Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Juice? Det trodde jeg ikke ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-07, 11:50   #61
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Juice? Det trodde jeg ikke ...

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Ja, vi skeier av og til ut med god gammeldags kakao (på denne tiden av året skjer det gjerne minst en gang i uken).

Men til dere siste: Har dere i det hele tatt lest det bl.a. jeg og Skremmern har skrevet tidligere i tråden om tusen millioner grunner til å skeie ut og at det til slutt blir hver dag? Eller synes dere kanskje det er greit at ungene får søtsaker hver dag? Feks du Kisha, som sier at "vi er da ikke så ofte ute". Nei men hva med bursdager i barnehagen, når dere får besøk, når dere er på besøk, når ulike velmenende tanter, bestemødre, naboer og lignende tilbyr noe godteri. I Desember er det kanskje sjokolade i kalenderen hver dag. På sommeren blir man fristet til å spise is hver dag. Vi er også sjelden ute på kafe, men det er jo ikke bare da søtsaker kommer på banen!

Nå har jeg voksne unger, men et barnebarn her i huset på 1 år. Vi har sjelden godteri i huset. Og bursdager er så sjeldne at jeg ikke ser noe problem i det. Jeg synes det er viktigere at unger spiser skikkelig mat. Men jeg ikke noe galt i å spise is om sommeren, så lenge man ikke har melkeintoleranse. Litt sukker må man ha, det går ikke an å kutte ut alt. Hadde det vært et fedmeproblem, hadde jeg forstått det. Pusser man tennene, går det an å spise litt av og til. I perioder hvor ungene har vært syke lenge og ikke hatt apetitt, har det hendt at jeg har bakt kanelboller, bare for at de skal få mat i seg. På sykehuset fikk babyene sukkervann, hvis mammaen ikke hadde melk. Jeg er vokst opp med at vi trenger litt sukker, ja.

En nabo av meg med en hyperallergisk gutt opplede at sønnen fikk en banan på en butikk. Det kunne vært livstruende for ham. Uansett skal ikke barn får ting av andre uten at foreldrene er forespurt. Men om jeg hadde vært sammen med noen og det ble delt ut litt saft, hadde jeg ikke reagert noe særlig. Hvis ungen ikke tålte den, kunne jeg gjort en byttehandel, og heller kjøpt noe jeg synes var ok.

Gammel 22-01-07, 11:55   #62
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

I den bhg Firda gikk i før hadde de 8 bursdager i september!'Det blir 8 dager med kaker i bhg, 8 ggr med kaker i barnebursdager og når Frida i tillegg da hadde bursdag selv i september kan dere jo bare tenke dere hvor festlig dette var.
Og ja... ungene gren på nesen da jeg serverte fruktsalat.

Jeg var den gangen med i FAU, og klarte faktisk å få innført mindre søtsaker både i bursdgaer og ved arrangementer.
Før var det helt vanlig med godteposer og twistskåler til barna. :urk:

Gammel 22-01-07, 11:59   #63
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Før var det helt vanlig med godteposer og twistskåler til barna. :urk:

Det var litt voldsomt. Boller og saft er vel også forbudt?

Gammel 22-01-07, 12:02   #64
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Forbudt?? Nei, det er det vel ikke akkurat.

Men de andre i FAU syntes jeg var ganske sær, tror jeg.

Gammel 22-01-07, 12:04   #65
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Standard

Trenger de egentlig å ha så mye feiring i barnehagen. Det er vel nok med en markering. Selv bakte jeg skuffkaker og hadde med til bursdager, men i barnehagen til lilegutt er det de ansatte som steller i stand. Jeg tror ikke det er store utskeielsene.

Gammel 22-01-07, 12:05   #66
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Standard

Jeg er for sammenslåing av bursdager om det er flere i en mnd.
Selvsagt skal de hver og en få markert SIN dag med kroner eller hva det nå skulle være.

men hver unge har jo som regel MINST to feiringer. Ikke bare i bhg.

Gammel 22-01-07, 12:07   #67
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Standard

Samenslåing av bursdager høres ok ut. Ungene får masse feiring hjemme, der er det foreldrene som bestemmer.

Gammel 22-01-07, 12:08   #68
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Standard

Ja, men jeg fikk selvsagt ikke med med FAU på dette.

"Det får da være måte på å være vanskelig", fikk jeg beskjed om.
Jeg tror de ble glad da de hørte at jeg skulle slutte og flytte.

Gammel 22-01-07, 12:09   #69
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Eller synes dere kanskje det er greit at ungene får søtsaker hver dag?

Ja, det synes jeg. Det er mengden som avgjør her i huset.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 12:10   #70
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Ja, det synes jeg. Det er mengden som avgjør her i huset.

Synes du det er greit at ungen din får søtsaker HVER dag?
Misforsto jeg noe nå?

Gammel 22-01-07, 12:17   #71
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Synes du det er greit at ungen din får søtsaker HVER dag?
Misforsto jeg noe nå?

