Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nina Karin Monsen fikk Fritt Ord-prisen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-09, 11:38   #1
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nina Karin Monsen fikk Fritt Ord-prisen

Her er Monsens tilsvar av i dag til Anne Holts tidligere innlegg i Aftenposten: http://www.aftenposten.no/meninger/d...cle3059558.ece

Det er ikke imponerende, det hun skriver. Som for eksempel

Sitat:

Jeg har gjentatt noen ganger nå at det å planlegge barn farstap eller morstap, er å la dem starte livet med et handicap. Alle mener det, inkludert Ole Schou, direktør for Cryos, verdens største sædbank.

Alle mener det? Hvor tar hun det fra? Hun er ikke redd for å skape sannheter.

Og et killerargument, som helt klart fortjenes å utheves:

Sitat:

Har Holt, som var justisminister, overveid det dypt urettferdige i å lage farløse og morløse barn?
Jeg har aldri hørt om barn som ikke helst vil ha det slik alle andre barn har det, de fleste barn vil helst ikke skille seg ut.

Annerledeshet må skys. Jeg lurer på hva hun ville tenkt om meg som mor som oppdrar min sønn i en fargeblandet familie. Det er annerledes det!

Is she for real?

Sist redigert av Pepper Lemon : 05-05-09 kl 11:46.
Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 11:45   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan virkelig ikke forstå at Fritt Ord mener at hun er velartikulert og gjennomtenkt? Hun virker jo fullstendig sprø, og veldig farget og bitter over sin egen oppvekst. Morgenbladet kom inn på det i sitt intervju med henne i helgen, men hun ville ikke gå inn på det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 13:14   #3
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg kan virkelig ikke forstå at Fritt Ord mener at hun er velartikulert og gjennomtenkt? Hun virker jo fullstendig sprø, og veldig farget og bitter over sin egen oppvekst. Morgenbladet kom inn på det i sitt intervju med henne i helgen, men hun ville ikke gå inn på det.

Etter å ha sett Francis Sejersted forsøke å forsvare pristildelingen på Rekdaksjon1 i går, er jeg ikke helt overbevist om at de mener det lenger. Han sleit så jeg nesten fikk medfølelse med ham.

Håkon Haugli har en litt artig oppsummering av debatten i en kronikk i dag: http://www.gaysir.no/artikkel.cfm?CID=13544 - jeg humret i hvert fall av det retoriske spørsmålet om Fritt Ord ber oss holde kjeft.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 13:19   #4
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for link, shute. Synes slutten er verd å quote:

Sitat:

Homobevegelsen har på ingen måte "vunnet kampen" mot bruken av skjellsordet "homo" i skolegården, forskjellsbehandling i arbeidslivet, mange trossamfunns fordømmelse, selvmordstall, hiv, rusmisbruk, levekårsforskjeller, vold og trakassering.

En av fire homofile gutter i Oslo-skolen har vært utsatt for så grov vold at de har måttet søke legehjelp. En av tre homofile er ikke åpen på arbeidsplassen. Islamsk Råd Norge greier ikke å ta avstand fra dødsstraff for homofile. Med dette bakteppet er Fritt Ords anklager om intoleranse og manglende sjenerøsitet vanskelige å fordøye.

Det må være lov å debattere med Monsen uten å bli stemplet som intolerant. Prisvinneren er verken forfulgt eller marginalisert.

Hun møter saklig motstand. Burde ikke Fritt Ord - i ytringsfrihetens navn - applaudere debatten, ikke forsøke å kvele den med anklager om intoleranse og meningssensur?

Gammel 05-05-09, 13:28   #5
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Takk for link, shute. Synes slutten er verd å quote:

Hør, hør!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 13:50   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Etter å ha sett Francis Sejersted forsøke å forsvare pristildelingen på Rekdaksjon1 i går, er jeg ikke helt overbevist om at de mener det lenger. Han sleit så jeg nesten fikk medfølelse med ham.

Idag leste jeg at han sa at de aldri ville gi prisen til nynazister, selv om de godt kunne gi den til noen de var uenige med. Og da kommer man inn på at det tydeligvis er helt OK å hetse homofile, men ikke jøder. Faren min spurte om dette på et foreldremøte en gang, etter å ha observert ungene bruke "homse" som skjellsord i skolegården, men verken foreldrene eller lærerne skjønte problemet. Når han spurte om det hadde vært OK å si "Jøde" på samme måten, mente de at det var heeeelt annerledes. Og dette er på en urban vestkantskole som burde vite bedre.

Eller Radio Nite Rocket, som etter å ha kommet tilbake skulle slutte å tulle med innvandrere, men damer og homser kom de nok til å fortsette å drive gjøn med. Den kvinnelige journalisten fulgte ikke opp påstanden med ett eneste kritisk spørsmål.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 11:19   #7
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette utsagnet til Monsen i går, da hun mottok prisen, fikk meg til å flire litt:

Sitat:

Der det er moral, er det ofte kjærlighet.

Flere som føler kjærlighetsvibbene i Krfs Harald Sødal etterhvert så kjente uttalelse til varaordføreren i Kristiansand, "Jasså, du lever fortsatt i hor?" ?

At moral og kjærlighet henger sammen er jo veldig typisk i pietistiske småsamfunn på sørvestlandet, for eksempel. (Dere husker Søndagsengler, noh?)

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 11:40   #8
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På forsiden på Aftenposen, nettutgaven er det utsagn fra Monsen:

Vi lever i de sårede følelsers tyranni

Eh, ja og er ikke hun virkelig en av dem som mener at siden hun blir såret over at homofile kan bruke ordet ekteskap som er det samme ordet som hun bruker om sitt ekteskap, så skal andre måtte forholde seg til det? Hun er jo virkelig en av de sårede følelsers tyranner.

