Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gavespleising - single betaler mindre?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Spleising på gaver - single betaler mindre?
Ja, jeg synes single skal betale mindre enn par 27 19,57%
Ja, jeg synes single skal betale halvparten av det par betaler 41 29,71%
Nei, jeg synes det skal deles likt uavhengig om man er par eller ikke 35 25,36%
Man kan betale etter evne - betale det man føler man har råd til 17 12,32%
Annet - hva? 18 13,04%
Deltakere: 138. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-08, 10:04   #61
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gavespleising - single betaler mindre?

Når vi i familien spleiser betaler ofte vi og mine foreldre mer enn mine søsken,fordi de ikke har så god råd.Men det gjør jeg helt frivillig.

Gammel 19-10-08, 10:21   #62
Siwa
Bør lage seg en tittel selv

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Hender seg at jeg leser og svarer litt fort, men synes alt 1 og 2 gikk litt ut på det samme.. Svarte alt 1, men er helt enig i at single skal betale halvparten av par..

Sånn har vi alltid gjort det i familien og vennekretsen vår

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 11:33   #63
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maya80, her.

Så lenge svigermora di mener att hun ikke trenger og betale halvparten og dere ikke må betale hennes halvpart så la diskusjonen ligge, jeg tror att det blir din svigermor som kommer til og betale hennes del uansett. Dere kan ikke vite hva hun har igjen eller ikke , så fremt dere ikke hvet alt om hennes økonomi. Dette er en gave til din svigerfar og så kan dere vite att dere har betalt deres del, og så kan hun eventulet sitte med sin dårlige sammvitighet om hun trenger det. Det blir for patetisk og krangle om noe sånt, det er snakk om 300 kr eller 150 faktisk.

Ja, hun kommer helt sikkert til å betale halvparten - hvis ikke hele delen for datteren sin - og det spiller ingen rolle for meg. Og nei, vi vet ikke alt om hennes økonomi. Og helt enig 300 kr eller 150 kr er ikke noe å krangle om. Vi krangler ikke om det heller.

Det vi diskuterte, var egentlig hva som var riktig og hva som er vanlig. Og jeg mener at i hvert fall når det er snakk om gaver til familiemedlemmer, og spesielt i dette tilfellet når de kjøper en gave til sin far - skal det deles likt mellom søsken og at alle har like stor del å betale uavhengig om de er par eller ikke. Men hun mente hennes single datter alltid skal betale halvparten når det er snakk om spleisegaver, fordi hun er singel, og sa samtidig at det var det alle andre gjorde også. Det var derfor jeg luftet dette temaet her inne, for å høre hva faktisk alle andre gjorde.

Gammel 19-10-08, 11:37   #64
nikki
Bør lage seg en tittel selv

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Syns det skal deles likt.

nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 11:45   #65
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror en del mødre mener at minstebarnet alltid skal betale minst.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 11:55   #66
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg tror en del mødre mener at minstebarnet alltid skal betale minst.

Ja, det gjør de nok - og det stemmer veldig på min svigermor. Og hun er virkelig minstebarnet. Hun var et lite "uhell" som kom 8 år etter mannen min som var yngst fram til da. Hun er 12 år yngre enn eldstemann. Hun har alltid fått masse hjelp - egentlig litt vel mye hjelp mener nå jeg. Man skal jo oppdra barna til å klare seg selv ute i verden og det er ikke like lett når man får digre puter under armene av mamman.

Gammel 19-10-08, 12:39   #67
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Likt i familie, dvs. at gaver til foreldre/svigerforeldre deles på antall søsken; eller per hode, stort sett - kommer jo også an på om det er f.eks min (nære) venn eller felles venn(er) av oss etc.

Gammel 19-10-08, 12:43   #68
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

...og ja, dette har vært en evig diskusjon i min manns familie - de er fire søsken og min mann er nest yngst med en lillesøster som ALDRI skal betale det samme som oss andre, og hun er godt gift, men neeeida; det er jo så synd på henne fordi hun er minst. Hun har jo ikke så god økonomi osv. :kokko: Jadda, det er jo vår feil at hun har valgt en utdannelse hun ikke får brukt til noe og dermed ikke har jobb, og mannen hennes er jo bare den som tjener mest av oss alle!!! Allikevel er hun MINST og skal betale MINST, enda hun er den det blir gjort MEST for!!! Sånt blir jeg bare forbanna av, men velger å svelge det nå, istedenfor å fyre løs, kommer jo ingen vei!

