Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

På oppfordring: "perfekte fedre"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-06, 09:35   #1
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: På oppfordring: "perfekte fedre"

Det er selvsagt viktige kvaliteter du nevner her. Men alle kvalitetene du og Nabojenta og muligens flere har nevnt, er jo like mye en beskrivelse av en perfekt mor. Er det sånn at mor like godt kan være far og omvendt? Burde det ikke være en forskjell på disse rollene?

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 09:40   #2
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ryli, her.

Det er selvsagt viktige kvaliteter du nevner her. Men alle kvalitetene du og Nabojenta og muligens flere har nevnt, er jo like mye en beskrivelse av en perfekt mor. Er det sånn at mor like godt kan være far og omvendt? Burde det ikke være en forskjell på disse rollene?

I kontakten med barna, så er det vel ingen forskjell på mor og far, annet enn den åpenbare forskjellen at det er mødre som ammer - med mindre man heter Arve Juritzen da.
Den store forskjellen på mor og far, handler vel heller ikke om mengden husarbeid man gjør, men om kjønn.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 09:46   #3
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Så mor og far er egentlig utelukkende biologiske termer, da? Som roller så er de borte, og erstattet av forelder?

Gammel 17-11-06, 09:56   #4
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Så mor og far er egentlig utelukkende biologiske termer, da? Som roller så er de borte, og erstattet av forelder?

Både ja og nei tror jeg. Forskjellen mellom mor og far, i kontakten med barna, er ikke borte, den er bare vanskeligere å definere - i alle fall føler jeg det sånn. Fedre er kanskje mere fysiske og i noen grad mere voldsomme, i kontakten med barna. Det er oftere pappaene som blir med på å lekesloss og hiver ungene rundt. Mødrene er vel kanskje oftere de som sitter med roligere aktiviteter. Så er jo foreldrene viktige som kjønnsmodeller- eks. gutter lærer å stå og tisse, barberer seg, og knyter slips, jenter sitter og tisser, sminker seg, og tar på skjørt/kjoler. - Litt sån naivt sett på det, men det er i alle fall nokså konkrete eksempler i alle fall.

06, 07, og 12.
Gammel 17-11-06, 10:02   #5
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I praksis er det nok sånn for mange. Men jeg sier som Christine Koht (som om hun skulle være ekspertisen på dette ): Menn blir lobotomert av å mene for mye om gardiner.

Jeg tror vi kvinner har anlegg for en smule ambivalens når det kommer til teori og praksis i forhold til menns deltakelse og rolle i barneoppdragelse og barneomsorg. Vi liker tanken på en deltakende mann, men mange kvinner opplever nok en vegring i forhold til å la mannen slippe ordentlig til - spesielt de første månedene.

Jeg tror den perfekte far er en som kan være mann, og bevare sin mannlighet, samtidig som han kan være myk, og ikke føler at identiteten hans blir truet dersom han viser seg fra en mer følsom side. Han er rett og slett naturlig, og seg selv hele veien. Prøver ikke å leve opp til verken et macho-ideal eller et myk-mann-ideal. Han har integritet, trygghet og våger å være tydelig overfor barna. Han "overtar" ikke uktritisk og ubevisst mors kanskje noe mer kose-schmozete tilnærming til barna. Noe av det verste jeg hører er fedre/menn som høres ut som et ekko av sin kone/samboer/kjæreste. Altså en helstøpt mann med trygghet og integritet. Tar to av dem, takk.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 10:45   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nja. Njei. Jeg tror at hvis jeg skal beskrive "perfekte" eller "ideelle" foreldre (eller ideeelle partnere, venner, eller rett og slett mennesker) på et litt overordnet plan, så blir nok beskrivelsen ganske kjønnsuavhengig. For da vil jeg si at man bør kjenne seg selv godt og være trygg på seg selv, ha respekt og omsorg for andre, tørre å vise hvem man er og "leve det ut", ta ansvar for seg selv og folk rundt seg, være ærlig og behandle folk anstendig. Men nøyaktig hva dette innebærer for det enkelte individ og i den enkelte situasjon, vil jo variere.

En del av det å være en "ideell" far er altså å være trygg på den man er og å våge å vise det, samtidig som man har respekt og omsorg for andre. Og "den man er" vil jo oftest noe litt annet for en mann enn for en kvinne, dermed vil en "ideell" far ikke være det samme som en "ideell" mor. Måten man viser og gir respekt og omsorg på, vil også variere fra person til person, og antagelig er det også her statistiske kjønnsforskjeller ute og går (de være seg biologisk eller sosialt fundert).

