Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kollektiv avstraffelse i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-07, 21:11   #61
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

I en klasse skjer det mer enn det som ses på overflaten.

F.eks. kan de som er urolige få veldig uttelling i form av anerkjennelse fra medelever når læreren kjefter. Altså "lønner" det seg å være urolig.

Om det er tilfellet her har man jo fått satt en stopper for den dynamikken ved at bråkmakerne mister status.

Jeg syns kie har et godt poeng, og dersom læreren er SIKKER på at det er en sånn dynamikk som foregår, så kan sikkert kollektiv avstraffelse funke bra (bortsett fra det rent praktiske i siste time).

Men dersom det bare er et litt ugjennomtenkt uttrykk for frustrasjon, eller som det tilfellet Kasia beskriver, så er det helt galt. Et minefelt, spør du meg.

Gammel 10-01-07, 21:48   #62
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Finnes det noe mer urettferdig en kollektiv avstraffelse? At det noen ganger funker, er ikke et argument for en sånn straff.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 21:52   #63
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Jeg får litt "gestapo"-følelse av slik behandling, og hadde ALDRI funnet meg i det.

Gammel 10-01-07, 21:54   #64
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Jeg får litt "gestapo"-følelse av slik behandling, og hadde ALDRI funnet meg i det.

Ja, den er ganske militær.

Gammel 10-01-07, 21:55   #65
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Nja.. forresten. Kan det tenkes at det var noe de MÅTTE gjennom i den timen?
Og hvor gammel er enern?

Gammel 10-01-07, 21:55   #66
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Standard

Nei. Gestapo.

Gammel 10-01-07, 22:00   #67
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Nå har jeg funnnet noe:

Det er også bare den eleven eller de elevene som har gjort seg skyldig i reglementsbrudd som kan refses. Kollektiv avstraffelse er ikke tillatt.

Herfra: http://www.utdanningsdirektoratet.no...el.aspx?id=692

Her er et forslag til hvordan det kan gjøres: Bortvisning fra gruppen for resten av timen/arbeidsperioden … etter rektors avgjørelse.

Da er vel saken avgjort? :

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 22:01   #68
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Standard

Men hva er vitsen? Hva vil de ved å straffe de "lovlydige"?? At de "lovlydige" venter seg mot de skravlesyke?

Det er nok lurt.

Gammel 10-01-07, 22:19   #69
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ikke sansen for kollektiv avstraffelse, for det sender ut feil signaler.
Både for urokråkene og de som gjør det de får beskjed om.
Ved kollektiv avstraffelse synes jeg man legger for mye av ansvaret på å få et rolig arbeidsmiljø til de som gjør det de får beskjed om. For det er jo det de legger opp til siden de vil at de "snille" skal omvende urokråkene.
Da synes jeg det er bedre med kollektiv belønning i steden, som stjernesystemet som det ble skrevet om lengre oppi her.
Det har blitt praktisert i begge klassene som mine skolebarn går i.
(med varierende resultat spør du meg)

I klassene som mine barn går i har de samlet barna som tar skolebuss (bor lengst unna), noen går elvsagt på SFO også. Men om de blir holdt igjen i 10 min. er det flere barn som vil miste bussen.

Om man skal straffe oppførsel bør dt gå utover elevene det gjelder.
for eldstemann har de gule og røde kort. Og skal innføre en farge til (husker ikke hvilken på sittende fot) Den siste er for glemming da og blir sendt med hjem hver gang noe blir glemt. Og skal underskrives.

For mellomste har de streker på tavla ved uro og ikke komme inn etter friminutt osv. Har de 3 streker må de inn i den andre 4. klassen resten av den skoletimen.

Gammel 10-01-07, 22:24   #70
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Nå har jeg funnnet noe:

Det er også bare den eleven eller de elevene som har gjort seg skyldig i reglementsbrudd som kan refses. Kollektiv avstraffelse er ikke tillatt.

Herfra: http://www.utdanningsdirektoratet.no...el.aspx?id=692

Her er et forslag til hvordan det kan gjøres: Bortvisning fra gruppen for resten av timen/arbeidsperioden … etter rektors avgjørelse.

Takk for link!

Dette har vært diskutert i FAU hos oss, fordi noen av lærerene har brukt kollektiv avstraffelse på samme måte som på Safran's skole.
Etter å ha lest diskusjonen her kan jeg se at det kan fungere, men når det faktisk ikke er tillatt så er det vel heller ikke noe å diskutere?

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 22:27   #71
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Etter å ha lest diskusjonen her kan jeg se at det kan fungere, men når det faktisk ikke er tillatt så er det vel heller ikke noe å diskutere?

Vi har vel ikke konkludert noe om den igjensittingen enda?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 22:34   #72
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Vi har vel ikke konkludert noe om den igjensittingen enda?

