Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

En blogg på valgdagen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-09, 11:09   #61
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En blogg på valgdagen

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

@Glitter: Jeg syns blant annet Mim gjør det, hver gang det er oppe.

Så Mim skal stå til ansvar for hele den rød-grønne regjeringen?

Siden du trakk fra Bergen som en høyrestyrt by som Mim var fornøyd med skoleverket i, så kan vi jo trekke frem den høyrestyrte byen vi bor i, hvor det absolutt ikke er bra.

Du må huske at det er forskjell på politikken som drives av de som sitter i regjering, og de som gjerne vil i regjering. De som sitter vil i stor grad forsvare de tingene de har fått til, og de som vil i regjering vil selvsagt angripe det de mener er feil. Det samme skjedde med skolepolitikken etter forrige borgerlige regjering, de mente da at alt var peachy, selv om det ikke var det, langt der i fra.

Det er ikke det samme som at de som sitter i regjering mener at alt er supertdupert og at jobben er gjort. Det er alltid man får gjort masse på fire år, ofte går mye av tiden med å å rydde opp i forrige regjerings feilgrep.

Jeg syns for øvrig at Venstre er et helt OK parti som jeg er enig med i mye, men de er ikke akkurat i regjeringsposisjon, og skulle de komme i det, vil de vel være mindre enn SV har vært i regjeringen nå? Jeg vil mye heller ha en rødgrønn regjering som kan få fortsette arbeidet de har begynt på, enn Høyre + Frp, som da er det mest realistiske alternativet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 11:09   #62
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men da er det da all for sent?

Er det forresten noen som så det programmet på TVNorge i går, med de middelhavsfarerelevene som hadde falt helt av? Og som kommer seg på rett kjøl på 6 uker? Er det noe man kan lære av slike prosjekter, mon tro?

Gammel 14-09-09, 11:10   #63
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Er det berre i læraryrket ein skal bruke evalueringar for å finne dei få som ikkje fungerer, eller skal ein gjere det i helsesektoren, omsorgssektoren, hos kommunebyråkratar også?

Evalueringer er vanlig i de fleste yrkesgrupper, men tradisjonelt sett har offentlig ansatte så sterkt stillingsvern, og fagforeningene en så sterk posisjon, at jeg tror i praksis mange offentlige arbeidsgivere heller lar det skure og gå enn å ta opp kampen.

Jeg tror til og med at de fleste arbeidstakere setter pris på tilbakemeldinger om jobben de gjør. Og for yrkesGRUPPER tror jeg det er en stor fordel at de som ikke egner seg i jobben lukes ut. Dessuten skal vi ikke glemme at HOVEDMÅLET med evalueringer er jo ikke å si opp folk, men å lære folk hvordan de utfører jobben sin bedre. Dette tror jeg det er mye større kultur for i mange andre bransjer, også i offentlig virksomhet, enn hos lærere.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 11:10   #64
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Og når vi snakker miljø - hvor står venstresiden angående oljesand, hm? hm?

Så vidt jeg har fått med meg så kommer både Høyre, Venstre og KrF bedre ut av den saken, enn det AP og SV gjør.

He he, nå går du fra enkeltsak til enkeltsak, skjønner jeg. Jeg er ikke særlig begeistret for verken oljesand, eller investeringer i skumle og slemme bedrifter rundt omkring. Det håper jeg de slutter med. Men jeg gjør altså ikke vurderingen min på bakgrunn av enkeltsaker. Sett mer helhetlig, har jeg større tro på en rødgrønn regjering med tanke på miljøet, enn en H/FrP regjering. Akkurat det kan vel selv ikke du bestride. Jeg tok Aftenpostens valgomat forleden, og endte opp med Venstre. Antakelig basert på enkeltsaker om miljø, så det var ingen bombe. Det valgomaten ikke tar hensyn til, er den overordnede fordelingspolitikken.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 11:11   #65
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

@glitter: Osloskolen er jo egentlig veldig bra, i en nasjonal målestokk. Man har en del intergreringsutfordringer, men også en del av de "97% minoriteter"-skolene er skoler med veldig høy kvalitet. Det er egentlig påfallende at osloskolen scorer så bra som den gjør, spesielt på leseferdigheter, utfordringene tatt i betraktning.

Gammel 14-09-09, 11:12   #66
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Men da er det da all for sent?

Er det forresten noen som så det programmet på TVNorge i går, med de middelhavsfarerelevene som hadde falt helt av? Og som kommer seg på rett kjøl på 6 uker? Er det noe man kan lære av slike prosjekter, mon tro?

