Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-09, 09:55   #61
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Familien min er fra Ringsaker, og typisk ikke av selveierslekt: Husmenn, småbrukere, gårdsarbeidere og håndtverkere. Selv ikke far min ville i sin ungdom drømme om å gå på fest på det av bygdas to forsamlingshus som var for selve sjøvfolket.

Min bestefor var oppvokst på en gård der de hadde husmenn. Dette var folk som mange uker i året måtte hjelpe til på hovedsetet med ulikt sesongbestemt onnearbeid. Egen gård måtte de skjøtte om kvelden og natten, når storbonden lå og sov. Hest hadde de sjelden råd til, så pløying og slått måtte foregå for hånd. "Der kjerringa er hest", synger Prøysen, og det var ikke uvanlig at de dro plogen selv.

Min bestemor gikk heller ikke på begge forsamlingshus, hun ville aldri drømme om å fraternisere med husmenn og arbeidere. Selv om hennes familie mistet alle pengene de hadde i 1929, så mistet de ikke følelse av stand og klasse.

Gammel 21-01-09, 10:04   #62
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, jeg er også glad jeg ikke levde på femtitallet. En nær slekting fikk tvillinger på femtitallet. De hadde ikke varmt vann og hun kokte vann på primus i flere omganger sånn at hun hadde vann å skylle bleiene i.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 10:09   #63
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Kjøkkenskriveren sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har vokst opp på småbruk og har derfor litt erfaring med mye av det nødvendige arbeidet. Har aldri vært med på slakting eller saueklipp, men det kunne jeg nok ha lært (helst av noen som allerede kunne det, blir mindre styr og unødvendig søl da).

Savner ellers noen relevante oppgaver for store deler av Norge: Bruk og vedlikehold av båter og fiskeutstyr, fisking med not eller line, avliving og sløying av fisk, osv.

Uansett: Det er tungt og slitsomt jævla arbeid, spesielt uten moderne hjelpemidler som traktor osv. Og fisking er slett ikke ufarlig, spesielt uten værmelding eller radio. Kan godt skjønne at mine forfedre var religiøse.

Gammel 21-01-09, 10:11   #64
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg skulle vel alltids klart å lære alt det. Men jeg ville ha misttrivdes vanvittig med alt det manuelle arbeidet.

Jeg har overhodet ingen romantiske og idylliske forestillinger om "gode gamle dager". (Derimot har jeg lest noe riktig festlige diskusjoner om dette, hvor bl.a. Isfolket ble trukket inn som eksempel. Dette var på et annet forum.)

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 10:13   #65
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde jo dødd, that's for sure. Enten av allergi og astma på grunn av alle dyrene og høyet, eller eventuelt blitt suicidal av depresjonen jeg ville lidd under av å leve i en skrekkfilm. (Jeg er en av de som får mareritt av å se på "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu".)

Av praktiske ferdigheter er jeg nok ikke så håpløs, hugge ved og lage mat skulle gått greit. Produsere klær ville nok ikke gått like bra.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 10:33   #66
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg har forresten spist gammelsaltet sei en gang - altså sei som har ligget på salt i ei tønne i årevis. Tror seien jeg spiste "bare" var fire år gammel. Det var interessant...

Gammelsaltet sei er jo en delikatesse!

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 10:39   #67
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg hadde jo dødd, that's for sure. Enten av allergi og astma på grunn av alle dyrene og høyet, eller eventuelt blitt suicidal av depresjonen jeg ville lidd under av å leve i en skrekkfilm. (Jeg er en av de som får mareritt av å se på "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu".)

Av praktiske ferdigheter er jeg nok ikke så håpløs, hugge ved og lage mat skulle gått greit. Produsere klær ville nok ikke gått like bra.

Men derimot som 1800-talls rik mannlig engelsk aristokrat, det skulle jeg svært gjerne vært. Da skulle jeg sittet og dillet med alle prosjektene mine i fred.

Gammel 21-01-09, 10:43   #68
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

"Der kjerringa er hest", synger Prøysen, og det var ikke uvanlig at de dro plogen selv.

Ulvefars slekt kommer faktisk fra "Et småbruk oppi Åsmarken (der kjerringa er hest)". Plager meg ikke nevneverdig at vi ikke skal overta det.

Gammel 21-01-09, 10:49   #69
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men derimot som 1800-talls rik mannlig engelsk aristokrat, det skulle jeg svært gjerne vært. Da skulle jeg sittet og dillet med alle prosjektene mine i fred.

Det var bra du spesifiserte mannlig aristokrat, for jeg lurte på hvordan det sto til med broderingsferdighetene dine.

