Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Første matkurs hos Mim!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-07, 01:12   #61
Carrie
-

Carrie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: Første matkurs hos Mim!

Takk for en hyggelig dag og kveld. Veldig hyggelig å treffe så mange hyggelige, ukjente damer

Jeg fikk med meg noen verdifulle tips som skal prøves ut i praksis her hjemme. Blant annet må man måle temperaturen på vann nøyaktig til 37 grader på et steketermometer når man baker brød Og det skal være 300g fint mel til 700g grovere. Frø og korn kan slumses. 200 grader er en steketemperatur som fungerer til alt. Ingredienser bør veies fremfor å måles opp i antall desiliter. Suppe moser man med stavmixer, og paideig skal vente i fryseren.

Ellers må man passe seg for ikke å velte og knuse (ble det riktig?) vannglass når man skal ta bilder av 7 ivrige FP damer foran datamaskinen. Beklager Mim

Takk til Mim for en lærerrik og hyggelig dag! Og takk til dere andre også!

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 01:12   #62
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Det så knallgodt ut. Dere må jo ha blitt stappmette.

Vi spiste det jo over en periode på omtrent 6 timer, så det gikk i grunnen veldig greit. Vi ble enige om at paien kunne regnes som lunsj, så var suppene og pastagryten middag, blåbærkaken dessert og eplekaken var kake-til-kaffen. Da høres det ikke fullt så overdådig ut.

Gammel 21-01-07, 01:13   #63
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrie, her.

Ellers må man passe seg for ikke å velte og knuse (ble det riktig?) vannglass når man skal ta bilder av 7 ivrige FP damer foran datamaskinen. Beklager Mim

Det bildet gleder jeg meg til å se!

Gammel 21-01-07, 01:16   #64
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrie, her.

Ellers må man passe seg for ikke å velte og knuse (ble det riktig?) vannglass når man skal ta bilder av 7 ivrige FP damer foran datamaskinen.

Man må prøve å huske å ikke velte og knuse, ja. (Ingen treff uten spissfindige grammatikkdiskusjoner!) Men dersom man absolutt skal velte og knuse, så bør man i det minste sørge for å velte det ene glasse på bordet som det er vann i, og ikke rødvin. Så jeg synes du kan være ganske fornøyd.

Gammel 21-01-07, 01:20   #65
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Man må prøve å huske å ikke velte og knuse, ja.

Er det gramatisk rett? Jeg aner ikke - derfor spør jeg.*lærevillig*

Gammel 21-01-07, 01:20   #66
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fillern, jeg ble sulten. :tusler ut til den siste biten pizza fra i går. Hjemmelaget fra grunnen med grov bunn, selvsagt:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 01:21   #67
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Er det gramatisk rett? Jeg aner ikke - derfor spør jeg.*lærevillig*

Sorry, Canisa, ikke vondt ment. Men du snakker til Ms. Flisespikker, tross alt.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 01:24   #68
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ser ut som om det var all mulig anledning til å kose seg i dag ja.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 01:24   #69
Carrie
-

Carrie sin avatar

Hvor: Akershus
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Man må prøve å huske å ikke velte og knuse, ja. (Ingen treff uten spissfindige grammatikkdiskusjoner!) Men dersom man absolutt skal velte og knuse, så bør man i det minste sørge for å velte det ene glasse på bordet som det er vann i, og ikke rødvin. Så jeg synes du kan være ganske fornøyd.

Man må innrømme sine feil før andre overdriver dem...

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 01:24   #70
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Det er i hvert fall usedvanlig pinlig hvis Tinetoff nå påpeker at eksempelet mitt faktisk er feil. Men jeg er ganske sikker på at det er riktig - vi hadde en liten gjennomgang (på oppfordring, for all del) av akkurat den og-/å-regelen mot slutten av dagens kurs. (Dagen er ikke helt den samme uten litt flisespikking.)

Gammel 21-01-07, 01:25   #71
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Men seriøst er det en regel for det ...? Jeg mener jeg vet at det skal være å foran første verbet, men når man har tre verb i infinnitiv (?) er det en regel for at de to første skal ha å mens det siste skal ha og????

Gammel 21-01-07, 01:26   #72
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Standard

Fikk ikke "dulte-prikket" deg Scarlett!

Gammel 21-01-07, 01:30   #73
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Men seriøst er det en regel for det ...? Jeg mener jeg vet at det skal være å foran første verbet, men nåre man har tre verb i infinnitiv (?) er det en regel for at de to første skal ha å mens det siste skal ha og????

