Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Pepperkakebyen knust

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-09, 20:46   #61
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pepperkakebyen knust

Takk, det føles som en god gjerning også
De ble veldig glade da vi kom med det.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 10:57   #62
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Utrolig trist sak. Håper virkelig de får tatt de som har gjort det. Men han politimannen...håper virkelig han er feilsitert.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 11:07   #63
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Utrolig trist sak. Håper virkelig de får tatt de som har gjort det. Men han politimannen...håper virkelig han er feilsitert.

Signerer denne. Det er lavmål å kalle folk for tapere og tilbakestående, og hevde at jenter ikke kan stå bak.

Gammel 23-11-09, 11:13   #64
mocci
Retromum

mocci sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er helt sjokkert over hva folk kan få seg til å gjøre. Jeg virkelig føler med alle barna som har lagt sin sjel ned i pepperkakehusbygging, stakkars de må jo være helt knust.
Imidlertid godt å høre at en ny by gjenreises!
Jeg er normalt sett ikke tilhenger av offentlig lynsjing, men disse assholene som har vandalisert slik, bør uthenges på en eller annen måte.

mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 11:17   #65
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Håper Raa er feilsitert, hvis ikke blir jeg atter en gang skuffet over synet på barn/ungdom som sliter. Ut fra den steriotypiske beskrivelsen han kommer med får jeg sympati med gjerningspersonene, og blir helt satt ut av at han kaller dem tapere. Det er slike holdninger som bidrar til at disse ungdommene blir sviktet , og dessverre trenger slik oppmerksomhet.

Har masse å si, men så lite tid. Trist sak.

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 11:27   #66
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg synes ikke politimannen er helt på jordet. Jeg har vært vitne til en god del hærverksepisoder på ulike skoler jeg har jobbet på. Min erfaring stemmer med det politifyren sier: Det er alltid gutter som gjør den type hærverk. Jeg sier ikke at jenter ikke kan være voldelige også, men da går det gjerne ut over personer. Tilsynelatende umotivert hærverk er, enn så lenge, en guttegreie.
Spørsmålet er vel om han burde sagt det i media, men jeg ville blitt oppriktig forbauset, og villig til å bygge hele pepperkakebyen opp igjen helt på egen hånd, om Raa ikke har rett. både med hensyn til kjønn, og sosial status på gjerningsmennene. Mener dere virkelig at dette like gjerne kan ha blitt utført av høyst normale, ressurssterke ungdommer, uavhengig av kjønn? Mener dere at Raas påstand er feil, eller at den er riktig, men at han ikke burde sagt det?

Jeg ville kanskje byttet ut alltid med som regel, ellers er jeg enig i dette. Jeg tror nok Raa var veldig sint og oppjaget når han uttalte seg, og i kombinasjon med media, sensasjon og feilsitering blir det gjerne sånn. Jeg blir ikke opprørt over det han sier, jeg blir opprørt over det disse pøblene gjorde. Der er hvert fall mitt fokus.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 11:30   #67
Kumilla
snart helsesøster

Kumilla sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Utrolig trist.

Gammel 24-11-09, 00:37   #68
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De har tatt to stykker nå, to menn på 21 og 26 år. Hvis det er de som har gjort det, er jeg overrasket over alderen, trodde gjerningsmennene var mye yngre.

Gammel 24-11-09, 00:42   #69
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

De har tatt to stykker nå, to menn på 21 og 26 år. Hvis det er de som har gjort det, er jeg overrasket over alderen, trodde gjerningsmennene var mye yngre.

Det trodde ikke jeg. Klokka 4 om natten er det (heldigvis) flere brautende drita 20-åringer i sentrum enn det er mindreårige.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 00:49   #70
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, sant det. Tenkte ikke på det. Er allikevel overrasket over at så "gamle" folk kan gjøre noe sånt. Fatter det ikke.

Gammel 24-11-09, 08:27   #71
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mocci, her.

Jeg er normalt sett ikke tilhenger av offentlig lynsjing, men disse assholene som har vandalisert slik, bør uthenges på en eller annen måte.

Oh, come on! De har knust pepperkaker! Ikke voldtatt småbarn eller bombet en skolebuss!

