Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Münchhausens syndrom, Hedmark (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-06, 08:40   #61
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Münchhausens syndrom, Hedmark (VG)

Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.

Jeg blir litt irritert jeg...
hvorfor er det alltid slik at når noen gjør noe som ikke er "normalt" så har de en eller annen form for et syndrom eller annen sykdom? Noen er jo rett og slett udyr, og gjør umenneskelige ting...de bare er slik..

Kan godt hende denne damen har en eller annen form for syndrom, kjenner ikke henne eller alle detaljene i saken, men jeg har ingen sympati for henne ! Hun burde aldri fått barn

Mulig at noen mennesker er udyr, og gjør umenneskelige ting mot andre, men kan ikke det ses på som et utrykk for den lidelsen (sykdom/syndrom) de har?

Jeg tror ikke mennesker er bare onde, udyr eller umenneskelige. De handlingene som blir utført kan være onde eller umenneskelige, mennesket bak handlingene er like sammensatte som deg og meg. De er sikkert litt snille, kanskje morsomme, litt lat, noen ganger utålige og andre ganger sjarmerende
.
For meg er det viktig å kunne møte alle mennesker med sympati og forståelse, men det er ikke alltid jeg klarer det.
Jeg prøver så godt jeg kan og ikke henge meg opp i enkeltepisoder, men heller se hele mennesket med sin historie og erfaringer. Det har for meg vært en nødvendighet i jobben min å kunne møte for eksempel foreldre, som har utsatt sine barn for de grusomste ting, med respekt og forståelse. Dette er foreldre som ofte har en vel så vond historie bak seg som barna deres har. Ikke at en vanskelig barndom og et tragisk tilværelse som voksen på noen måte skal unnskylde de handlingene de har gjort, men det kan være med å forklare hvorfor det ble slik. I alle fall er det slik for meg at når jeg kan få en forståelse av hvorfor mennesker handler som de gjør er det mye lettere å møte dem med respekt og sympati.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 08:45   #62
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det skal være sikkert og visst. Får håpe hun er "helbredelig" da, men at hun ALDRI ALDRI får barn igjen...for det er slik med disse psykiske sykdommene at mange får såkalte tilbakefall....

Såkalte tilbakefall?
Mener du at psykisk sykdom ikke er reell sykdom og at de som får dette bare "gjør seg til"?

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 08:58   #63
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

hvorfor er det alltid slik at når noen gjør noe som ikke er "normalt" så har de en eller annen form for et syndrom eller annen sykdom? Noen er jo rett og slett udyr, og gjør umenneskelige ting...de bare er slik..

Kan godt hende denne damen har en eller annen form for syndrom, kjenner ikke henne eller alle detaljene i saken, men jeg har ingen sympati for henne ! Hun burde aldri fått barn

Er du seriøs????

Når folk gjør noe er det jo som oftest noe som ligger bak det. Når folk gjør noe så langt utenfor normalen så er det vel rimelig innlysende at noe er galt. Det blir ikke mindre forferdelig fordi de finner ut hvorfor dette skjer. Samfunnet er vel mye tryggere når folk med problemer av alvorlig art får hjelp.

Angående Munchausen by proxy er dette gjerne folk som fremgår som over normalt barnekjære, og omsorgsfulle. Du og jeg ville kanskje i starten ha vurdert henne som supermor.

Det er jo ikke slik at hun selv ser sykdommen, mulig så forstår hun ikke engang årsak og konsekvenssammenhengen. Også mener du at hun skulle hatt vett til aldri å få barn. Det er mange som aldri burde fått barn men for å ta den beslutningen krever det både selvinnsikt og rasjonell tanke.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 15:11   #64
Stillongs
Aktiv

Stillongs sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Stillongs er litt kulStillongs er litt kul
Standard

Her aner du virkelig ikke hva du snakker om, smurfine.

Stillongs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 15:29   #65
Betsy
Aktiv

Betsy sin avatar

Betsy er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Jeg tror ikke mennesker er bare onde, udyr eller umenneskelige. De handlingene som blir utført kan være onde eller umenneskelige, mennesket bak handlingene er like sammensatte som deg og meg. De er sikkert litt snille, kanskje morsomme, litt lat, noen ganger utålige og andre ganger sjarmerende.

