Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om å sende småsyke barn i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-09, 21:08   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagen

Jeg er streng på dette. Jeg har dog sendt et barn med nærmere 40 i feber i barnehagen uten å skjønne at hun var syk. (til vårt forsvar: vi hadde nesten aldri hatt syke barn før )

Er vi i tvil så er vi helt åpne med de ansatte, forteller akkurat hvordan ståa er og hører hva de syns.

Men mannen min har en eller annen greie med seg fra barndommen med at så lenge man kan stå på beina så er det av gårde med seg, og jeg er veldig glad for å ha svært-på
-hvitt regler å slå i bordet med hver fordømte gang diskusjonen kommer opp.

Gammel 08-03-09, 21:31   #2
Kneazle
Passiv

Standard

Orker ikke lese hele tråden.
Folkehelseinstituttet har nå kommet med nye retningslinjer vedr. smitte / sykdom i barnehagen. Jeg synes det hadde vært ok om barnehagen hadde kopiert opp og delt ut denne til alle foreldrene. Så kan ingen komme og si: "Hva? Må de være hjemme i to døgn etter omgangssyken? Det har jeg aaaldri hørt." Og likeledes kan ikke barnehagen diktere at ungene skal antibiotikabehandles for mild øyekatarr.

Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 22:10   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Folkehelseinstituttet har nå kommet med nye retningslinjer vedr. smitte / sykdom i barnehagen. Og likeledes kan ikke barnehagen diktere at ungene skal antibiotikabehandles for mild øyekatarr.

Akkurat hva jeg skulle til å nevne. I følge de nye retningslinjene skal ikke barnehagen ringe etter foreldre og sende barna hjem ved lett/moderat øyekatarr.

Gammel 08-03-09, 22:16   #4
emma71
utfordrer ikke

emma71 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
emma71 er populæremma71 er populæremma71 er populær
Standard

Orker ikke lese hele tråden.
Folkehelseinstituttet har nå kommet med nye retningslinjer vedr. smitte / sykdom i barnehagen. Jeg synes det hadde vært ok om barnehagen hadde kopiert opp og delt ut denne til alle foreldrene. Så kan ingen komme og si: "Hva? Må de være hjemme i to døgn etter omgangssyken? Det har jeg aaaldri hørt." Og likeledes kan ikke barnehagen diktere at ungene skal antibiotikabehandles for mild øyekatarr.

Vi fikk den utdelt for et par uker siden, veldig bra

Gammel 08-03-09, 22:12   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg opplevde det samme da jeg jobbet i barnehage. Jeg synes at mange foreldre hadde lav terskel for å sende syke barn i barnehagen.
Vi har nok veldig lav terskel for å ha poden hjemme, men så har vi ganske god anledning til å være hjemme med ham også.

Gammel 08-03-09, 22:13   #6
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Hm, jeg har lyst til å sende den linken der til barnehagen. Faktisk så har jeg sittet her og skrevet en mail nå, men jeg er redd det blir bare teit/prippent/idiotisk. Vad tycks?

Gammel 08-03-09, 22:15   #7
Kneazle
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Hm, jeg har lyst til å sende den linken der til barnehagen. Faktisk så har jeg sittet her og skrevet en mail nå, men jeg er redd det blir bare teit/prippent/idiotisk. Vad tycks?

Jeg vil tro at alle barnehager er oppdatert på dette, jeg. Men mulig jeg er naiv?

Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 22:18   #8
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vil tro at alle barnehager er oppdatert på dette, jeg. Men mulig jeg er naiv?

Ja, men hva hjelper det, hvis ikke foreldrene vet noe? Jeg hadde aldri visst det, hvis jeg ikke var en "forumidiot".

Så jeg har startet mailen med Jeg syns det er "litt småkjipt" å være hjemme med spy- og diaresykt barn for andre gang på halvannen måneds tid, og funderer på om retningslinjene for syke barn blir fulgt av andre foreldre i barnehagen. Også litt blablabla, og avslutter med spørsmål om de kan minne foreldre på dette når de kommer tilbake med unger etter omgangssjuken, eller nevne det når de sender hjem barn med omgangssjuken.

Gammel 08-03-09, 23:37   #9
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Prippent? Næsj. Jeg sendte linken til barnehagen vår og skrev:

Sitat:

Folkehelseinstituttet kom 21. januar ut med nye faglige råd angående smittevern i barnehager. Anbefalingene inkluderer konkrete råd om hvor lenge barna bør holdes hjemme ved forskjellige sykdommer. Disse rådene er samlet her:

http://fhi.no/dav/93d098077c.pdf

Sånn i tilfelle barnehagen ikke har mottatt informasjon om disse nye anbefalingene ennå.

Så gikk det noen dager og linken gikk til alle foreldre i en felles e-post med spesiell henvisning til omgangssyke som hadde gått diverse runder i barnehagen og anbefalingen om 48 timers karantene. (Barnehagene mottar ikke disse retningslinjene direkte fra Folkehelseinstituttet - de mottar dem ad omveier og omveier kan ta tid.)

Gammel 09-03-09, 09:38   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Prippent? Næsj. Jeg sendte linken til barnehagen vår og skrev:

Så gikk det noen dager og linken gikk til alle foreldre i en felles e-post med spesiell henvisning til omgangssyke som hadde gått diverse runder i barnehagen og anbefalingen om 48 timers karantene. (Barnehagene mottar ikke disse retningslinjene direkte fra Folkehelseinstituttet - de mottar dem ad omveier og omveier kan ta tid.)

