|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?leste tidligere at det var hamstring av vanlige pærer i Tyskland, grunnet dette. Men så først i dag på forbrukerinspektørene på NRK at dette skal gjelde i Norge også fra 1.9? Tror jeg løper og hamstrer jeg også....., eller kanskje gå over til å bli miljøvennlig med en gang, kanskje? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?I Norge er det lett å få strøm. Det er overskudd på energi, vi produserer mer energi (strøm) enn det vi bruker med vann. Slik kan vi si at den strømmen vi også bruker på oppvarming er ren energi, om enn hvor toskete det nå er å bruke elektrisitet til koking og oppvarming. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?Jeg har ingen panikk ennå. Vi har ingen matte pærer med glødetråd og ingen klare pærer på 100 W. Forbudet utrulles visstnok som følger:
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?Det finnes vel ikke noe særlig med klare mignonpærer eller små pærer med liten sokkel? |
|
|
|
#5 |
|
Passiv
|
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?iben - det gjelder alle matte pære og alle blanke over 80 watt. |
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?Mandino - da har du frem til tirsadag på å finne ut det. For da forsvinner 40/60W pærene. |
|
|
|
#7 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?
Klare pærer funker helt fint.
|
|
|
#8 |
|
Passiv
|
Det er importforbudet som trer i kraft 01.09.09. Deretter er det en gradvis utfasing frem mot 2016 etter hva jeg har forstått. Det er først da det totale forbudet kommer. Så ingen grunn til hverken hysteri eller annet. Teknologien forbedres hele tiden og innen totalforbudet er et faktum vil nok nye typer sparepærer ha sett dagens lys for å si det sånn. |
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Næh. Ikke enig. |
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Hørt om lyset fra stearinlys? |
|
|
|
#13 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg aner ikke hva slags sparepærer du har pleid å bruke, men de vi har (hatt) gir dempet, gult lys.
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?Tannlegestolen tenker du på? |
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?Mhm. Lukker munnen med sju segl og skal aldri røpe for noen at du også er i den kategorien. Men har du bur også? |
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?Kommer an på hva slags dimmer som står der. Men mest sannsynlig har du nå gleden av å bytte samtlige dimmere ja. |
|
|
|
#18 |
|
Originala
|
Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?Uten å ha lest hele tråden: det er da virkelig ikke slik at jo er avhengig av varmen fra lyspærer året rundt. På vinterstid er det et godt bidrag, om sommeren betyr det sløsing med varme. Vi må tåle litt kjipt lys og klumpete lyspærer og whatnot for å bespare miljøet. Jeg har fortsatt mange vanlige lyspærer i heimen og ønsker forbudet velkommen. Jeg trenger slik spark bak. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Nå bruker vi ikke så mye lys på sommeren i Norge da. For da er det ikke mørkt her. Behovet for å slå på lyset er veldig godt dimensjonert opp mot behovet for ekstra varme i Norge. |
|
|
|
#20 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Det stemmer da ikke, jeg bruker masse lys om sommeren, jeg, huset er jo ikke lagd av vinduer heller. Og på kvelden om sommeren, uten at jeg trenger noe varme av den grunn, snarere tvert imot.
|
![]() |
|
|