|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...
Jeg vasket ut vår forrige leilighet sammen med en venninne. Når jeg dro ut oppvaskmaskinen og skulle vaske bak der, sa jeg "her va det møje graps!". Venninnen så på meg som et spørsmålstegn og sa "graps?". Tenkte ikke at det kunne være et ord de ikke brukte her borte.
![]() |
#62 |
Epikur
|
![]() Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Men altså, ikke skjønne graps?
![]() |
#63 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har ikke hørt graps før, men skjønte hva det betydde ut fra sammenhengen, ja. Jeg holder bra på dialekten, fordi jeg har lyst til å gjøre det, men det sniker seg nok inn litt mer bergensk år for år. Jeg tror ikke knoting har noe med verken musikalitet eller selvtillit å gjøre, men at det handler om hvor språklig bevisst man er. Jeg tror nok jeg kan snakke de fleste dialekter hvis jeg vil, dvs, jeg sliter litt med de som har rulle-r, men alt sør for Sogn og fjordane og vest for Voss går greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Jeg forsøker å snakke min dialekt, men opplever mest markant at jeg endrer tonefall på noe, samt får e-endelse på noen verb av og til. Hjemme ville jeg sagt: "Å gå ut" med trykk på ut, mens i Drammen legger de mer trykk på gå. Med ungene snakker jeg vel mest dialekt, men kan "moderere" meg hvis jeg snakker med andre barn. Sist redigert av Dronningen : 07-10-09 kl 10:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Da jeg bodde på Østlandet snakket jeg nok litt "penere". Jeg jobbet på sykehus hvor det er mange eldre, tunghørte mennesker, og da må man gjerne legge om litt for å bli forstått. Etter at jeg flyttet tilbake til Sørlandet, har jeg gått tilbake til min gode, gamle dialekt.
![]() |
#66 |
Ustabil
|
![]() Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Jeg er veldig lite opptatt av dialekt, både egen og andres. Jeg har flyttet noen ganger, og dialekten min bærer preg av det. Jeg plukker opp litt her og litt der, noen ord forsvinner, noen kommer til, og sånn er det bare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Passiv
|
![]() Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...rine - kan du snakke Odd Nordstogask? Jeg greier altså ikke å ta dialekten hans. Uansett hvor mye jeg prøver. Jeg kan en sang med ham utenat bare fordi jeg skulle lære meg dialekten (og fordi sangen var morsom), men fremdeles greier jeg ikke å si en eneste selvstendig setning på det målet der. |
![]() |
![]() |
#68 |
Ustabil
|
Jo, ut i fra sammenhengen skjønner jo jeg også hva det betyr. Jeg kunne likevel stilt spørsmålet - "graps??" - fordi jeg da ville vite om dette faktisk var et ORD som også andre bruker, eller bare et tulle-ord som akkurat denne personen brukte der og da. For det er mye av den sorten også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Eh..nei. Ikke med særlig hell, iallfall. Men så har han også en form for østlandsdialekt (Telemark?) og det er jeg ikke god på. Jeg sa vel ikke at jeg kunne snakke alle dialekter, eller? I så fall må jeg nok moderere meg litt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Men akkurat ordet "snåle" tror jeg at brukes forskjellig av folk der også. Noen kan bruke det som et positivt ord; hun er søt/snill, mens andre bruker det som; hun er rar.
![]() |
#71 |
|
![]() Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Å legge om engelsken etter hvordan engelsk de man snakker med snakker (gådd, for en setning!) er vel aksent, ikke dialekt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Textrovert
|
![]() Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Mannen min ER engelsk, men når han snakker med ytlendinger, legger han om til en slags dårlig søreuropeer-engelsk. Han sier han er nødt til det i jobbsammenheng, men han klarer ikke å unngå å snakke slik i private sammenhenger heller, så jeg sitter der og gremmes ...
![]() |
#73 |
flisespikker
|
Det kommer vel an på om den du snakker med snakker dialekt eller med aksent. Er det en spanjol som snakker spansk-engelsk, så er det aksent, men er det en skotte eller australier, så er det dialekt.
![]() |
#74 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
flisespikker
|
Mener du at folk som har engelsk som morsmål ikke snakker dialekt, eller misforstod jeg hva du mente nå?
![]() |
#76 |
|
Jeg tror kanskje jeg bæsja på leggen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Jeg har flyttet hele oppveksten og alltid lagt om dialekten etter hvor jeg bodde, og forøvrig også etter hvem jeg snakket med. Som barn snakket jeg minst fire dialekter flytende, og kunne skifte mellom alle sammen helt ubevisst, om så i løpet av samme setning, avhengig av hvem blikket mitt falt på under samtalen. Fortsatt snakker jeg én dialekt med foreldrene mine og sort-of-en-annen med alle andre. Ja, også har jeg begynt å snakke trøndersk med ungene i det siste, merker jeg.
Det kan også hende at du aldri har spist middag sammen med min svigerfamilie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Jeg forstår de aller, aller fleste dialekter, uten at jeg skal påstå at jeg er plagsomt musikalsk. Mamma forstår IKKE dialekter, og irriterer seg voldsomt over "grautmål" på radio og tv.
![]() |
#79 |
|
![]() Sv: Spinoff: Å legge om dialekten ...Jammen Polyanna, noen ganger hjelper det. Jeg snakket med en, øh, greker som ikke var helt dreven i å konversere på engelsk, og når jeg bablet i vei uten å tenke, så skjønte han ikke så mye. Når jeg derimot kuttet ordforrådet til en tredel og snakket veldig sakte, da gikk det mye bedre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Det leste jeg faktisk nettopp en liten artikkel om i et blad, det der er noe "alle" gjør.
![]() |
|
|