Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-09, 12:35   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Der ingen skulle tru at nokon kunne bu (Nrk)

Jeg har ikke sett programmet, men hadde nok gått fra vettet etter cirka et kvarter, tenker jeg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 12:41   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Så du ser ikke for deg en tilværelse med hjemmesydde klær i 1800-tallsstil, håndmelking av kyr og å støpe alle lysene dine selv? Og det romantiske med å gå på utedo da?

Næh. Jeg kan fint gå med på simple living, men ser ikke hvorfor man skal gjøre det på gamlemåten. Hva med å bruke moderne oppfinnelser for å være miljøvennlig/sparsommelig/avslappet?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 21:58   #3
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Næh. Jeg kan fint gå med på simple living, men ser ikke hvorfor man skal gjøre det på gamlemåten. Hva med å bruke moderne oppfinnelser for å være miljøvennlig/sparsommelig/avslappet?

Enig. Det er vel ikke slik at vi må gi avkall på alt, bare fordi det er moderne.

Du spør om det ikke er dobbletmoral, allium, å flykte fra alt, men likevel nyte godene av et opparbeidet helsetilbud og lignende. Det mener ikke jeg, mannen i huset jobbet jo, og jeg vil anta han får lønn og betaler skatt, som andre som benytter seg av samme tilbudet. Det er et vlg fra deres side at de lever slik de gjør, og et valg fra helsepersonellet at de lever slik de gjør, er det ikke?

Gammel 19-01-09, 22:05   #4
Siw
Twinsouls

Siw sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sørlandet
Siw er populærSiw er populærSiw er populærSiw er populær
Standard

Har nettop sett det nå på nett tv.
Jeg kunne ikke levd på den måten,det hadde blitt alt for tungvindt!!
Beundringsverdig at noen gjør det.

"The way you make mee feel"
Siw er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 12:47   #5
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Det med utedo tenkte jeg på også. Jeg ser for meg å ha mensen og omgangssjuke samtidig, og sitte på utedo midt på natta.

Dopapir er sikkert for miljøskadelig det også?

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 13:05   #6
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Det som virkelig fascinerte meg med gårsdagens program var at denne Jenny var så gjennomført og gjennomtenkt og bevisst. Dette var noe hun virkelig ønsket, og hun hadde mange begrunnelser. Global oppvarming, forbruk osv - hun hadde en mening med det.

Hun hadde visstnok 3 unger fra før som jeg oppfattet bodde i Frankrike til vanlig (?), og så hadde de denne lille gutten sammen. Og så vidt jeg kunne se bodde de ikke egentlig så øde, det fantes andre gårder, og ikke så innmari langt til sivilisasjonen, så det mest ekstreme her var jo måten de hadde valgt å leve på. I forhold til gutten (Gustav?) så skulle han (naturligvis) ikke gå i barnehage, og de hadde også bestemt seg for hjemmeundervisning.

Må si det fascinerte meg litt også, for også i forhold til skole hadde hun klare meninger. Hun omtalte enhetsskolen som et stort eksperiment, og mente det var unaturlig å gruppere mennesker etter alder.

Så selv om jeg aldri kunne levd sånn, så var jeg utrolig fascinert av hvor gjennomtenkt alt var. Selv om ungen får en annen oppvekst enn andre barn, så er jeg overbevist om at med såpass oppegående og ressurssterke foreldre kommer gutten til å få en god oppvekst. Ikke verre, bare annerledes. Det var jo tydelig at de også hadde et miljø (med "frie sjeler" av ymse slag) rundt seg, så det var jo ikke sånn at de satt mutters aleine oppe i skogen et sted.

En del av de andre programmene har vært om folk som ble boende igjen da alle de andre flyttet, for det var nå slik de var vant med å ha det - og det får fort en litt sånn trist undertone. Her var det derimot en ressurssterk kvinne fra et ressurssterkt miljø, som VALGTE dette levesettet.

Jo, jeg var imponert. Litt også over at tenk - det går an å leve sånn i 2009.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 13:19   #7
iana
safariqueen

iana sin avatar

iana er populæriana er populæriana er populær
Standard

Mine barn har gått på skole/barnehage med de 3 eldste barna Jenny har fra et tidligere ekteskap. Barna besøker Jenny om sommeren men bor hos far resten av året. Eldstegutten her har vært på besøk på gården.
Jeg er imponert over hvor reflektert og gjennomført Jenny er. Hun er også en meget dyktig kvinne. Selv kunne jeg nok aldri levd på den måten.

iana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 13:23   #8
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Hvor mange prosent av jordens befolkning lever slik og under mye dårligere forhold? Jeg lar meg imponere over at enkelte mennesker klarer å overleve uten å ha noe som helst. Overlevelsesevnen er enorm. Her er det snakk om folk som har valget og det gjør meg nok ikke så veldig imponert. Like lite som jeg var imponert over Amish i USA. Kult nok at de lever slik, men de har valget og velger det livet de mener er best selv. Jeg ser ikke noe veldig imponerende ved det.

