Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barnefrie soner, er det helt problemfritt?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-07-09, 16:33   #1
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?

Syns teite voksne er langt mer problematiske.

Gammel 19-07-09, 18:07   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor er det mer greit å ikke ville være sammen med barn enn å ikke ville være sammen med andre grupper?

Altså, jeg bare lurer. Det er jo fullstendig kosher å si "jeg er ikke et barnemenneske, jeg liker ikke barn". Og til en viss grad er jeg der selv, jeg oppsøker ikke miljø som er gjennomsyret av barn når mine egne ikke er i nærheten, men det betyr ikke at jeg har noe i mot det om det er barn der jeg er heller.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 18:08   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt på linje med Floksa. Jeg er langt mer skeptisk til utagerende personer med Downs syndrom, for eksempel, enn barn. Barn kan jeg håndtere, en person med Downs syndrom kan jeg ikke. Og ja, sammenligningen er relevant, all den tid jeg har opplevd aggressivitet fra overnevnte, men ikke barn.

Gammel 19-07-09, 18:17   #4
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som småbarnsmor som reiser med fly for å besøke respektive besteforeldre er det ille nok å reise med en treåring som ikke akkurat er skapt for å fly om jeg ikke også skal sitte og stresse med tanke på reaksjonene til dem rundt meg. Og jeg lurer, sammen med Sitron og Floksa, på hvorfor det er greit å ønske seg bort fra små barn, men ikke greit å sortere på andre typer mennesker?

Jeg har flydd mye i mitt liv, faktisk såpass mye at jeg har vært innehaver av SAS' gullkort flere år på rad, og det er mange mennesker jeg gjerne skulle sluppet å sitte i nærheten av når jeg er ute og reiser. Feite forretningsmenn som tror det er greit å flørte med (eller aller helst sikle over) alt av det motsatte kjønn under 35 år, eller fulle fiskere som begynner å røye inne i flyet og drikker seg snydens på taxfreespriten de har på innerlomma, eller sydenreisende østfoldinger på vei hjem fra to ukers ferie med bare røyk og alkohol innabords. Og ja, alle de tre overnevnte eksemplene har jeg vært utsatt for, flere ganger også. Men slikt må man jo bare akseptere når man er ute og reiser, ikke sant? Så hvorfor skal man ikke måtte akseptere barnefamilier også? Klart de kan være slitsomme, men gudene skal vite at de ikke er de eneste gruppene som er slitsomme.

Gammel 19-07-09, 18:36   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Unger som gråter er jo ikke noe problem. De gråter jo ikke tyve timer i døgnet. Unger på fly er vel heller ikke noe problem. Unger på lekeland får folk dundre meg bare tåle mener jeg.

Men akkurat på et hotell om man skal på ferie så kan jeg faktisk utmerket godt skjønne om noen kan ønske seg å reise på et barnefritt hotell. Ikke fordi en baby gråter. Det er vel ikke noe problem for de fleste. Men fordi et helt basseng fullt av ti år gamle gutter med to ukers altfor høyt sukkerinntak kan ødelegge enhver glede av bassenget eller området rundt bassenget for de andre gjestene ganske så fullstendig. Jeg kan godt se for meg at jeg kunne hatt lyst til å ligge på en luftmadrass i et basseng en gang med en bok eller en drink eller noe - og stillhet rundt meg uten å bli sprutet ned hver sjette sekund av guttegjengen under bakgrunnsmusikk av små jenter på syv som hyler mammmmmmaaaaaaaaaa, se på meeeeeeeg nåååå igjeeeeennn.

Dessuten vil det medføre en fordel til - det vil medføre at man som mor til to sånne guttunger senker skuldrene litt på ferie og tenker at de forstyrrer ikke de andre gjestene - for da hadde de bare valgt et barnefritt sted.

Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 18:42   #6
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Unger som gråter er jo ikke noe problem. De gråter jo ikke tyve timer i døgnet. Unger på fly er vel heller ikke noe problem.

