Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvilket språk foretrekker du å lese på?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Se resultatene: Hvilket språk foretrekker du å lese på?
Norsk 116 67,05%
Engelsk 39 22,54%
Dansk 2 1,16%
Svensk 2 1,16%
Annet, vennligst post 14 8,09%
Deltakere: 173. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-09, 22:51   #1
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?

Definitivt engelsk.

Gammel 12-01-09, 19:18   #2
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Bare norsk, men vurderer å låne meg en engelsk bok for å forbedre engelsken.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 12:02   #3
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Foretrekker norsk (bokmål eller nynorsk er ett fett). Leser svenske og danske forfattere på orginalspråket.
Leser engelsk av og til for treningens skyld. Skulle ønske jeg var bedre i språket.

Gammel 09-01-09, 23:08   #4
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Norsk, helt klart.

Gammel 10-01-09, 10:16   #5
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser kun på norsk. Jeg har lest alt for lite engelsk og tysk til at det fungerer for meg å lese en bok på de språkene selv om jeg forstår dem. Jeg blir bare sittende å lese det samme om og om igjen av frykt for å gå glipp av poenget.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 10:24   #6
Trolljenta25
Erfaren

Trolljenta25 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Leser stort sett bare på engelsk.

Jeg er heller ikke enig med Gremli over her ang. det å ikke kunne et fremmedspråk godt nok til å få med seg alle nyanser av språket. Det er jeg, jeg snakker engelsk veldig godt, jeg har en veldig stor forståelse for språket. Jeg har ofte et større ordforråd på engelsk enn på norsk. Det hender selvfølgelig at jeg må slå opp et ord eller to fordi jeg aldri har hørt det før, men det gjelder faktisk på begge språk.

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 10:27   #7
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg svarte annet og svarer vennligst at bøker skrevet på norsk leser jeg på norsk, bøker skrevet på engelsk leser jeg på engelsk. Det er utrolig mange dårlige oversettelser, så da foretrekker jeg dem på originalspråket. Dansk og svensk kan jeg lese, men det er ikke så avslappende og hyggelig, så jeg foretrekker å lese i norsk oversettelse. Tysk kan jeg også lese, men gjør det ikke så ofte.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 10:30   #8
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Er originalspråket engelsk, så leser jeg helst boken på engelsk. Ellers går det i norsk. Jeg kan lese svensk og dansk om jeg må, men unngår det om jeg kan.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 11:02   #9
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Norsk litteratur på norsk, svensk litteratur på svensk (og jeg liker å lese på svensk), engelskspråklig litteratur på engelsk, og så leser jeg stort sett bøker skrevet på andre språk enn disse på engelsk.

Gammel 10-01-09, 11:06   #10
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Bokmål, nynorsk og dansk er helt uproblematisk. Liker veldig godt nynorsk litteratur. Nydelig språk som ofte løfter leseopplevelsen.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 00:02   #11
MsM
Har fått nytt nick

MsM sin avatar

Hvor: Nittedal
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Norsk litteratur på norsk, svensk litteratur på svensk (og jeg liker å lese på svensk), engelskspråklig litteratur på engelsk, og så leser jeg stort sett bøker skrevet på andre språk enn disse på engelsk.

Signerer

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 16:56   #12
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Leste tidligere en del bøker på engelsk, men nå som jeg må konsentrere meg mer når jeg leser blir det kun norsk.

Gammel 10-01-09, 17:00   #13
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Norsk. Bokmål. Jeg kan også lese bøker på engelsk nå og da når jeg får ånden over meg (eller kommer over en bok som liksom ba om å bli lest).

Dessuten er jeg nokså kritisk til lesbarhet. Tungleste og oppstykkede bøker eller bøker med alt for detaljerte beskrivelser av ting fenger meg ikke.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 17:04   #14
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg foretrekker å lese på norsk for tiden, men om jeg har overskudd, så finner jeg glede i engelske bøker også. (Så jeg gleder meg til jeg får litt mer overskudd og kan prioritere å lese engelske bøker for å holde engelsken ved like.) Det kommer litt an på hvorfor og hva jeg leser. En god del fagbøker liker jeg godt på engelsk. Endel av fagterminologien blir mye lettere forståelig når en knytter det til engelskspråket.

Gammel 10-01-09, 17:10   #15
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Jeg leser helst norsk, men kan godt lese engelske bøker også

Gammel 10-01-09, 17:13   #16
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Jeg foretrekker å lese bøker på norsk, men engelsk og fransk går også fint selv om det tar litt tid.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 18:11   #17
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg foretrekker å lese på originalspråket så fremt det er mulig for meg. Jeg leser greit både dansk, svensk, norsk og engelsk, men tysk leser jeg såpass sent at jeg ikke gidder.

Oversatte bøker gidder jeg sjeldent lese på andre språk enn norsk med mindre jeg vet at den norske oversettelsen er elendig i forhold til den engelske.

En av de bøkene jeg er mest fascinert over "Kafka på stranden" kunne jeg ikke tenkt meg å lese på noe annet enn norsk ettersom jeg ikke kan japansk.

Jeg synes utenlandske bøker oversatt til nynorsk ofte har godt språk. Gavaldas bøker tror jeg ikke hadde blitt det samme på bokmål for eksempel og jeg har bladd i den engelske oversettelsen av den ene boka og fant ut at jeg foretrekker nynorsken.

Nynorsk er nydelig!

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 18:41   #18
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?

Ok da, jeg trykket feil.
Originalspråket så sant jeg kan det (norsk, engelsk, svensk og dansk går bra), men ellers engelsk. Men jeg har en tendens til å foretrekke engelske bøker fremfor norske når jeg plukker med meg bøker fra bokhandlene, mannen også, så vi har mest engelsk her. Så dersom jeg ikke kan originalspråket blir det engelsk, selv om den måtte være oversatt til norsk og.
Jeg liker også svensk fremfor norsk av en eller annen grunn.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 18:46   #19
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Nordiske bøker foretrekker jeg stort sett å lese på norsk (har lest både svensk og dansk, men selv om jeg snakker flytende svensk syns jeg det er tungt å lese).

Men ellers foretrekker jeg å lese engelsk. Både snakker og leser/skriver engelsk flytende takket være flere års utlendighet og engelsk skolegang.

Syns mye blir borte i norske oversettelser av engelsk litteratur. (I filmer og for den saks skyld, er så glad for at vi ikke dubber annet enn barnefilmer her i Norge. )

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 18:47   #20
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Så og si utelukkende på norsk. Leser noe engelsk, men det tar så mye lenger tid for meg å komme inn i handlingen da, og jeg blir så fort utålmodig.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:04.