Jeg skjønner ikke denne lynsjestemningen. Jeg mener ikke at det er greit å utføre hærverk, og det er utrolig synd at de har ødelagt pepperkakebyen. Jeg skjønner godt at bergenserne er lei seg for dette. Men derfra til å skulle sette folk i gapestokken? Insane!

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 09:10   #72
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp, dette er virkelig noe å henge seg opp i, liksom. Folk har virkelig lite å ta seg til.

Gammel 24-11-09, 09:15   #73
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

De hadde nok aldri forutsett disse reaksjonene, nei.

Gammel 24-11-09, 09:26   #74
Anne

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

La oss få ha gleden ved Pepperkakebyen i år også
Den betyr mye for mange!

Og klart det fins verre ting som har skjedd, men skal man slutte å bry seg av den grunn?

Gammel 24-11-09, 09:29   #75
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig så var dette en bra ting, så kanskje de flytter den inn igjen fremfor å ha den i det idiotiske teltet helt uten sjel.

Gammel 24-11-09, 10:10   #76
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne, her.

Og klart det fins verre ting som har skjedd, men skal man slutte å bry seg av den grunn?

Nei, absolutt ikke. Jeg synes det er fantastisk bra at man samler styrkene for å bygge den opp igjen. Det skaper fellesskap og glede det også, og er en positiv ting som kommer ut av dette. Men denne "wanted dead or alive"-holdningen som kommer frem hos folk på grunn av hærverket synes jeg er unødvendig. Å fange skurker er vel og bra, men når man har åstedsgranskere på stedet, politiet uttaler seg om skurkenes sosiale status (tapere, var det ikke det han kalte dem?) og det utloves dusører - vel, det står kanskje ikke helt i stil til forbrytelsens art, eller?

Gammel 24-11-09, 10:23   #77
Anne

Anne sin avatar

Standard

Der er vi helt enig

Gammel 24-11-09, 10:27   #78
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

At det får "verdensomfattende" mediedekning sier mye om hvor mye vi roter i vår egen navle. Større ting er vanskelige.

Gammel 24-11-09, 10:30   #79
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

men når man har åstedsgranskere på stedet, (...) vel, det står kanskje ikke helt i stil til forbrytelsens art, eller?

Mnja, der er jeg litt uenig. Det er en liten sak, ja, i den store sammenheng. Men det er viktig for folks rettfølelse at også de små sakene blir prioritert (av og til), nettopp for å unngå lynsjing og selvtekt. Føler folk at deres personlige (ja, folk er ofte egoister, det er ikke til å legge skjul på) tap blir bagatellisert og oversett mister man troen på rettsapparatet og det kan få ille konsekvenser. Generelt i befolkningen i dag er vel oppfatningen at forbryteres rettigheter går foran bedre enn offerets/pårørendes (jfr. Stine Sofies Stiftelse o.l.) og derfor synes jeg det er viktig å også ta pepperkakestøv på alvor.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 10:51   #80
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Ja, du har helt rett i det, Miss Norway. Og jeg mener ikke at man ikke skal etterforske den slags forbrytelser. Jeg synes også det er alvorlig det som har skjedd. Det jeg mente var heller at det ser ut til å ha skapt en lynsjestemning som blir litt weird. Politiet står frem med at de har dna-bevis, for eksempel. Det gir jo inntrykk av at vi har med hard core crime å gjøre. Det blir ren semantikk altså, for jeg mener ikke at politiet ikke skal lete etter dna-bevis. Men mer dekningen etterforskningen får, og dette med dusør (som vel stort sett utloves ved kidnappingssaker og dets like?) etc gir meg følelsen av hysteri. Jeg ser for meg at det står to 17-åringer bak, som ligger vettskremt under dynen nå og vet at de kommer til å måtte flytte fra byen om de blir tatt. Rampestrek gone really bad, liksom.

Nei, altså, jeg babler. Jeg mener ikke å si at dette ikke er alvor. Men jeg synes som sagt ikke noe om denne holdningen om at skurkene "bør uthenges", som det sies i denne tråden.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:02.