fra bygda, og har enkeltnavn.

Det er en annen grunn til at jeg har dobbelnavn. Det har med min fars opphav å gjøre han er svensk, og det er vanlig i hans familie med minst to, helst tre, navn.

Gammel 06-08-08, 21:27   #71
KristinS
Aktiv

Medlem siden: Mar 2007
KristinS er litt kul
Standard

1 fornavn og er fra landet.

KristinS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 09:40   #72
Pelen

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Det er en annen grunn til at jeg har dobbelnavn. Det har med min fars opphav å gjøre han er svensk, og det er vanlig i hans familie med minst to, helst tre, navn.

Ja, i Sverige er det markert i folkeregisteret hvilket av navnene som er tiltalsnavn. Jeg har to navn, men folkeregisteret vet at det kun er det ene som brukes til daglig. Om du bruker begge i Sverige så har du normalt bindestrek mellom. Jeg tror at det er liten andel i Sverige som kun har et fornavn.

Gammel 07-08-08, 09:51   #73
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

So far, om man deler opp by/ikke by hver for seg i 100 %:

By 1 navn: 55 %
By 2 navn bruker 2: 13 %
By 2 navn bruker 1: 33 %

Ikke by 1 navn: 4 %
Ikke by 2 navn bruker 2: 29 %
Ikke by 2 navn bruker 1: 67 %

Man kan alltså konkludere at det (i hver fall på FP) er flere som har 2 navn utenfor byene. Det er også større andel som bruker begge navnene der enn i byene.

Hæ? Det stemmer da ikke?

Innenfor gruppen "Ikke by" har vi:

2 navn bruker begge: 7 stemmer (8,6 %)

2 navn bruker 1: 22 stemmer (27,2 %)

1 navn: 52 stemmer (64,2 %)

Totalt antall stemmer: 81 (100 %)

Og for gruppen "by":

2 navn bruker begge: 11 stemmer (12,1 %)

2 navn bruker 1: 31 stemmer (34,1 %)

1 navn: 49 stemmer (53,8 %)

Totalt antall stemmer: 91 stemmer (100 %)

Materialet er tynt - men alt i alt ser det ut til at det er flere med 2 navn i gruppen "by" enn i gruppen "ikke by".

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 09:55   #74
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Hæ? Det stemmer da ikke?

Innenfor gruppen "Ikke by" har vi:

2 navn bruker begge: 7 stemmer (8,6 %)

2 navn bruker 1: 22 stemmer (27,2 %)

1 navn: 52 stemmer (64,2 %)

Totalt antall stemmer: 81 (100 %)

Og for gruppen "by":

2 navn bruker begge: 11 stemmer (12,1 %)

2 navn bruker 1: 31 stemmer (34,1 %)

1 navn: 49 stemmer (53,8 %)

Totalt antall stemmer: 91 stemmer (100 %)

Materialet er tynt - men alt i alt ser det ut til at det er flere med 2 navn i gruppen "by" enn i gruppen "ikke by".

Jeg ser at jeg snudder rundt på Ikke by 1 navn og 2 navn bruker begge. Men ellers var nok prosentene riktige når jeg gjorde det.

Gammel 07-08-08, 10:44   #75
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg ser at jeg snudder rundt på Ikke by 1 navn og 2 navn bruker begge. Men ellers var nok prosentene riktige når jeg gjorde det.

At prosentene endrer seg, det skjønte jeg også. Men jeg så ikke helt hvordan du hadde byttet om to grupper. Men nå er jeg med.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 10:47   #76
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

To navn, kommer fra hverken by eller bygd. :midt i mellom:

Gammel 07-08-08, 10:54   #77
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ett navn og kommer fra bygda. Mannen er bygutt med to, han bruker bare begge sammen med familie eller andre med samme førstenavn.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 11:06   #78
Gammel bruker
Passiv

Standard

Jeg tror mannen din er inne på noe. Der hvor jeg kommer fra (bygdelandetTM) er det veldig poppelært med tonedøve, arytmiske dobbeltnavn. Ta f.eks. Peder-Jan, Øyvind-Knut og Birger-Ole (beklager om jeg fornærmer noen - ta det som en...eh..Birger-Ole).

Og husk: Navnet skjemmer ingen (ja, særlig ).

Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 14:37   #79
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg er oppvokst på tjukkeste bondelandet, og jeg har et navn.

Samme her.

Gammel 07-08-08, 22:48   #80
Pusur
Ny her jeg...

Medlem siden: Aug 2008
Pusur har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg har to navn og bruker begge. Jeg kommer ikke fra by

Pusur er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:08.