Dette prøver jeg å forklare til min 5 åring. Han forstår ikke helt at tyver kan være snille...

Gammel 19-12-06, 15:54   #66
Anuk

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Når noen gjør noe som ikke er normalt, så er det gjerne fordi de ikke er helt "normale", ikke sant - eller sagt på en annen måte - de er syke.

Det er alltid en ÅRSAK til at folk gjør som de gjør, men det betyr ikke det samme som at det er en unnskyldning eller at man skal ha sympati for de de har gjort. Jeg skjønner ikke at det gjør noen forskjell om handlingen blir forklart i et syndrom, eller om man kaller dem umenneskelige udyr??

Dette er en tragedie fra ende til annen, uansett årsak og hva som egentlig har skjedd.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 15:59   #67
Fluke

Fluke sin avatar

Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Når noen gjør noe som ikke er normalt, så er det gjerne fordi de ikke er helt "normale", ikke sant - eller sagt på en annen måte - de er syke.

Det er alltid en ÅRSAK til at folk gjør som de gjør, men det betyr ikke det samme som at det er en unnskyldning eller at man skal ha sympati for de de har gjort. Jeg skjønner ikke at det gjør noen forskjell om handlingen blir forklart i et syndrom, eller om man kaller dem umenneskelige udyr??

Dette er en tragedie fra ende til annen, uansett årsak og hva som egentlig har skjedd.

Veldig enig. Det er STOR forskjell på forklaring og unnskyldning.
At noen har hatt en fæl barndom f.eks. kan være forklaringen på at de er "unormale", men det er ikke en unnskyldning for å begå kriminelle handlinger.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 18:35   #68
Lille Blink
Aktiv

Lille Blink sin avatar

Lille Blink er litt kulLille Blink er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Smurfine jeg henger meg litt opp i de ordene du bruker. Du setter helbredelig i hermetegn, du skriver disse psykiske sykdommene, og såkalte tilbakefall. Aner jeg en noe negativ holdning og liten forståelse i forhold til psykiske lidelser, eller er det jeg som legger for mye i de ordene du har valgt å bruke?

Det er hennes måte å forklare det på... Tror ikke hun har negativ og liten forståelse for ALLE psykiske tilstander, men muligens denne, da denne tilstanden har tatt et ekstremt vendepunkt for å si det sånn...
Jeg er forøvrig helt enig med smurfine
Nå snakker vi om en helt forferdelig sak og det er nok ikke mange som kan ha forståelse for dette uannsett sinnstilstand....

Lille Blink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 18:36   #69
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Tro om det er det samme som ligger bak her:
http://www.rbnett.no/apps/pbcs.dll/a...0/1122/CUPQUIZ
En mor på nordmøre som er siktet for drapsforsøk på sitt nyfødte barn... tragisk!

Gammel 19-12-06, 18:47   #70
Lille Blink
Aktiv

Lille Blink sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Tro om det er det samme som ligger bak her:
http://www.rbnett.no/apps/pbcs.dll/a...0/1122/CUPQUIZ
En mor på nordmøre som er siktet for drapsforsøk på sitt nyfødte barn... tragisk!

Huff så tragisk...
Det er ikke sikkert da, ser ur som en ganske så færsk sak...

Gammel 19-12-06, 18:51   #71
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Med det samme som ligger bak, mente jeg samme lidelse hos mor. Men dette er jo bare spekulasjon.

Jepp. Det er ferskt. De sa nettopp på nyhetene at det skjedde i november mente jeg. Barneter visst i omsorgshjem...

Gammel 19-12-06, 18:58   #72
Lille Blink
Aktiv

Lille Blink sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Med det samme som ligger bak, mente jeg samme lidelse hos mor. Men dette er jo bare spekulasjon.

Jepp. Det er ferskt. De sa nettopp på nyhetene at det skjedde i november mente jeg. Barneter visst i omsorgshjem...

Ja jeg skjønte det, huff det er så mye som skjer for tiden føler jeg...

Gammel 20-12-06, 11:32   #73
Svirre
Fullverdig medlem

Svirre sin avatar

Svirre har et hav av muligheter foran seg
Standard

Ærligheten på forum

Nå går jeg ut fra at det ikke finnes noen som tror alt de leser på forum, men det er en tankevekker å få i ny og ne.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1576601.ece

Gammel 20-12-06, 11:34   #74
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ærligheten på forum

Må vi dra opp denne saken igjen?

