|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Deltagelse i dåpsseremonien | |||
| Det er obligatorisk å delta i kirken/dåpsseremonien. |
|
73 | 29,67% |
| Det er ikke obligatorisk, men jeg synes man bør. |
|
137 | 55,69% |
| Det er helt valgfritt om man vil delta i kirken/dåpsseremonien eller ikke. |
|
30 | 12,20% |
Sette sine ben i en kirke?
|
|
4 | 1,63% |
| Dustepoll/Jeg omgås ikke folk som døper ungene sine. |
|
2 | 0,81% |
| Deltakere: 246. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
heimføing
|
Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp
Nei, jeg tror da ikke det? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpEg ser på det som "obligatorisk", sjølv om ein har td- småbarn som skal ammast og kanskje skrik, det kan da skje med dåpsbarna også det... Det er jo også lett å gå ut ein tur viss ein har eit urolig barn. Det er jo trass alt det som skjer i kyrkja ein feirer denne dagen. Eg er på lik linje nå det gjeld namnefest, bryllaup, konfirmasjon ol.
|
|
|
#3 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpNå er jeg en av disse fæle hedningene som ikke ser poenget med barnedåp...
|
|
|
#4 |
|
Audacious
|
Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpJeg synes man skal ha en god grunn for å la være å møte i kirken når det er dåp, eller på seremonien når det er navnefest (og det er plass til alle). Litt må man da lide seg gjennom for å få kake...
|
|
|
#5 |
|
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpDet er ikke obligatorisk, men jeg synes man bør. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpOm alle vi hadde invitert til barndåp skulle ha møtt opp i krika sist vi hadde dåp hadde vi nesten fylt kirka
|
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpFor meg går nok "intents ubehag i kirken" som "gyldig grunn", og jeg hadde hatt forståelse om noen gjester mente det, hvis de forklarte det på en hyggelig måte. Jeg kan godt se på dåpshandlingen og "velkommen til verden"-festen etterpå som to relativt separate ting.
|
|
|
#8 |
|
Borte
|
Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpJeg syns det må være greit å droppe kirken og kun gå i selskapet, men jeg vet jo godt at folk blir fornærmet for alt mulig rart, så jeg ville nok for fredens skyld dukket opp i kirken. Å droppe hele selskapet fordi jeg ikke er kristen syns jeg ikke er nødvendig, det er jo ikke jeg som skal døpe det uskyldige barnet.
|
|
|
#9 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpJeg synes egentlig det er opp til den enkelte om man vil delta i kirke/dåpsseremonien, så jeg stemte på valgfritt. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
representert
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpSyns det er valgfritt om en vil gå i dåp, konfirmasjon eller bryllup, selvom en er bedt i selskapet etterpå.
|
|
|
#11 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpJeg hadde blitt litt forundret om de jeg bad i dåpen til gutta ikke hadde kommet i kirken også. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Hvor: Buskerud
Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpMan bør. Med mindre man er fadder. Da må man selvfølgelig.
|
|
|
|
#13 |
|
Glad
|
Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpJeg stemte "sette mine ben i en kirke?" men har hittil møtt opp i kirken i alle dåper jeg har vært invitert i. Tenker at om man ikke ønsker å møte opp i kirken kan man avklare hva foreldrene mener om dette før man eventuelt takker ja?
|
|
|
#14 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpJeg mener ikke det er obligatorisk, men jeg synes man bør ha en veldig god grunn til å holde seg borte. Selv om man ikke liker kirken, burde man klare å tåle den for en dag, av hensyn til dåpsfamilien. De setter pris på at alle kommer.
|
|
|
#15 |
|
|
Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpJeg er ingen utpreget fan av barnedåp. Surprise, surprise. Dog skal man ikke se bort i fra at jeg hadde dukket opp allikevel, for jeg kan (til en viss grad) holde kjeft om jeg må. Allikevel hadde jeg vært mer komfortabel med en nøytral navnefest, og hadde nok lettere meldt avbud til en dåp enn en navnefest av den grunn. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Multitaskingmaniac
|
|
|
|
#19 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Man bestemmer vel ikke barnets tro i dåpen. Man innlemmer det i et fellesskap og gir det tilhørighet. Barnet selv får jo velge hva det vil tro på når det blir eldre. Dåpen bare åpner porten, og så velger barnet selv om det vil gå gjennom porten senere. Slik ser i alle fall jeg på det. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
|
Så vidt jeg har skjønt er det fullt mulig å bli kristen når men vet hva det faktisk betyr også, i litt mer voksen alder, uten å være døpt på forhånd. ...og jeg har intet ønske whatsoever om at mine barn skal være innlemmet i noe religiøst fellesskap, eller gi de tilhørighet til noe sånt. |
|
|
|
![]() |
|
|