Vanligvis er det slik, men det er ingen absolutt regel om det der. Det kommer an på setningen. Det skal være "og" mellom verbene hvis de er sidestilte: "jeg vil hoppe og danse". Men hvis jeg sier "jeg vil prøve å hoppe", så skal det ikke være og, for jeg skal jo ikke både "prøve" og "hoppe" - jeg skal prøve å (få til å) hoppe. (Tinetoff hadde et ord for denne typen verb, men jeg husker det ikke.) Videre: "jeg har tenkt å begynne å prøve å hoppe" - igjen, jeg skal ikke gjøre alle disse tre tingene - "begynne" og "prøve" og "hoppe" - jeg skal ikke en gang begynne med å både "prøve" og "hoppe", jeg skal begynne (med) å prøve (på) å hoppe. Mens det derimot vil hete "jeg har tenkt å begynne å prøve å hoppe og danse" - for "hoppe" og "danse" er to ting jeg begge har tenkt å begynne å prøve på.

Gammel 21-01-07, 01:30   #74
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg må bare si tusen takk for en hyggelig dag/kveld! Det var over all forventning. Det var både lærerikt, inspirerende og hyggelig med matkurs Mitt håp og primære mål for å melde meg på, var å bli få input til å lage mat selv, uten så mye hjelp fra Toro/Knorr. Det har absolutt blitt innfridd. Jeg har gitt samboer referat, og han gleder seg vilt til jeg skal diske opp med hjemmelaget mat. Ikke bare i helgene, men også som hverdagsmat
I tillegg har jeg plukket opp mange av madamens generelle tips mtp. økomat, kokkeknivføring(!) m.m.
Jeg har også fått oppklart noen grammatikkregler. Jeg som ellers synes at jeg skriver perkfet

Særlig tusen takk til Madam Mim, som utmerket lærer og vertinne Som jeg har sagt før; ett utrolig flott og hyggelig tiltak

Divine, Carrie, Honeybunny, Sannemor, Tinetoff og Skilpadda; tusen takk for hyggelig samvær

Jeg kom trygt og greit hjem her for en times tid siden; blå rundt munnen var jeg. Om det skyldes kuldegrader, blåbær eller portugisiske fristelser vites ei ...

Sist redigert av Koma : 21-01-07 kl 01:36.
Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 01:34   #75
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Standard

Vanligvis er det slik, men det er ingen absolutt regel om det der. Det kommer an på setningen. Det skal være "og" mellom verbene hvis de er sidestilte: "jeg vil hoppe og danse". Men hvis jeg sier "jeg vil prøve å hoppe", så skal det ikke være og, for jeg skal jo ikke både "prøve" og "hoppe" - jeg skal prøve å (få til å) hoppe. (Tinetoff hadde et ord for denne typen verb, men jeg husker det ikke.) Videre: "jeg har tenkt å begynne å prøve å hoppe" - igjen, jeg skal ikke gjøre alle disse tre tingene - "begynne" og "prøve" og "hoppe" - jeg skal ikke en gang begynne med å både "prøve" og "hoppe", jeg skal begynne (med) å prøve (på) å hoppe. Mens det derimot vil hete "jeg har tenkt å begynne å prøve å hoppe og danse" - for "hoppe" og "danse" er to ting jeg begge har tenkt å begynne å prøve på.

Det er sent, men jeg tror jeg skjønner hva du mener!

Gammel 21-01-07, 01:41   #76
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Det så deilig ut! Blir ikke lei meg dersom Mim har lyst til å legge ut oppskrifter - såpass mange av tidligere publiserte oppskrifter har man prøvd at dette nærmest garantert faller i smak hjemme hos oss.

(Nei, Mim, det var ikke bare smisking for å få oppskrift, jeg bare benytter anledningen til å si tusen takk for mange gode oppskrifter og råd som jeg virkelig har hatt god nytte av!)

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 01:41   #77
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er i hvert fall usedvanlig pinlig hvis Tinetoff nå påpeker at eksempelet mitt faktisk er feil. Men jeg er ganske sikker på at det er riktig - vi hadde en liten gjennomgang (på oppfordring, for all del) av akkurat den og-/å-regelen mot slutten av dagens kurs. (Dagen er ikke helt den samme uten litt flisespikking.)

Flisespikking liker vi
Jeg må jo bare bite i støvet, og innse at min norsklærer på barneskolen drev vranglære. Jeg må også gi en uforbeholden unnskyldning til en bruker på NM, hvor jeg var så snill at jeg påpekte hennes og/å-feil som nå viser seg å være korrekt.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 02:13   #78
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Det så jo bare utrolig godt ut, det dere lagde og spiste!!

Gammel 21-01-07, 11:06   #79
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

ÅÅ så masse lekkert mat. Nå ble jeg jammen sulten!

Gammel 21-01-07, 11:36   #80
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Herlig mat, nydelig kjøkken med Nigella-saker, og flott benkeplate! (Helt lik som min!)

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:45.