Når jeg trykker på lenken din så kommer jeg bare rett til Folkehelsa. Jeg vil gjerne sende retningslinjene til barnehagen, etter å ha overhørt en unge i garderoben i dag, som fortalte levende om hvordan han hadde kastet opp i "weekenden".

Jeg tenker at hvis retningslinjene er 48 timer så kanskje folk i hvert fall ikke runder opp fra 15 timer til 24, og tenker "jaja, det går vel fint."

Gammel 09-03-09, 17:55   #11
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har sendt den til barnehagen. De takket for info, men har ikke sendt den videre. Det er noen uker siden, så enten er det glemt, eller så liker de ikke tanken på at de ikke kan ringe så fort noen får noe gult på øyet.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 18:16   #12
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Et stikkord som er brukt ofte i denne tråden er "sunn fornuft". Et annet er "hensyn". Hvis alle bruker sunn fornuft og viser hensyn blir det bra. Jeg synes det er hensynsløst å levere et barn som har kastet opp om natta i bhg morgenen etter; hensynsløst både overfor barnet og de andre som er i bhg. Det kan for noen barn få alvorlige konsekvenser om de får omgangssyken- f.eks barn med diabetes.
Er det snørr og hoste det er snakk om blir det en helt annen vurdering. Allmentilstanden er jo nevnt mange ganger her, og er av vesentlig betydning.

Gammel 08-03-09, 23:31   #13
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har gjort en feilvurdering på dette, og sendt i barnehagen morgenen etter. Men situasjonen hos oss har vært slik at oppkast er en ukentlig affære, pga astmaanfall og tett bryst. I disse tilfellene er jenta vår helt fin etter en slik runde, men en gang var det faktisk omgangssyken som var på gang. Heldigvis så har barnehagen kjent til at hun kaster opp lett, og også opplevd et par slike runder med henne i barnehagen, uten at hun har vært annen syk enn at hun trenger astmamedisin for anfall.

Å ha nok sykedager til henne har faktisk vært en liten utfordring helt fra første stund, men heldigvis har vi greie arbeidsgivere og mulighet for hjemmekontor. Er hun hanglete så tar vi heller en hjemmedag for mye enn for lite, har en av de feber sender vi dem selvsagt ikke avgårde. Det må være vanskelig å ikke ha en slik fleksibilitet og samtidig ha barn med mye sykdom.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 00:04   #14
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På den helt hårreisende siden. Jeg har hatt et barn i en barnehage i Oslo som har kommet sykt og som jeg måtte sende hjem umiddelbart. Mammaen begynte da å gråte, for hun ville miste jobben dersom hun var borte. Arbeidsgiver nektet å tro på at hun hadde sykt barn. Det endte opp med at vi i barnehagen skrev attest for henne så hun kunne levere til arbeidsgiver som bevis på at barnet ikke fikk lov å være i barnehagen så lenge hun kastet opp. (Jepp, alenemor med dårlig nettverk og elendig jobb/arbeidsgiver.)

Så forferdelig at noen skal ha det slik.

Gammel 09-03-09, 09:39   #15
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne burde fungere? http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...1:5569:2:::0:0

Gammel 09-03-09, 09:43   #16
DollyDuck
Superduperaktiv

DollyDuck sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: På bygda
DollyDuck er litt kulDollyDuck er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

På den helt hårreisende siden. Jeg har hatt et barn i en barnehage i Oslo som har kommet sykt og som jeg måtte sende hjem umiddelbart. Mammaen begynte da å gråte, for hun ville miste jobben dersom hun var borte. Arbeidsgiver nektet å tro på at hun hadde sykt barn. Det endte opp med at vi i barnehagen skrev attest for henne så hun kunne levere til arbeidsgiver som bevis på at barnet ikke fikk lov å være i barnehagen så lenge hun kastet opp. (Jepp, alenemor med dårlig nettverk og elendig jobb/arbeidsgiver.)

Så forferdelig at noen skal ha det slik.

Stakkars denne mammaen

Gammel 09-03-09, 09:54   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Denne burde fungere? http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...1:5569:2:::0:0

Takk.

Jeg syns den var litt kronglete, jeg. De burde laget en kortversjon som var lettere kommuniserbar til foreldre. Det hopper ikke i fjeset på deg at barn skal være hjemme 2 døgn etter oppkast, for eksempel. Da må man vite hva Rotavirus og norovirus er.

Og så trenger de ikke 24 feberfrie timer, altså? Det trodde jeg.

Gammel 09-03-09, 10:00   #18
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og så trenger de ikke 24 feberfrie timer, altså? Det trodde jeg.

Det ser ut som de gjør det på den andre måten ved å definere 37,5 som febergrensen på morgenen og 38 som febergrense på kvelden. De fleste av oss ville vel sagt at ungen var feberfri ved 37,5 og definert den dagen som "feberfri dag før barnehagen".

Gammel 09-03-09, 10:03   #19
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det hopper ikke i fjeset på deg at barn skal være hjemme 2 døgn etter oppkast, for eksempel. Da må man vite hva Rotavirus og norovirus er.

Neida, de har et eget punkt som heter "Diaré med eller uten brekninger" med 2 døgn karantene.

Gammel 09-03-09, 10:15   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jamen, da må de jo ha hatt diare? Det er vel ofte man har oppkast uten diare, er det ikke?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:04.