Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

En stemme på Høyre er en stemme på FrP

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-09, 00:49   #61
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En stemme på Høyre er en stemme på FrP

Opprinnelig lagt inn av nikki, her.

Nei.
Stemmer enten Høyre eller FP i år uansett.

FP? As in foreldreportalen?

Gammel 04-08-09, 01:51   #62
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg ville ikke stemt høyre om noen sto bak meg med ei hagle. Jeg kunne vurdert det hvis vi levde i en topartistat hvor alternativet var NS, men det er bare såvidt. (...)

Det høres ut som du er blant de få som faktisk har lest FrPs prinsipprogram...

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-09, 01:54   #63
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Ganske mye - se bare på hva som skjedde på New Zealand ... Der solgte de unna jernbane og privatiserte det som kunne privatiserte, og det gikk rett til helsikes med hele landet. Det som tok 8 år å rive ned, kommer til å ta veldig lang tid å fikse, for å ikke snakke om hvor dyrt det er å kjøpe tilbake f.eks. jernbane.

Frp med sugerør i "oljefondet" er virkelig ikke noe vi trenger.

Og "hvor mye skade kan de egentlig gjøre"-argumentet er virkelig et av de mindre lure argumentene jeg vet om ...

Når statlige foretak skal privatiseres må det gjøres med stor gjennomtanke. Jeg er for at en del skal privatiseres, men ikke nødvendigvis alt.

Hvis man skal se på feil, så kan man f.eks. se på Telenor. Her hadde man et selskap som hadde vokst seg store under statlig eierskap, og så skulle andre komme inn og konkurrere med dette? Selskapet burde helt klart ha vært delt opp i individuelle biter slik man gjorde det i USA. F.eks. hadde man et selskap som drev mobilnettet, et som var mobiloperatør, et som drev fastnettet, et som var fastnettoperatør og videre for en rekke av de andre seksjonene av Telenor.

For jernbane kan det godt være at selve jernbanen i seg selv bør være under statlig kontroll. Dette pga. det for selve "skinnegangen" er svært vanskelig å få opp konkurrerende aktører og man vil da sitte med en enkelt aktør som bestemmer prisene for at andre skal kjøre på skinnegangen. Mao. må Jernbaneverket i seg selv være en statlig aktør, men det bør gis innpass for at flere enklere kan drive persontrafikk på dette nettet, og NSB må da ikke sitte med bedre avtaler enn andre.

Videre kan man da spørre: hva har vi igjen å privatisere i dette landet? Det man heller snakker om er å gi bedre innpass for bruk av private tjenester. det betyr ikke at et alle sykehusene skal bli private, men man får her inn konkurrerende aktører. For denne typen virksomhet er det svært strenge retningslinjer for hvordan man kan drive. Et problem i dagens sykehusnorge er også at det sitter en del fjotter rundt om kring uten noen "privat interesse" i foretakene, og de vet at staten bare må komme og hjelpe hvis alle pengene brukes opp.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-09, 01:59   #64
mrc

mrc sin avatar

mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Nå stemmer jeg ikke høyre i utgangspunktet, men om det var slik at mitt parti syslet med tanken om å inngå regjeringssamarbeid med frp så hadde jeg funnet et annet parti, så svaret er ja.

Nå har man vel ikke direkte snakket om regjeringssamarbeid, men at Høyre ikke kommer til å blokkere hvis FrP har muligheten til å danne regjering alene.

Ikke at det er til noe bedre; jeg hadde heller sett en regjering der det var en del Høyre-folk enn en regjering bestående av bare FrP-folk hvis det var alternativet.

Personlig er jeg Høyremann, ingen tvil om det - og er sikkert enig med FrP i 85 % av tilfellene. Jeg er enig, men jeg klarer ikke helt å se hvordan de skal gjennomføre en del av tingene de vil i praksis. Jeg klarer heller ikke å se gode ministerkandidater forutenom Siv Jensen og Carl I. Hagen, om han bestemmer seg for å komme tilbake fra sin semi-pensjonist-greie. Annet enn disse to frontfiguere aner man omtrent ikke hvem FrP er, og de jeg ellers "kjenner" der framstår gjerne som komplette idioter.