Så det blir egentilg i praksis ganske individuelt, selv om prinsippet er det samme. Hvis en mann f.eks. er glad i fiske og friluftsliv, i å være i naturen og "bruke" den, slappe av i stillheten der og lage mat på bål, så er det kjempefint om han videreformidler dette til barna sine, tar dem med på tur og lærer dem om naturen og om hvorfor han selv er glad i den. Det synes jeg er en veldig fin pappa-ting å gjøre. Men det er absolutt ikke noe jeg synes man gjøre for å være en god far - er man ikke opptatt av friluftsliv, ville det jo være helt merkelig å skulle begynne med det fordi det liksom er obligatorisk å ta med ungene på fisketur.

Gammel 17-11-06, 09:52   #7
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker sånn at dette med å yte omsorg og kjærlighet, og det å se barna og ta dem på alvor, er en fellesoppgave for mor og far. Noe begge bør etterstrebe seg å følge. I tillegg tror jeg det er veldig positivt om far og barn har en egen greie seg i mellom, om det er snekring, fisking eller baking er ikke så viktig. Jeg tror både mor og far godt kan ha noen ting som er unikt i forholdet mellom dem og barnet. Noe de har sammen som skaper et bånd som går litt utenfor familieenheten og de rollene som finnes innad i familien. Når det gjelder kjønn og kjønnsroller, så tror jeg dette overføres selv om mor og far yter samme grad av omsorg. Det er kjønnbaserte forskjeller i hvordan mor og far forholder seg til barnet, og det er ikke noe vi egentlig trenger å være særlig bevisst på. Jeg tror det er bedre å ha fokus på å lære barna å bli gode mennesker, enn å bevisst lære dem å bli skikkelige gutter eller skikkelige jenter.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 09:58   #8
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg tenker sånn at (...)

Her sitter jeg og knoter ned et halvdårlig svar på morgenen, bare for å finne at du har svart det jeg mente.
Dette er jeg nemlig helt enig i.

06, 07, og 12.
Gammel 17-11-06, 10:01   #9
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Menn og kvinner ER jo forskjellige, og med begge tilstede i oppveksten får barna input fra begge parter og en fin balanse i oppdragelsen (sånn ideelt sett).
I familier der barn vokser opp uten far f.eks, ser man jo ofte at barna er ekstra begeistret for andre mannlige familiemedlemmer/venner. Jeg synes det viser at barna i bunn og grunn har behov for begge, uansett hvem/hvordan mor og far er som personer.

Gammel 17-11-06, 11:37   #10
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må bare kort innpå å si at jeg syns NM-begrepet "Perfekt mor" er helt urettmessig. Det er en krafig beskyldning og ikke en positiv klapp på skulderen. Det begrenser seg også ofte til fysiske ting, som å ha de rette klærne, vognene og bilsetene. Eller defineres av å amme/ikke amme, nugatti på maten, hull i ørene osv. Alt sammen ting jeg har bestemte meninger om i forhold til mitt barn, men det har etter mitt syn ingenting med min morsrolle som sådan å gjøre. Jeg måler ikke min egen eller andres omsorgsevne i antall leste bøker, eller antall kryss på "gjøre de rette tingene"-lista.

Jeg tror de aller flest ønsker å gjøre sitt beste i forhold til barna sine, og at de aller fleste gjør det med de forutsetningene og mulighetene de har. Av og til er ikke det beste godt nok. Dessverre.

Nå sporet jeg visst litt av fra "perfekt far"-diskusjonen. Og hvis noen syns innlegget er malplassert så er det fordi jeg jobber, og bare sjekker en gang i halvtimen hva dere skriver. (ca. en gang i halvtimen da).

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 11:43   #11
Linemix
Aktiv

Medlem siden: Nov 2006
Linemix er populærLinemix er populærLinemix er populærLinemix er populær
Standard

...

Linemix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 15:45   #12
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Skal si diskusjonen ble megaseriøs med flere enn ett mannfolk tilstede

Gammel 17-11-06, 15:48   #13
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Standard

Ja, sånn kan det gå. Men jeg gjorde i hvert fall et ærlig forsøk.

Gammel 17-11-06, 17:57   #14
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror diskusjonen har tatt en ny vending.

Gammel 17-11-06, 23:41   #15
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Standard

Hva skjer?

Skal vi ta en liten runde med:

Hvilken bil er partneren din?
Hvilken bil skulle du ønske partneren din var?

Gammel 17-11-06, 23:42   #16
malena

malena sin avatar

Standard

Hva skjer?

Skal vi ta en liten runde med:

Hvilken bil er partneren din?
Hvilken bil skulle du ønske partneren din var?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:05.