|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Endelig ferdigflyttet
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?
Idiotisk. Jeg synes det er bra sporty å kjøpe lekekjøkken til gutter. Har faktisk ikke hørt om noen som har gjort det før, selv om det jo burde vært gjort.
|
|
|
#2 |
|
This is normal!
|
Er det sporty å kjøpe lekekjøkken til gutter? I min verden er det helt naturlig.
|
|
|
|
#3 |
|
Plutselig tilbake
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
![]() ![]() |
Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Hjemme hos oss er det da gutten som leker mest med lekekjøkkenet. Har ikke ofret det en tanke en gang jeg. Pappaen lager jo mat han også, så hvorfor skulle ikke sønnen leke med lekekjøkkenet? Jeg håper liksom at barna fanger opp at vi begge gjør det meste av husarbeid. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Endelig ferdigflyttet
![]() ![]() |
Embs: Jeg er helt enig i at det er unødvendig å dele inn i gutte og jenteavdelinger. Eneste måtte være fordi det er lettere å finne fram.
|
|
|
#5 |
|
This is normal!
|
Igjen forstår jeg ikke hva du mener? På hvilken måte gjør gutte- og jenteavdelinger det lettere å finne fram?
|
|
|
|
#6 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men det liker jo faktisk gutter også? Guttebarn liker ofte også å ha på seg smykker, kjoler og lignende, og de elsker glam og glitter, jeg ser det titt og ofte og har også en sønn som elsker sånt, mye mer enn storesøsteren (hun er mye mer guttete enn ham). Det at man tror jenter er mer glade i å pynte seg har vel mer å gjøre med at det er DE som har fått "lov" til det opp gjennom årene? Mannfolk er jo opplært til at sånt er jentete.
|
|
|
#7 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg mener ikke at det ene utelukker det andre. Det er derimot et problem når du sier, som om det er noe som helst sannhet i det, sånn helt kategorisk at "jenter er mer forfengelige", som om det er noe som stemmer uansett tid og kultur. Skjønner du ikke at når voksne sier mye sånt så legger det en føring?
|
|
|
#8 |
|
Endelig ferdigflyttet
![]() ![]() |
Klart jeg ser det store bildet, og jeg er enig i at det er et skjønnehetstyranni ute og går. Vi har her i huset overhodet ikke fokus på hvorvidt ungene er nystrigla, flott sminka, slanke nok etc. Om de ønsker å prøve ting, så får de det, så lenge det ikke går for langt. Uansett så synes jeg selv at den selvfølelsen det gir meg å ta meg bra ut, er god, og det gjelder jo uansett kjønn. Du har vel også sett ungene dine lyse opp når du sier: "Så fin du er!", uten at det dermed er lagt noe press på skjønnhet? Samtidig så har jeg også inntrykket av at småguttene også liker å pynte seg, f.eks. med dress på julaften. Føle seg litt ekstra bra. Kanskje man kan skille mellom skønnhet og velvære?
|
|
|
#9 |
|
Drømmer
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
can-jur
|
Vi har leke kjøkken. Var gave til 3 årsdag.
|
|
|
|
#11 |
|
Endelig ferdigflyttet
![]() ![]() |
Kjenner til dette, ja.
|
|
|
#12 |
|
Epikur
|
Det virker jo ofte sånn. Og mønsteret med at menn skal tjene (betydelig) mer enn damer har befestet seg som en norm. Svigers syntes det var litt vrient at jeg tjener mer enn mannen, for de var bekymret for at det kunne skade selvfølelsen hans.
Ja, ikke sant? Jeg fatter ikke hvorfor ikke ski kan være nøytrale, og det samme synes jeg i grunnen ytterjakker, dresser, bukser og gensere kunne være.
Jeg også. Jeg håper de kan bli flinke, selvstendige jenter som velger mann/kone for å ha en likeverdig partner, ikke for å bli forsørget som en passiv pynteting.
Hva med denne gutten når han blir stor og skal flytte for seg selv, og senere flytte sammen med andre? matlaging er noe alle burde kunne.
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Minsten fikk lekekjøkken til jul når han var nesten 2 år. I tillegg til masse kjøkkeneffekter. Han digget det, i allefall en stund. Nevøen min fikk tilsvarende til jul nå, han er også nesten 2 år. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Virkelig? Her fikk også lillebror kjøkken, babydukke og ikke minst glitrende drillstokk sist sommer. Sist redigert av Dronningen : 07-02-10 kl 11:59. Årsak: skrivefeil |
|
|
|
|
|
#15 |
|
superbruker
|
Det er da helt normalt. Storepropell her fikk det til 2 års bursdagen sin. Det er 10 år siden og selv da var det en helt normal ting å gi en gutt. Har det forandret seg i det siste?
|
|
|
#16 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Ikke det jeg har hørt - mine gutter har også lekekjøkken. Og flere dukkevogner.
|
|
|
#17 |
|
Drømmer
|
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Sporty?? Min sønn skal få lekekjøkken til 2-årsdagen tenkte jeg, han har bursdag neste måned. Han elsker nemlig alt av kjøkkenting, og hobbyen er å dra alt han finner av stæsj på kjøkkenet, inn i stua og leke med det. Han drar feks. inn delene til food processoren (minus kniven, selvsagt) i stua og lager RRRRR-lyder mens han hiver ting oppi. Aner jeg en fremtidig kokk?
|
|
|
#19 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Knerten fikk lekekjøkken av oss til bursdagen sin. Jeg tenkte ikke over at det var en jentete presang, men når jeg tenker etter så var det flere rosa kjøkken å få kjøpt og ingen blå. Vi endte opp med et som var grått, rødt og gult.
|
|
|
|
#20 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Nei, rosa prinsessekjoler er ikke ødeleggende for likestillingen. Ikke de blå heller. Og heller ikke den grønne traktoren. |
|
|
|
![]() |
|
|