|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?
Min bestefor var oppvokst på en gård der de hadde husmenn. Dette var folk som mange uker i året måtte hjelpe til på hovedsetet med ulikt sesongbestemt onnearbeid. Egen gård måtte de skjøtte om kvelden og natten, når storbonden lå og sov. Hest hadde de sjelden råd til, så pløying og slått måtte foregå for hånd. "Der kjerringa er hest", synger Prøysen, og det var ikke uvanlig at de dro plogen selv.
![]() |
#62 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Vel, jeg er også glad jeg ikke levde på femtitallet. En nær slekting fikk tvillinger på femtitallet. De hadde ikke varmt vann og hun kokte vann på primus i flere omganger sånn at hun hadde vann å skylle bleiene i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Bork bork bork
|
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Har vokst opp på småbruk og har derfor litt erfaring med mye av det nødvendige arbeidet. Har aldri vært med på slakting eller saueklipp, men det kunne jeg nok ha lært (helst av noen som allerede kunne det, blir mindre styr og unødvendig søl da).
![]() |
#64 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Jeg skulle vel alltids klart å lære alt det. Men jeg ville ha misttrivdes vanvittig med alt det manuelle arbeidet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Peppy!
|
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Jeg hadde jo dødd, that's for sure. Enten av allergi og astma på grunn av alle dyrene og høyet, eller eventuelt blitt suicidal av depresjonen jeg ville lidd under av å leve i en skrekkfilm. (Jeg er en av de som får mareritt av å se på "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu".) |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Fluctuat nec mergitur
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Gammelsaltet sei er jo en delikatesse! |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Mother of Dragons
|
![]() |
#68 |
Audacious
|
Ulvefars slekt kommer faktisk fra "Et småbruk oppi Åsmarken (der kjerringa er hest)". Plager meg ikke nevneverdig at vi ikke skal overta det.
![]() |
#69 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Det var bra du spesifiserte mannlig aristokrat, for jeg lurte på hvordan det sto til med broderingsferdighetene dine.
![]() |
#70 |
Bork bork bork
|
Og så snart noe gikk galt med tenna dine ville du vært prisgitt 1800-talls state of the art tannlegekunst. Fyttirakkern.
![]() |
#71 |
Pulled back in
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
![]() ![]() ![]() ![]() |
For ikke å snakke om kirurgien...
![]() |
#72 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Jeg kjenner at jeg må klappe på - og godsnakke litt ekstra med vaskemaskina mi når jeg snart skal ned å sette på tøy til vask.
![]() |
#73 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Yepp.
![]() |
![]() |
#74 |
Mother of Dragons
|
I begynnelsen så brukte visstnok Hahnemann oppløsninger som var så sterke at folk ble syke av dem. Men han ønsket ikke å gå vekk fra teorien om at "likt kurerer likt", han var jo tross alt i diskusjon med de som mente at "ulikt kurerer" og derfor utviklet han teorien om at virkningen ble (ganske oppsiktsvekkende den gangen også) sterkere jo mer uttynnet den ble.
![]() |
#75 |
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Trivsel hadde jeg ikke hatt tid å tenke på!
![]() |
#76 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Jeg ville nok klart meg. Jeg kan ikke alle de tingene man hadde trengt å kunne, men jeg er lærenem, så jeg hadde klart det. Det er ikke så rart at jeg ikke kan melke en ku når man aldri har prøvd.
![]() |
![]() |
#77 |
-
Medlem siden: Oct 2006
Det var noe sånt jeg hadde tenkt å poste også, men man hadde ikke trengt å sende meg helt til 1800-tallet da; jeg hadde ganske sikkert brutt sammen i en gjennomsnittlig norsk småby i 2009 også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Jeg hadde kommet sørgelig til kort i en sånn setting.
![]() |
#80 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Hvordan hadde dere klart dere i et 1800-talls hushold?Hadde jeg levd på attenhundretallet hadde jeg ikke overlevd min første fødsel, men hvis jeg ser bort fra det: Jeg har litt erfaring fra fjøs, siden besteforeldrene mine hadde gård. Så melking og denslags skulle jeg nok klart. Jeg har også lært både karding, spinning og veving, og kan strikke og sy, så vi skulle klart den biten. Hogge trær og ved tror jeg mann og sønner skulle fått ta seg av. Lage mat fra bunnen kan jeg, og hadde også klart å dyrke grønnsaker. Klesvask uten vaskemaskin ville vært noe av det verste, tror jeg. Det er fysisk veldig tungt. Sist redigert av Filifjonka : 21-01-09 kl 12:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|