Gammel 21-01-09, 10:53   #70
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Kjøkkenskriveren sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Og så snart noe gikk galt med tenna dine ville du vært prisgitt 1800-talls state of the art tannlegekunst. Fyttirakkern.

Gammel 21-01-09, 10:54   #71
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kjøkkenskriveren, her.

Og så snart noe gikk galt med tenna dine ville du vært prisgitt 1800-talls state of the art tannlegekunst. Fyttirakkern.

For ikke å snakke om kirurgien...

Gammel 21-01-09, 10:56   #72
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg må klappe på - og godsnakke litt ekstra med vaskemaskina mi når jeg snart skal ned å sette på tøy til vask.

Gammel 21-01-09, 11:08   #73
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bada-Bing, her.

For ikke å snakke om kirurgien...

Yepp.

Fotnote: Hoemopatien fikk fotfeste nettopp fordi de i motsetning til Ye Olde Chirurgeon ikke skar (uten bedøvelse, sterilisering eller antibiotika), ikke brukte direkte giftige medisiner (kvikksølv, arsenik) osv. Innholdet i medisinene var bare vann, sprit og sukker. Så ved å gjøre ingenting drepte de færre av pasientene sine enn skolemedisinerene under koleraepidemiene i London på 1800-tallet hvor "legene" ennå trodde årelating var en god ide (men det er det ikke når det er dehydrering som dreper...)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 11:29   #74
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Yepp.

Fotnote: Hoemopatien fikk fotfeste nettopp fordi de i motsetning til Ye Olde Chirurgeon ikke skar (uten bedøvelse, sterilisering eller antibiotika), ikke brukte direkte giftige medisiner (kvikksølv, arsenik) osv. Innholdet i medisinene var bare vann, sprit og sukker.

I begynnelsen så brukte visstnok Hahnemann oppløsninger som var så sterke at folk ble syke av dem. Men han ønsket ikke å gå vekk fra teorien om at "likt kurerer likt", han var jo tross alt i diskusjon med de som mente at "ulikt kurerer" og derfor utviklet han teorien om at virkningen ble (ganske oppsiktsvekkende den gangen også) sterkere jo mer uttynnet den ble.

Gammel 21-01-09, 11:35   #75
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millivilli, her.

Jeg hadde stortrivdes. Tror jeg.

Trivsel hadde jeg ikke hatt tid å tenke på!

Gammel 21-01-09, 11:59   #76
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville nok klart meg. Jeg kan ikke alle de tingene man hadde trengt å kunne, men jeg er lærenem, så jeg hadde klart det. Det er ikke så rart at jeg ikke kan melke en ku når man aldri har prøvd.

Men jeg er ganske klar på at jeg foretrekker livet i dag hvor man selv i langt større grad kan velge hva man vil gjøre med livet sitt. Foreldrene mine er typisk arbeidere (pappa var murer og mamma er sykepleier). Jeg har allikevel kunnet ta lang utdanning. Det hadde jeg ikke fått mulighet til for 150 år siden.

Det som er helt, helt sikkert er at jeg ikke er det minste misunnelig på disse folkene jeg ser på "der ingen kunne tru at nokon kunne bu". Jeg bor midt i byen fordi jeg liker det best.

Gammel 21-01-09, 12:13   #77
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Det var noe sånt jeg hadde tenkt å poste også, men man hadde ikke trengt å sende meg helt til 1800-tallet da; jeg hadde ganske sikkert brutt sammen i en gjennomsnittlig norsk småby i 2009 også.

Ben "only more so" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 12:14   #78
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg hadde ikke overlevd særlig lenge.
Jeg er helt klart ikke et 1800-tallsmenneske.

Bæret sa det!

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 12:22   #79
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde kommet sørgelig til kort i en sånn setting.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 12:24   #80
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde jeg levd på attenhundretallet hadde jeg ikke overlevd min første fødsel, men hvis jeg ser bort fra det: Jeg har litt erfaring fra fjøs, siden besteforeldrene mine hadde gård. Så melking og denslags skulle jeg nok klart. Jeg har også lært både karding, spinning og veving, og kan strikke og sy, så vi skulle klart den biten. Hogge trær og ved tror jeg mann og sønner skulle fått ta seg av. Lage mat fra bunnen kan jeg, og hadde også klart å dyrke grønnsaker. Klesvask uten vaskemaskin ville vært noe av det verste, tror jeg. Det er fysisk veldig tungt.

Slakting hadde jeg slitt med, men hvis jeg måtte for å skaffe mat til familien så hadde jeg vel klart det.

Sist redigert av Filifjonka : 21-01-09 kl 12:32.
Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:39.