Og så etterlyser hun:

Skal vi slutte å tenke?

Hun som er totalt inkonsekvent og helt følelsesstyrt, sier altså dette. Jeg tror virkelig det er få som jeg misliker så intenst som dette mennesket her, hun stiller i gruppe med Børre Knudsen og Anita Apelthun Sæle.

Gammel 06-05-09, 12:22   #9
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg tror virkelig det er få som jeg misliker så intenst som dette mennesket her, hun stiller i gruppe med Børre Knudsen og Anita Apelthun Sæle.

Apelthun Sæle sto selvsagt klar for å gi koz utenfor operaen.

Jeg har ikke tidligere helt fått med meg hva Nina Karin Monsen sin nye bok handlet om, men etter å ha lest omtalen av boka i Dagbladet så fant jeg ut at det er bra for blodtrykket å la være. Jeg sitter fortsatt som et stort spørsmålstegn i forhold til hvorfor hun fikk prisen. Kanskje innspill som dette bidro:

Sitat:

«Men uten far mangler barnet det viktigste familiemedlemmet, som oftest det sterkeste, sosialt tydeligste og mest velstående».

Eller kanskje den imponerende argumentasjonskompetansen:

Sitat:

Budskapet hamres inn, krydret med ulogisk argumentasjon, ville påstander, uendelig mange skrivefeil og annet slurv og selvmotsigelser. Ett sted heter det at donormarkedet får sine råvarer fra «fattige mennesker, samt mennesker som ikke nødvendigvis er religiøse eller psykisk modne og sunne mennesker». Et annet sted heter det at donorene nok er «høye, pene, kjekke og flinke».

Det siste passer best inn i Nina Karin Monsens argumentasjon om at kunstig befruktning er en ny form for rasehygiene: «Nå kan det se ut som om den siden som vi trodde tapte krigen, allikevel vant». Hitler-spøkelset.

Ja, ja.

Gammel 06-05-09, 12:25   #10
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Apelthun Sæle sto selvsagt klar for å gi koz utenfor operaen. .

Vis meg dine venner og jeg skal si deg hvem du er.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 12:25   #11
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Av en eller annen grunn stusser jeg fælt over hva Monsen mener med "den siden som tapte krigen". Hun taler rasehygiene på høyt nivå ved å akke seg over at såkalte råvarer, Gud forby, hentes hos mennesker som ikke nødvendigvis er religiøse eller psykisk modne sunne mennesker.

Gammel 06-05-09, 12:30   #12
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Av en eller annen grunn stusser jeg fælt over hva Monsen mener med "den siden som tapte krigen". Hun taler rasehygiene på høyt nivå ved å akke seg over at såkalte råvarer, Gud forby, hentes hos mennesker som ikke nødvendigvis er religiøse eller psykisk modne sunne mennesker.

Det er nettopp det, hun greier ikke å argumentere skikkelig eller konsekvent, hun synseføler på nivå med de verste tuppene her på FP og jeg kan altså ikke fatte at selv om hun har tittel filosof at noen tar dette mølet hennes seriøst. Det er så faglig svakt at hun ikke er mer helhetlig.

Jeg reagerer sterkere på det enn om hun hadde kommet med sterke meninger som var konsekvente og helhetlige men som jeg var uenig med, for da kan man i det minste diskutere og argumentere.

Gammel 06-05-09, 12:33   #13
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg reagerer sterkere på det enn om hun hadde kommet med sterke meninger som var konsekvente og helhetlige men som jeg var uenig med, for da kan man i det minste diskutere og argumentere.

Ja, og eg reagerer eigentleg veldig på at Fritt Ord meiner at det er samfunnet som har knebla henne gjennom ikkje å ta argumentasjonen hennar alvorleg. Dei (av alle) burde gjenkjenne hanglande argumentasjon og hersketeknisk synseri.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 12:55   #14
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Synes bare det er tragisk at hun fikk Fritt ord-prisen. Dama kan jo selvsagt få lire av seg så mye svada hun vil, men at hun i tillegg blir berømmet med en pris for dette, er jo bare helt uforståelig.
Argumentene hennes henger jo ikke sammen, og mange av de såkalte "sannhetene" hennes, er jo bare synsing.
Blir ellers imponert over alt hun vet om følelsene til oss som er adopterte- man skulle tro vi var like forskjellige som alle andre, men det kan jo selvsagt være at jeg er så skadet etter å ha blitt oppdratt av fremmede at jeg ikke skjønner hva hun mener...

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 13:33   #15
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes hun er en skam for filosofstanden!

Det kunne vært interessant å levere inn en oppgave på vgs basert på hennes argumentasjon og sett hva slags karakter man ville ha fått. Jeg trodde virkelig at en som har studert såpass lenge ved et universitet så hun har fått tittelen filosof ville klart å argumentere- og sjenerelt skrive- bedre enn en videregåendeelev.

Forøvrig så jeg et sitat utenpå Dagbladets forside i dag. Jeg synes det passer veldig godt for Monsen. Dessvere har jeg glemt sitatet nå, men kanskje noen her sitter på papirutgaven?

Ellers venter jeg i spenning på neste års utdeling til Tore Tvedt e.l.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 13:36   #16
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Blir ellers imponert over alt hun vet om følelsene til oss som er adopterte- man skulle tro vi var like forskjellige som alle andre, men det kan jo selvsagt være at jeg er så skadet etter å ha blitt oppdratt av fremmede at jeg ikke skjønner hva hun mener...

Pøh. Alle vet da at adopterte er rotløse personer som desperat søker sine ekte foreldre så man kan se hvem man ligner på og at man vokser opp og føler seg utenfor og annerledes i familien man har vokst opp i.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:51.