|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
| Se resultatene: Hvilket språk foretrekker du å lese på? | |||
| Norsk |
|
116 | 67,05% |
| Engelsk |
|
39 | 22,54% |
| Dansk |
|
2 | 1,16% |
| Svensk |
|
2 | 1,16% |
| Annet, vennligst post |
|
14 | 8,09% |
| Deltakere: 173. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
På opplading
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Bare norsk, men vurderer å låne meg en engelsk bok for å forbedre engelsken.
|
|
|
#3 |
|
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Foretrekker norsk (bokmål eller nynorsk er ett fett). Leser svenske og danske forfattere på orginalspråket.
|
|
|
#4 |
|
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Norsk, helt klart.
|
|
|
#5 |
|
Borte
|
Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg leser kun på norsk. Jeg har lest alt for lite engelsk og tysk til at det fungerer for meg å lese en bok på de språkene selv om jeg forstår dem. Jeg blir bare sittende å lese det samme om og om igjen av frykt for å gå glipp av poenget.
|
|
|
#6 |
|
Erfaren
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Leser stort sett bare på engelsk. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg svarte annet og svarer vennligst at bøker skrevet på norsk leser jeg på norsk, bøker skrevet på engelsk leser jeg på engelsk. Det er utrolig mange dårlige oversettelser, så da foretrekker jeg dem på originalspråket. Dansk og svensk kan jeg lese, men det er ikke så avslappende og hyggelig, så jeg foretrekker å lese i norsk oversettelse. Tysk kan jeg også lese, men gjør det ikke så ofte.
|
|
|
#8 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Er originalspråket engelsk, så leser jeg helst boken på engelsk. Ellers går det i norsk. Jeg kan lese svensk og dansk om jeg må, men unngår det om jeg kan.
|
|
|
|
#9 |
|
Audacious
|
Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Norsk litteratur på norsk, svensk litteratur på svensk (og jeg liker å lese på svensk), engelskspråklig litteratur på engelsk, og så leser jeg stort sett bøker skrevet på andre språk enn disse på engelsk.
|
|
|
#10 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Bokmål, nynorsk og dansk er helt uproblematisk. Liker veldig godt nynorsk litteratur. Nydelig språk som ofte løfter leseopplevelsen. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Har fått nytt nick
|
Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?
Signerer |
|
|
|
|
|
#12 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Leste tidligere en del bøker på engelsk, men nå som jeg må konsentrere meg mer når jeg leser blir det kun norsk.
|
|
|
#13 |
|
Ustabil
|
Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Norsk. Bokmål. Jeg kan også lese bøker på engelsk nå og da når jeg får ånden over meg (eller kommer over en bok som liksom ba om å bli lest). |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Live and let live
|
Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg foretrekker å lese på norsk for tiden, men om jeg har overskudd, så finner jeg glede i engelske bøker også. (Så jeg gleder meg til jeg får litt mer overskudd og kan prioritere å lese engelske bøker for å holde engelsken ved like.) Det kommer litt an på hvorfor og hva jeg leser. En god del fagbøker liker jeg godt på engelsk. Endel av fagterminologien blir mye lettere forståelig når en knytter det til engelskspråket.
|
|
|
#15 |
|
Stort sett blid
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg leser helst norsk, men kan godt lese engelske bøker også
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg foretrekker å lese bøker på norsk, men engelsk og fransk går også fint selv om det tar litt tid. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg foretrekker å lese på originalspråket så fremt det er mulig for meg. Jeg leser greit både dansk, svensk, norsk og engelsk, men tysk leser jeg såpass sent at jeg ikke gidder. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
Re: Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Ok da, jeg trykket feil.
|
|
|
#19 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Nordiske bøker foretrekker jeg stort sett å lese på norsk (har lest både svensk og dansk, men selv om jeg snakker flytende svensk syns jeg det er tungt å lese).
|
|
|
#20 |
|
*_*
|
Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Så og si utelukkende på norsk. Leser noe engelsk, men det tar så mye lenger tid for meg å komme inn i handlingen da, og jeg blir så fort utålmodig.
|
|
![]() |
|
|