|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: BarnevernetNå har jeg ikke lest innleggene her men svarer kun på det HI skriver. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Barnevernet
Dersom du virkelig vil lære mer om dette, og ikke bare er ute etter å sladre om "det forferdelige barnevernet" ville jeg kanskje brukt et mer nøytralt språk. Å omtale barnevernet på den ene siden med ord som "rive fra dem barna", "overgrep", "maktmisbruk" og "overtramp", foreldrene som "velmenende" og de som kommer med argumenter mot dine syn som "ukritiske" fikk ikke meg til å umiddelbart skjønne at det var mer kunnskap du var ute etter. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Tittel og tittel....
|
Usaklig? Fordi vi er uenige med deg? Måten du skriver på gjør jo at man må svare.
|
|
|
|
#5 |
|
Passiv
|
Sv: BarnevernetDet er riktig at det er en overrepresentasjon av barn som er tatt hånd om av barnevernet i de ulike problemstatistikkene. |
|
|
|
#6 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: BarnevernetJeg føler mange ganger at det er et bedre foreldrevern enn barnevern i Norge. Man får som forelder mange muligheter til å bli bedre, mens barnet fortsatt lever under forhold de ikke fortjener å vokse opp i. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: BarnevernetDe jeg har møtt fra barnevernet kan ikke akkurat karakteriseres som maktglade autoriteter. Mer som hyggelige og snille medmennesker som gjør sitt beste for å hjelpe andre.
|
|
|
#8 |
|
Ringskrømt
|
Sv: BarnevernetBlir det ikke litt på siden av saken å snakke om de tilfellene hvor barnevernet ikke griper inn? Det er jo naturligvis helt tragisk, men mitt inntrykk er at Nora H tar for seg menneskelig svikt som også kan forekomme hos barnevernet, og da med en veldig høy pris. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Borte
|
Sv: BarnevernetJa, det er flere advokater og andre samfunnsgrupper som mobiliserer og engasjerer seg mot barnevernet og jobber for sterkere foreldrerett. Det er de samme gruppene som er aktive med å spre propaganda ala det klippet som ble vist i hovedinnlegget. Det er de samme gruppene som lager svartelister og truer barnevernsansatte og andre offentlig ansatte.
|
|
|
#10 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: BarnevernetJeg kunne selv ha skrevet innlegget til Smilefjes, og vet hva jeg snakker om. Og det ikke bare på egne vegne!
|
|
|
#11 |
|
Ringskrømt
|
Sv: BarnevernetJeg synes BV gjør en del feil i sitt arbeid med foreldre. Jeg sier ikke at de ikke gjør noe riktig, men jeg har lyst å påpeke en del forhold jeg synes er kritikkverdige. Dette brevet de sender ut. Etter hva jeg har forstått er brevet i seg selv ganske anklagende, noe som får foreldrene inn i en defensiv rolle. BV viser seg lite imøtekommende med de det gjelder, og vi vet alle hvor viktig førsteinntrykket er. Hvorfor tar de ikke en hyggelig telefon i stedet og informerer foreldrene om bekymringsmeldingen og at de da er pliktig til å se på saken? De kan si at de gjerne vil komme på besøk en dag det passer bare for å snakke om litt forskjellig. Jeg synes det brevet er en uting. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Har fått viljen sin
|
Hvilket Brev snakker du om? Er det et standardbrev som sendes ut fra alle barnevernskontor? Barnevernet går, såvidt meg bekjent, alltid på hjemmebesøk. Opptil flere ganger. Om de slipper inn. Det er møter på møter på møter med alle involverte. Noe informasjon gis nok også per brev, men her mener jeg at det finnes grenser for hvor mye "rosa border og parfymelukt" vil gjøre et alvorlig budskap mindre opprørende å få. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Ringskrømt
|
Ja, det er standradbrevet om mottatt bekymring jeg snakker om. Jeg synes det er en uting og tror fast på mer samarbeidsvillige foreldre ved å bytte ut brevet i en telefonsamtale. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Yes, we can!!
|
"Det offentlige" kan generelt bli flinkere til å formulere seg mer forsiktig skriftlig. Jeg tror det er jurister som utformer disse brevene. Det samme gjelder brevet man mottar når man har vært sykemeldt en viss tid - det er helt korrekt og ok, men om man er sårbar og føler seg mistenkeliggjort av andre på forhånd, så gjør det vondt verre.
|
|
|
#15 |
|
VeloppDragen
|
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: BarnevernetBarn er lojale mot foreldrene sine fordi det er det de kjenner. Man vet hva man har, ikke hva man får. Barn som har blitt mishandlet har ofte aldri opplevd noe annet. De tror det skal være sånn. De ser ikke der og da at de har det bedre hos andre omsorgspersoner. De er selvfølgelig også glad i foreldrene sine, men at barnet ditt er glad i deg betyr desverre ikke at du er i stand til å ta deg av barnet ditt på en tilfredsstillende måte. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Barnevernet
Ja, forresten, det er en helt annen sak. Jeg har mange ganger lurt på hvorfor, om det er manglende ressurser eller hva. (At de ikke har tid eller midler til å ta noe annet enn verstinge-sakene.)
|
|
|
#18 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: BarnevernetJeg syns det er bra at barnevernet finnes. Og jeg har all verdens respekt for folkene som jobber der og orker. For noen skjebner de får innblikk i og må håndtere konstruktivt, mens det de har mest lyst til selvsagt bare er å ta ungene med seg hjem og putte dem under dyna.
|
|
|
#19 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: BarnevernetLegger til: Det er altfor få gode fosterhjem tilgjengelig. Dette er også barnevernets ansvar og selvsagt en viktig årsak til at man gruer seg til omsorgsovertagelse. Vurderingene om omsorgsovetagelse BLIR jo forskjellige om det er snakk om overføring til gode, snille fosterforeldre, vs. en institusjon.
|
|
|
#20 |
|
Glamorøs
|
Hva med foreldre som forteller barna skrekkhistorier om barnevernet, setter dem i lojalitetskonflikter og forteller dem f. eks. at de kommer til å dø hvis de flytter fra foreldrene? Selvfølgelig vil et barn som er utsatt for noe slikt ikke i utgangspunktet ønske å flytte fra foreldrene sine. Det betyr ikke at det ikke er for barnets beste.
Nå har ikke jeg sett klippet, men hvordan vet du det? Kan du være helt sikker på at det bare er en liten del av sannheten? har du lest hva slags historier som fortelles på mange av disse anti-barnevernsidene? Om at foreldre med rusproblemer kan ta seg av barna like godt som noen andre, eller at barn ikke trenger mer enn mat, klær og bli sendt på skolen i riktig tid?
Er de fremdeles barn, eller er de voksne? Jeg har nemlig hørt flest historier hvor de nå voksne barna sier at barnevernet burde hentet dem tidligere.
|
![]() |
|
|