Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det smokktvang?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-09, 13:19   #1
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det smokktvang?

Jeg kan skjønne at det er praktisk med smokk som en hjelp til å roe små babyer, for eksempel. Vi prøvde litt halvhjerta å gi den lille smokk, men han har aldri villet ha. Noe som en liten periode opplevdes fryktelig frusterende, fordi han sov lite og nesten bare var rolig ved puppen eller når han ble båret. Nå er jeg imidlertid veldig glad for det. Synes 2-åringer med smokk ser uhygienisk ut, pluss at vi nå slipper avvenningen.

Sist redigert av rajraj : 07-11-09 kl 13:26. Årsak: Litt moderasjon er lov...
rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 13:20   #2
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Babyer som ikke vil ha smokk - vil ikke ha smokk.
Jeg har en smokkunge og en tottunge. Jeg forsøkte virkelig alle smokker jeg kunne oppdrive uten å lykkes.

Grunnen fordi jeg ønsket smokk var fordi han tydelig hadde sugebehov.

Fordeler med tott i småbarnsalder er at du aldri slipper å rote bort smokker, koke smokker eller lete etter smokker i nattens mulm og mørke. Klare fordeler alt sammen. Ulempen er selvfølgelig når de skal slutte. Man kan ikke sende totten til kaptein sabeltann.

Gammel 07-11-09, 17:18   #3
Tranquil
Erfaren

Tranquil sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Tranquil er populærTranquil er populærTranquil er populærTranquil er populær
Standard

Gjør det som du føler er best for deg og babyen, og ikke bry deg om hva andre mener.

Tranquil er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 18:15   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen sterke meninger mot smokk, men Poden ville ikke ha (vi prøvde en periode da han var veldig liten), og det var nå minst like greit, syntes vi. Han hang ikke i puppen hele tiden (han sluttet å ville ha pupp før han var året), og han roet seg greit og sov godt og skrek i grunnen ganske lite. Ikke sugde han på totten heller.

Gammel 07-11-09, 18:25   #5
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Nr. 1 brukte smokk til hun var 3 år... hadde et svare strev med avvenning og trist avskjed da påskeharen forsvant med smokkene hennes.

Nr. 2 brukte meg... til hun var 19 mnd, så var den saken ferdig.

Nr. 3 brukte smokk til hun var 3,5 år - var en trist seremoni å bli kvitt den.

Nr. 4 brukte smokk, men jeg tok den fra ham da han var ca 10 mnd og det er den enkleste avvenningen jeg noen gang har hatt med smokkebarn. Han glemte den til dagen etter.

Ingen av dem har fått bruke smokken mer enn i sengen når de har skullet legge seg for natten, eller ved lange bilturer da.

Gammel 07-11-09, 20:51   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jenta mi ville IKKE ha smokk, IKKE flaske, og ikke tott heller. BARE pupp.

Gutta har brukt smokk, men jeg har vært temmelig restriktiv. Orker ikke smokkesurving (altså surving som oppstår fordi de er avhengige av smokken og vil HA DEN, ikke fordi de er lei seg for noe annet, og smokken er det som kan trøste). Kun seng og vogn fra de har vært ganske små. Og på potta, for minstens vedkommende. Og så får det heller bli mer "fangtrøsting" og bæring.

Gammel 07-11-09, 21:02   #7
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Ehm.. Hvis barna ikke vil ha smokk så er det vel ikke særlig trøst for dem og bli tvunget?

noen barn har stort suttebehov og liker smokk, og noen vil ikke. Respekter det.

Min jente ville ikke ha smokk, brakk seg av den. Hun fant, 3 mnd gammel, en bamse som hun hadde med seg i mange år.
Min gutt ville ha smokk fra dag 2. Han er helt smokkegal og må begrenses. han er også GAL etter kosen sin... gaskluter, han er en kosegutt.

Har ikke så sterke meninger om smokk, men reagerer litt på store barn som går med smokk hele dagen, ute og inne. Med store mener jeg barn som nærmer seg 2 år.
jeg må seriøst begrense lillegutt nå når jeg tenker over det. Han prater lite og skal helst ha smokken hele tiden når han er hjemme. Han har vært mye syk og derfor har jeg vært svak. Men nå skal ting endre seg. *basta bom*

Sist redigert av SpetakkelRandi : 07-11-09 kl 21:08.
SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 21:11   #8
Left
Passiv

Standard

Mine to ble nesten tvunget til å bruke smokk, av den enkle grunn at man reduserer faren med krybbedød ganske så betraktelig. Det var i hvert fall det som ble anbefalt da de var i aktuell alder.
De spyttet den ut - jeg dyttet den inn igjen. Til slutt ble de veldig glade i den, heldigvis. Og det gikk ikke uker altså, men noen dager til de hadde funnet ut at den var kjempegod.

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1321650

Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 21:38   #9
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Mine to ble nesten tvunget til å bruke smokk, av den enkle grunn at man reduserer faren med krybbedød ganske så betraktelig. Det var i hvert fall det som ble anbefalt da de var i aktuell alder.
De spyttet den ut - jeg dyttet den inn igjen. Til slutt ble de veldig glade i den, heldigvis. Og det gikk ikke uker altså, men noen dager til de hadde funnet ut at den var kjempegod.

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1321650

Det gjør jo smokkespørsmålet til noe helt annet for min del.

Sitat:

Babyer som bruker smokk når de sover kan ha 90% redusert risiko for krybbedød, viser en amerikansk studie.

90% redusert risiko. 90% av hva? Noen som vet?

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 23:20   #10
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

90% redusert risiko. 90% av hva? Noen som vet?

I forhold til de som ikke bruker kanskje?

Jeg har hatt to smokkebarn, med Frøkna hadde jeg nok gått på veggen hadde hun ikke hatt smokk. Hun gråt og gråt og gråt som baby og smokken var helt tydelig en veldig god trøst. Smokkeavvenningen gikk helt uproblematisk på tross av at hun elsket den smokken med stor inderlighet. Junior har vært mindre avhengig av den, men i det siste har han begynt å mase om å få smokk, så nå må vi skjerpe inn. Jeg synes han begynner å bli for stor til å ha smokk annet enn ved soving.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 23:00   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Storebror har aldri noensinne villet ha smokk - han spytta den ut så fort vi prøvde oss. Derimot har han tottet fra han lå i magen - vi så det på ultralyd. ( ) Det er noe herk, for i en alder av snart sju år strir vi ennå med å få ham til å slutte med totten.

Lillemann ville vanligvis ikke ha smokk. Han gikk på sterke kortisonmedisiner en periode, og da fikk han så enormt suttebehov at smokken satt klistra til ansiktet hans. Med en gang han sluttet på de medisinene, sluttet han med smokken også, og siden var det ikke snakk om å ville ha den.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:34.