Nei. Det kommer selvsagt an hva du kaller søtsaker. Vi har dessert hver dag, som vanligvis består av frukt og "søtsaker". Søtsaker kan være alt fra joghurt, 2 Mariekjeks, to små "firkanter" med sjokolade, ett stykke hjemmebakt kake/kjeks, eller bare frukt. Det hender ganske ofte at hun selv takker nei til desserten.

Det er sikkert fordi jeg er ytläning, men jeg kan overhodet ikke se noe som helst galt i å gi barna en kjeks per dag når resten av kostholdet er laget fra bunnen og inneholder masse frukt og grønt. Jeg er 100% fornøyd med mine ungers kosthold, og tror den tåler litt "søtsaker" hver dag.

Min personlige erfaring er at søtsakene har mistet veldig mye av spenningen, når hun vet at hun kan få det "når hun vil". Det er sjelden mas, og det går aldri i noen særlige mengder, selv hvis hun kunne bestemme mengden selv (det kan hun dog ikke). I forhold til andre barn som omtrent stuper ned i godteskåla og forsyner seg med begge henda for å skyfle i seg så mye de kan på kortest mulig tid er jeg glad for at hun ikke er så opptatt av søtsaker.

Har også fått tilbakemelding fra barnehagen om at hun gjerne er den eneste av barna som står over bursdagskakene til fordel for fruktsalat, og det er ikke tvil i hodet mitt om at det er fordi hun ikke er redd for å gå glipp av noe.

Gammel 22-01-07, 12:18   #72
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Hva er definert som "søtsaker" her? Boller? Kaker? Brus? Snop? Slikt regner jeg til søtsaker..

Man gir vel ikke barn snop og slikt hver dag?

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 12:19   #73
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Standard

Hm. Vi er forskjellige.
Jeg synes det er vesentlig forskjell på youghurt og et par ruter med sjokolade.

Gammel 22-01-07, 12:19   #74
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg har tydeligvis bodd for lenge i utlandet. Jeg ville ikke reagert paa at en leskedrikk ble kalt juice i en slik sammenheng. Forresten er eplejuice - dem som ikke tilsatt sukker - minst like farlig for tennene pga. all syren, saa jeg synes ikke det var noe bedre alternativ.

Problemet er, etter min mening, at i Norge betyr Juice en bestemt drikk, som har en bestemt egenskap (at den ikke er tilsatt noe), og at produsenten ikke har lov til å kalle det juice ellers. Dette er såpass innarbeidet her, at hvis man kaller noe annet for juice så forventer folk å få noe annet enn de i virkeligheten får. Som at man blir lovt mat men får kake.

Det er greit nok å spandere saft til barna og kaffe til de voksne når det er en slags feiring, men da kaller man det saft og kaffe, ikke juice og urtete. Så får man velge selv om man vil delta i feiringen ved å skeie ut med disse usunnhetene.

Gammel 22-01-07, 12:19   #75
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Der kom det en definisjon ja. Enklere å diskutere da .

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 12:20   #76
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Diabetes, hjerte-kar sykdommer osv skal man ikke kimse av. Men som mor av en jente (som i tillegg har yngre søsken i tenåringsalder) så undervurderer jeg heller ikke faren av spiseforstyrrelser, og forskrudd tankegang mtp søtsaker. Jeg vil at barna mine har et sunt forhold til mat. Til all slags mat. Dårlig samvittighet pga. matinntak hører ingen plass hjemme hos et barn. Og det er det jeg mener at mange foreldre er ganske flinke til å lære bort til sine barn, desverre.

Gammel 22-01-07, 12:21   #77
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mandarin, her.

Hva er definert som "søtsaker" her? Boller? Kaker? Brus? Snop? Slikt regner jeg til søtsaker..

Man gir vel ikke barn snop og slikt hver dag?

Nei, ikke is og godteri (type smågodt). Heller ikke potetgull & co. Det er det ganske strenge restriksjoner på. Brus har vi aldri hjemme heller.

Gammel 22-01-07, 12:22   #78
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Standard

Nei, ikke is og godteri (type smågodt). Heller ikke potetgull & co. Det er det ganske strenge restriksjoner på. Brus har vi aldri hjemme heller.

Men sjokolade er ok?

Gammel 22-01-07, 12:24   #79
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Diabetes, hjerte-kar sykdommer osv skal man ikke kimse av. Men som mor av en jente (som i tillegg har yngre søsken i tenåringsalder) så undervurderer jeg heller ikke faren av spiseforstyrrelser, og forskrudd tankegang mtp søtsaker. Jeg vil at barna mine har et sunt forhold til mat. Til all slags mat. Dårlig samvittighet pga. matinntak hører ingen plass hjemme hos et barn. Og det er det jeg mener at mange foreldre er ganske flinke til å lære bort til sine barn, desverre.

For en gangs skyld, er jeg veldig enig med Olympia.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 12:24   #80
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Men sjokolade er ok?

Det er vel mest det at sjokolade er det vi voksne pleier å spise.

Is er sommermat, og e-stoffene er jeg ikke så begeistret for i smågodt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:09.