Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kidnappingen i Oslo

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-09, 23:39   #1
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kidnappingen i Oslo

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Kan skjønne det. Skjærer hun tynne nok skiver til ungenes barnehageniste? Jeg tror det er 4 cm som er hentetreskelen.

Hun klarer heldigvis å bruke brødskjæremaskin, så da er hun innenfor normen. Men det hender at de får prim eller brunost på skiva på lørdager istedenfor lørdagsgodt. Er det godkjent?

Gammel 09-10-09, 23:42   #2
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Hun klarer heldigvis å bruke brødskjæremaskin, så da er hun innenfor normen. Men det hender at de får prim eller brunost på skiva på lørdager istedenfor lørdagsgodt. Er det godkjent?

Prim er godkjent, men ikke sjokoladepålegg. Sjokoladepålegg må spises i skjul, ellers blir ungene hentet.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-09, 01:43   #3
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg blir stadig sjokkert over hva som får skure og gå før barnevernet kan gripe inn, så nei, jeg tror overhodet ikke på denne damen.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 23:37   #4
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Vi kan heller snakke om hva vi syns folk burde blir fratatt ungene sine for. Jeg syns alle (friske) seksåringer som ikke kan å spise selv (med gaffel/skje) bør få en måned eller to i fosterhjem.

Gammel 09-10-09, 23:51   #5
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Og det aller viktigste er at alle barn som har vært i forbindelse med barneværnet er ødelagt for livet og burde fratas barna på sykehuset når de selv er voksne...:desperatforsøkiåtøysevekkallvoret:

Sist redigert av era : 09-10-09 kl 23:57.
era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-09, 00:29   #6
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å si det slik - for å prøve å svare på HI sitt spørsmål - om jeg har oppfattet det rett.

Dersom det virkelig var slik i Norge at barn ble hentet på barsel fordi mor hadde tatt piller før hun visste hun var svanger, og ellers hadde hatt et utesvevende liv i sine unge år - ja så hadde det vært horribelt. Enkelt og greit.

Mette Marit er vel en av de som kunne sett langt etter Marius da.

Men takk og lov og amen - virkeligheten er ikke slik, nesten dessverre - for fytti grisen hvor mye som skal til før barn blir tatt ut fra hjemmet. Ei venninne av meg kom hjem og visste ikke om hun skulle le eller gråte etter å ha tapt en sak i fylkesnemda - der hun argumenterte for omsorgsovertakelse. Barna var utsatt for overgrep som var så ille at folk flest ikke har stygg nok fantasi for å forestille seg hva som hadde skjedd med dem. I følge fylkesnemda var omsorgen god nok til at barna ble ført hjem med umiddelbar virking.

Noe er hakkende galt et sted når slikt skjer - og det hakkende gale er altså ikke at barn blir henta fordi mor har knipsa ei pille eller ti en gang i livet.

Gammel 10-10-09, 00:47   #7
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

jeg kan nesten garrantere at det er en god del ting her som vi ikke vet om historien rundt mor/barn her.

Gammel 10-10-09, 00:50   #8
era

era sin avatar

era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Nja...det blir nå litt sort hvitt her, for et av de største problemene innen bv er jo det at man ikke har noe særlig alternativ å stille opp med etter permanent ellert midlertidig ommsorgsovertagelse ( og langt de fleste av disse skjer i sammarbeid med foreldrene av veldig forskjellige grunner )

Ventelista på fosterhjem er uendelig, enda verre er det med akuttplasering og behandlingstilbud, man setter barn og unge som absolutt ikke burde mixses under samme tak uten tilfredstillende oppfølging. Unger som ikke har gjort noe galt annet en å ha vanskeligstilte foreldre lever under fengselsliknende forhold og unger som trenger beskyttelse mot seg selv blir overlatt alene og til andre barn og medisiner.

Det er sinnsvak resjussmangel, saker man vet burde vært undersøkt blir ikke åpna og saker som man helt klart ser at man burde finne tiltak i blir hennlagt, foreldre som selv ber om hjelp blir avist på daglig basis, så det er litt feil å si at foreldreværnet er for sterkt jeg vil heller si at familieværnet er for dårlig for det er veldig få foreldre i Norge som vil barna sine vondt og Barneværnet er der først og fremst for å værne om barnets interesser og det er svært skjeldent hennsiktsmessig å bryte den biologiske tilknyttningen....jeg griner ikke skjeldent over foreldre som ikke får den hjelpa de trenger til å få ting til å funke før ting går til hæ...te.

Og alternativet for de ungene som av forskjellige årsaker ikke kan bo hjemme er ikke altid noe vi som nasjon har grund til å være noe særlig stolt av.

Og for de som jobber i felten er det heller ikke mulig å overleve i lengden- hverken med økonomien eller å ikke ha flere verktøy -og måtte gå hjem og vite at man ikke har kunnet gjøre jobben som den bør gjøres.