Men samtidig skal man huske at selv om FrP får regjeringsmakt vil de ikke ha flertall på Stortinget (vel, om de ikke skulle gjøre et virkelig virkelig brakvalg...). Dette vil på en del områder kunne begrense hva de i praksis kan gjøre i en del saker.

Gammel 04-08-09, 02:07   #65
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Siden frp har gjort dette til en kultur-valgkamp blir jeg ikke overrasket om de kommer til å forlange den posten. Det kommer til å bli vanskelig for dem å få til store forandringer på de andre feltene i en koalisjonsregjering, så de kommer til å bruke kulturen som en se-hva-vi-fikk-til. Og de vi garantert rasere kulturlivet på fire år.

Man skal huske at hvis de kommer i en situasjon der en samarbeidsregjering skal settes sammen med Høyre, vil det være på et valgresultat der FrP etter all sannsynlighet er veldig mye større enn Høyre.

FrP vil i en slik situasjon være veldig prinsipiell og nok blant annet kreve statsminister og justisminister. Finansminister kan nok gå til Høyre ettersom de her i stor grad vil være enig med Høyre uansett.

De kan nok også gi utdanningsbiten til Høyre, mens helse og sosial, samferdsel og mer til vil de kreve selv. Det hadde videre vært interessant å se hvilke nye typer ministre de så for seg på enkelte områder.

Spørsmålet for en regjeringsdannelse kan også være avhengig av KrF. Venstre vil nok ikke støtte FrP, men så spørs det om en del av KrF-seksjonen kanskje heller vil støtte Høyre+FrP kontra en ny sosialistisk mindretallsregjering...

På en måte blir det slik at selv om man er Høyremann, så kunne man sett for seg Ap alene: Bet on the devil you know... Man vet hva man får, i hvert fall så lenge ikke Sv skal blandes inn i det.

Gammel 04-08-09, 02:09   #66
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, aldri. Men nå ville jeg ikke stemt Høyre uansett. Stemmer Venstre.

Gammel 04-08-09, 02:11   #67
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sakset fra FrPs handlingsprogram for perioden, klima-delen:
Det er viktig å ikke ta forhastede beslutninger om innføring av kostbare tiltak, reguleringer osv. Det er verken tilstrekkelig vitenskapelig grunnlag for, eller positive praktiske konsekvenser av å gjennomføre hastetiltak. Det er fortsatt usikkerhet angående en rekke elementer som påvirker miljøet, for eksempel sol, solflekkene, jordaksens helling, skyer, samt vanndamp, som regnes som den viktigste klimagassen.

Nå tar jeg med meg klimadataene mine og gråter en skvett! Tenker på at ca 1/3 av mine i verdensmålestokk så velutdannede medborgere åpenbart kan tenke seg å stemme på gærningene. Hva tar de forskere for? "Hva, vanndamp? Faen, det hadde vi ikke tenkt på! Eller solflekker! Der har vi det! Jaggu godt de fortalte oss dette!"

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-09, 02:27   #68
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Sakset fra FrPs handlingsprogram for perioden, klima-delen:
Det er viktig å ikke ta forhastede beslutninger om innføring av kostbare tiltak, reguleringer osv. Det er verken tilstrekkelig vitenskapelig grunnlag for, eller positive praktiske konsekvenser av å gjennomføre hastetiltak. Det er fortsatt usikkerhet angående en rekke elementer som påvirker miljøet, for eksempel sol, solflekkene, jordaksens helling, skyer, samt vanndamp, som regnes som den viktigste klimagassen.

