|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Passiv
|
![]() Sv: Er du i stand til å se en sak fra flere sider?
Og her er vi fundamentalt og dypt uenige ser jeg. |
![]() |
![]() |
#62 |
Passiv
|
![]() Sv: Er du i stand til å se en sak fra flere sider?For ordens skyld: Jeg forsvarer ikke overgrep mot barn i noen som helst form. Jeg mener bare at det å velge å begå overgrep er et valg på linje med andre ting man kan velge hvor man påfører andre skade for livet. |
![]() |
![]() |
#63 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Er du i stand til å se en sak fra flere sider?Men det er jo ulogisk å si at man velger å bli forstyrret. Det blir jo det samme som å si at man hadde et valg allerede som barn da man selv ble misbrukt. Og så enkelt er det rett og slett ikke.
![]() |
#64 |
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du i stand til å se en sak fra flere sider?Jeg søker alltid å se "den andres" "verdensbilde" som ligger til grunn for meninger eller handlinger jeg i utgangspunktet er uenig i.
![]() |
#65 |
Passiv
|
Man velger ikke å bli forstyrret. Men man velger å overhøre den krystallklare regelen som er definert som rett i det samfunnet man lever i og heller utagere noe man med sitt intellekt vet at er feil. Da er man ansvarlig for det man gjør. Medmindre man er så til de grader psyk at man ikke har den minste styring på armer eller bein. Men da er man neppe i stand til så mye sprell heller. Jeg mener fra dypet av min sjel at man er ansvarlig for sine handlinger og valg når man er syk også. |
![]() |
![]() |
#66 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Er du i stand til å se en sak fra flere sider?Er man forstyrret så er det jo ingen selvfølge at man forstår eller hører noe til samfunnets spilleregler i det hele tatt. Det vet jo du ytterst godt.
![]() |
#67 |
Metallica!!
|
![]() |
#68 |
Passiv
|
At man ikke kjenner det rett det som samfunnet mener er rett - det skjønner jeg. Men man vet likevel at det man gjør er galt. Da er man også istand til å avstå fra handlingen om man vil. Det er jo en grunn til at overgripere helst holder skjult det de driver med - de skjønner at det er feil. |
![]() |
![]() |
#69 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Er du i stand til å se en sak fra flere sider?Hvordan kan du si noe sånt? Det er jo hele poenget med å være i psykisk ubalanse, nettopp at man IKKE nødvendigvis vet at det man gjør er galt. Nå syns jeg du er veldig lite gjennomtenkt her altså.
![]() |
#70 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Er du i stand til å se en sak fra flere sider?Jeg mener jeg har evnen til å se en sak fra begge sider. Som sosialarbeider blir jeg ofte introdusert for "den gale siden", og har ingen problemer med å forstå mange handlinger som jeg allikevel ikke aksepterer eller syns er greit.
![]() |
#71 |
By the Sea
|
![]() Sv: Er du i stand til å se en sak fra flere sider?Jeg ser saker fra så mange sider at jeg stadig vekk blir helt svimmel av det, særlig på jobb. Det er sikkert derfor jeg synes det er deilig å være litt mindre rund i kantene på et forum som dette.
![]() |
#72 |
Passiv
|
Det er grader av psykisk ubalanse. Om man er i stand til å ha en jobb man fungerer i, kjøre bil, betale regninger og lage middag så er man også i stand til å gjenkjenne de av sine gjerninger som vil stride totalt mot samfunnets aksept vel? |
![]() |
![]() |
#73 |
Shake it out!
|
Signerer. Jeg er veldig mye flinkere til å se alle de andre sidene i RL
![]() |
#74 |
Absolut ateist
|
Selvsagt er det grader. Og som du ser skrev jeg "ikke nødvendigvis". Og jeg forstår ikke helt hvordan du får deg til å tro at om noen er så forbanna langt inni en helt annen verden enn den du og jeg lever i, at de evner å ta valg som følger VÅRE spilleregler.
![]() |
#75 |
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() Sv: Er du i stand til å se en sak fra flere sider?For å svare generelt på spørsmålet: jeg er sikkert litt for flink til å se alle mulige sider, derfor egner jeg meg også ganske dårlig på diskusjonsforum. Det aller meste kan forstås (dvs kanskje heller forklares) siden det aller meste har en grunn eller mange. På den annen side (haha) velger jeg av og til å ikke forholde meg til, ikke forstå, bare fordi jeg blir litt lei av meg selv og synes det er befriende å være unyansert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Passiv
|
Jeg ser nå at det står ikke nødvendigvis. Og skjønner nå at det betyr at det da finnes unntak - ikke at det bare finnes unntak. |
![]() |
![]() |
#77 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: Er du i stand til å se en sak fra flere sider?Tja, noen ganger klarer jeg nok det. Særlig hvis jeg selv ikke er direkte involvert men heller står litt på utsiden. I saker der jeg deltar selv, eller føler meg berørt er jeg nok ikke like romslig.
![]() |
#78 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Er du i stand til å se en sak fra flere sider?Nei, jeg snakker heller ikke om at alle automatisk kommer innenfor eller utenfor en eller annen grense. Jeg sier bare at enkelte er så totalt ute å kjøre at det å tro at de tar valg på lik linje som andre er helt på trynet.
![]() |
#80 |
Leser
|
![]() Sv: Er du i stand til å se en sak fra flere sider?Ja, jeg mener selv at jeg er i stand til å se en sak fra flere sider. Jeg mener også at jeg er nogenlunde god på å oppfatte hvordan og når jeg kan fremme at en sak har flere sider. Det er ikke bestandig at jeg synes det passer. Er det slik at noen har det veldig vondt ønsker de først og fremst forståelse for sin, egen subjektive opplevelse ikke en objektiv redegjørelse for sakens forskjellige sider. De er neppe uten grunn at mange folk som har opplevd voldtekt sier at de oppleve møtet med rettsapperatet som et nytt overgrep.
![]() |
|
|