Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-12-09, 10:54   #61
TheVoice
priiiima donna

TheVoice sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Sv: Hva er den beste boken du noensinne har lest?

Jeg har lest alt for lite, men syns Harry Hole bøkeene er veldig bra!

Gleder meg veldig til å lese boktyven (takk igjen, fusilli )

Nå er det twilight sagaen det går i, er vel mildt sagt hekta

Gammel 01-12-09, 10:55   #62
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det syns jeg er et umulig spørsmål etter å ha lest bøker i - OMG - 25 år. :gamlis:

De største leseopplevelsene hadde jeg definitivt da jeg var mellom 8 og 15 år. Først med barnebøker og siden da jeg oppdaget mer voksen litteratur. Jeg tror ikke jeg kan lese en bok så mange ganger som jeg har lest Anne fra Bjørkely eller Ina er den ivrigste selv om jeg skulle like dem like godt. Jeg tror heller ikke jeg kan få den fantastiske opplevelsen av en ny verden som da jeg leste Beatles og Hvite niggere.

Som voksen er jeg glad i John Irving, Isabel Allende, Ingvar Ambjørnsen, Amy Tan og mange flere forfattere, men jeg får ikke til å plukke ut den ultimat beste boken jeg har lest. Jeg vet iallefall at jeg ikke har lest den det siste året.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-09, 10:58   #63
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Det er vanskelig å plukke ut en.

Men på toppen av lista mi finnes:
Den lille prinsen / Antonine de Saint-Exupéry
Winnie-the-Pooh og The house at Pooh Corner / A.A. Milne
Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede / Jan Wiese
To og to / Lars Elling (billedbok)

Andre bøker som har gjort dypt inntrykk er
Salamanderkrigen / Karel Capek
Brødrene Løvehjerte og Mio min mio / Astrid Lindgren
La meg synge deg stille sanger / Linda Olsson traff meg veldig
De tre, små søte bøkene til Tormod Haugen: Georg og Gloria, Hjerte og smerte og Hellou og guddbai er veldig søte

Nei, for en gang skyld klarer jeg ikke fatte meg i korthet.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-09, 22:45   #64
olena
Superaktiv

olena sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Vestfold
olena er litt kulolena er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kate, her.

Idas dans.

Aldri grått så mye jeg, men god er boka!

Forøvrig likte jeg veldig godt Drageløperen (og Tusen Strålende Soler av samme forfatter.

Boktyven gjorde også veldig inntrykk, merkelig skriveform, men god bok.

Forøvrig husker jeg veldig godt Vindens Sønn av Henning Mankell (ikke krim)

Sist redigert av olena : 01-12-09 kl 22:52.
olena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-09, 20:20   #65
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har lest mye, både privat og i jobbsammenheng, og mange bøker har grepet meg opp i gjennom årene. Noen av dem har vært dype, seriøse og "riktige", andre enklere og lettleste. Min absolutte favorittbok er vel egentlig av den sistnevnte typen, lettlest og grei - og litt klissete. Men så nydelig! Persongalleriet er helt fantastisk og jeg er bare så glad i hovedpersonene. Jeg leste boka for første gang for 17 år siden, og leser den minst en gang i året, har tre eksemplarer selv og det ene er helt utlest Boka heter "Bitter Sweet" (tror ikke den er oversatt til norsk, men den har gått som føljetong i Norsk ukeblad for evigheter siden - da veldig kuttet ned, såklart) og forfatteren er LaVyrle Spencer.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 20:53   #66
Tweeno
Nybegynner

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Telemark
Tweeno har et hav av muligheter foran seg
Standard

Går for 2 klassikere;
Vildanden, av Ibsen
Is-slottet, av Vesaas

Tweeno er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 20:59   #67
MsM
Har fått nytt nick

MsM sin avatar

Hvor: Nittedal
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Oi, det kan jeg ikke svare på. Det varierer veldig etter humør.

Opprinnelig lagt inn av Kate, her.

Idas dans.

Den gjorde veldig inntrykk på meg og. Ellers elsker jeg Les Miserables ( musicalen også, men boka er fantastisk) Alt av Dickens, Ringenes Herre, Harry Potter. Drageløperen er en av de fineste bøkene jeg har lest på lenge....the list goes on....

