Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-09, 20:30   #1
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.

Snobber. Hele hurven.

Gammel 27-12-09, 20:35   #2
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Jeg føler at jeg er så travelt opptatt med unger, innleveringer, forelesninger og alt at jeg ikke har tid og overskudd til å gjøre alt det andre som sikkert hadde vært kjekt. Har du en link å komme med, så bring it on. (Men jeg tror jeg vet at jeg selv blir adjunkt, da...)

Værsågod.

Gammel 27-12-09, 20:39   #3
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Værsågod.

Spænkju. Vet du i farrta om det er stor forskjell i lønn på adjunkt med opprykk og uten?

Gammel 26-12-09, 16:48   #4
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg ser liksom ikke problemet med å kalle folk ved riktig tittel / den tittelen de foretrekker, jeg. Jeg innrømmer glatt at jeg kan bli litt irritert om folk kaller meg «stipendiat» eller til og med «student» (jeg har en forskerstilling som forutsetter doktorgrad).

Er det noen som har hevdet det er et problem? Det er en problematikk, ikke et problem. I mitt hode er problematikk noe som er nøytralt, og slik som du fremstiller problem heller det mot noe negativt. Jeg kaller folk det dem vil; om det er fru, frøken, professor eller småviltjeger. Jeg synes folk som er opphengt i tittelen ofte tar seg selv litt for høytidelig. Jeg har ikke peiling på hvordan titler henger sammen i forskjellige bedrifter, der må jeg selv bli forklart hvilket ansvarsområde/ oppgaver vedkommende har før det blir av nytteverdi for meg.

Gammel 26-12-09, 16:50   #5
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Er det noen som har hevdet det er et problem?

Du sier jo at du synes det er litt komisk. Og jeg sier at jeg ikke synes det er komisk, men en helt forståelig strategi for en yrkesgruppe som har og har hatt altfor lav prestisje gitt a) utdannelsen sin og b) den veldig viktige jobben de gjør.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 16:52   #6
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Du sier jo at du synes det er litt komisk. Og jeg sier at jeg ikke synes det er komisk, men en helt forståelig strategi for en yrkesgruppe som har og har hatt altfor lav prestisje gitt a) utdannelsen sin og b) den veldig viktige jobben de gjør.

Jeg synes det er komisk i de tilfeller vedkommende tydelig blir fornærmet på en stakkar utenifra som absolutt ikke mener noe nedverdigende med det. (Og som synes de har en utrolig viktig jobb).

Gammel 26-12-09, 16:48   #7
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Altså, vi som er utdannede førskolelærere har blitt "flasket opp" til å faktisk være litt nøye på at vi faktisk har høyskoleutdanning. Jeg er ikke en snill "tante" som bare jobber i barnehage fordi jeg syns barn er så fantastisk herlige (det syns jeg jo, bevares, men jeg er pokker ikke tanta deres for det), jeg har faktisk studert fire år på høyskole og tatt en bachelorgrad i pedagogikk for å kunne gi barn og foreldre et tilbud som dreier seg om mer enn tantekos, vafler og oppbevaring mellom 8 og 16.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-09, 00:11   #8
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lorien, her.

Altså, vi som er utdannede førskolelærere har blitt "flasket opp" til å faktisk være litt nøye på at vi faktisk har høyskoleutdanning. Jeg er ikke en snill "tante" som bare jobber i barnehage fordi jeg syns barn er så fantastisk herlige (det syns jeg jo, bevares, men jeg er pokker ikke tanta deres for det), jeg har faktisk studert fire år på høyskole og tatt en bachelorgrad i pedagogikk for å kunne gi barn og foreldre et tilbud som dreier seg om mer enn tantekos, vafler og oppbevaring mellom 8 og 16.

Fyrte avgårde en grønn med bare en på (overivrig Enterfinger), og føler for å presisere at jeg ikke lo av Lorien, men av den fantastiske formuleringen.
Jeg skjønner godt hva hun mener og er fullstendig enig.

Gammel 29-12-09, 01:48   #9
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lorien, her.

Dessverre er det (veldig) mange som anser barnehagen for å handle om nettopp det, og som ikke vet at det finnes en rammeplan f.eks. Eller som ikke har den minste anelse om hva 'pedagogisk innhold' kan bety.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 16:48   #10
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kan få kalle meg doktor så mye du bare vil, SF.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 16:53   #11
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner godt at de ikke liker å bli kalt for tanter, og jeg trodde sant å si ikke noen under 80 brukte den tittelen om barnehageansatte lenger.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 17:17   #12
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg skjønner godt at de ikke liker å bli kalt for tanter, og jeg trodde sant å si ikke noen under 80 brukte den tittelen om barnehageansatte lenger.

