Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Ting jeg spiste da jeg var liten ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-09, 21:18   #61
Maya80
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2006
Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Sv: Ting jeg spiste når jeg var liten....

Puffet ris hver dag etter skolen, var før middag.
Ellers var det dessert hver dag som kake eller litt is. Men det jeg husker aller best var nuggati og loff hos naboen om jeg måtte ligge over der en skjelde gang, det smakte så godt og det smakte ikke likt andre steder husker jeg.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 21:34   #62
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ting jeg spiste da jeg var liten ...

Jeg levde på hjemmebakt brød med nugatti på gjennom hele barneskolen.

Hos farmor fikk vi alltid kakao og ristet brød. Av og til grillpølse og posestappe som nesten var flytende. Melken som farmor brukte kom rett fra fjøset.

Corn flakes med H-melk og mye sukker spiste jeg innimellom. Cola og potetgull fikk vi om vi hadde omgangssyken.

Gammel 15-06-09, 21:47   #63
Leandra
Superduperaktiv

Leandra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arona, her.

Ingen fler som spiste buljongterninger?

Jeg gjorde,ofte også.Prøvde meg faktisk på det her en dag det var blitt grusomt

Gammel 15-06-09, 21:51   #64
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Desserter var kultumelk og kavring (...)

Jah! Det hadde jeg glemt. Kavring som ble knust i en dyp bolle med masse kulturmelk. Det var jo kjempegodt. Det burde jeg prøve igjen.

Noen som kjenner til mussesmør? Det var dessertpålegg. Jeg tror vi kokte kulturmelk og brunost og noe slikt, som ble til en slags pudding vi tok på brødet. Det var julaften og 17. mai og alt på en gang når det ble servert.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 21:51   #65
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kavring med melk og sukker.

Jeg levde i et rimelig strengt regime når det gjaldt sukker og godis, så det er få minner på den fronten egentlig. En pakke smil på lørdagene var standarden i årevis. Sukkertyggis, sjokoladepålegg, sjokolademelk og den slags var bannlyst. Det ble mye leting etter flasker for å få råd til Bugg til 50 øre og Hubba Bubba.

Gammel 15-06-09, 22:07   #66
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Mange minner her ja, er det rart jeg ble som jeg ble!?

*Nugatti og nøtte var fast pålegg
*ristet brød med smør og sukker
*lompe med ketchup
*flatbrød med tyttebærsyltetøy
*melkesuppe med makaroni og masse sukker
*melkesuppe med klubb (melboller), sukker og kanel
*appelsin med sukkerbiter i
*skive med banan og masse sukker på
*puffet ris med masse sukker og melk
*flatbrødsoll (flatbrød i småbiter med sukker og melk )
*oboy-pulver rettt fra boksen
*rabarbra dyppet i sukker
*fløyelsgrøt med masse sukker og kanel
*vafler med sukker

Tja, sikkert masse annet rart også. Eller egentlig så er det vel ikke så rart heller, det er jo bare søtt! Jeg har forresten merket med rødt det mine barn har fått også, er det noen andre barn her som også har fått smake noen av deres barndomsfavoritter?

Gammel 15-06-09, 22:11   #67
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Vi hadde så dårlig råd når jeg vokste opp, så det var mye vi ikke hadde råd til, blant annet frokostblandinger av ymse slag; Honnikorn, Frosties, you name it. Det var en sjelden gang puffet havre (som virkelig fikk urinen til å lukte minnes jeg...) og hos mormor fikk jeg puffet ris med melk og sukker. Og rabarbara med sukker er barndomsminner for meg óg.

Ellers var mamma en racer på kjøkkenet og var veldig tidlig ute med "moderne mat". Jeg spiste like ofte ris og pasta som poteter, og når alle andre klagde på at de var lei kjøttkaker i brun saus med poteter, så siklet jeg og skulle ønske at modern var litt mindre moderne, og byttet ut kyllingwoken med hvitløk og chili til fordel for kjøttkaker av og til.

Og så lagde mamma loffskiver med taffel tomatost og bacon på som lørdagsmat av og til. Dét er nammis det...

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 22:33   #68
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Honni Korn, sjokoladepålegg, syltetøy, Puffaris eller Corn Flakes med enorme mengder sukker, loff etc - faste innslag i vårt kosthold. Er det rart eg er karbo-junkie?

Gammel 15-06-09, 22:51   #69
Strutsen
TittelTøs

Strutsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Blogginnlegg: 40
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Dessuten spiste jeg gelepulver.

Bringebærsmaken var best!

Ellers spiste jeg
* Hapå - rett fra glasset...
* Puffet ris med melk og massevis av sukker
* Knuste flatbrød med kefir og massevis av sukker
* Kefir i glass med massevis av sukker - drukket/spist med skje
* Bare smør og sukker blandet - helst smeltet smør... :kvalm:
* Loff med smør og sukker
* Krøllet sammen skiver med brunost rundt en sukkerbit

Kan vel kanskje si at var det massevis av sukker på, så spiste jeg det...

Gammel 15-06-09, 22:57   #70
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Dessuten spiste jeg gelepulver.

