|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: KjønnsrollerDenne er interessant http://www.forskning.no/artikler/200.../1195581526.09 |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Originala
|
![]() Sv: KjønnsrollerUten å ha finlest tråden og uten å ha særlig mye kunnskap om dette: |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Helt vanlig
|
![]() Sv: Kjønnsroller
Ok, jeg registrerer.
![]() |
#64 |
frakoblet
|
![]() Sv: KjønnsrollerDet er mulig det er sent og alt det der, men jeg ser faktisk ikke hva som var så sjokkerende og galt med førsteinnlegget til ts. (Ser dere, jeg har fått det med meg.
![]() |
#65 |
*_*
|
Det er vel ikke så mye sjokkerende, som det at det er en veldig eklektisk måte å bruke fortidens levesett som argumentasjon på. Den (veldig forenklede) måten å beskrive hverdagen til en liten del av steinaldermenneskene på beviser ikke at husmorrollen fra midten av 1900-tallet er naturlig.
![]() |
![]() |
#66 |
frakoblet
|
Men det sa hun vel ikke heller?
![]() |
#67 |
Epikur
|
![]() Sv: KjønnsrollerNå er det vel ingen som har sagt at menn skal bli nesten som kvinner og kvinner skal bli nesten som menn, men at vi -tross forskjellene- skal ha de samme mulighetene til å forme våre liv og fylle vårt potensiale?
![]() |
#68 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: KjønnsrollerDet som er så synd med den gemene hop er at dere tenker alt for kortsiktig. Jada, menneskeskelignende vesener har vært her i noen millioner år, men det er jo bare en dråpe i havet. Vi snakker jo tross alt om over en milliard år med levende organismer. Forfedrene våre tilbrakte mye lengre tid som ukjønnete encellete organismer, enn i populasjoner bestående av morfologisk forskjellige "kjønn".
![]() |
#69 |
Helt vanlig
|
![]() Sv: KjønnsrollerTakk for informativt innlegg Madam mim.
![]() |
#70 |
Helt vanlig
|
![]() Sv: KjønnsrollerJeg lurer også litt på hva du mener gajamor når du sier at du synes det er synd med "dere i den gemene hop som tenker altfor kortsiktig"?
![]() |
#71 |
Epikur
|
Dette ligner på en hersketeknikk. Eller tar jeg feil?
![]() |
#72 |
Leser
|
![]() Sv: KjønnsrollerGajamor: Det var et ironisk innlegg, eller? Eller mer du seriøst at vi kan bruke bakterienes "levesett" som argumenter for kjønnsroller i dag?
![]() |
#73 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: KjønnsrollerJeg tror Gajamor var ironisk.
![]() |
#74 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: KjønnsrollerNei jeg er helt enig med gajamor. Det er ingen som benekter at det finnes biologiske forskjeller, som Teo sier, det er da bare å ta av seg klærne så ser man det. Men fenotype er noe annet enn genotype og hvilke gener som kommer til uttrykk er veldig avhengig av miljøet. Det har jo gajamor helt rett i.
![]() |
#75 |
*_*
|
- er en måte å naturalisere "menn jakter målbevisst, kvinner står på kjøkkenet" (altså husmorrollen fra rundt 1950)-rollene på.
![]() |
![]() |
#76 |
Travelt opptatt
|
Den gemene hop er først og fremst alle dere merkelige vesener der ute som tror at noen tusen år er lenge, eller tenker på fortiden som noe fjernt som har skjedd, og ikke noe man kan spille av som en film i hodet.
I tilfelle fordummer jeg meg selv. Jeg vet godt at min måte å tenke tid på er fullstendig uforståelig for normale mennesker, men verden er mye morsommere inni hodet mitt. Når jeg ser et fjell, ser jeg at det oppstår og blir borte, og at glimtet vi ser av det akkurat nå er en flyktig illusjon. Samtidig kan vi aldri si noe sikkert om noe som helst, fordi det finnes så mye usikkerhet i måledataene våre.
Nei, men finner du noen moderne biologer som sier det? Realister sier det vi mener. Så hvis vi sier at det ER biologiske forskjeller mellom kjønnene, så mener vi at vi har sett fysiske forskjeller. Og når vi så blir angrepet som om vi hadde kommet med en sosialdarwinistisk uttalelse, så blir vi litt forvirra og oppgitt.
Jeg syns faktisk steinalderretorikken er så dårlig. Den er basert på gamle forestillinger om hvordan livet var dengang, forestillinger som var laget av gamle menn som speilte sine egne liv inn i sine bilder av fortiden, og hadde liten evne til å innse at ikke alt handler om sex og religion.
![]() |
#77 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Akkurat som at få eller ingen moderne kjønnsforskere fornekter biologiske forskjeller. Men det blir jo mye kjedeligere å diskutere når partene evner å se flere sider av samme sak. (Jeg synes forresten det var fint av Eia å la Willy Pedersen gjøre det omdiskuterte intervjuet om igjen.)
![]() |
|
|