Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kjenner du noen som overbeskytter barna sine?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-09, 22:10   #61
Gammel bruker
Passiv

Standard

Sv: Kjenner du noen som overbeskytter barna sine?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Næsj, så mange overbeskyttere kjenner jeg ikke, men noen hønemødre kjenner jeg, riktignok.

Hm? Noen spesielle du tenker på, kanskje?

Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 22:32   #62
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pida, her.

Hm? Noen spesielle du tenker på, kanskje?

Neeeeida.

Gammel 14-10-09, 22:38   #63
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mener du at Pida ikke slipper sønnen ut alene ennå, altså?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 22:41   #64
Gammel bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Neeeeida.

Pft! Jeg lar da Pida-mannen "passe" han, nå og da.

Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 22:42   #65
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pssjt, alle nybakte har lov til å være hysteriske, overbeskyttende maniacs. Det er heeeeelt normalt.

Gammel 14-10-09, 22:43   #66
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

For meg er det forskjell på å overbeskytte og å overtilrettelegge. Overbeskytte går på sikkerhet i alt for stor grad ("du får ikke gå alene til skolen før du er 10 pga mye traffikk på skoleveien"), mens å tilrettelegge i alt for stor grad går på bekvemmelighet for både voksen og barn.

Jeg prøver å ikke overbeskytte, og biter ofte i meg ordene "vær forsiktig ..." ... Jeg tror ikke jeg tilrettelegger så mye av den grunn.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 22:45   #67
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

For meg er det forskjell på å overbeskytte og å overtilrettelegge. Overbeskytte går på sikkerhet i alt for stor grad ("du får ikke gå alene til skolen før du er 10 pga mye traffikk på skoleveien"), mens å tilrettelegge i alt for stor grad går på bekvemmelighet for både voksen og barn.

Den skoleveien vi har egner seg sant å si ikke for barn noe særlig under 10. Helt seriøst. Sønnen min går i andre klasse, og det er helt uaktuelt å slippe ham alene ut på den veien på en god stund ennå. Det er ikke overbeskyttelse.

Gammel 14-10-09, 22:46   #68
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

De fleste foreldre i vesten i dag overbeskytter barna sine.

Gammel 14-10-09, 22:47   #69
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Den skoleveien vi har egner seg sant å si ikke for barn noe særlig under 10. Helt seriøst. Sønnen min går i andre klasse, og det er helt uaktuelt å slippe ham alene ut på den veien på en god stund ennå. Det er ikke overbeskyttelse.

Det var tatt ut av luften som et eksempel på beskyttelse som går på sikkerhet vs bekvemmelighet. Jeg tenkte ikke at det var noen fasit eller grense, bare for å markere forskjellen.

Gammel 14-10-09, 22:49   #70
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg har ikke skrevet noe innlegg om skoleveien tror jeg, jeg svarte bare på det du skrev. Det fins dessverre skoleveier med tungtrafikk, sprenging og graving, ikke fortau, tett tett trafikk, ikke gangfelt der de må krysse for å komme til skolen. Tror ikke det er så mange som med lett hjerte sender en sjuåring alene på en sånn vei. Jeg har vært med og jobbet med dette i mange år i FAU, uten at det har skjedd så veldig mye.

Gammel 14-10-09, 22:52   #71
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg har ikke skrevet noe innlegg om skoleveien tror jeg, jeg svarte bare på det du skrev. Det fins dessverre skoleveier med tungtrafikk, sprenging og graving, ikke fortau, tett tett trafikk, ikke gangfelt der de må krysse for å komme til skolen. Tror ikke det er så mange som med lett hjerte sender en sjuåring alene på en sånn vei. Jeg har vært med og jobbet med dette i mange år i FAU, uten at det har skjedd så veldig mye.

Jeg har endret innlegget mitt, jeg fikk inntrykk av at du henviste til noe annet. Som sagt, mitt poeng var ikke å definere noen grense, men å komme med et eksempel som skiller de to retningene jeg nevnte.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:25.