Hovedgrunnen til at jeg er imponert er at hun er så gjennomtenkt. Hun har en plan, hun har meninger, og hun lever det livet hun ønsker å leve. Hun står for det hun gjør. Og så er jeg LITT imponert over at det går an å leve sånn, i Norge i dag.

Og jada, det finnes alltid noen som har det fælt i verden, og hva hadde det med saken å gjøre? Og hvis vi skal strekke det litt til, er det ikke også sånn at NOE av verdens fattigdomsproblematikk skyldes vestlige forbruksvaner og overforbruk?

Gammel 19-01-09, 13:31   #9
bina
Ustabil

Standard

Jeg tror enten jeg uttrykte meg uklart eller at du misforstod kommentaren min. Jeg nevnte det med verdens befolkning som tilsvar på det at du lar deg imponere over at folk lever slik i 2009. At verdens fattigdomsproblematikk har med overforbruk å gjøre er jeg inneforstått med, men jeg tror ikke Jennys ideologi kan redde verden, med mindre 1800-tallets harde realiteter tas med i regnestykket.

Jeg tolker deg dithen at du på ett eller annet vis syns dette var en nærmest forkastelig livsstil, og jeg fatter ikke hvorfor. De har valgt det, ja. Og jo, jeg er imponert over det totale bildet. Over Jennys refleksjoner og ideologi. Ikke at det går an å leve uten nespresso i 2009.

Gammel 19-01-09, 15:19   #10
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

(...) med mindre 1800-tallets harde realiteter tas med i regnestykket.

Jeg forstod ikke at poenget var å reise tilbake til 1800-tallet med hennes livsstil, men å spare verden for det overforbruket en 2009- livsstil medfører. Jeg ser for meg at de kjøper fisk, medisiner, går til legen, helsestasjonen o.l. selv om hun bor så kummerlig som hun gjør.

Gammel 19-01-09, 15:39   #11
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meta, her.

Jeg forstod ikke at poenget var å reise tilbake til 1800-tallet med hennes livsstil, men å spare verden for det overforbruket en 2009- livsstil medfører. Jeg ser for meg at de kjøper fisk, medisiner, går til legen, helsestasjonen o.l. selv om hun bor så kummerlig som hun gjør.

Det gjør de kanskje. Men er ikke det dobbeltmoral?

For hvem er det som finansierer legen deres? Og hva er det som muliggjør medisinene og legens kunnskap om sykdommer, hvis det ikke er teknologiutviklingen?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 15:05   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg så programmet og tenkte at det skal bli fint for han minste der å komme ut i det samfunnet her om noen år.

Jeg kunne ikke levd sånn. :ikke fp-tilgang:

Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 15:19   #13
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så deler av programmet og ble litt imponert over alt hun gjorde. Makan til arbeidsjern!

Gammel 19-01-09, 15:30   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Forresten - var det bare meg som syntes det var rart at hun var motstander av skolen og skulle hjemmeuundervise ungen, mens mannen hennes er lærer?

Hvis alle skulle levet sånn måtte vi vel uansett begynt å se oss ut hvem som ikke skulle få være med på leken. Jeg er ikke noen ekspert på dette, men jeg ser for meg at det blir litt liten plass og litt lite landområde på hver av oss hvis vi alle skal dyrke egen mat?

For ikke å snakke om at det kan bli litt mer sykdommer hvis vi legger ned alt av kloakkanlegg og sånn?

Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 15:35   #15
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Forresten - var det bare meg som syntes det var rart at hun var motstander av skolen og skulle hjemmeuundervise ungen, mens mannen hennes er lærer?

Jeg stusset også litt, men jeg tror han var lærer på folkehøgskole, ikke grunnskole. Det blir kanskje ikke helt det samme...

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 19:12   #16
Hønemor!
Superaktiv

Hønemor! sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
Hønemor! har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mistral, her.

Jeg stusset også litt, men jeg tror han var lærer på folkehøgskole, ikke grunnskole. Det blir kanskje ikke helt det samme...

Kanskje han er lærer på den skolen hun hadde gått på og hvor dugnadsgjengen var studenter.

Gammel 19-01-09, 20:25   #17
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dama var et arbeidsjern, men nei takk. Det der hadde jeg holdt ut i ca to fine sommerdager. Kunne påtatt meg å kjøre en vaskemaskin daglig, for trimmens skyld.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 20:29   #18
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vises i reprise nå på NRK2!

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 15:45   #19
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

...sa samboeren til børsspekulanten.

Haha - ja, der har du igrunnen dagens kongepoeng - nytter ikke å være gammal raddis mer etter at han startet opp den geskjeften der.

Men jeg innså at dette ikke kunne blitt meg allerede da jeg innså at de ikke har innlagt varme på badet engang jeg. rimadonna:

Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 15:37   #20
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ein kan fint vere lærar utan å vere nøgd med korleis skulen fungerer.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:00.