Hva mener du?

(Jeg mente ikke at vi ikke kunne diskutere saken her, jeg mente at lærere kan jo ikke gjøre det når det heller ikke er tillatt.)

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 23:30   #73
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Nja.. forresten. Kan det tenkes at det var noe de MÅTTE gjennom i den timen?
Og hvor gammel er enern?

Enern er ni år.

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Da er vel saken avgjort? :

Ja, egentlig. Jeg kom på at moren til enerns bestevenninde nevnte noe om dette rett før jul. Jeg ringte henne og spurte, og det viser seg at deres klasseforstander hadde gjort nøyaktig det samme. Hun hadde holdt igjen alle fordi noen få hadde forstyrret. Det var flere foreldre som hadde reagert og sendt brev til læreren med kopi til rektor. Læreren la seg flat og beklaget og har i ettertid belønnet ønsket atferd fremfor å straffe feil.

Jeg kommer til å ta kontakt med læreren imorgen for å høre begrunnelsen til gjensittingen.

Gammel 11-01-07, 10:41   #74
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Hva mener du?

(Jeg mente ikke at vi ikke kunne diskutere saken her, jeg mente at lærere kan jo ikke gjøre det når det heller ikke er tillatt.)

Nei, jeg mente bare at vi hadde konkludert med at det ikke er lov med kollektiv straff, men det andre Safran reagerte på var jo gjensitting etter undervisningsslutt, og det fant vi vel ikke ut av? Eller? Jeg var bare usikker på om det var trukket noen konklusjon der.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-07, 11:45   #75
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Det spørs jo da om man ser på gjensittingen som straff, eller om det er en utvidelse av undervisningstiden. Slik det er beskrevet i det konkrete tilfellet, er det jo kun gjensitting. De få gangene jeg har holdt igjen noen etter undervisningsslutt pga bråk og uro, er det for å bli ferdig med det jeg skulle gjennom den timen. Ergo er det ikke en straff, men undervisning (og dermed lov).

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-07, 12:05   #76
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er helt greit å stimulere gruppen til selvjustis på denne måten. Å kalle 10 minuter forlengelse av timen avstraffelse synes jeg er søkt. Selvsagt må det taes hensyn til busser osv.

Å bestikke til god adferd synes jeg ikke om. Jeg synes det er greit med belønninger men ikke for ting som bør være selvfølgelig Heller litt spontane belønninger. Det som ikke er forventet føles ofte større også.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-07, 12:32   #77
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg synes det er helt greit å stimulere gruppen til selvjustis på denne måten. Å kalle 10 minuter forlengelse av timen avstraffelse synes jeg er søkt. Selvsagt må det taes hensyn til busser osv.

Å bestikke til god adferd synes jeg ikke om. Jeg synes det er greit med belønninger men ikke for ting som bør være selvfølgelig Heller litt spontane belønninger. Det som ikke er forventet føles ofte større også.

For skoleelever er det helt klart en straff å bli igjen så mye som ett minutt etter skoletid. Dessuten blir det jo selvmotsigende det du sier; dersom det ikke er en avstraffelse eller oppfattes som straff av de "straffede" så finnes det jo heller ingen grunn til å utøve selvjustis i etterkant.

Å motivere med positivt fortegn er da ikke bestikkelser, det kalles ytre motivasjon - selv om det ideelle selvsagt hadde vært at den indre motivasjonen var på plass.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-07, 13:28   #78
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Hvorfor kan ikke heller de som faktisk bråker sitte igjen?

Bråkmakere ødelegger nok som det er gjennom alle år på skolen, jeg synes det blir feil at de rolige barna må svi enda mer for hva de gjør. I klassen vår måtte de som bråkte sitte alene på en pult oppe ved tavlen, men slike metoder er kanskje ikke lov lenger? :kynisk:

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-07, 14:12   #79
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Det er som Claire sier, ytre motivasjon. Kanskje ikke det ideelle, men dessverre nødvendig. For meg var det hvertfall veldig nødvendig i en periode, elevene var veldig skoletrøtte og slappe i januar i fjor. Det var mørkt, regn og jula var ferdig = ingen ting å glede seg til.

Man trenger selvsagt ikke å bruke belønningssystemer i klasser hvor alt fungerer utmerket. DA kan man overraske med koselige ting.

Og dessuten, slike belønnings/motivasjossystmer "mister" sin kraft etter en stund. Men det kan være en hjelp til å komme i en bedre rytme.

Gammel 11-01-07, 14:14   #80
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Hvorfor kan ikke heller de som faktisk bråker sitte igjen?

Ja, det er jeg enig i, men ikke sitte igjen, men ta igjen det tapte av undervisningen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:48.