Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Klarer dere å få laget middag hver dag?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-08, 09:15   #61
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klarer dere å få laget middag hver dag?

Vi lager alltid middag, det er andre ting som må vike hvis hverdagen er hektisk. Akkurat nå er jo jeg i permisjon og bestemmer over tiden min selv, men når jeg jobber så går det i ukemenyer og mat som kan lages kvelden i forveien. Dessuten er jeg så heldig at jeg har en mann som er hjemme en hel klokketime før meg, så han henter barn eller starter på middagen. (når jeg tenker om så vil jeg jo miste den fordelen når jeg nå har søkt om 80% jobb med kortere dager. *revurderer* )

Gammel 08-09-08, 09:21   #62
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Middag hver dag når barna er hjemme. Jeg gjør alt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 09:23   #63
Spoon
med mange baller i lufta

Spoon sin avatar

Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Lager som regel middag hver dag ja, men må virkelig skjerpe meg på middagsplanen
Nå er jeg i permisjon, og da går jo det meste greit. Men ser for meg at to i 100% jobb og unger hit og dit kan være en utfordring.

Det er jo mange gode og sunne middager som tar kort tid, det handler bare om planlegging (og det er jeg ikke så god på )

Gammel 08-09-08, 11:31   #64
lalill
Ute av produksjon

lalill sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
lalill er populærlalill er populærlalill er populærlalill er populær
Standard

Me har middag kvar dag, og deler på å laga den. Sidan eg er i permisjon og sambo studerer, så er det god tid til det. Eg må nok begynna å planlegga meir når permisjonen går ut, både når det gjeld innkjøp og matlaging.

Gammel 08-09-08, 11:33   #65
Sildre
Endelig på vei oppover!

Sildre sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sildre er litt kulSildre er litt kul
Standard

Som regel blir det middag i en eller annen form. Noen ganger er løsningen "sen middag" eller kveldsmat, slik at vi i alle fall får et måltid som spises sammen i løpet av dagen.

Gammel 08-09-08, 11:52   #66
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Vi har middag hver dag.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 13:12   #67
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi forsøker ha middag hver dag.

Vi diskuterer for tiden om vi skal flytte middagen til kvelden, og heller ta et kjapt brødmåltid/frukt når vi kommer hjem.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 13:19   #68
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

vi har middag hver dag ja

Gammel 08-09-08, 13:59   #69
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har middag hver dag, som regel klokka halv fem-fem. Enkelte dager jobber vi begge to seint og da hender det at klokka blir både halv seks og seks før middagen er på bordet. Vi har fisk (laksefilét, steinbitfilét fiskegrateng, fiskepudding e.l.) minimum to ganger i uka, som regel tre eller fire. Ellers har vi suppe og pannekaker hver onsdag, og som regel pizza hver fredag. Vi bruker mye grønnsaker og syns vi spiser normal sunn middagsmat. Vi opererer i likhet med flere andre her også med ukemenyer. Vi handler inn for hele kommende uke hver lørdag, og setter opp middagsmeny for kommende uke hver søndag. Det fungerer kjempegodt.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 14:04   #70
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lorien: Bare nysgjerrig: Hvordan kan dere sette opp middagsplanen ETTER at dere har handlet? :forvirret:

Gammel 08-09-08, 14:04   #71
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Bortsett fra en ukedag hvor vi har fullt program og ikke er hjemme før kvart over seks på kvelden, så lager jeg middag hver dag.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 14:08   #72
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Lorien: Bare nysgjerrig: Hvordan kan dere sette opp middagsplanen ETTER at dere har handlet? :forvirret:

Som jeg sa, så spiser vi stort sett fisk to-tre ganger i uka, minst. Vi handler alltid inn masse fiskefiléter, ferske eller frosne, grønnsaker og poteter og andre basisvarer som pasta, ris osv. Og så komponerer vi menyen ut fra det vi har, og supplerer eventuelt med en sausepose eller noe senere i uka dersom det er noe vi har glemt.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 15:15   #73
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, stort sett. Men middagene kan være av den enkle sorten, omelett meg godt brød og litt oppskårede grønnsaker til, grønnsakssuppe der vi har kuttet grønnsakene kvelden før, fiskekaker med potetmos, salat med brød til osv.

Det å få til å spise forholdsvis sunne middager hver dag, krever litt planlegging, merker jeg. Når man kommer hjem og er sliten og sulten, er det enkelt å ty til lettvinte løsninger. Når det er sagt, synes jeg som Skilpadda at det ikke er noe galt i å spise brød med fiskepålegg eller kjøtt til middag en gang i blant heller. Dessuten er det vel bedre å spise toast eller ostesmørbrød av grovt brød enn ferdigpizza, for eksempel.