Nå tar jeg med meg klimadataene mine og gråter en skvett! Tenker på at ca 1/3 av mine i verdensmålestokk så velutdannede medborgere åpenbart kan tenke seg å stemme på gærningene. Hva tar de forskere for? "Hva, vanndamp? Faen, det hadde vi ikke tenkt på! Eller solflekker! Der har vi det! Jaggu godt de fortalte oss dette!"

En meningsfelle! Jeg har også reagert på FrP sin argumentasjon på dette, som om klimaforskere er helt idioter. Det er en FrP-politiker som briljerer med sin inkompetanse i form av leserbrev i lokalavisa her i byen. Man vet som regel ikke om man skal le eller gråte av innleggene hans. En gang hevdet han at klimagassutslippene ikke var farlige, for man måtte jo selvfølgelig inkludere den totale sirkulasjonen i regnskapet (altså både naturlige utslipp og opptak av klimagasser), og da ville nok resultatet blitt annerledes. Ja, det har nok ikke forskerne tenkt på. Det er virkelig bra at vi har politikere som kan hjelpe forskerne i å tenke!

Ellers har jeg registrert at enkelte FrP'ere ikke lenger fornekter klimaendringenge slik som de gjorde tidligere. Nå innrømmer de at det er klimaendringer på gang, men nå fornekter de betydningen av endringene og hevder at de vil bli ubetydelige.

Men for å svare på det opprinnelige spørsmålet. Høyre diskvalifiserer seg selv når de sier seg åpen for regjeringssammarbeid med FrP.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-09, 09:02   #69
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg ønsker et regjeringsskifte velkommen. Og skal det bli et godt 'borgerlig' alternativ er man helt avhengig av et sterkest mulig Høyre. Fremskrittspartiet får av en eller annen grunn uansett en drøss med stemmer - hvordan det har gått for seg har jeg ikke helt forstått. Som en motvekt, stabilisator eller noe sånt trenger man et sterkt høyre,som tross alt ikke har så mange populistiske utspill, og ikke ønsker å bruke opp hele oljeformuen på den nærmeste framtid.

Jeg har alltid stemt Høyre, men synes det er viktigere enn noen gang nå. Bare så synd at de driter seg ut i valgkampen. Synes ikke de var heldige med skoleutspillet sitt, som sikkert ikke var ment helt sånn som det hørtes ut. Jeg tror det er så enkelt at det trengs flere lærerressurser inn i skolen, samt sikkert litt smartere organsisering. Det sier seg jo selv at det er komplett umulig å gi individuelt tilpasset undervisning til 25 elever, når bakgrunn, kultur, språkferdigheter, kunnskap osv spriker som det gjør.

Gammel 04-08-09, 11:59   #70
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg ønsker et regjeringsskifte velkommen. Og skal det bli et godt 'borgerlig' alternativ er man helt avhengig av et sterkest mulig Høyre. Fremskrittspartiet får av en eller annen grunn uansett en drøss med stemmer - hvordan det har gått for seg har jeg ikke helt forstått. Som en motvekt, stabilisator eller noe sånt trenger man et sterkt høyre,som tross alt ikke har så mange populistiske utspill, og ikke ønsker å bruke opp hele oljeformuen på den nærmeste framtid.

Jeg har alltid stemt Høyre, men synes det er viktigere enn noen gang nå. Bare så synd at de driter seg ut i valgkampen. Synes ikke de var heldige med skoleutspillet sitt, som sikkert ikke var ment helt sånn som det hørtes ut. Jeg tror det er så enkelt at det trengs flere lærerressurser inn i skolen, samt sikkert litt smartere organsisering. Det sier seg jo selv at det er komplett umulig å gi individuelt tilpasset undervisning til 25 elever, når bakgrunn, kultur, språkferdigheter, kunnskap osv spriker som det gjør.