Jeg leste om det. Sånt krever i alle fall ressurser, det kan man vel være enige om.

Gammel 14-09-09, 11:12   #67
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

He he, nå går du fra enkeltsak til enkeltsak, skjønner jeg. Jeg er ikke særlig begeistret for verken oljesand, eller investeringer i skumle og slemme bedrifter rundt omkring. Det håper jeg de slutter med. Men jeg gjør altså ikke vurderingen min på bakgrunn av enkeltsaker. Sett mer helhetlig, har jeg større tro på en rødgrønn regjering med tanke på miljøet, enn en H/FrP regjering. Akkurat det kan vel selv ikke du bestride. Jeg tok Aftenpostens valgomat forleden, og endte opp med Venstre. Antakelig basert på enkeltsaker om miljø, så det var ingen bombe. Det valgomaten ikke tar hensyn til, er den overordnede fordelingspolitikken.

Jeg klarer ikke helt å se hvor AP har noen styrke på miljøsiden, altså.

Gammel 14-09-09, 11:13   #68
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Jeg klarer ikke helt å se hvor AP har noen styrke på miljøsiden, altså.

Det er jeg enig med deg i. Men sett i forhold til H/FrP er de jo rene miljøagentene. I alle fall om de har SV om bord.

Gammel 14-09-09, 11:13   #69
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Og så liker jeg Venstres "mindra skatt på arbeid og mer skatt på miljøskadelig forbruk".

Gammel 14-09-09, 11:13   #70
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blanke ark du siktar til? Ja, ein lærer at med kompetente pedagogar som har tid og ressursar til å lytte, tilrettelegge og kreve innsats frå elevane så kan alle klare å prestere. Eg vil ha ein slik skule, eg.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 11:14   #71
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det er jeg enig med deg i. Men sett i forhold til H/FrP er de jo rene miljøagentene. I alle fall om de har SV om bord.

Hvor scorer Høyre dårlig på miljø, egentlig? (Altså, FrP ser jeg, da)

Og jeg klarer ikke å se at SV er noe bedre enn Venstre, i grunn.

Gammel 14-09-09, 11:15   #72
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Lærarar er vel også den gruppa som oftast blir utsette for kollektiv straff. Evaluering, rangering, stadig meir bunden arbeidstid når resten av arbeidslivet strebar mot flexitid ... Alt for å kvitte seg med dei få lærarane som ikkje fungerer.

Lærerne har tradisjon for å være en svært fristilt yrkesgruppe, og det tror jeg er ett av problemene for denne yrkesgruppen i dag. For ja, det strebes mot fleksibilitet i yrkeslivet, men for lærerne er den fleksibiliteten vi andre streber i mot som en tvangstrøye i forhold til hva de har hatt før.

Gammel 14-09-09, 11:16   #73
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Jeg har savnet skolepolitikken i valgkampen, og synes det er synd at det er media som skal sette dagsorden på hva som skal debatteres. Valgkampen blir et sirkus hvor de mest tabloide sakene dyttes fram, og selv om vi i år har vært spart for de verste person-sakene, så har mye av tiden gått til Siv-Erna-konflikter.

Jeg håper virkelig at vi fortsatt har et rød/grønt flertall når stemmene er talt opp. For meg handler dette valget om hvilket samfunn vi ønsker, og hvilke verdier det skal være tuftet på. Høyre og FrP befinner seg langt unna mine grunnverdier. Og selv om jeg kan være enig med borgelig side i flere enkeltsaker (bla. Venstre når det kommer til miljø), så ligger grunnverdiene mine godt forankret på venstresida.

Det er vel forresten få skolepolitikere som har vært så upopulær i skolen som det Kristin Clemet var ...

Gammel 14-09-09, 11:16   #74
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Hvor scorer Høyre dårlig på miljø, egentlig? (Altså, FrP ser jeg, da)

Oljeutvinning utenfor Lofoten, f.eks.? (Der skårer jo heller ikke AP særlig høyt, sant nok). Mindre avgifter, også på miljøskadelig forbruk?

Gammel 14-09-09, 11:17   #75
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Og ang. SV versus V: for min del er det den økonomiske politikken som skiller.

Gammel 14-09-09, 11:19   #76
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg tror til og med at de fleste arbeidstakere setter pris på tilbakemeldinger om jobben de gjør. Og for yrkesGRUPPER tror jeg det er en stor fordel at de som ikke egner seg i jobben lukes ut. Dessuten skal vi ikke glemme at HOVEDMÅLET med evalueringer er jo ikke å si opp folk, men å lære folk hvordan de utfører jobben sin bedre. Dette tror jeg det er mye større kultur for i mange andre bransjer, også i offentlig virksomhet, enn hos lærere.

