|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding
Jeg synes heller ikke man skal sykmelde seg fordi man er gravid, om man ikke er syk. Men samtidig så tror jeg at om en person er så sliten at hun sover fra klokken 16 og neste dag, og ikke delta i hverdagslivet/hjemmelivet i det hele tatt pga graviditeten, så er man kanskje såpass sliten at man kan bli syk av det hvis man ikke trapper litt ned? Hvis ikke kan man kanskje ende opp sånn at man ikke klarer å jobbe i det hele tatt. Det går an å tilrettelegge med små ting for gravide også, som er med på å gjøre at de unngår sykmelding. Det kan være hjemmekontor noen dager, fleksitid, kortere arbeidsdager etc. Dessuten er det ganske avgjørende hvilken type jobb du har også, som høygravid iallefall.
|
|
|
#2 |
|
Off the map.
|
Her sier du noe viktig.
|
|
|
#3 |
|
Deltidsmamma
|
Dette er jeg enig i, og jeg har gjordt akkurat det. Dvs jobbe 70%. Det har ikke falt meg inn å gå til legen for å bli sykemeldt fordi jeg ikke klarer 100 % jobb. Men kanskje jeg kunne gjøre det, for å få enda mere penger? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingUansett hvilket system vi får så vil det være noen som utnytter det. Noen vil misbruke legenes tillit og det systemet vi har, alltid. Men jeg tror uansett i den store sammenhengen at dette er fåtallet. Og jeg synes det er trist at disse få skal ramme resten.
|
|
|
#5 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror ikke debatten hadde funnet sted i det hele tatt hvis det dreide seg om et fåtall. Det handler heller ikke om "snyltere." (Jeg regner med du mener typen som tar fri en dag eller to fordi de vil på fisketur eller er i bakrus) Den gruppen jeg mener bidrar til de virkelig store tallene, er bl.a de som bina nevner her under:
Jeg ser at folk som er sykemeldte kan føle seg støtt av å hele tiden bli diskutert i media, men hva mener du man skal gjøre da? Debatten må taes, selv om det kan virke som om det er det siste tabu det er snakk om her. Terrorisme, overvekt, palestina-konflikten og uansvarlige russ- alt blir diskutert og synset om i media, og det finnes alltid grupper som vil føle seg urettferdig behandlet og misforstått i slike diskusjoner. Jeg er likevel ikke for et samfunn der viktige debatter ties ihjel fordi noen kan bli såret. Ved nærmere ettertanke framstår et slikt samfunn som det rene diktaturet.
En sosialhjelpsordning er behovprøvd, det er ikke sykelønnen. Jeg tror at ved å stramme inn på sykelønnsordningen, vil de som virkelig står i fare for å miste hus og hjem kvalifisere for sosialhjelp, vi andre får klare oss selv, med mindre vi har diagnoser som helt klart gir rett på sykelønn. Mange ting gjør nemlig, etter min mening, ikke det.
Hva i all verden mener du med dette?
Veldig enig i dette. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingFor meg er inntekten min det jeg lever av. Jeg har ingen samboer, ektemann eller foreldre som kan hjelpe meg om jeg skulle bli syk. Hvis jeg skulle komme i den situasjonen at jeg ikke kan jobbe i den stillingsandelen jeg har i dag så klarer jeg ikke å forsørge meg selv og to barn + hjelpe en ungdom i etableringsfasen. Det blir den nyutflytta ungdommen som da må hjelpe til å forsørge sin mor. Er det riktig? Vi har et velferdssystem som skal støtte opp og hjelpe folk som trenger det slik at de har en inntekt de kan leve av. Jeg har faktisk ikke betalt skatt i over 25 år for at noen andre skal kunne nytte seg av de pengene, og ikke meg selv om behovet en dag skulle være der. Ved å innføre en karensdag, hvem er det da som sparer de pengene, jo det er den enkelte bedrift. Og greit nok. Hvordan har de da tenkt at staten skal spare sine penger?? Hva med alle de som går langtidssykemeldt fordi de står i sykehuskø??? Fordi de ikke har penger til å kjøpe seg helsetjenester på private sykehus. Skal de nektes sykepenger fordi de kan ta opp lån i banken og benytte seg av de private sykehusene? Hvordan vil vi egentlig det skal være? Slik som i USA hvor folk er forsikret opp til ørene og vel så det for det aller meste? Og med en god del av befolkningen stående utenfor fordi de ikke har råd til slike ordninger, eller tenker at det aldri vil ramme dem. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Pauset
|
Må si meg enig med deg Perhonen. Det er mange hensyn å ta. Det kan være mange årsaker til at noen ikke klarer jobben sin. Både av helsemessige årsaker, men også pga arbeidsmiljø, livssituasjon osv. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Live and let live
|
Men sykelønn er jo også behovsprøvd. Er man syk og har behov, så kan man bli sykemeldt. De som virkelig står i fare for å miste hus og hjem kommer til sosialkontoret og får beskjeden: Kom tilbake når du har solgt bilen din (som mange trenger for å kunne delta i arbeidslivet), og når du har solgt huset ditt, da klarer du deg selv en stund til. Når du har helt nådd bunnen kan du komme hit og hoppe enda lengre ned på bunnen og se hvordan det er her nede. Tjener ektefellen din penger, så kan det hende vi bare gir deg hjelp som lån som skal betales tilbake. Og så må du komme inn her hver måned og sitte i kø for å søke på nytt, og på nytt, - klarer du ikke for du er for syk sier du? Det må du, for hvis ikke blir det ikke penger. Sorry Sam. Og er man riktig heldig får man utbetalt kuponger istedet for penger og står i kassen på butikken og må legge tilbake varer, - for sosialkupongene er det ikke lov å bruke på disse varene dessverre. Velkommen til bunnen i samfunnet, håper du trives her, for det er søren så vanskelig å komme seg på beina igjen, for ikke å snakke om stable egenverdet på beina igjen og komme seg ut av bekymringsspiralen.