Men nå vil jo ikke Høyre nødvendigvis ha flere lærerressurser inn i skolen da men mer fokus på læring, og ikke minst heve kvaliteten på ledelse innenfor skolesektoren. Og den tanken er vel ikke så dum. Jeg har ganske stor sans for Høyre sin skolepolitikk når det gjelder hvor skoen trykker. Jeg tror de har helt rett i at løsningen ikke bare er å kaste mer penger inn i systemet som har en tendens til å være SV sitt svar på det meste. Vi bruker vel nå per penger på skolen i Norge en land som Finland (som vel fortsatt er "malen" på det vi vil oppnå). Enda høyere inntakskrav for lærerstudier er også en fin ting. Å bli lærer fortjener å bli mer "statusyrke" igjen, synes jeg

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-09, 12:03   #71
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Osloskolen har jo egentlig blitt oppsiktsvekkende bra, under Høyre/FrP-byrådet. Bare det sommerskoletilbudet!

Gammel 04-08-09, 12:05   #72
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Ved dette valget står det mellom Jens og Jensen.
Jeg vil ikke ha en sprøyte gal statsminister, ergo blir det Jens.
SV må stå over min stemme i denne omgang.
Jeg ønsker meg arbeiderpartiflertall nå.

Gammel 04-08-09, 12:06   #73
Pusurkine
Superaktiv

Medlem siden: Mar 2008
Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Osloskolen har jo egentlig blitt oppsiktsvekkende bra, under Høyre/FrP-byrådet. Bare det sommerskoletilbudet!

Ja, sommerskolen i Oslo synes jeg var kjempebra, stjerne i boka til det opplegget der!

Pusurkine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-09, 12:10   #74
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Resultatmessig ligger Osloskolen over snittet ellers i landet tror jeg. Men så skal det også sies at det har blitt bevilget mye fra staten til mange tiltak som Oslo indreøst pakken, Groruddalssatsingen osv. Dette har kommet skolen til gode uten tvil og resultatene av ekstra midler begynner man å se nå. Det er flott. Jeg har fulgt den skolen vi begynner på til uken nært de siste årene og det har vært en fantastisk positiv utvikling, det er ekstra midler de fikk for flere år siden som gir resultater.

Gammel 04-08-09, 12:16   #75
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den er betydelig bedre enn resten av landet, når man også tar i betraktning hvilke ekstra utfordringer man har med "ghettoskoler" og svært mange elever med dårlige norskkunnskaper. Dette har vært en målrettet satsning fra dette byrådet, og man har også hatt andre tiltak, som gratis (subsidiert?) barnehageplass for førskole i enkelte innvandrerområder.

Dette hadde man ikke fått til med bare penger - det ligger mye arbeid bak. Man har også fått til at enkeltskoler har fått kjøre en del egne løp, tror jeg. Entusiastiske, flinke krefter i enkeltskoler har fått tatt initiativ og gjort ting de har brent for, heller enn å presses inn i samme mal. Noen skoler er også flinke til å ta kontakt med andre som gjør det bedre enn dem på enkelte områder, for å lære av dem.

Gammel 04-08-09, 14:00   #76
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Men nå vil jo ikke Høyre nødvendigvis ha flere lærerressurser inn i skolen da men mer fokus på læring, og ikke minst heve kvaliteten på ledelse innenfor skolesektoren. Og den tanken er vel ikke så dum. Jeg har ganske stor sans for Høyre sin skolepolitikk når det gjelder hvor skoen trykker. Jeg tror de har helt rett i at løsningen ikke bare er å kaste mer penger inn i systemet som har en tendens til å være SV sitt svar på det meste. Vi bruker vel nå per penger på skolen i Norge en land som Finland (som vel fortsatt er "malen" på det vi vil oppnå). Enda høyere inntakskrav for lærerstudier er også en fin ting. Å bli lærer fortjener å bli mer "statusyrke" igjen, synes jeg

Jeg er enig med deg, synes bare det ble litt flåsete med disse medaljegreiene. Jeg tror at det må mer ressurser inn i skolen, mer til lærerutdanning - OG det må brukes smartere.