Gammel 08-09-08, 18:03   #74
Grey
sangfugl

Grey sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: For det meste sofaen. Av og til stolen.
Blogginnlegg: 57
Grey er litt kulGrey er litt kulGrey er litt kul
Standard

Vi har middag hver dag, men kan ty til løsninger som veldig enkel middag eller at middagen serveres til kveldsmattidspunkt om det er ekstra hektisk.

Akkurat nå er jeg hjemmeværende, så da lager jeg selvsagt all middagen, men når vi jobber begge to, er det den som kommer først hjem fra jobb som begynner på middagen.

Det er mye som kan gjøres i stand kvelden i forveien dersom man greier å være så strukturert. Vi lager ofte grønnsaker og kjøttet/fisken/hvadetnåmåttevære i form i ovnen, for da er det fort gjort å forberede, og man kan bruke tid på unger, lekser og annet som må gjøres mens middagen lager seg ferdig i ovnen.

Gammel 08-09-08, 19:13   #75
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Grey, her.

Vi har middag hver dag, men kan ty til løsninger som veldig enkel middag eller at middagen serveres til kveldsmattidspunkt om det er ekstra hektisk.

Akkurat nå er jeg hjemmeværende, så da lager jeg selvsagt all middagen, men når vi jobber begge to, er det den som kommer først hjem fra jobb som begynner på middagen.

Det er mye som kan gjøres i stand kvelden i forveien dersom man greier å være så strukturert. Vi lager ofte grønnsaker og kjøttet/fisken/hvadetnåmåttevære i form i ovnen, for da er det fort gjort å forberede, og man kan bruke tid på unger, lekser og annet som må gjøres mens middagen lager seg ferdig i ovnen.

Brødmat er et problem for meg. Jeg er ikke glad i brødmat. Så mellommåltider med brødmat hopper jeg lett over.

Syns det var et godt forslag med å lage mat i form i ovnen. Det har jeg gjort før, men glemt av det.

Lage middag kvelden før syns jeg er vanskelig å få til. Men mye er planlegging. En periode var jeg flink å lage ukemenyer. Da hadde handlet inn det vi trengte. På dager med mye kjøring av unger hadde vi lettvinte måltider som kylling i pita osv. Må nok få igang noen rutiner her. Blir veldig mye Toro-mat her i gården. I forrige uke laget jeg den nye "Madagaskargryta". Den var kjempegod, og rask å lage.

Jeg syns egentlig dette ble en fin tråd. Mange gode tips å ta med seg.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 19:15   #76
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jessica: hvorfor i all verden lager ikke de store barna middag?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 19:15   #77
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av TheVoice, her.

Og rajraj:
når du lager fiskegratengen kvelden før, steker du den da? For hvis ikke faller vel den stivpiska eggehviten sammen ? Bare steker den, og kjøler den?

Jeg steker den kvelden før, ja. Men eggehvite? Nei, det har jeg ikke sett.

Pisker lett sammen 2-3 egg som jeg blander oppi hvit saus etter at den har avkjølt seg litt. Så heller jeg det over rå fisk, sammen med halvkokt fullkorns makaroni og strør brødsmuler over. Den får stå cirka 45 minutter på 200 grader. Dagen etter står den cirka 20 minutter på 150 grader. Muligens koker jeg poteter og gulrøtter, men det er ikke alltid jeg gidder (har jo makaroni i gratengen). Stort sett har vi en enkel salat til.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 19:27   #78
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Varmmat hver dag, ihvertfall.

Noen dager føler jeg at vi så vidt er innom hjemme før vi må dra igjen, og da blir det lettvint-løsninger (f.eks. omelett eller fiskekake i grovt hamburgerbrød), men middag må man ha. Det er så godt som alltid jeg som lager middagen. Mannen liker ikke å lage mat, og gjør det bare om han må, det vil si, dersom jeg ikke er hjemme.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 19:35   #79
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Middag hver dag og det er jeg som lager den fordi jeg er hjemme lenge før mannen.
Middagen er ikke alltid veldig avansert, men ihvertfall et varmt måltid.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 19:53   #80
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Vi spiser med få unntak middag hver dag. Mannen lager som oftest middag hvis vi kommer hjem samtidig. Alt er ikke nødvendigvis laget fra scratch. Fiskegrateng kjøper vi ferdig frossent. Vi har stort sett alltid grønnsaker/salat til.

Svar

Emneord
hverdagen

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:01.