Gammel 19-10-08, 15:02   #69
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Tenker dere virkelig på hvor mye man får igjen når det gjelder gaver?

Det er kanskje noe man tenker på dersom man får 5 gaver i året og kjøper 100 .

Jeg har selv vært singel lenge. Jeg er glad i å gi gaver og har alltid gitt til voksne og barn i familie og blant venner. Likevel har tanken slått meg når jeg får kanskje 2-3 gaver til bursdagen (da jeg var singel fikk jeg vel bare fra moren min) men gir gaver flere ganger i mnd.

Høres ut som du kanskje har en del familie og ikke har opplevd problemstillingen på kroppen.

Gammel 19-10-08, 15:43   #70
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Tenker dere virkelig på hvor mye man får igjen når det gjelder gaver?

Ikke noe absolutt tankegang der men at det føles litt surt å gi massevis og få veldig lite tilbake forstår jeg.

Jeg synes det er greiest å gi gaver som blir litt jevnbyrdige. Vi gir forskjellige verdier til forskjellige deler av familien, vi legger oss på linje med dem rett og slett. Barn holdes utenom. Mazungen er jo mellom 18 og 25 år yngere enn sine søskenbarn. Gaver fra tanter til henne er jo grovt regnet i samsvar med hva Tante Maz har gitt deres unger gjennom tidene.

Å få en superflott gave til noen som du gir noe bagatellmessig til er litt ekkelt, for meg er det selvfølgelig og jeg regner med andre også føler det slik. Da tenker jeg ikke nødvendigvis penger men like gjerne tid og omtanke.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 17:02   #71
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du spør hva som er vanlig, tror jeg kan se allerede at du får mange forskjellige svar.

Hos oss betaler jeg alt til min familie, og Rhett alt til sin familie. Dermed deles alle spleisegaver til mine foreldre på tre søsken, uavhengig av om vi er gift, samboer eller singel.

Alle gaver til venner spleiser vi pr. person, og det samme gjør vi selvsagt på alt som er knyttet til forbruk (resturantregninger, billetter etc.). Vi diskuterte det kort i ferien, faktisk, da hele familien vår leide en bil sammen med én kompis, og alle var enig i at det fornuftige da er å dele pr. inntekt (altså på tre).

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 21:05   #72
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har nylig kjøpt 60-årsgave til svigerfar. Av hans tre sønner er én alene (med to barn), mens de andre to er gift. Vi delte kjøpesummen på fem - ergo betaler hvert par to femdeler, mens sønnen som er singel betaler én femdel. Jeg synes i grunnen dette er helt realt.

Tidligere har vi ofte gjort det slik at jeg betaler alt til min familie og Blåmann alt til hans.

Gammel 19-10-08, 21:54   #73
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig er kanskje spørsmålet "skal småsøsken og attpåklatter betale minst"?

Gammel 19-10-08, 21:57   #74
Kneazle
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hmmm... Lurer på om jeg kan kreve inn alt jeg har lagt ut for lillebror i gavesammenheng, nå som han er vel etablert og har fast inntekt? Med renter burde det bli en pen sum.

Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 22:09   #75
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg ser at det er mer naturlig å dele på antall søsken i min manns familie, enn der er i min. Jeg har søsken som er mye yngre, og det ender stort sett opp med at storesøster (altså jeg) betaler gildet.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 22:15   #76
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg stemte annet.

I utgangspunktet er jeg for at man betaler like mye, men samtidig vet jeg at jeg ville tatt en vurdering av den single søsterens økonomi. Viste jeg at hun hadde litt dårlig råd, så ville jeg gått for at hun betalte noe mindre enn parene.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 22:15   #77
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser dere er fordomsfulle mot småsøsken her.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 22:15   #78
Nunne
Elsker familielivet

Nunne sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nunne har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg synes man skal betale per husholdning!

Gammel 19-10-08, 22:17   #79
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Egentlig synes jeg småsøsken burde betale mer, siden de alltids får mest av foreldrene.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 22:19   #80
Kneazle
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg ser dere er fordomsfulle mot småsøsken her.

Tsssk! Det er ikke fordommer, det er fakta. Småsøsken er bortskjemte og slipper billig unna med det meste.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:36.