Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Max Manus

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-08, 00:35   #61
Skvetten
Passiv

Standard

Sv: Max Manus

Tenker å se filmen selv om jeg ikke er videre imponert av vinklingen.

Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 20:44   #62
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Jeg har sett filmen nå, og synes den var veldig bra!

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 20:49   #63
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg skal selvsagt se den, men litt vemodig er det, Den skulle ha blitt laget før. Min far var krigsveteran, og kjente vel disse gutta i sin tid, selv om han snakket lite om sine meritter. Han var også veldig opptatt av krigen og jeg vet vi ville gått sammen om han hadde levd. Og jeg tenker vemodig på de minnene disse filmene ville ha vekket til live, og de historiene jeg nå går glipp av.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 22:37   #64
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Åh, fantastisk film! Så den i går!

Gammel 27-12-08, 15:05   #65
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så den i går. Syntes den var veldig bra.
Synd han jeg kjente dævva ganske tidlig.

Men må si jeg får et litt annet syn på krigen egentlig. Jeg har visst veldig lite om den , og at det var folk som dette var jeg knapt klar over...

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 15:36   #66
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Jeg og mannen var på kino i går, og vi likte filmen godt begge to.

Til dem som kommenterer at det meste av motstandskampen foregikk i andre deler av landet; det var dog ikke det denne filmen handlet om ...

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 19:34   #67
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Venter til den kommer på film. Jeg blir helt utafor bare av å lese om filmen.

Gammel 27-12-08, 21:25   #68
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det skal noe helt spesielt til før jeg ser norsk film. Særlig på kino. Sist gang var vel Detektor, og det var ikke frivillig. Det blir bare feil, jeg vet ikke helt hvorfor. Mannen har lyst til å se MM, men jeg tror ikke det blir med meg, rett og slett.

Jeg har derimot lyst til å se gutten i stripede pysjamas

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 21:36   #69
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Gleder meg til å se den på tirsdag.

Gammel 29-12-08, 20:37   #70
iBam
Erfaren

iBam sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
iBam er populæriBam er populæriBam er populær
Standard

Så den på fredag, men tror jeg hadde litt for høye forventninger :/ Syns den var helt grei liksom, men ikke sååå bra som jeg kanskje hadde sett for meg. Syns feks at kjærlighetshistorien var uengasjerende

Gammel 29-12-08, 20:47   #71
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Jeg har sett filmen og er glad jeg gjorde det.

Gammel 29-12-08, 21:20   #72
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av iBam, her.

Så den på fredag, men tror jeg hadde litt for høye forventninger :/ Syns den var helt grei liksom, men ikke sååå bra som jeg kanskje hadde sett for meg. Syns feks at kjærlighetshistorien var uengasjerende

Enig med deg der, men jeg er også glad for at den var det. Syntes det fort kunne gjort filmen flåsete.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-08, 22:17   #73
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Min mann løper rundt i naziuniform i den filmen, så jeg skal definitivt se den.

Satser på at han ikke gjør det til vanlig.

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg må forhøre meg om det er noen brutale/hjerteskjærende scener med barn i filmen, for da vet jeg ikke om jeg makter å se den nå.

Ingen barnescener - den er helt trygg.

Opprinnelig lagt inn av Tilde, her.

Kan vår sønn på 11 år se filmen med oss tror dere?

Hadde ikke betenkt meg på det - tåler han ringenes herre el så er denne helt ok.

Om det med hva som egentlig skjedde under krigen, hva Fossen mener, hva som var viktig og ikke viktig osv har jeg lyst til å si noe.

Jeg har vært opptatt av krigen i hele mitt liv. Jeg har lest mye og tenkt mye på dette med hvem som eier sannheten.

Historien om krigen ville sett meget annerledes ut om nazistene hadde skrevet den. Det er seierherren som har æren av å skrive historien, og dermed er det dennes privilegie å forme historien også.

Såvidt jeg kan skjønne kan man ha en diskusjon om hvorvidt aksjonene til kompani Linge var av betydning eller ikke rent militært sett. Og på om gutta på skauen lagde mest tull og problemer og fikk sivile straffehenrettet eller om de utførte arbeid av strategisk betydning.

Det eneste udiskutable som definitivt hadde betydning var antagelig aksjonen på Rjukan som forhindret tyskernes atomprogram. Den er ganske sikkert at var viktig.

Men nå er det altså slik at gutta på skauen ble Norges store helter. De er fremdeles et begrep i landet vårt mer en seksti år etterpå. Det henger sammen med den rollen de spilte i forhold til å gå foran. Å vise at noen fremdeles kjempet i landet vårt og ikke hadde gitt opp. Noen risikerte fremdeles livet og irriterte fletta av okkupantene - og klarte det gang på gang. De bevarte en stolthet for alle nordmenn som var av stor betydning for hele landet følelsesmessig. Vi trengte helter - de leverte heltegjerninger. De ga landet noen å være veldig stolte av da det var akkurat det som trengtes.

Jeg har sett filmen i dag. Den var veldig spennende. Jeg opplevde den som ærlig. Tyskerne ble ikke fremstilt som rene idioter - Max ble ikke fremstilt som feilfri. Jeg følte ikke at det ble fremstilt som noen dokumentarfilm - jeg følte at historien vi ble presentert for var Max sin historie slik han opplevde det som skjedde.

Svar med sitat
Gammel 30-12-08, 22:23   #74
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg har sett filmen i dag. Den var veldig spennende. Jeg opplevde den som ærlig. Tyskerne ble ikke fremstilt som rene idioter - Max ble ikke fremstilt som feilfri. Jeg følte ikke at det ble fremstilt som noen dokumentarfilm - jeg følte at historien vi ble presentert for var Max sin historie slik han opplevde det som skjedde.

Jeg så den i julen og har samme inntrykk som deg. En solid og ærlig film som skildret Norge i krig på en bra måte.

Gammel 30-12-08, 22:26   #75
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Jeg så den i julen og har samme inntrykk som deg. En solid og ærlig film som skildret Norge i krig på en bra måte.

Enig. Eller, for å være distriktspolitisk korrekt; den skildrer krigen i Oslo på en bra måte.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-08, 22:29   #76
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Enig. Eller, for å være distriktspolitisk korrekt; den skildrer krigen i Oslo på en bra måte.

Flisespikker!

Gammel 30-12-08, 22:31   #77
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Flisespikker!

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-08, 13:55   #78
Slettet bruker
Passiv

Standard

I Oslo og i Oslo da - den ene sykepleierne var da fra ett eller annet sted i distriktene, og Max spurte henne om det var fint der og om det var mange patrioter der.

Svar med sitat
Gammel 31-12-08, 14:03   #79
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

I Oslo og i Oslo da - den ene sykepleierne var da fra ett eller annet sted i distriktene, og Max spurte henne om det var fint der og om det var mange patrioter der.

Fnis. Da skjønner jeg ikke hva alle klager over, altså.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-08, 14:32   #80
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

"Jeg har prompa - send det videre."

Opprinnelig lagt inn av Tilde, her.

Et spørsmål til dere som allerede har sett den.
Kan vår sønn på 11 år se filmen med oss tror dere?
Han er utrolig opptatt av krigen, låner bøker på biblioteket, og sluker det han kan av dokumentarfilmer m.m.
Han har såååå lyst å se denne filmen, men det er vel 15 års grense på den?

Jeg ville aldri tatt med min elleveåring på denne. Det er noen scener der du ser nærbilder av folk som blir skutt, og det er ikke noe jeg anbefaler at barn har på netthinnen.
Det er en grunn til at det er 15-års grense.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:28.