Og høyere inntakskrav! Enig i det så klart, nå husker jeg ikke hvilke krav som gjelder nå, bare at jeg synes det er sjokkerende at man kan få bli lærer med så dårlige karakterer.

Gammel 04-08-09, 16:43   #77
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Sommerskolen er bra!

Om de økte resultatene på nasjonale prøver o.l. er et sikkert tegn på at elevene har blitt flinkere, er jeg mer usikker på. Fordi lærere og elever i Osloskolen nå blir målt såpass ofte blir undervisningen rettet mot best mulig prøveresultat. Elevene blir drillet i det de skal testes i. Dette kan ofte bli på bekostning av praktiske fag/ekskursjoner/sosiale aktiviteter, og ikke minst på bekostning av kvalitativt god norsk- og matematikkundervisning, som ofte ikke viser resultater før etter flere år.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-09, 21:22   #78
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av pippo, her.

Fordi lærere og elever i Osloskolen nå blir målt såpass ofte blir undervisningen rettet mot best mulig prøveresultat. Elevene blir drillet i det de skal testes i. Dette kan ofte bli på bekostning av praktiske fag/ekskursjoner/sosiale aktiviteter, og ikke minst på bekostning av kvalitativt god norsk- og matematikkundervisning, som ofte ikke viser resultater før etter flere år.

Dette var jo interessant. Har Osloelever mindre tid til praktiske fag, ekskursjoner og sosiale akriviteter enn landsgjennomsnittet? Og kan det i så fall knyttes til at det brukes mye tid på prøverettet, og – hvis jeg forstår påstanden korrekt – verdiløs «drilling» i teoretiske kunnskaper? Fins det forskning som underbygger at måten det undervises på i Osloskolen vil gi dårligere resultater enn i resten av landet på sikt?

Ben "should I not have voted like I did?" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-09, 21:23   #79
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pippo, her.

Sommerskolen er bra!

Om de økte resultatene på nasjonale prøver o.l. er et sikkert tegn på at elevene har blitt flinkere, er jeg mer usikker på. Fordi lærere og elever i Osloskolen nå blir målt såpass ofte blir undervisningen rettet mot best mulig prøveresultat. Elevene blir drillet i det de skal testes i. Dette kan ofte bli på bekostning av praktiske fag/ekskursjoner/sosiale aktiviteter, og ikke minst på bekostning av kvalitativt god norsk- og matematikkundervisning, som ofte ikke viser resultater før etter flere år.

Jeg er veldig klar over at det er mange negative sider med testing osv. men det at det har blitt mindre "fjas" i skolen er vel bare positivt er det ikke? Det er jo fortsatt korte skoledager og mer en nok med ekskursjoner og sosiale aktiviteter ut fra deg jeg ser på timeplanen til min førsteklassing. De har jo bare "skole" fra 0845-1230! Resten av dagen er Aktivitetsskole er der er det vel mest lek og sprell.

Gammel 04-08-09, 22:11   #80
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan gjøres sammenligningene mellom skolene i Oslo og resten av landet? Sammenligner man resultatene av de nasjonale prøvene og sier seg fornøyd med at de gir det riktige bildet? Hvem er det som retter prøvene og setter poengsummene? For med mindre man har et skikkelig sensorsystem hvor de sendes landet rundt, vil dette gi null og niks sammenligningsgrunnlag. Det vil alltid finnes ulike kulturer på forskjellige skoler for hvordan man retter og vurderer. Uten noen korreks i form av sensorer utenfra er det veldig lett for at noen skoler blir veldig mye strengere enn andre. På den videregående skolen jeg gikk på i min ungdom var det vanlig å gå opp en karakter på eksamen i forhold til standpunkt. På naboskolen gikk de som regel ned.

Og selv på enkle matematikkprøver med gitte poengskalaer vil det alltid være rom for å bruke skjønn.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:33.