Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Har du gammel mat i huset?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Har du gammel mat i huset?
Nei, vaskedamen passer på det også. 3 2,31%
Nei. Best før betyr best før. 32 24,62%
Ja, men bare tørrvarer. 37 28,46%
Ja :sjuske: 56 43,08%
Ja, jeg liker årgangsmat. Under mugget er maten like fin. 2 1,54%
Deltakere: 130. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-03-09, 15:04   #61
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du gammel mat i huset?

Vi har ikke så mye gammel mat, faktisk. Noe av krydderet vårt er kanskje ikke akkurat helt up to date, men ikke kjempegammelt. På tross av jeg har sjusketendenser, er jeg ganske flink til å rydde i matskapet (mest fordi vi har lite skapplass)

Gammel 21-03-09, 15:30   #62
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har blitt bedre med årene for å si det sånn. Nå er det ikke så ille tror jeg.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 22:11   #63
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemte nei, best før betyr best før, men løy. Såpass ærlig må jeg være. Vi finner innimellom krydder og tørrvarer som har gått ut på dato, men det kastes konsekvent. Det er knapt noe jeg kan komme på jeg spiser frivillig etter utløpsdato. :sær med sart mage:

Jeg husker heimkunnskapslæreren på ungdomsskolen. Vi skulle bruke worchestershiresaus ved en anledning, og jeg viste henne flaska som hadde gått ut på dato for ti år siden eller noe sånt. Nei, det gjorde ingenting! Bare å tylle innpå.

Gammel 21-03-09, 22:40   #64
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jada. Stadig mat som har gått ut på dato her. Noe spises, noe kastes. Datoen avgjør ikke hva som skjer med den, for å si det sånn.

Gammel 21-03-09, 23:45   #65
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg tør ikke fortelle hvor mange poser med gamle tørrvarer jeg kastet da jeg ryddet kjøkkenskapet før jul.

Så jeg kan nå svare: Nei, vi har ikke gammel mat i huset.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 00:32   #66
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Inka husker vel en periode hjemme hos oss der poser og bokser i kjøleskap/brødboks burde vært merket med "Åpnes på eget ansvar".
Vi har skjerpet oss!

Gammel 22-03-09, 10:30   #67
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Og jeg skumleser overskriften feil hver gang det kommer et nytt innlegg her, og må stoppe opp. "Har du gammel mann i huset?"

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 14:21   #68
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei det har vi ikke. Jeg er veldig nøye med å sjekke dato både på kjølevarer og tørrvarer.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 15:12   #69
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er bare sjuske. Mamma skraper bort muggen og hevder maten er like fin.

Gammel 22-03-09, 19:14   #70
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Mamma skraper bort muggen og hevder maten er like fin.

Dette kan jeg finne på å gjøre med gulosten, dersom den ikke er overmuggen, da. Har aldri hørt at det er farlig på noen måte, og smaken er jo like god. Ihvertfall etter mine smaksløker. Svenskene påstår jo at osten vår ikke er god før den er langt over forbruksdato.

Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 11:55   #71
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Ja, jo, det hender jo det. Det er helst i skapet vi finner de groteske tilfellene, Toro-saus som gikk ut på dato et år i forveien og sånt.

Den beste episoden hadde jeg for øvrig i sommer, hjemme hos mine foreldre. Jeg skulle bake boller, og trengte kardemomme. Mamma fant frem krydderesken fra skapet, og lette seg frem til riktig pakke. Da oppdaget jeg noen fantastiske retro krydderbokser fra Blackboy. Brune med oransje ornamenter på, utrolig kule. Jeg trodde jo selvfølgelig dette var noe hun hadde kjøpt i en interiørbutikk eller noe sånt. Neeeida. Gikk ut på dato i hhv 1981 og 1983. Mamma ble både grønn og hvit og rød da hun innså hva jeg oppdaget.

Min datter har nettopp fått servert grøt med kanel med utløpsdato 1979 (funnet i sommerhuset til svigers). Hun lever heldigvis ennå.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 17:28   #72
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøken Rattata, her.

Dette kan jeg finne på å gjøre med gulosten, dersom den ikke er overmuggen, da. Har aldri hørt at det er farlig på noen måte, og smaken er jo like god. Ihvertfall etter mine smaksløker. Svenskene påstår jo at osten vår ikke er god før den er langt over forbruksdato.

Mugg lager sporer som kan gå langt inn i osten uten at du ser de.
Så muggen ost er faktisk ikke særlig bra å spise.

Gammel 23-03-09, 19:51   #73
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Spiste nettopp en rødbete som gikk ut på dato feb. 08. Smakte ok, men tror jammen resten av glasset går i søpla.

Gammel 24-03-09, 01:00   #74
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Praksisen herved avsluttet.

Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 21:12   #75
iBam
Erfaren

iBam sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
iBam er populæriBam er populæriBam er populær
Standard

Det *skal* ikke være så mye gammel mat i skapene våre i og med at vi flyttet for ikke så lenge siden. Sambo er nazi på utløpsdatoer

Gammel 25-03-09, 20:50   #76
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Jo hardere mat, jo korter kommer vel sporene. Derfor skjærer jeg vekk mugg på gulost, om det skulle oppstå, men f.eks mugg på "våte" ting kastes umiddelbart.

Gammel 25-03-09, 23:35   #77
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Endelig ett sjuskespørsmål jeg kan brilliere på

Nei, vi har ikke gammel mat i huset. Vi er slappe på mange ting, men pussig nok er kjøleskap og kjøkkenskapet velholdt og oppdatert *stolt*

Gammel 26-03-09, 10:13   #78
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Jo hardere mat, jo korter kommer vel sporene. Derfor skjærer jeg vekk mugg på gulost, om det skulle oppstå, men f.eks mugg på "våte" ting kastes umiddelbart.

Godt mulig.
Fikk bare prentet inn på skolen at mugg lager sporer, så selv om man skjærer bort så kan det finnes muggsporer igjen som man ikke ser.
Jeg kaster all mat som har antydning til mugg.

Gammel 26-03-09, 11:18   #79
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg har fått servert mye rart hos mormor - og har heldigvis fått herdet (og ikke ødelagt) mage av det.

Hjemme hos oss kan det nok finnes mat på grensepunktet i kjøleskapet. Det hender at rømmebokser og sånt havner utenfor vår kontroll. Tørrvarene lever definitivt sitt eget liv. Prøver å sjekke dato dersom jeg vet noe er på grensa, ferskvarer kastes dersom de er dårlige/utgått. Krydder blir jo ikke dårlig da, bare mister smaken.

Sjuskenes sjuske.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-09, 20:29   #80
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har ikke gammel mat i huset. Kan dels være fordi vi har flink hushjelp, dels fordi vi nettopp har flyttet. :egentlig sjuske:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:13.