Enig, skulle til å si det samme ... er man over 80 så kanskje man kan unnskyldes for ikke å vite bedre ...

Gammel 26-12-09, 16:57   #13
Intrigue
Superduperaktiv

Intrigue sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Intrigue er litt kulIntrigue er litt kulIntrigue er litt kul
Standard

Det aller, aller viktigste er å ha tittel på gravsteinen
tenk om jeg gikk forbi en gravstein der det sto "B. Arnesen" og ikke "Pedagogisk leder B. Arnesen" da ville ikke skrittene mine vært like respektfulle.
Jeg digger Lokomotivfører, skatteoppkrever, disponent, konsulent osv titler på graver. Ser det som et must

Intrigue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 16:58   #14
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt på Trulte sitt nivå. Klart at "tante" kan oppfattes nedlatende og "hersketeknisk" i endel sammenhenger, som feks profesjonelle. Men å bli forbannet og sur er vel å gå aaaalt for langt.

Hilsen "søster" Missa, like blid

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 16:59   #15
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forbannet og sur, nei. Smilende og sarkastisk.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 17:13   #16
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg er utdannet førskolelærer og jobber som pedagogisk leder. De gangene jeg titulerer meg som pedagogisk leder er når det faller seg naturlig. F.eks så syns jeg det er helt naturlig når det kommer nye barn og jeg skal presentere meg overfor foreldrene, da bruker jeg alltid tittelen min.
Om jeg skal si noe om hva jeg er i yrkeslivet så sier jeg like gjerne at jeg er førskolelærer som at jeg er pedagogisk leder.

Jeg liker IKKE å bli kalt tante, og det er rett og slett fordi jeg ikke er tante til noen av barna i barnehagen, jeg er kun tante til ei jente.Jeg blir ikke kjempesur og fornærmet om noen sier det, men jeg sier gjerne i fra dersom det skjer.

Nå skal det sies at jeg ikke har blitt kalt tante i barnehagen noengang, det har mer vært i andre situasjoner.

Gammel 26-12-09, 17:20   #17
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er en ære jeg når barn jeg ikke er tante til føler for å kalle meg tante Maz. Noen gjør det fremdeles som voksne og det synes jeg er kost. For meg er tante en æresbetegnelse vel så mye som noe som betegner slektskap.

Jeg har selv tanter jeg ikke er i slekt med og bruker tittelen enda.

Men jeg får jo med meg at de som jobber i barnehage foretrekker å være assistent fremfor tante. Ubegripelig for meg, men så har tittel aldri betydd særlig mye for meg.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 17:22   #18
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er lissomtante for barn jeg ikke er i slekt med jeg også, come on, det er selvfølgelig kjempekoselig.

Poenget er at jeg har ikke utdannet meg til det. Jeg tar ikke betalt for det. Og ikke minst, jeg hadde aldri betalt noen for det.

...men så er jeg en sånn som ser gleden med å ha en tittel som beskriver hva du gjør, da.

(Eller ikke gjør, for den del. )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 17:57   #19
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg er lærer, hadde noen kalt meg for frøken hadde jeg flirt rått og garantert kvittert med noe sarkastisk. :innrømmer:

Synes det er helt greit jeg at pedagogisk leder presiserer at det faktisk er jobben en er tilsatt for å gjøre. Å bli kalt barnehagetante/onkel synes jeg er helt bak mål. Det å jobbe i barnehage har lenge blitt sett på som lavstatus til tross for at de tar vare på det aller viktigste vi har.

Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 18:11   #20
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alt etter settingen, mener jeg. Det er dumt å alltid skulle påpeke at man er ped.leder og ikke "bare" førskolelærer eller sjefslege og ikke "bare" lege i en hver sammenheng. Derimot er tante, frøken og søster totalt udatert og ikke lov til å bruke av mennesker under 80 år.

Mange ganger kan det være viktig å påpeke hvem som har ansvaret (pedleder eller avdelingssykepleier), men hvis der er i generelle vendinger må det være lov å innlemme dem i fellesskapet. Som i "jeg synes legene på avdelingen gjør en veldig god jobb".

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:36.