*kremt* Jovisst kan unger på fly være et problem. Og jeg har ingen problemer med å forstå at for noen så er unger på fly et veldig stort problem. Og noen barn gråter faktisk veldig mye, og noen voksne er ikke like flinke til å passe på at barna deres ikke tømmer brus i fanget på mennesker på raden foran eller bak, eller hindrer barna i å dunke og sparke i setet og pelle fremmede damer i håret. Ikke alle har like stor toleransegrense for lyd heller, og den grensen er ikke alltid styrt av viljen.

Gammel 19-07-09, 18:38   #7
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Selv på familieresorter har jeg ikke opplevd sukkerhøye tiåringer som ødelegger for alle.

Gammel 19-07-09, 18:47   #8
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Feriesteder har forskjellige målgrupper, ungdommer, familier, pensjonister, det er noe helt annet enn å forby den gruppen man ikke ønsker.

Selv syns jeg fjollete, halvfulle, førtiårgamle damer på jentetur er latterlig og teite og til en viss grad er de i stand til å ødelegge min ferie. Men jeg ser ikke at det skal være riktig å nekte disse skrålende hønen adgang på hoteller av den grunn. Mitt "ubehag", mitt problem!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 18:52   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jo, altså unger kan selvsagt forstyrre ganske så mye på en flytur. Det jeg mente var mer at en flytur er begrenset i tid. Hele ferien ødelegges ikke om flyturen er hakket slitsom. Også er det jo lov å snakke til folk da. Om noen har en unge som bør få beskjed om å sette seg ned på flyet og ikke gir denne beskjeden så er jeg sterk tilhenger av at man kan gi oppfordringen selv. Tildels nokså tydelig også. :tilstår å ha bedt en unge sette seg ned og slutte med tullet senest for halvannen uke siden:

Unger som gjør det umulig å slappe av i bassenget om man ønsker å ha det rolig og ikke sprutes ned er det stort sett overalt i syden vel? De gjør ikke noe galt altså - jeg mener absolutt at unger skal få hoppe i bassenget i ti timer per dag på sydenferie - mine gjør absolutt det. Men jeg har ingen problemer med å skjønne at for noen så vil det redusere vitsen med ferie ganske betraktelig og at det da kan være deilig å kunne velge e hotell uten unger på isteden.

Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 19:06   #10
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Njah, i det øyeblikket det er ok for kristne hoteller å nekte homofile par adgang, da er ikke empati (eller respekt whatsoever) det første ordet som faller meg inn.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 20:04   #11
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner godt at det kan være ok å velge seg barnefrie soner enkelte ganger. Selv om jeg har egne barn, skjønner jeg godt at det kan være fristende med en barnefri sfære. Jeg har vel også inntrykk av at denne merkelappen mest er der for å indikere at man ønsker en dempet og rolig atmosfære på f.eks hotellet, og det er vel ikke til å stikke under en stol at veldig mange barn (og foreldre) ikke helt har klart for seg når det er greit å ikke la ungene være et forstyrrende midtpunkt. En rolig 12-åring tror jeg fint hadde kunnet være med hvor som helst.

Gammel 19-07-09, 20:29   #12
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jeg ble forresten komplementert under frokost på hotellet her om dagen fordi Iben satt i ro ved bordet.

Gammel 19-07-09, 20:51   #13
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, jeg tror de fleste mener at det skal være LOV å nekte barn å bo på hotell, og kanskje til og med forståelig. Spørsmålet opprinnelig er om det er ønskelig. Jeg har landet på at jeg synes det er litt problematisk (jeg reagerer også på skilt om at skoleungdommer ikke har adgang til butikker, f.eks., selv om jeg skjønner at det er dårlige erfaringer som har initiert det, er det ikke tvil om at det er diskriminering av en stor gruppe der bare noen få har gjort noe galt).

Jeg synes også det er veldig rart at du ikke ser analogien, Skvetten. Det betyr at det er greit å velge bort min lille hyper fordi han er barn, men ikke 5-åringen nede i gaten, siden han har ADHD? Det er jo akkurat samme grunn til å ønske dem bort; ro og fred?