Vi som har vært på forum en stund har dessverre opplevd mange grelle eksempler på menneskers eksponeringsbehov.
Synd at det skal være sånn, men man lærer jo å ta ting med en klype salt.

Slike mennesker trenger hjelp!

Gammel 20-12-06, 11:34   #75
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mye som bør taes med en bøtte salt. Desverre.
Sånn vil det nå en gang bli så lenge en kan utgi seg for hvem som helst.
Det har jo f.eks. vært flere tilfeller av det på SG/SM/NM.

Gammel 20-12-06, 11:36   #76
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bestandig noe nytt å lære på nett.

Nei, jeg tror ikke alt jeg leser på nett oll.

Men en tankevekker kan man ha godt av å få seg.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 12:03   #77
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg leste den artikkelen i aftenposten i dag og jeg fikk meg en tankevekker.

Him kritiserer her blandt annet meg for å ha vært inne på denne minnesiden og sier at det bygger opp om oppmerksomhetstrangen.Verd å vite at vår ukritiske sympati og støtte selv der varselsbjeller ringer (fordi det KAN være sant) kan i ekstreme tilfeller være påfyll til syke mennesker. Støtten denne jenta har fått på nettet kan ha vært med å fore oppmerksomhetstrangen. Kanskje burde vi lese mere kritisk, men det er ikke så enkelt for "vanlige mennesker" å tenke seg til noe slikt.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 13:33   #78
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Selv om varselbjeller ringer aldri så mye så vil jeg nok alltid uttryke min sympati.
Heller bomme et par ganger en å ikke gi det til de som trenger det.
Det vil allti være noen mennesker som gjørhorribl ting mot barna, men det gjelder jo langt i fra alle. Det er snakk om en liten andel.
Skal man da virkelig være så redd for å gi noen næring til f.eks Munchausen by Proxy at man ikke skal gi støtte til noen?
Har sett diskusjoner hvor folk ikke tar ting seriøst. Og kan i mange tilfeller forstå hvorfor, men man vet aldri.
Om man har et problem eller har det vondt, så blir det i allefall ikke bedre av at noen ikke tar deg alvorlig og bare fjaser det bort.
Vi er "nettvenner" ikke lovens lange arm eller noe annet.
Kun en del mennesker som kan gi hverandre råd og støtte når det trengs, og noen man kan spøke med nåår man føler for det.
Vi svarer på ting utfra de forutsettninge som blir gitt v hovedinnlegg forfatter.
Man kan jo ikke begynne å tenke verst mulg i hvert enkelt tilfelle heller?
Om alle som skriver at de har syke barn skal bli mistenkliggjordt f.eks tror jeg det vil bli til at forumverdner vil avgå med en sakte, men sikker død.

Gammel 20-12-06, 13:35   #79
Lille Blink
Aktiv

Lille Blink sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Svirre, her.

Nå går jeg ut fra at det ikke finnes noen som tror alt de leser på forum, men det er en tankevekker å få i ny og ne.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1576601.ece

Hvis denne kvinnen ikke blir dømt for dødsfallet og å ha prøvd å drepe sin yngste sønn så er det noe galt med systemet...

Jeg er sååååå nysgjerrig på hvilket nettsted dette dreier seg om...
Minnesiden er grei, den hvet jeg om, men hvor hørte hun til??? Jeg har på følelsen av at det var NM
Det spiller forsåvidt ingen rolle, men jeg nysgjerrig...

Gammel 20-12-06, 15:18   #80
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Blink, her.

Hvis denne kvinnen ikke blir dømt for dødsfallet og å ha prøvd å drepe sin yngste sønn så er det noe galt med systemet...

Om det skulle vise seg at hun har gjordt det, viktig å ta med at hun faktisk er uskyldig til det motsatte er bevist, så får hun nok sin straff.
Å dømme noen på grunnlag av hva som står i en avis er vel å dømme noen på et megt tynt grunnlag.
Det er mange fakta man IKKE kan lese i avisen, men som kan ha en avgjørende betydning.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:18.