Eg hadde satt stor pris på å få ei grungdig og god tilbakemelding om korleis eg fungerer som lærar og kvar eg kan bli betre. Dei fleste lærarar gjennomfører slike evalueringar sjølv. Men når byråkratiet, som ikkje kjenner verken studieprogramma sine særtilhøve eller metodiske utfordringar, skal overta så blir det eit skudd i blinde. Ei reell undervisningsevaluering vil verte ekstremt dyr og ressurskrevjande om den skal kunne brukast til noko anna enn å luke ut dei som overhodet ikkje fungerer.

Og for ordens skuld: lærarar blir i likheit med andre evaluerte av personalansvarleg på medarbeidarsamtale.

Sist redigert av Alfa : 14-09-09 kl 11:24.
Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 11:19   #77
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Dessuten: at Venstre ikke klarer å utelukke tanken om FrP er i seg selv et argument for at de er et dårligere valg for miljøet.

Gammel 14-09-09, 11:19   #78
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Og ang. SV versus V: for min del er det den økonomiske politikken som skiller.

For meg også.

Gammel 14-09-09, 11:22   #79
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ønsker alldeles ikke regjeringsskifte i dag.

Mine barn vil kanskje ha godt av regjeringsskifte, for i så fall kan de gå på en god privatskole i nærheten. Det har vi råd til.

Men jeg vil ha en skole hvor man kan få lov til å gå og få den undervisningen man trenger uansett om foreldrene dine har råd til å betale for grunnskoleutdanningen eller ikke. Jeg ser ikke helt at høyresiden bidrar noe mer enn regjeringspartiene på dette.

Gammel 14-09-09, 11:24   #80
bina
Ustabil

Standard

Jeg leste om det. Sånt krever i alle fall ressurser, det kan man vel være enige om.

Nei, det trenger man ikke være enige om. Det har vært to programmer i denne serien så langt, og jeg har sett begge. Programmet handler om 9. klassinger som har falt av lasset rent faglig allerede tidlig på barneskolen. De sliter med basisfagene, lesing, skriving og matematikk.

Utgangspunktet, som var forrige program, krever ressurser. For det var en omfattende kartlegging av kunnskapsnivået til disse barna. I teorien burde ikke den skolen elevene går på ha behov for dette, de burde kjenne barna. Men nå er elevene tilbake til sine faste skoler, og i programmet i går ble elever og lærere bevisstgjort i forhold til at elever lærer på forskjellig måte. Noen lærer best når de for sitte alene ved veggen, noen lærer best når de kan samarbeide to og to, og noen fungerer best i gruppe. Dette krever ikke andre ressurser enn at man flytter om på pultene...

Og ja, så hadde de noen fancy interaktive skjermer og sånt, men det er jo et sponset program, selvsagt. Mye av metodene var enkle. I stedet for å sitte ved pulten og jobbe med staving av ord kunne man bruke kort på en snor, to elever jobber sammen, og den som "taper" må løpe en tur rundt skolen... dette krever ikke ressurser, annet enn litt fantasi, et hyssing-nøste og noen ark.

Men det krever at læreren har oversikt, kjenner elevene, og tør "forskjellsbehandle" slik at elevene får et opplegg som fungerer for akkurat seg. Ja, og så hadde de "konkreter" å jobbe med når de skulle regne brøk. Det kan jeg huske vi hadde da jeg gikk på skolen også. Plastklosser.

Men det krever selvsagt mye å få de enkeltelevene på rett kurs igjen. Jeg tror derimot det minst ressurskrevende hadde vært å hjelpe den jenta med lesinga da hun gikk i 2. eller 3. klasse, og hatt ekstra øye på gutten både i norsk og matte helt fra starten.

Jeg kan ikke uttale meg om metodene, jeg vet ikke om de virker. Men ut i fra programmet å dømme skrøt flere av elevene av at det ble morsommere når de gjorde det sånn. Mange av dem sa at det var bedre å lære når de ikke måtte sitte i ro og se i en bok hele tiden.

Og nå skal jeg bli litt dyp, for jeg tror litt av problemet ligger i at lærere ikke alltid er like gode ledere. De er pedagoger, men glemmer hva som ligger i klasseledelse. Jeg vet at lærerne på vår skole har hatt kurs i klasseledelse, men i hverdagen merkes det lite. De må administrere og organisere klassen, det gjør seg ikke av seg selv.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:00.