Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Forbud mot vanlige lyspærer?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-09, 21:52   #1
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forbud mot vanlige lyspærer?

leste tidligere at det var hamstring av vanlige pærer i Tyskland, grunnet dette. Men så først i dag på forbrukerinspektørene på NRK at dette skal gjelde i Norge også fra 1.9? Tror jeg løper og hamstrer jeg også....., eller kanskje gå over til å bli miljøvennlig med en gang, kanskje?

Men prisen på en sånn "led-pære", var over 600 kroner.....? Heldigvis er ikke de "ordinære" sparepærene så dyre, da.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 10:54   #2
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

I Norge er det lett å få strøm. Det er overskudd på energi, vi produserer mer energi (strøm) enn det vi bruker med vann. Slik kan vi si at den strømmen vi også bruker på oppvarming er ren energi, om enn hvor toskete det nå er å bruke elektrisitet til koking og oppvarming.
Hvorfor ikke heller satse på gasskomfyrer i stedet for det lite gjennomtenkte forslaget å bytte ut glødepærene?

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 10:56   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen panikk ennå. Vi har ingen matte pærer med glødetråd og ingen klare pærer på 100 W. Forbudet utrulles visstnok som følger:

September 2009: Forbud mot alle matte pærer, og klare pærer på 100 watt.
September 2010: Forbud mot klare pærer på 75 watt.
September 2011: Forbud mot klare pærer på 60 watt.
September 2012: Forbud mot klare pærer på 40 og 25 watt.

Gammel 27-08-09, 11:01   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det finnes vel ikke noe særlig med klare mignonpærer eller små pærer med liten sokkel?

Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 09:38   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

iben - det gjelder alle matte pære og alle blanke over 80 watt.

Fra neste år alle blanke pærer også.

Skvetten har rett i at dette er smart på kontinentet, det er her hvor det er kaldt når det er mørkt det er bare tull.

Nuvel - jeg har kjøpt sparepærer til ni kroner stykket på rema, så de må visst ikke være så dyre overalt. Ser de fine ut? Nei. Men de er i hallen så det er greit nok. I stua blir det hallogen. Jeg nekter å drikke rødvin i kontorbelysning.

Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 09:43   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Mandino - da har du frem til tirsadag på å finne ut det. For da forsvinner 40/60W pærene.
(Eller du kan kjøpe blanke pærer en stund til da.)

Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 09:46   #7
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Mandino - da har du frem til tirsadag på å finne ut det. For da forsvinner 40/60W pærene.

Klare pærer funker helt fint.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 09:47   #8
Skvetten
Passiv

Standard

Det er importforbudet som trer i kraft 01.09.09. Deretter er det en gradvis utfasing frem mot 2016 etter hva jeg har forstått. Det er først da det totale forbudet kommer. Så ingen grunn til hverken hysteri eller annet. Teknologien forbedres hele tiden og innen totalforbudet er et faktum vil nok nye typer sparepærer ha sett dagens lys for å si det sånn.

Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 09:48   #9
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sparepærer gir behagelig lys, bevares! De vi har er bare så himla treige til å starte.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 09:50   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Sparepærer gir behagelig lys, bevares! De vi har er bare så himla treige til å starte.

Næh. Ikke enig.
De gir kontorlys.

Jeg kan ikke se for meg at jeg noensinne skal ha sex til sparepærebelysning. Jeg får gå for løsningen med dyna på og lyset av når dumme EU bare ødelegger alt for meg. :fårnærma:

Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 09:53   #11
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg kan ikke se for meg at jeg noensinne skal ha sex til sparepærebelysning. Jeg får gå for løsningen med dyna på og lyset av når dumme EU bare ødelegger alt for meg. :fårnærma:

Hørt om lyset fra stearinlys?
Da blir det romlemantisk også.

Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 09:54   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Hørt om lyset fra stearinlys?
Da blir det romlemantisk også.

Jeg vil ha 60W dinglende fra pæreholder i taket! :kjellerbodfetish:

Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 12:05   #13
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Næh. Ikke enig.
De gir kontorlys.

Jeg aner ikke hva slags sparepærer du har pleid å bruke, men de vi har (hatt) gir dempet, gult lys.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 10:04   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Tannlegestolen tenker du på?

Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 10:08   #15
Skvetten
Passiv

Standard

Mhm. Lukker munnen med sju segl og skal aldri røpe for noen at du også er i den kategorien. Men har du bur også?

Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 10:25   #16
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Betyr det at jeg ikke kan bruke dimmer? Vi har flere dimmelamper i huset.

Gammel 30-08-09, 10:33   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Kommer an på hva slags dimmer som står der. Men mest sannsynlig har du nå gleden av å bytte samtlige dimmere ja.

Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 10:45   #18
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uten å ha lest hele tråden: det er da virkelig ikke slik at jo er avhengig av varmen fra lyspærer året rundt. På vinterstid er det et godt bidrag, om sommeren betyr det sløsing med varme. Vi må tåle litt kjipt lys og klumpete lyspærer og whatnot for å bespare miljøet. Jeg har fortsatt mange vanlige lyspærer i heimen og ønsker forbudet velkommen. Jeg trenger slik spark bak.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 11:51   #19
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Uten å ha lest hele tråden: det er da virkelig ikke slik at jo er avhengig av varmen fra lyspærer året rundt. På vinterstid er det et godt bidrag, om sommeren betyr det sløsing med varme. Vi må tåle litt kjipt lys og klumpete lyspærer og whatnot for å bespare miljøet. Jeg har fortsatt mange vanlige lyspærer i heimen og ønsker forbudet velkommen. Jeg trenger slik spark bak.

Nå bruker vi ikke så mye lys på sommeren i Norge da. For da er det ikke mørkt her. Behovet for å slå på lyset er veldig godt dimensjonert opp mot behovet for ekstra varme i Norge.

I Norge er det stort sett bare på utelys det er smart med sparepærer.

Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 12:51   #20
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Nå bruker vi ikke så mye lys på sommeren i Norge da. For da er det ikke mørkt her. Behovet for å slå på lyset er veldig godt dimensjonert opp mot behovet for ekstra varme i Norge.

Det stemmer da ikke, jeg bruker masse lys om sommeren, jeg, huset er jo ikke lagd av vinduer heller. Og på kvelden om sommeren, uten at jeg trenger noe varme av den grunn, snarere tvert imot.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:49.