|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Karitas abortuttalelse
Nei, men det at et annet menneske, i egne eller andres øyne, ikke har et godt liv, er ikke et argument for å ta livet av det mennesket. Ikke sånn som samfunnet er idag, ihvertfall.
|
|
|
#2 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Karitas abortuttalelseMan må nå se dette i sammenheng med tiden. Før var det ikke akseptert å ha syke barn, slik det er i dag. Du kan ikke si at årsaken er abort eller ikke. Mange som før plasserte bort barn med det ene og det andre ville aldri gjort dette i dagens samfunn.
|
|
|
#3 |
|
Epikur
|
Jeg er en av dem som har jobbet mest med etterkrigstidens barnehjemsproblematikk. Og nei, jeg tror ikke det er tilfeldig at det året retten til abort ble innført i Norge sank antallet spedbarn på barnehjem med ganske nøyaktig det antallet utførte aborter samme år.
|
|
|
#4 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Karitas abortuttalelseDet betviler jeg ikke. Jeg sier bare at det er usannsynlig at like mange FØDTE barn ville blitt plassert bort i dag.
|
|
|
#5 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sikkert ikke, men det er ikke ensbetydende med at de får det godt.
|
|
|
#6 |
|
Epikur
|
Nei, det tror ikke jeg heller, ettersom støtteordningene er blitt så mye bedre. Men samtidig er det også en grunn til at antallet norskadopterte sank dramatisk samtidig med at abortloven ble innført. Det tallet ville nok ha steget igjen, dersom man igjen skulle forby abort.
|
|
|
#7 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Karitas abortuttalelseJeg er ikke i mot fosterdiagnostikk, det kan gjøre "sjokket" mindre over å få et "unormalt" barn. I tillegg kan man gjøre en del undersøkelser, sette seg inn i rettigheter etc i forkant slik at man slipper å slåss mot byråkratiet samtidig som man kjemper for å gi en best mulig start til et barn som krever en hel del ekstra. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Karitas abortuttalelseDu sa; du snakker ikke BARE om downs. Ergo snakker du om down. I tillegg til andre.
|
|
|
#10 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Karitas abortuttalelseBeklager, jeg burde ventet på Skilpadda eller hvem det nå er som plukker fra hverandre setninger.
|
|
|
#11 |
|
Tusenkunstner
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Øvre Romerike
![]() ![]() ![]() |
Jeg er enig med deg. Forøvrig synes jeg ikke at Karita burde svart på det spørsmålet, siden hun er politiker. (er sikkert noen som mener at hun må kunne uttale seg som alle andre og at dette er fritt land osv.,men jeg synes ikke man skal blande politikk og slike personlige meninger).
|
|
|
#12 |
|
Erfaren nok
|
Det er jo ofte sånn at man graver og spør poliltikere om dere personlige meninger om mange ting, så jeg synes faktisk det var helt greit jeg.
|
|
|
#13 |
|
flisespikker
|
Hm. Gjør du virkelig ikke? Jeg ser en enorm forskjell her. Jeg tenker meg at de som tar abort fordi fosteret har "feil kjønn" mener at jenter er klart mindre verdt enn gutter, og at dersom de skal ha et barn, vil de derfor absolutt at det skal være en gutt. Men jeg tror ikke at de som tar abort fordi fosteret er sterkt handikappet, mener at handikappede er mindreverdige mennesker. (Jeg tror f.eks. ikke disse menneskene ville se barnet sitt som mindreverdig dersom det skulle bli handikappet i en ulykke, men jeg tror de ville sørge for barnets skyld over smerten og tapet av livskvalitet.) Derimot tror jeg de, dersom de får muligheten til å velge, ønsker å få et friskt barn i stedet for et handikappet, fordi et friskt barn vil ha større muligheter til et godt liv, og fordi et friskt barn vil være en mindre økonomisk og fysisk og psykisk belastning for foreldrene og søsknene.
|
|
|
#14 |
|
Epikur
|
Sv: Karitas abortuttalelseJeg er visst samme person som skilpadda i dag, og kan ikke annet enn å si enig, og ja, det lurer jeg på også.
|
|
|
#15 |
|
Passiv
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Karitas abortuttalelseJeg synes svaret hennes var ok jeg. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
flisespikker
|
Jeg tror ikke jeg kan si tydeligere hva jeg mener og hvorfor jeg er uenig i sammenligningene dine enn jeg allerede har gjort, så jeg lar det bli med det.
|
|
|
#17 |
|
Absolute Beginner
|
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
ræv med ører
Sv: Karitas abortuttalelseJeg tror Karita hadde fått mye mer pepper hvis hun hadde sagt at hun ikke ville tatt abort.
|
|
|
#19 |
|
Mother of Dragons
|
Det er ikke foreldrene som bestemmer om man skal avslutte behandling til ekstrempremature.
Jeg må si jeg har ikke spesielt sansen for utsagn som dette. Det viser en utrolig liten evne til empati med de foreldrene som har tatt et vanskelig valg.
|
|
|
#20 |
|
Passiv
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Karitas abortuttalelse
Nei, i bunn og grunn ikke. Men vi blir tatt med på råd, og i vurderingen, vi får si hva vi synes og mener. Og de hører på oss også. |
|
|
|
![]() |
|
|