Jeg også! Jeg synes forøvrig det smaker godt fremdeles, men nå spiser jeg ikke en hel eske som jeg gjorde før da.

Gammel 15-06-09, 22:58   #71
Arona
passer i nissedrakt

Arona sin avatar

Hvor: Krokstadelva
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Måtte teste gelepulver her for en stund siden. Synes ikke det var like stas....

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 01:25   #72
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Åh sukkerbit i appelsinen. Det fikk jeg av farmor og farfar. Samt kalde kokte poteter med meierismør og salt på. Og kippers varmet i boksen, og sardiner i olje.
Andre ting:
* Knutekål
* Neper
* Buljongterninger (det er fremdeles godt)
* Vaniljesukker
* Bollemelk (melkesuppe med melboller)
* Puffet ris med melk og sukker
* Peanøttpølser (pølse skåret i skiver stekt sammen med peanøtter)
* Rabarbra med sukker i kaffefilter til dypping
* Bakt kveite med rømmesaus min avdøde morfars hemmelige oppskrift, det var kjempegodt.

Jeg er saltjunkie.

Gammel 16-06-09, 02:21   #73
Cascaye
Miss Distriktsnorge

Cascaye sin avatar

Hvor: Akershus
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lå i sauebingen hjemme hos mor og far på gården, slikka på samme saltsteinen som sauene slikka på.

Gammel 16-06-09, 07:39   #74
valborg
Superaktiv

valborg sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
valborg er litt kulvalborg er litt kul
Standard

Søte minner for meg er rabarbra dyppet i sukker og eggedosis som "Rett i koppen".

Forøvrig elsket jeg overnattingsbesøk hos min bestevenninne, for der fikk vi kneip med Sjokade og te med masse sukker. Det var drypp fra en fremmed og spennende verden!

Hjemme var det imidlertid lite spenst i serveringen syntes jeg, men som voksen ser jeg jo at vi hadde en råvaretilgang jeg nå skulle gitt mye for, og en hjemmeværende mor som var flink til å sette det hele sammen.

Vi bodde på et småbruk, levde på min fars simple(?) lektorlønn og hadde egentlig ganske dårlig råd til tider. Av det ble det mye kortreist og økologisk. Frukt, bær og grønnsaker fra egen hage (gikk lei de gule og grønne brekkbønnene, men elsket å fråtse i bringebær og bjørnebær). Masse deilig kjøtt fra slakteriet der vi leverte sau. Masse fersk makrell fra gode naboer (kunne imidlertid bli litt harsk etter nesten ett år i frysen, før neste sesong). Masse fisk (spesielt mye torsk og flyndre) fra venner som var rekefiskere, husker godt vi fikk levert svarte søplesekker med fersk fisk på kvelden som mamma og pappa stod oppe hele natten og renset. Ble vel også endel reker.

Min bestevenninne, hvis jeg fikk kneip og Sjokade hos, elsket forøvrig mammas hjemmebakte grovbrød med smashede bringebær på! Imens satt jeg og drømte om kjeveknekkere...

Gammel 16-06-09, 07:58   #75
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Jeg fikk appelsin der toppen var skåret bort og en sukkerbit ble stukket nedi. Åh, mormor...

kunne du ikke tenmkt deg å gi det til barnet ditt?

Gammel 16-06-09, 08:01   #76
Albertine
Passiv

Standard

Når jeg får en unge som spiser appelsin kan jeg godt finne på det ja.

Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 08:40   #77
Mariss
Superduperaktiv

Mariss sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av valborg, her.

Søte minner for meg er rabarbra dyppet i sukker og eggedosis som "Rett i koppen"..

Ja det hadde jeg glemt! Det spiste vi også. Pluss puffet ris med oboy-melk OG masse sukker oppå der igjen. Hadde så mye sukker på at det ble en tykk grøt liksom....

Gammel 16-06-09, 08:59   #78
Amic@
Tobarnsmor :)

Amic@ sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Men vi bodde på gård og brukte å forsyne oss av saltsteinene til geitene. Digre, rosa saltklumper som hang i geitebingen og som dyrene (og vi) sleiket på. Mine foreldre har et ganske avslappet forhold til mathygiene...

Det har min samboer fortalt at han også gjorde... Litt mer fisefin der jeg, og blir litt kvalm med tanken på det ...

Gammel 16-06-09, 09:20   #79
Skvetten
Passiv

Standard

Er det noen av dere som gir de godsakene vi snakker om her til barna sine?

Jeg kan innrømme at jeg gir Plutte nybakt brød med sukker på.

Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 09:24   #80
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Er det noen av dere som gir de godsakene vi snakker om her til barna sine?

Jeg kan innrømme at jeg gir Plutte nybakt brød med sukker på.

Ja, jeg gir altså datteren min loff med smør og potetgull. Men broren hennes orker ikke engang se på at vi spiser det.

Brød med sukker på husket jeg at jeg syntes var veldig rart da jeg var liten også. Søsteren min og jeg besøkte en vi lekte litt med der vi leide sommerhytte, og de spiste brød med sukker. Merkelig. (Men kanskje ikke så annerledes enn brød med potetgull i næringsinnhold.)

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:08.