Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Yoghurt i barnehagen?

Se resultatene: Yoghurt i barnehagen?
Ja til yoghurt i barnehagen 108 83,08%
Nei til yoghurt i barnehagen 16 12,31%
Vet ikke, men vil se resultatet 6 4,62%
Deltakere: 130. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-08, 15:10   #61
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Yoghurt i barnehagen?

Lillebror hadde med yoghurt hver dag, og koste seg skikkelig med den. Pluss en haug grove polarbrød med prim og brunost. Frukt fikk de.

Gammel 22-09-08, 15:36   #62
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Youghurt i barnehagen?

Bedre med yoghurt til frokost enn ingen frokost.
Selv om jeg hadde ønsket at han heller ville spise brødmat.

Gammel 22-09-08, 17:45   #63
Siwa
Bør lage seg en tittel selv

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Jeg synes det er helt greit å sende med yoghurt i bhg, MEN ikke hver dag..

En annen ting er ikke bare om hvor sunt/usunt det er for barna, MEN for miljøet!!
Hvis en bhg med 80 barn har 50 yoghurt begre hver dag, så blir det fort fullt i plastdunken i bhg.. Så enten tar man med yoghurt i beger med lokk hjemmefra som taes med hjem til vask igjen, eller man tar med yoghurt begeret hjem og kaster det i egen søppeldunk

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 21:36   #64
Plutti
Superaktiv

Plutti sin avatar

Hvor: Stavanger
Plutti er litt kulPlutti er litt kul
Standard

Vi serverer yoghurt hver fredag, og onsdagen får alle en spiseskje vaniljeyoughurt til fruktsalaten.
Et beger fruktyoughurt inneholder 4 sukkerbiter.
Ser ikke prøblem med yoghurt i moderate mengder i barnehagen.

Gammel 23-09-08, 15:17   #65
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Har aldri tenkt på det. Lillegutt har med yoghurt i bhg hver dag. I sommer var det noen dager vi ikke hadde og da fikk jeg beskjed om at han var skikkelig lei seg fordi "alle andre" hadde yoghurt og ikke han. Da måtte personalet låne av et av de andre barna.

Han liker yoghurt veldig godt og da kutter jeg heller ned på andre ting som det er mindre sundt med, som feks søtt på brødskiva, eller på frokostblandingen.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 15:26   #66
Ema

Ema sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Ema er populærEma er populærEma er populærEma er populærEma er populær
Standard

Synes det er helt greit å sende med en yoghurt til barnehagen. Det er jo sukker i den, men det er det i mange slags pålegg også. Det har vært en diskusjon i vår barnehage om at foreldrene ikke skal sende med yoghurt, fordi det er så mye sukker i de og barna blir så "sprelske". (Dette er barnehageansatte sin mening.) Men vi har ikke hørt noe mer om den saken, så jeg sender fremdeles med ett lite beger av og til. Dessuten er det jo godt med litt forandring også.

Ema er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 16:58   #67
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Youghurt i barnehagen?

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

Det må da være mer sukker i f.eks brunost enn i yoghurt? Jeg mener yoghurt har blitt et tilfeldig offer, fordi det er enklere å plukke ut noen sukkerholdige matvarer å bannlyse, enn å faktisk gjøre noe aktivt for å bidra til et sunnere kosthold for barna.

I vår barnehage sluttet de med yoghurt fordi man ville at barna skulle spise sunnere. Samtidig får de fortsatt servert pølser og posemat til alle varmmåltider. Ikke at det ene utelukker det andre, men jeg savner en helhetstenking framfor tilfeldige symbolsaker.

her må jeg si meg veldig enig.

Dessuten nekter jeg å tro at det er youghurten sin skyld at barn får for mye sukker, blir sittende for mye stille og blir for tjukke. Da tror jeg man må ta en runde på kjeks, is, brus og godteri og det som jeg kaller godteripålegg.

Vi sender meg youghurt i barnehagen når det passer seg sånn.

Gammel 23-09-08, 17:00   #68
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Siwa, her.

Jeg synes det er helt greit å sende med yoghurt i bhg, MEN ikke hver dag..

En annen ting er ikke bare om hvor sunt/usunt det er for barna, MEN for miljøet!!
Hvis en bhg med 80 barn har 50 yoghurt begre hver dag, så blir det fort fullt i plastdunken i bhg.. Så enten tar man med yoghurt i beger med lokk hjemmefra som taes med hjem til vask igjen, eller man tar med yoghurt begeret hjem og kaster det i egen søppeldunk

alt vi spiser produserer da søppel, men det synes jeg på en måte er en annen diskusjon. Eller?

Gammel 23-09-08, 19:24   #69
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen meninger om dette. Jeg bruker ikke så mye yoghurt selv, men synes ikke det er krise med en yoghurt.

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

Så klart er det sukker i de, men det er det jo i veldig mye annet også.

Dette er vel et temmelig lite holdbart argument?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 19:32   #70
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Her i huset forsøker vi å unngå fruktyoghurt (ikke naturell)... og brunost, saft, prim og andre matvarer med mye sukker. Vi koser oss i helgene med feks vafler eller is, men da vet vi alle at det er godsaker og ikke mat.

Sist redigert av Nooria : 23-09-08 kl 20:04.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 19:35   #71
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Plutti, her.

Et beger fruktyoughurt inneholder 4 sukkerbiter.
Ser ikke prøblem med yoghurt i moderate mengder i barnehagen.

Ser ikke noe problem om jeg kan slippe det heller. Men som andre har sagt her: det har noe med helhetstenkning å gjøre. Det er vel sukkerinntak som helhet som teller, gir du mere ett sted får du minke det et annet sted.
En annen ting: næringsinnholdet i et stusslig youghurtbeger kan da umulig være all verden? Personlig forer jeg heller poden med en tykk skive grovt brød med ca 2cm tykt lag makrell i tomat enn et youghurt beger, men så er vi i den heldige situasjon at han spiser det aller meste.

Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 19:59   #72
Siwa

Siwa sin avatar

Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

alt vi spiser produserer da søppel, men det synes jeg på en måte er en annen diskusjon. Eller?

Jo det er en helt annen diskusjon
men måtte bare slenge det på

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:49.