Segmentering er en velkjent markedsføringsmekanisme, og jeg synes det er helt greit å markedsføre et hotell mot et voksent publikum eller barnefamilier. Når man går over til forbud mot en gruppe, legitimerer man disse personenes diskriminering, og det synes jeg er problematisk. Litt, i hvert fall.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 21:00   #14
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med scarlett.

Gammel 20-07-09, 08:52   #15
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har sovet på dette og landet på at det nok vil smake bedre for meg om man markedsfører med at et hotell er mindre egnet for barnefamilier da det er lagt vekt på en rtolig atmosfære for eksempel - enn på at det er forbudt mot barn. En sånn unge som jeg selv var tror jeg neppe hadde plaget noen på et stille-hotell. : bokorm:

Men at noen gjerne vil kunne finne et ferietilbud hvor det er lite barn fordi de vil ha det stille kan jeg godt skjønne.

På flyreiser derimot mener jeg faktisk at det er som overalt ellers i samfunnet - det er begrenset med tid og det bør gå noenlunde greit at det sitter barn rundt en. Klarer de ikke å oppføre seg så kan man heller si fra. Det er verre om man skal si fra hver dag hele ferien.

Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 10:23   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

å markedsføre et hotell mot en ønsket målgruppe har blitt gjort i alle år og er ikke problematisk i det hele tatt. Jeg har ofte lest tekster hvor det er beskrevet på en slik måte at barnefamilier aldri ville valgt hotellet, akkurat som de færreste voksne som ønsker seg bort fra barn velger et hotell med bamseklubb og barnebasseng. Derifra til å forby en kundegruppe er avstanden ganske stor syns jeg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 01:37   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

å markedsføre et hotell mot en ønsket målgruppe har blitt gjort i alle år og er ikke problematisk i det hele tatt. Jeg har ofte lest tekster hvor det er beskrevet på en slik måte at barnefamilier aldri ville valgt hotellet, akkurat som de færreste voksne som ønsker seg bort fra barn velger et hotell med bamseklubb og barnebasseng. Derifra til å forby en kundegruppe er avstanden ganske stor syns jeg.

Jeg syns det må være lov å aldersdiskriminere et hotelltilbud dersom det er vesentlig for det man selger. Jeg så for eksempel et sånt "stille oase"-hotell der de ikke hadde tv, radio eller nettilgang, og det ikke var lov med mobil i fellesområdene. Poenget var at man skulle oppleve total ro. Stillhet. Småbarnsfamilier var ikke velkomne, åpenbart. Da ville de ikke kunnet garantere at gjestene får det de betaler for.

Utover slike tilfeller så synes jeg vel det ikke er så sjarmerende hvis det blir en trend at verden segmenteres fullstendig slik at barnefamiliene klumper seg sammen på bamsehoteller, gamlisene sitter og diskuterer gikta og forstoppelsen i et stille hotell tvers over gata, og undgommene drikker seg bananas i et eget ibiza-univers, alle helt uten de korrigeringene eller hva man skal kalle det, som man får om man ikke lever i en boble med bare likesinnede.

Gammel 30-07-09, 02:47   #18
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Dette synes jeg er helt uproblematisk, et ferietilbud på lik linje med andre.
Jeg synes absolutt ikke det er diskriminerende i denne settingen, og jeg er ganske enig med Bina om at barn og tilrettelegging for familier med barn har hatt mye prioritet de siste årene.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 20:04   #19
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes folk tåler lite om de føler for flyavganger, restauranter og hoteller med forbud mot barn. Jeg synes tilrettelegging og det å sikte seg inn på forskjellige målgrupper er superdupert, og at et forbud derfor ikke er nødvendig. Jeg er ellers helt enig med Sitron og Skilpadda i denne diskusjonen, og synes sammenligningen med psykisk utviklingshemmede og homofile var særs relevant.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:12.