|
|
|
#9 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvilke diagnoser skal da helt klart gi rett på sykelønn? Og hvem skal bestemme dette? Og videre, ja sosialhjelpen er behovsprøvd, den er så behovsprøvd at mange steder blir barnetrygd og minstebidraget regnet med i inntekten og tjener man da over fire - fem tusen i måneden så får man altså ingen sosialhjelp... ergo blir veldig veldig mange uten mulighet til å beholde hus og hjem. Jeg har endel medfødte familieære lidelser som gjør at ingen forsikringsselskap i verden ville forsikre meg mot disse sykdommene, hva skal jeg gjøre da? Sannsynligheten for å få en av disse sykdommene er rimelig stor, og jeg tar naturlig nok forhåndregler i forhold til dette. Men dette er ikke av betydning for noen forsikringsselskap. Man selger ikke forsikring på en bil man vet er i ferd med å falle sammen liksom. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Erfaren nok
|
Det at det er mange som er sykmeldt, betyr ikke at det er mange som snylter på systemet. Jeg er enig i at man skal ta debatten, men jeg er litt uenig i måten det blir fremstilt. Det blir med en gang ropt om dårlig arbeidsmoral og late Nordmenn. Feilene ligger hos arbeidstaker, og så slipper systemene og arbeidsgiver unna på en måte.
|
|
|
#11 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingNå har jeg ikke lest hele tråden, men det jeg har lest går veldig på at det er de sykmeldtes feil at det er så mange sykmeldte her. Jeg tror også at legene har sin den av skylden. I et par tilfeller har jeg hatt bihulebetennelse og hoste som jeg har gått til legen for å få antibiotika for å bli kvitt. Jeg har da med en gang blitt spurt hvor lang sykemelding jeg ønsker. Da jeg ikke var spesielt plaget, takket jeg nei til dette, men det er klart fristende med litt "ekstra ferie" i tilfeller hvor man bare har små vondter. Det kunne kanskje være en idé for legene å se mer på den totale allmenntilstanden til pasientene før sykmelding foreslås. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingSom arbeidsgiver ser jeg jo sykelønnsordningen fra et litt annet ståsted enn de i denne debatten som synes det er aller mest bekvemt å nærmest utelukkende konkludere med at dette er arbeidsgivernes feil. Man får jo inntrykk av at dette (tilsynlatende skyhøye) fraværet primært skyldes konflikter på arbeidspassen i tillegg til dårlig ledelse og et brutalisert arbeidsliv.
Mvh Billa ![]() ***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis Sist redigert av Billa : 19-01-10 kl 11:04. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Off the map.
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingJepp - det som er vanskelig er at alle som er sykemeldte selv tar dette så veldig personlig. Det at man ønsker sykefraværet ned betyr vel ikke at man ønsker kronikerne ut i jobb for en hver pris.
|
|
|
#14 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
![]() ![]() |
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingJeg syns Billas siste innlegg var befriende godt og likte spesielt denne:
|
|
|
#16 |
|
<insert something witty>
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
Problemet her er jo gjerne at de kronisk syke ofte har kronisk dårlig samvittighet for det også. Den ekstra belastningen dette medfører legger bare flere steiner på skuldrene til denne gruppen. De som virkelig hadde trengt å få denne typen tilbakemeldinger ignorerer dem som oftest og blir følgelig ikke påvirket av dem. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Men problemet ER jo at det er så mange som 1/3 av arbeidstokken i dette landet som per definisjon er så syke at de ikke kan være i arbeid. Vi kan jo ikke diskutere det offentlige Norges store utgifter uten å SE PÅ hva pengene går til? Det er vanskelig å være arbeidsledig også, men det blir jo helt tullete å ikke kunne diskutere hvilke grep som er nødvendige for å få folk i jobb?
|
|
|
#18 |
|
<insert something witty>
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
Du har rett, og jeg er ikke uenig med deg, det er mest et spørsmål om hvor fokuset for debatten skal ligge. Hvis vi er enige om at de som er for syke skal ha sin stønad og ellers få skjøtte sin hverdag som best, er det en unødvendig belastning for dem å stadig bli trukket frem i media som noen som underforstått tapper samfunnet for ressurser uten å føre noe tilbake (noe de jo faktisk gjør hvis man bare ser på tallene). Hvis man derimot mener at den tredelen som er for syk egentlig ikke er det og burde vært intergert på et eller annet vis, så mskal man selvfølgelig trekke dem frem, men man ville kanskje vunnet mye på en mer postitiv vinkling. Det er viktig å spille på folks styrker og muligheter snarere enn begrensninger og svakheter, ihvertfall hvis de allerede er i en i utgangspunktet svekket situasjon. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Erfaren nok
|
Jeg sitter også som arbeidsgiver. Eller. Jeg har gjort det.
Enten går det bra, eller så går det over. Sist redigert av Nessie : 19-01-10 kl 22:38. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingEr det noen som vet om sosialkontorene synes det er greit å ha folk gående kronisk på stønad, forresten? Ja, for jeg får inntrykk av at det for noen virker som en universalløsning på alt man ikke vil ha i andre statistikker.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
![]() |
|
|