Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Etternavn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-09, 13:38   #1
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etternavn

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg hadde blitt så innmari sint!

Jeg blir sint. Men det er noe med å velge sine kamper, og dette har jeg bestemt meg for å ignorere. Det er andre ting jeg er uenig med dem i som betyr mer

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 12:09   #2
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tøffe Katta!

Gammel 20-02-09, 13:47   #3
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Gutten har mitt etternavn, og farens som mellomnavn.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 14:45   #4
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg også, spesielt om ungene har flere fornavn. :allergisk:

Egentlig er jeg ikke særlig stor tilhenger av dobbletnavn verke som for- eller etternavn. Heldigvis er dette noe man bestemmer selv.

Gammel 20-02-09, 15:17   #5
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg var belemret med et -sen-navn som i tillegg hadde to S'er. Å velge det vekk var ikke så veldig vanskelig. Jeg liker ikke dobbeltnavn og mener ET familienavn er mye greiere. I vårt tilfelle var det naturlig å velge mannens, men vi kunne nok ha valgt noe helt annet.

Jeg tror veldig på å være "familen ettellerannet".

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 15:45   #6
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Vi er ikke gift.
Jentene har farens etternavn og mitt som mellomnavn. Begge har vi sjeldne navn, mitt er sjeldnest. Men det klinger best i den rekkefølgen vi har valgt.
Liker heller ikke bindestrek etternavn så det har ikke vært aktuelt her.

Gammel 20-02-09, 17:00   #7
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg tror veldig på å være "familen ettellerannet".

Helt enig! Og siden mannen er spansktalende kan vi også være Los Gonzales.

Gammel 20-02-09, 17:17   #8
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi var ikke gift da barna ble født, og de har mitt etternavn og mannens navn som mellomnavn. Nå er vi gift og ingen av oss har skiftet navn.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Og svigers sender konsekvent all post til "familien *mannens etternavn*" - jeg har vurdert å sende i retur.

Min svigerfamilie gjør også dette, jeg tror egentlig at de ikke er klar over at guttene har mitt etternavn, det kunne nok ikke fall dem inn. I begynnelsen provoserte det meg, men nå bryr jeg meg ikke om det lenger. Mine svigerforeldre er nesten 80, og bor i Storbritania, så det er helt klart generasjons- og kulturforskjeller inne i bildet.

Det var mye mer provoserende det første året vi var gift hvor nesten samtlige av julekortene fra England var adressert til Mr and Mrs *mannens navn*.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 16:58   #9
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Da Snuppa ble født fikk hun pappaens etternavn. Hovedårsaken til det er at mannen er spansktalende, og der har de sin fars først og sin mors etterpå. Snuppa fikk pappaens fars etternavn, og bare det, for at det ikke skulle bli navneforvirring. Dessuten har hun dobbeltnavn, så det holder med tre navn. Det viser også at hun har en annen bakgrunn i tillegg til den norske.

Da vi giftet oss tok jeg hans etternavn. Det er ikke vanlig i hans hjemland, men jeg hadde lyst. Så da har jeg tatt samme etternavn som Snuppa, og beholdt min mors etternavn som mellomnavn. Lillebror får også to fornavn og farfarens etternavn.

Gammel 20-02-09, 17:56   #10
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Vi er ikke gift, men lille har begges etternavn. Mitt sist. Når vi gifter oss skal vi alle hete mitt etternavn, og kun det. Jeg har et veldig sjeldent navn her til lands, og identifiserer meg sterkt med det. Kjære har et nydelig svenskt navn, men det er ikke noe problem for han å bytte. Jeg har dog ganske lyst på hans vakre navn, men det får bli et annet liv. :skulle funnet meg en Hansen:

Min farmors pikenavn er forøvrig Pain og hadde Kjære fått velge hadde vi nok byttet til det. Men nei..

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 20:42   #11
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ungene har etternavnet til fedrene sine, vi er gift men jeg har beholdt navnet mitt. Så vi har en trivelig postkasse!! 4 stk, 3 forskjellige etternavn.

Gammel 23-02-09, 14:19   #12
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Vi er gift, men jeg og mannen har ikke samme etternavn. Ungene heter det samme som meg. Som mellomnavn har de navn fra pappaens hjemland. Sånn i utgangspunktet ville pappaen at de skulle ha hans etternavn også, men da han ville ha mellomnavn fra hjemlandet sitt også så fikk han velge enten det ene eller det andre. At de skulle ha mitt etternavn var ikke noe å diskutere.

Gammel 23-02-09, 14:24   #13
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Er gift, og vi har alle mannen sitt etternavn. Jeg hadde tidligere min stefar sitt etternavn, og så ingen grunn til å beholde det.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-09, 14:30   #14
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi er ikke gift, og ungene har mannens navn. Han har et mye finere etternavn enn meg, og hadde vi giftet oss skulle jeg gjerne byttet fra mitt til hans etternavn.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-09, 15:01   #15
dolliemor
Aktiv

dolliemor sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
dolliemor er litt kul
Standard

Jeg har to etternavn, mitt eget og mannen sitt (men bruker stort sett bare mannens). Ungene har bare vårt felles etternavn.

Gammel 23-02-09, 15:18   #16
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av dolliemor, her.

Jeg har to etternavn, mitt eget og mannen sitt (men bruker stort sett bare mannens). Ungene har bare vårt felles etternavn.

Såvidt jeg har skjønt så kan man ikke ha to etternavn, da må man eventuelt sette de to navnene sammen med bindestrek. Eller er reglene endret igjen?

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-09, 15:36   #17
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er gift, men har ikke samme navn. Jentene har sin fars etternavn og mitt etternavn som mellomnavn. Mellomnavnet brukes ikke fordi kombinasjonen ikke er pen.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 17:33   #18
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Såvidt jeg har skjønt så kan man ikke ha to etternavn, da må man eventuelt sette de to navnene sammen med bindestrek. Eller er reglene endret igjen?

Jeg har to barn født i 2000 og 2003. Da første ble født kunne man ikke ha to etternavn, men da nummer to kom var det blitt lov. HVis jeg ikke husker helt feil da.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 19:28   #19
lalill
Ute av produksjon

lalill sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
lalill er populærlalill er populærlalill er populærlalill er populær
Standard

Mini har mitt etternamn, og etternamnet til sambo som mellomnamn. Med tid og stunder tenkjer me å gifta oss, og då skal me heita det alle. Mitt namn er eit gårdsnamn, hans er eit -sen namn.

Gammel 24-02-09, 20:26   #20
Karmosin
Fullverdig medlem

Karmosin sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Karmosin har et hav av muligheter foran seg
Standard

Poden hadde exens etternavn og mitt som mellomnavn, men vi har byttet om slik at han nå har farens etternavn som mellomnavn og likt mitt etternavn. Tenker at dersom jeg en gang gifter meg og vurderer å skifte fra mitt veldig ordinære -sen navn, også på poden, sitter han fortsatt igjen med farens navn som mellomnavn.

Karmosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:04.