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 15:38   #68
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg drar frem denne tråden igjen i håp om flere boktips. Jeg er desperat! Leser for tiden Ringenes Herre for andre gang, men den kan jeg lese sånn mellom..

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 15:52   #69
Left
Passiv

Standard

Det går ikke an å velge en eneste bok som den beste, for jeg har lest mange bra bøker, og de kan være bra på forskjellig måte.

Ringenes Herre troner høyt på lista
Garps Bok
En bønn for Owen Meany
Lasso rundt Fru Luna
Sangen om den Røde Rubin

Dessuten har jeg lest en av Knausgård som var veldig bra, men jeg husker ikke hva den heter. Det var i k k e "Min Kamp" for å si det sånn. Der har jeg lest halve første boka, da gadd jeg ikke mer.

Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 16:24   #70
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Vanskelig å velge den beste, men jeg leste Papillon som 15-åring og det er fortsatt en av de beste bøkene jeg har lest.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 16:27   #71
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

* Stieg Larsson sine bøker om Salander

* Knausgård sine Min kamp

* Mo Hayder sine bøker; "Kuren" og "Fuglemannen"

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 19:46   #72
Klosetta
Fullverdig medlem

Klosetta sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Klosetta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Nytter ikke a bare velge en bok. Jeg er veldig glad i fantasy og wheel of time serien av Robert Jordan var bra.
Også likte jeg one second after av William R. Forstchen.

Klosetta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 20:02   #73
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Albertetriologien til Cora Sandel kanskje. "Skammen" er også høyt oppe på min liste.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 20:12   #74
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Si det. Silmarillion, Good Omens, Hitchhiker og sånt er det første jeg kommer på. Og så var jeg veldig oppslukt av Papillon og Banco, men det går vel mer på storyen enn skrivekunsten.

Æh. Umulig å svare på.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 20:17   #75
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Vanskelig å velge den beste, men jeg leste Papillon som 15-åring og det er fortsatt en av de beste bøkene jeg har lest.

Aha, den har mamma i bokhylla. Har tenkt på å lese den flere ganger men har aldri blitt noe av det...

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 20:25   #76
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fuglane av Vesaas og Halvbroren av L.S.Christensen, for å nevne noen bøker jeg liker veldig godt. Vanskelig å si navnet på bare én bok.

Gammel 03-08-10, 02:04   #77
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Vanskelig å svare på, men jeg kan anbefale (blant mange andre) A farewell to arms av Hemingway, Kafka på stranden av Murakami og Tilværelsens uutholdelige letthet av Kundera.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 02:18   #78
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Signerer denne. Jeg var enda litt yngre da jeg leste den, og den gjorde uslettelig inntrykk. 1984 står også høyt oppe på lista over bøker som jeg virkelig husker enda. Og som jeg leser flere ganger. Salme ved reisens slutt er enda en.

Men jeg har lest uendelig mange gode bøker, og jeg klarer virkelig ikke å si hvilken som var best. Mange er gode på forskjellige måter. Jeg elsker feks bøkene til Ami Tan, nydelig stemning.

Av gode bøker jeg har lest nå nylig peker Broken Paradis av Cecilia Samartin seg ut. Og når jeg står på tredemølla og må ha noe lettlest, er krimbøkene til Carl Hiaasen kjekke. Akkurat nå fniser jeg meg gjennom Star Island, hvor han harselerer med Hollywoodkjendiser.

Gammel 03-08-10, 09:11   #79
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Dette var et utrolig vanskelig spørsmål. Den første boken som dukket opp i minnet mitt var Veronica vil dø av Paulo Coelho. Jeg vet ikke om boken hadde vært så utrolig gripende om jeg hadde lest den i dag. Men den gangen jeg leste den vekket den en enorm livsgnist i meg. Det er nok en bok som er god å lese hvis man føler seg litt "ute og nede". Du får virkelig lyst til å leve.

Ellers er jeg en stor Fantasyleser, og foretrekker alt av Robert Jordan.

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 09:16   #80
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tweeno, her.

Is-slottet, av Vesaas

Is- slottet hadde vi i pensum på ungdomskolen, og jeg tenker fremdeles tilbake på boken som en gåte. Ja, kva e det eigentleg med ho Unn?

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:17.