Åh faen ...Dere veit da vel at noen temaer bør skjermes for meg og kjeften min etter et vist tidspkt på kvelden:annsvarsfraskriver totalt:

Gammel 10-10-09, 00:51   #9
era

era sin avatar

Standard

Kie

Gammel 10-10-09, 00:53   #10
era

era sin avatar

Standard

Hver gang jeg har ramblet on og poster er det kommet 17 innlegg som gjør tastediareen min overflødig.. gå og legge seg?

Gammel 10-10-09, 00:55   #11
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg er skikkelig bekymret for den bittelille fire måneder gamle ungen, det er der mitt fokus ligger når det gjelder denne saken. Føler ikke behov for å delta i en lek hvor man skal late som om barnet ble fratatt sin mor på grunn fire paralgin forte tidlig i svangerskapet.

Gammel 10-10-09, 00:57   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke overflødig i det hele tatt, era.

Gammel 10-10-09, 01:23   #13
era

era sin avatar

Standard

Har vært å snust litt i media, argh en av de tingene som gjør det så vanskelig å undersøke saker er jo nettop at foreldre er livredde og derfor ikke tør snakke sant, nettop fordi mange tror at en paralginforte eller en joynt blir sett på som overtagelsesgrunnlag!

Tror dere barneværne tar ungene mine om jeg bomber vg? -om jeg forklarer hvorfor og låååver å alldig gjøre det igjen

Gammel 10-10-09, 01:43   #14
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En av de som leder an i forhold til anti-barnevern var så hyggelig å stikke innom kommentarfeltet mitt i dette blogginnlegget med linker til mer gruff. Jeg valgte å la det stå og heller motsi det. Mange foreldre som er i en undersøkelsessak sitter pissredde og googler opp de sidene, men i det kommentarfeltet fikk han i alle fall svar på tiltale. Det skjer ikke på de andre sidene, for å si det mildt. Alle som ikke er imot barnevernet 100% er gjerne troll.

Mitt innlegg kommer opp på en av de første plasseringene når man googler ting som "bekymringsmelding til barnevernet" og jeg har flere treff daglig på denne. Det fryder meg litt, siden det da jeg skrev det gjerne var slik at slike søk bare førte til sider med den ene skrekkhistorien verre enn den andre. Jeg utgooglet dem.

(Ok. Jeg og bufetat, da. Om dere skal være så nøye. )

Men altså: Det er faktisk viktig at de positive sidene ved barnevernet blir skrevet om på nett også. Ikke bare at "de tar barna fra grusomme folk" eller "de tar barna fra uskyldige folk", men at "de kan faktisk hjelpe helt normale folk som er glad i ungene sine". Fordi jeg vet om flere foreldre som har hatt det helt forjæ... der de satt og googlet enten fordi det var sendt en bekymringsmelding eller fordi de trengte hjelp. Og så fant de skrekkhistorier og tips om at man burde rømme utenlands med barna hvis man ikke ville at staten skulle kidnappe dem osv. Jeg tipper det er veldig mange som har blitt skremt fra å selv ta kontakt, ta imot tilbud om hjelp eller å samarbeide med barnevernet. Fordi de er redde og har det helt forferdelig.

Litt off topic: Jeg har et funksjonshemmet barn som i flere år har fått helgeopphold månedlig på en leir spesielt for barn med hans problematikk. Men det koster jo penger. Et helt fantastisk, men dyrt tilbud. I min kommune går slike ting gjennom avdeling for funksjonshemmede barn. I noen andre kommuner tar man det som forebyggende barnevern. Det er ingen annen forskjell enn bosted som avgjør dette for de jeg sammenligner meg med.

Jeg vet at man i min kommune ønsker å tenke mer helhetlig, dekke alle behov osv. for familier med ekstra omsorgsoppgaver. I den anledning er det ikke umulig at man omorganiserer og omfordeler. Et utfall kan f.eks. bli at slike leiropphold blir lagt under forebyggende barnevern. Dersom det skulle skje... har jeg da plutselig blitt en dårligere mor da? Ganske sikkert i manges øyne. Barnevernet bringer med seg noen fordommer. Terskelen for å ta imot tiltaket ville blitt skyhøy. Jeg ville gått over den for det, men det ville nok ha plaget meg. Jeg ville kanskje ha begynt å skamme meg og ikke fortelle andre om dette unike tilbudet som jeg selv faktisk tipset kommunen om og søkte om for mitt barn.

I slike tilfeller tror jeg en del foreldre velger bort tilbudet for å unngå at barnet skal få en mappe hos barnevernet. Jeg håper jeg selv ville ha klart å heller "leve med skammen". Jeg tror jeg ville ha tvunget meg selv til det. Men siden jeg ser for meg at dette er et av flere mulige utfall av den rent administrative endringen som nå diskuteres så tenker jeg jo at det hadde vært så uendelig mye bedre om folk ikke var så innmari sneversynte i forhold til hva barnevernet er og gjør. Og da tenker jeg at kanskje også politikere og andre i større grad ville forstått hvorfor det må styrkes og tilføres veldig mye mer ressurser. For oppgavene blir stadig mer omfattende mens folk kanskje lurer på om omfanget av jævlige foreldre øker. En bedre forståelse for hva barnevernet er og hva de gjør ville virkelig hjulpet på mye. For alle.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-09, 01:54   #15
era

era sin avatar

Standard

@kie marry me .

