|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Salt in the rainbow
|
Sv: Nei til julemarsipan, ja til høstmarsipan!
Hvordan i ALLE DAGER klarte du å ha julemarsipan liggende til sommeren?
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Den hadde gjemt seg i skapet og kom frem under en storopprydding!
|
|
|
#3 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nei til julemarsipan, ja til høstmarsipan!Jeg er av dem som nekter å spise julemarsipan og drikek julebrus før det enten heter desember, eller vi har kommet til første adventshelga. Og det eneste jeg er litt småsur for, er at da ER marsipanen tørr, og derfor er jeg ikke glad i julemarsipan, selv om jeg generelt liker marsipan. Sikkert min egen feil. Den er kanskje bedre nå. Men jeg har for vane å finne frem julebrud og julemusikk og julemarsipan samtidig, og det er ikke i oktober... Den som "maser hull i hodet" er min mann, som slett ikke er helt vant til slike "regler", og veldig glad i julemarsipan...
|
|
|
#4 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
I følge Nidar lager de julemarsipan fra sommeren og frem til november. Noen typer kommer ikke før i november heller, det er bare et begrenset utvalg nå i oktober. Så det skulle være muligheter for å få fersk marsipan til jul,,,, |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Sv: Nei til julemarsipan, ja til høstmarsipan!Nei til ALT som har med jul å gjøre i oktober. Jula kommer fort nok, den. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
prøver å være tål***ig
|
Sv: Nei til julemarsipan, ja til høstmarsipan!vi har en marsipangris i eske stående fra jul i fjor. Den kan vel snart gå selv tipper jeg
|
|
|
#7 |
|
Fortynnet
|
Ingenting slår vel julebrura, nei. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Nei til julemarsipan, ja til høstmarsipan!De presenterer dem i alle fall ikke i butikken før november, men jeg trodde de laga alt samtidig, når de først holdte på med sånne ting? Sånn i forhold til svar gitt tidligere i tråden, så stemmer det...
|
|
|
#9 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Nei til julemarsipan, ja til høstmarsipan!Helt alvorlig betalt; jeg liker best marsipanpølser og kolibripølser eller hva pokker det heter.
|
|
|
#10 |
|
Etylbarbital
Sv: Nei til julemarsipan, ja til høstmarsipan!Jeg fikk svar fra Nidar. Det var i kategorien: "Vi hører hva du sier, men bryr vi oss? Næææææsj!"
|
|
|
#12 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg fikk dette:
Ganske mye kortere, kanskje hun var lei av å svare på mange like spørsmål?
|
|
|
#14 |
|
stille
Hvor: Tønsberg
Sv: Nei til julemarsipan, ja til høstmarsipan!Samma hva du kaller den, bare den er på halv pris i januar!
|
|
|
#15 |
|
flisespikker
|
Sv: Nei til julemarsipan, ja til høstmarsipan!Hvorfor er det ingen som har stilt det mest opplagte spørsmålet her, nemlig: Hvordan kan vi få til et FP-treff på en godterifabrikk?
|
|
|
#18 |
|
Sær og kresen
|
|
|
#19 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Nei til julemarsipan, ja til høstmarsipan!Jo mer jeg tenker på det, jo mer undrer jeg meg over argumentasjonen til Nidar. "De må selge julemarsipan i tre måneder for at det skal være lønnsomt". Alternativet er jo at de "vil selge marsipan så lenge som mulig for å tjene penger". Hvilket jo ville vært et helt greit argument egentlig. Om det er oktober-julemarsipan forbrukerne vil ha, så hvorfor ikke tjene på det. Særlig når man ser hvor liten andel av markedet Freja ser ut til å ha. Hvorfor selger Freja julemarsipan, hvis det ikke kan være lønnsomt? Bare for å opprettholde sitt gode navn og rykte?
|
|
|
#20 |
|
Profesjonelt paranoid
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvorfor synes du det er rart? Det koster en god del penger å legge om produksjonslinjer etc., og dette er faste utgifter som er uavhengig av hvor mye marsipan som produseres og selges. Dersom de bare skulle selge marsipanen i desember, ville de solgt vesentlig mindre (hvor mye mindre? Aner ikke, halvparten kanskje?), og måttet øke prisene/kuttet profitten tilsvarende.
Nettopp. Det er åpenbart det forbrukerne (ved tiltrekkelig mange av dem) vil ha, og derfor kommer julemarsipanen i oktober. Som den har gjort i flere tiår.
Freia tjener helt sikkert penger på marsipanen sin. Jeg kan ikke se for meg at Kraft Foods/Philip Morris driver veldedighet for at noen gærne nordmenn skal få slukket marsipansulten sin. |
|
|
|
![]() |
| Emneord |
| føleri, marsipanengasjement |
|
|