|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Syns teite voksne er langt mer problematiske.
|
|
|
#2 |
|
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Hvorfor er det mer greit å ikke ville være sammen med barn enn å ikke ville være sammen med andre grupper? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Jeg er helt på linje med Floksa. Jeg er langt mer skeptisk til utagerende personer med Downs syndrom, for eksempel, enn barn. Barn kan jeg håndtere, en person med Downs syndrom kan jeg ikke. Og ja, sammenligningen er relevant, all den tid jeg har opplevd aggressivitet fra overnevnte, men ikke barn.
|
|
|
#4 |
|
Hertuginne
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Som småbarnsmor som reiser med fly for å besøke respektive besteforeldre er det ille nok å reise med en treåring som ikke akkurat er skapt for å fly om jeg ikke også skal sitte og stresse med tanke på reaksjonene til dem rundt meg. Og jeg lurer, sammen med Sitron og Floksa, på hvorfor det er greit å ønske seg bort fra små barn, men ikke greit å sortere på andre typer mennesker?
|
|
|
#5 |
|
Passiv
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Unger som gråter er jo ikke noe problem. De gråter jo ikke tyve timer i døgnet. Unger på fly er vel heller ikke noe problem. Unger på lekeland får folk dundre meg bare tåle mener jeg. |
|
|
|
#6 |
|
saftig
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?
*kremt* Jovisst kan unger på fly være et problem. Og jeg har ingen problemer med å forstå at for noen så er unger på fly et veldig stort problem. Og noen barn gråter faktisk veldig mye, og noen voksne er ikke like flinke til å passe på at barna deres ikke tømmer brus i fanget på mennesker på raden foran eller bak, eller hindrer barna i å dunke og sparke i setet og pelle fremmede damer i håret. Ikke alle har like stor toleransegrense for lyd heller, og den grensen er ikke alltid styrt av viljen.
|
|
|
#7 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Selv på familieresorter har jeg ikke opplevd sukkerhøye tiåringer som ødelegger for alle.
|
|
|
#8 |
|
can-jur
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Feriesteder har forskjellige målgrupper, ungdommer, familier, pensjonister, det er noe helt annet enn å forby den gruppen man ikke ønsker.
|
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Jo, altså unger kan selvsagt forstyrre ganske så mye på en flytur. Det jeg mente var mer at en flytur er begrenset i tid. Hele ferien ødelegges ikke om flyturen er hakket slitsom. Også er det jo lov å snakke til folk da. Om noen har en unge som bør få beskjed om å sette seg ned på flyet og ikke gir denne beskjeden så er jeg sterk tilhenger av at man kan gi oppfordringen selv. Tildels nokså tydelig også. :tilstår å ha bedt en unge sette seg ned og slutte med tullet senest for halvannen uke siden: |
|
|
|
#10 |
|
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Njah, i det øyeblikket det er ok for kristne hoteller å nekte homofile par adgang, da er ikke empati (eller respekt whatsoever) det første ordet som faller meg inn. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Jeg skjønner godt at det kan være ok å velge seg barnefrie soner enkelte ganger. Selv om jeg har egne barn, skjønner jeg godt at det kan være fristende med en barnefri sfære. Jeg har vel også inntrykk av at denne merkelappen mest er der for å indikere at man ønsker en dempet og rolig atmosfære på f.eks hotellet, og det er vel ikke til å stikke under en stol at veldig mange barn (og foreldre) ikke helt har klart for seg når det er greit å ikke la ungene være et forstyrrende midtpunkt. En rolig 12-åring tror jeg fint hadde kunnet være med hvor som helst.
|
|
|
#12 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Jeg ble forresten komplementert under frokost på hotellet her om dagen fordi Iben satt i ro ved bordet.
|
|
|
#13 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Altså, jeg tror de fleste mener at det skal være LOV å nekte barn å bo på hotell, og kanskje til og med forståelig. Spørsmålet opprinnelig er om det er ønskelig. Jeg har landet på at jeg synes det er litt problematisk (jeg reagerer også på skilt om at skoleungdommer ikke har adgang til butikker, f.eks., selv om jeg skjønner at det er dårlige erfaringer som har initiert det, er det ikke tvil om at det er diskriminering av en stor gruppe der bare noen få har gjort noe galt).
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Jeg har sovet på dette og landet på at det nok vil smake bedre for meg om man markedsfører med at et hotell er mindre egnet for barnefamilier da det er lagt vekt på en rtolig atmosfære for eksempel - enn på at det er forbudt mot barn. En sånn unge som jeg selv var tror jeg neppe hadde plaget noen på et stille-hotell. : bokorm: |
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?å markedsføre et hotell mot en ønsket målgruppe har blitt gjort i alle år og er ikke problematisk i det hele tatt. Jeg har ofte lest tekster hvor det er beskrevet på en slik måte at barnefamilier aldri ville valgt hotellet, akkurat som de færreste voksne som ønsker seg bort fra barn velger et hotell med bamseklubb og barnebasseng. Derifra til å forby en kundegruppe er avstanden ganske stor syns jeg.
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?
Jeg syns det må være lov å aldersdiskriminere et hotelltilbud dersom det er vesentlig for det man selger. Jeg så for eksempel et sånt "stille oase"-hotell der de ikke hadde tv, radio eller nettilgang, og det ikke var lov med mobil i fellesområdene. Poenget var at man skulle oppleve total ro. Stillhet. Småbarnsfamilier var ikke velkomne, åpenbart. Da ville de ikke kunnet garantere at gjestene får det de betaler for.
|
|
|
#18 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Dette synes jeg er helt uproblematisk, et ferietilbud på lik linje med andre.
|
|
|
#19 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Jeg synes folk tåler lite om de føler for flyavganger, restauranter og hoteller med forbud mot barn. Jeg synes tilrettelegging og det å sikte seg inn på forskjellige målgrupper er superdupert, og at et forbud derfor ikke er nødvendig. Jeg er ellers helt enig med Sitron og Skilpadda i denne diskusjonen, og synes sammenligningen med psykisk utviklingshemmede og homofile var særs relevant. |
|
|
|
![]() |
|
|