Gammel 10-10-09, 02:22   #16
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

kie -

Gammel 10-10-09, 10:03   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Denne saken minner meg om Svanhildsaken. Det er da hun som mente seg fratatt barna sine på grunn av lav IQ.

Det var et mediesirkus av en annen verden.

Noen år senere leste jeg et intervju med en saksbehandler fra barnevernet - jeg tror det kan ha vært i magasinet. Det var lett å kjenne igjen at det var Svanhildsaken som var omtalt. Saken handlet om en mor som bodde med en mishandler og som gjentatte ganger var oppfordret til å gjøre noe med dette for å ivareta barnas sikkerhet, men som lot være. Til slutt endte det med omsorgsovertagelse og et sirkus av en annen verden om en iq-test.

MEN når det er sagt.

Jeg må bare si dette.

Om man er skilt, og har barn som reiser på samvær, og det viser seg at barna utsettes for overgrep under samvær, og man går og ber barnevernet om hjelp - så trues man faktisk med omsorgsovertagelse selv. Og man får ikke nødvendigvis hjelp i forhold til samværene.

Så jeg er ikke helt der at jeg kan sette glorien på barnevernet heller kjenner jeg.

Nå skyldes dette dels svikt i lovverk også - men dog.

Også håper jeg virkelig de finner ungen her og at dette går bra.

Svar med sitat
Gammel 10-10-09, 10:27   #18
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Det er nok mange fakta som ikke er fremme i media når det gjelder denne saken.

http://www.f-b.no/article/20091009/N...555/1220/NYHET

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 15:26   #19
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Det er nok mange fakta som ikke er fremme i media når det gjelder denne saken.

http://www.f-b.no/article/20091009/N...555/1220/NYHET

Vel, noe må en jo forvente at hun har gjort,
for å ha penger til sitt forbruk av sine 4 paraset.

Dessuten er det nok mest sannsynlig flere her inne, som tror det er mulig at barnevernet kan velge å kjempe for omsorgsovertakelse av et barn, om mor under deler av graviditeten har misbrukt narkotiske stoffer og har en kriminell forhistorie. Men de tørr nok ikke å si det, av frykt for foreldreportalentoget skal suse inn for å være så samstemt som overhodet mulig. Da føles det vel bedre å hive seg på for å harselere mot personen som kommer med en uttalelse, da det gir en sjans til kvinnene å ruse seg i fellesskapsfølelsen som kommer med å delta i det hesblesende toget. Skulle jo trodd at en god andel av forumdeltakerene her inne har vært mobbeofre og har mindreverdighetskomplekser, utifra dynamikken som utspiller seg så jevnlig. Ikke rart at det er så få diskusjoner med futt i her lengre.

"Sånne som Nam", som dere uttaler, er jo som dere vet... Hva da?
Siden jeg vet litt om det, så kan jeg fortelle det. Når det kommer til barnevern er sånne som Nam en av de som mener barnevern burde fått tildelt en betydelig ekstra pott av statsbudsjettet. Ja, at både skatter og avgifter med den største velvilje skulle blitt økt, slik at barnevernet hadde hatt alle midler de mente var nødvendig, tilgjengelig for å ytt best mulig omsorg for barna og familiene som trenger det. Sånne som Nam tror faktisk at barnevernet ikke alltid kan velge de beste løsningene, pga økonomi. Vi tror også at det er forskjeller på behandling og valg som tas, utifra hvilke enkeltmennesker som har makt og hvordan praksis det er i forskjellige kommuner. Jeg tror at mange omsorgsovertakelser kunne vært unngått om kostnadskrevende tiltak med letthet kunne blitt iverksatt, og enda flere omsorgsovertakelser kunne blitt iverksatt av samme årsak. Sånne som Nam tror at veldig mange barn lider, og at med foreldreveiledning, avlastning, tett oppfølging av foreldre og nettverk, og styrket lønn og utdanningsnivå på de i sektoren, så hadde mange barns liv kunne evig blitt forandret. Sånne som Nam er veldig følsomme og ser først og fremst enkeltidividene som så inderlig fortjener hjelpen. Men de ser også en samfunnsøkonomisk sammenheng, ved at de tror mennskers selvbilde blir skapt i barndommen, og mener derfor at en god barndom vil gi færre fengselsfugler, samfunnstapere, fattige, overgripere, narkomane og dårlige foreldre.

Desverre så finnes det mange som Nam?
Så fæle og ekstremt uvitende de må være? Vel, i mangel på mindreverdighetskomplekser så vil jeg heller si det motsatte. Jeg synes det er synd at ikke flere synes som meg.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 15:37   #20
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm...har sagt det før, men sier det igjen: Det hadde vært greit om folk kunne tenke seg bare bittelittegranne om før de gjør seg opp en mening om saker der de vet (bør vite iallfall) at bare deler av og bare den ene siden av saken kommer fram.

Hvis man i det hele tatt skal kritisere barnevernet for noe, må det nettopp være at de griper for sjeldent, og for sent inn i skremmende mange tilfeller.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:17.